Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Men finns det ingenting annat du kan göra som inte kräver en så stor grundinvestering? Det finns ju massor med små verksamheter som fungerar bra på bara några timmar om dagen. Vad kan du för någonting? Vad är du intresserad av? Är du villig att lära dig någonting nytt? :)
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

4 st till uthyrning a´1200:- i kallhyra

Efterfrågan i området är relativt stor,

Jag ska jobba med detta 2 tim./dag och det är rimligt vad det tar med in- och utsläpp och fodringarna,
Hagar finns,
Ridbana, kanske 20x40 knappt, inte så bra dränering lr underlag tyvärr.

Gräsbana som är ca 30x50 med fina hinder.

3 olika ridhus inom ca 10 min bilavstånd, dock inget som går att rida till p.g.a. trafikerade vägar och broar.

Hej , du frågade efter struktur... jag försökte strukturera enligt ovan...
Med en mindre ombyggnad, en box till, får du följande inkomst....
Inkomst 1200 * 4 = 4800 kr inkl moms / månad

Skatter = moms + egenavgifter = ungefär 50 % ===> 2400 ut i månaden

För at få ut 10 000 kr så måste du hyra ut boxar för 20 000 kr
20000/1200 = 16 boxar ??? ja då är det inte 2 timmar om dagen och så två dgna hästar.


Jag vet inte , kunde jag hjälpa dig ???

Låt inte lura dig till stora investeringar bara för att ALMI eller "starta-eget-grupp" eller coach eller banker eller liknande säger det, det är du som måste klara lånen. För dem är det sällan något problem men du har ju en sjukdomshistorik förstod jag av din text.

En fråga: kommer du att tycka om att ha så mycket folk på gården ??

Och sedan så hade ni ju själva två hästar.

Då blir det bara två boxar att hyra ut.


Missförst¨år jag någoting så är det inte meningen, gonatt...
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

För att få ut 10 000 rent i månaden så måste du tjäna minst det dubbla innan skatter och avgifter.

Nu vet jag inte hur just en sjukpensionär beskattas.

Men om jag som frisk arbetsför startar eget så betalar jag mina egna egenavgifter (i stället för arbetsgivaravgifter som täcker sociala avgifter mm) + min skatt på ca 30% på pengarna som är vinsten/lön.

Dvs tjänar jag 10 000 kr dras det av 2173 kr i egenavgifter, vinsten efter det 7827 skattas sedan som lön av inkomst med din kommunala procentsats.
dvs 7827*0,7 = 5479 kr efter egenavgifter och skatt.

kolla gärna denna länk där du kan skriva in olika summor för att se vad du får kvar https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut/rakna-ut-din-skatt

Om du nu ska köra det "vitt" så att säga iaf...

Har du eget måste du tjäna mer än det dubbla brutto än vad du vill få ut. Men har du inte anställda är det lättare:):)
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Skakar liv i denna ;) Du verkar ju ha koll Tara! Behövs egenavgifter o sånt när man har jordbruksfastighet/verksamhet? Vi har startat igång firman och ska även ha annan inkomst i den från andra saker. Har pratat med revisor flera ggr men glömt att fråga detta o megenavgifter, och han har heller aldrig nämnt ngt sådant. Vi ska inte anställa någon utan enbart arbeta själva.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

- Hur blir det här - vi har ett litet kollektiv.

MEN nu blir vi fler och jag ska ta ansvaret. Då betalar jag hyra plus moms till stallägaren - och tar in stallhyra från mina kompisar/hyresgäster. Jag lägger ner arbete - tar alla utsläpp eftersom jag bor vid stallet.

- Hur momsas det? Mitt arbete resp hyran? Försökt hitta, men lyckas inte... hoppas på duktig Bukefalist.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Momsa? Allt går ju till stallägaren.

Ska stallägaren betala dig får denne göra det vitt, med skatt och arbetsgivaravgift.

Eller menar du att DU hyr stallet och sedan hyr ut boxar? I så fall blir det ju ingen moms som du lägger på, om du inte är momsregistrerad. Däremot ska du redovisa inkomsten när du deklarerar.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Momsa? Allt går ju till stallägaren.

Ska stallägaren betala dig får denne göra det vitt, med skatt och arbetsgivaravgift.

Eller menar du att DU hyr stallet och sedan hyr ut boxar? I så fall blir det ju ingen moms som du lägger på, om du inte är momsregistrerad. Däremot ska du redovisa inkomsten när du deklarerar.

Jag hyr stallet. Han tar hyra plus moms. Vi blir så många nu att att jag måste starta firma och få tillstånd. §16.
Jag vet inte hur det funkar - om jag ska lägga på moms? Och för vad. En del är ju själva boxen, kallhyra. En del att jag jobbar - utsläpp.
Och ja, jag ska prata med revisor och få hjälp. Men om jag kan få förhandstips... TACK!
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Om du ska momsregistrera dig ska du lägga moms på allt du tar in. Säg att du tar 2000 kr i hyra av hyresgästen, sedan lägger du på 25 % moms och hyresgästen får betala 2500 kr. Oavsett vad du betalar till stallägaren och vad du arbetar, allt du ska ta betalt för måste vara med moms. Om du är momsregistrerad.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Man behöver inte ta ut "lön" från sitt företag, man kan starta ett aktiebolag och ta ut vinsten som utdelning av aktier. Då betalar du 30% skatt på vinsten och inget mer. Negativt här är ju naturligtvis att du inte får samlat ihop någon pension utan måste själv sörja för detta samt att det kostar 50 000 i insats att starta ett bolag. De pengarna måste alltid finnas i bolaget, du kan inte spendera dem i investeringar som inte behåller exakt samma värde eller mer.

Nu är jag inte superinsatt (ännu), eftersom företagskursen är nästa termin. Men enligt min kusin på Handelshögskolan, finns det en företagsform som liknar ett aktiebolag men investeringen behöver inte vara i rena pengar. Det kan vara maskiner, verktyg, fordon etc som hör till företaget.

EDIT: såg nu att det var skrivet i september. Jaja. ;)
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Jag antar att du pratar om apportegendom (http://sv.wikipedia.org/wiki/Apportegendom). Det är ju bara i aktiebolag detta är aktuellt, aktiekapitalet måste ju vara intakt och det kan då vara t ex värde i inventarierna som upprätthåller aktiekapitalet.

I övriga bolagsformer finns inget aktiekapitalet (av förklarliga skäl). Värt att veta kan vara att ett aktiebolag ska tvångslikvideras om eget kapital understiger hälften av värdet av aktiekapitalet (http://sv.wikipedia.org/wiki/Aktiekapital)

Nu finns det ju andra bolagsformer (HB, KB, enskild firma)
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Skakar liv i denna ;) Du verkar ju ha koll Tara! Behövs egenavgifter o sånt när man har jordbruksfastighet/verksamhet? Vi har startat igång firman och ska även ha annan inkomst i den från andra saker. Har pratat med revisor flera ggr men glömt att fråga detta o megenavgifter, och han har heller aldrig nämnt ngt sådant. Vi ska inte anställa någon utan enbart arbeta själva.


Nämen tack, jag kan räkna. Snälla bukefalisteer, lös detta så att jag oxå kan ta in lite pengar på att hyra ut stallplatser...

Jag vet inte egenavgifter, ska du ta ut pengar är det väl egenavgifter eller ? Har jag fel var det inte meningen. Eller kan man lägga det på inkomst av kapital ?

På arrende av jordbruksmark är det ju inte ens moms. Min åsikt är att hästsporten och hästar är strukturellt missshandlade i skattehänseende. Den där stackars älgjakten som vi får in 1800 kr om året hamnar på jordbruket men som jag har räknat lönar det sig absolut inte att föra in hästarna i jordbruksverksamheten.

Förändringens vindar blåser och med fler killar som vill rida mycket drivet av de här duktiga islandshästkillarna och trevliga islandshästarna så blir det bättre för oss hästjtjejer också. Trav har ju alltid varit drivet lite annorlunda.

http://www.youtube.com/watch?v=6UvFF7kPa0Y
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

*delvis knapplån*

Lite tråkigt med egenavgifter (enskild firma) är att de inte beräknas på vad man tar ut, utan beräknas på överskottet av näringsverksamheten. Vilket kan bli rätt trist i vissa fall. Detta skriver jag egentligen inte till dig, utan mer som ett allmänt inlägg i tråden.

SKV har ju bidragit med mycket och bra information på sajten verksamt, där finns en hel del matnyttigt https://www.verksamt.se/driva/skatter-och-avgifter/enskild-naringsverksamhet/berakna-skatten
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Jodå, det är moms på arrende av jordbruksmark. Du måste ha blandat ihop det med något annat.

Sen angående uthyrning av boxplatser, så är det frivilligt om man vill lägga på moms eller inte på verksamhetslokaler (uthyrning till näringsidkare) och jag antar att boxplatser räknas in där.

Tom 31 december 2013, måste man ansöka om detta (frivillig skattskyldighet) hos SKV. För övriga boxplatser till privatpersoner lägger man inte på någon moms alls.

Från 1 jan 2014 har man tagit bort denna regel om "ansökan" men det är fortfarande möjligt att välja om man vill lägga på moms eller inte vid uthyrning av verksamhetslokaler, man behöver bara inte ansöka längre.

Kruxet med momsfri uthyrning är då att man inte får dra någon moms på kostnader man har för uthyrningen heller, tex underhåll, el, hagar och den hyra som man själv har för lokalen. Har man blandad verksamhet (moms/momsfri) får man proportionera (räkna ut en procent) och dra den procenten av moms bara, alltså inte hela beloppet som står på fakturan.

Resten av momsen som man inte får dra av bli då en kostnad som man får dra av i deklarationen/bokföringen istället. Man får en större kostnad då helt enkelt = mindre vinst och mindre skatt på det. Man kan säga att man får igen momsen men på längre sikt.

Sen angående din fråga om egenavgifter. Som enskild näringsidkare betalar man skatt och egenavgifter på vinsten som bokförts och redovisas i deklarationen. Har ingenting att göra med vad man tar ut i kontanter ur bolaget. Eller jo, har man ingen vinst så har man oftast inga pengar att ta ut heller.:D

Denna vinst kan man förstås göra om till kapital via räntefördelning, dvs om man har mycket tillgångar och sparat räntefördelningsbelopp att utnyttja. Till detta sparar man varje år, men man måste veta hur man räknar ut detta, finns en hjälpblankett (N6) som man kan ta till hjälp. Det kan alltså ta några år innan man får ihop någon räntefördelning, dvs att man har tillräckligt med tillgångar som överstiger skulderna.

Har man jordbruksfastighet har man ofta redan en sån pott att ta ifrån.

När man utnyttjar räntefördelningen ska man komma ihåg att det inte blir någon inkomst till sjukpenningen (SGI) eller den pensionsgrundande inkomst heller, dvs man sparar inte för detta och kan komma i kläm den dagen man blir sjuk/pensionär.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Det är bara att säga så här, tur att vi har folk som hjälper oss med deklaration. Ett tips är väl då ha så mycket inkomst att ni har råd att ha folk som hjälper till med deklaration.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

SKV har ju bidragit med mycket och bra information på sajten verksamt, där finns en hel del matnyttigt https://www.verksamt.se/driva/skatter-och-avgifter/enskild-naringsverksamhet/berakna-skatten

*delvis kl*

Nu har jag räknat ut att med våra kostnader på vårt stall (köpt 2013-09-01) med alla ombyggnationer (kostnader) kommer gå back minst 70 000 tom 2014-12-31 (förlängt räkenskapsår) med beräknad inkomst under 2014.

Och anledningen till att jag ville veta de va såklart så man inte får en massa "kvarskatt" iom att vi satt 0 på vinst tills vidare...

Mkt såklart för just ombyggnationen som kostar just nu. Sen 2015 kommer vi troligen (vet ju inte hur stora kostnader vi kommer ha då (försäkring och el tex) men så mkt mer i intäkter blir det troligen inte heller, få en årsvinst på ca 70 000... dvs ca 5800 i månaden ;) inte mkt att hänga i gran ;)

Gillar att man får dra kostnader i flera år (5) på investeringar såsom boxinredningar, traktorn osv, det gör mkt på våran vinst...
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Hur många boxar hyr ni då ut corzette? Om du nu vill svara på det ;). Iofs blir det ju högre omkostnader om man har fler inhyrda, men någonstans blir det ju lite extra plus iaf. Jag skulle klart nöja mig med 6000:-/mån. i vinst, för om 10 år ex. blir ju vinsten ännu högre då lånekostnaderna sjunker. Klart att anläggningen kräver underhåll under tiden också, men man får se till att bygga stabilt från början :) Jag VILL VILL VILL verkligen kunna förverkliga min dröm!
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Vi hyr ut 30 box. Men jag kommer inte sköta det utan en annan tjej hyr dem av mej så vi får "bara" in kallhyra / månad.
Skulle ni höra summan på vad jag hyr ut för skulle ni säkert undra hur jag inte kan gå + men så kommer ju alla kostnader kring ombyggnationen osv ...

Vi har rivit ut all gammal inredning och bilat bort foderbord, sen köpt in ny boxinredning.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Men om du går minus på det, varför hålla på? :) Fråga i all välmening...

För att det är kul :D

Sen går vi ju bara "minus" 2013/2014, sen 2015 så kommer vi ju gå plus.. Inte så mkt plus än dock.. Men efter 5 år så får vi ju inte dra våra kostnader vi haft i år längre, då kommer vi ju få mer i vinst, vi kommer ha förbättrat gården ännu mer vilket förhoppningsvis resulterar i ännu mer inkomster osv...

VI kommer ju inte märka att vi går i förlust nästa år, vi har ju investerat en massa pengar som vi hade från försäljningen av våra tidigare bostäder, vilket ju då gör att alla inkomster vi får in nu 2014 får vi behålla själva.... Förlusten gör vi ju just nu när vi gör av med alla pengar (på sparkontona) för att bygga upp det nya stallet ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 217
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 253
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 669
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp