Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Okej , tack för ärligt svar :) . Vi har väl inte råd att gå minus så himla mkt, skulle nästan kunna jobba + - o något år dock ;)
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Det är knappast realistiskt att tro att det går att bedriva en seriös inackorderingsverksamhet av häst på en 25% anställning. :crazy:

Inackoderingsstall är ett 24/7 arbete dvs sju dagar i veckan 365 om året.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Jag håller med.. Står inackorderad med kallhyra, ägarna förbinder sig ej att ta några pass/fodringar. Men det är ändå stall som ska underhållas, hösilage ska tas hem, det ska sandas, plogas, forslas bort gödsel, underhållas underlag och se till att el, vatten och hagar fungerar.

När jag tidigare stått i "eget" stall (bara jag och ägaren som delade på stallet) kunde ibland såna saker få bero lite, vi fick bära vatten från huset, provisoriskt fixa hagar och laga saker vid behov och tid. Nu när jag betalar för det har jag andra krav på att saker ska fungera, dessutom är vi många fler som sliter på anläggningen och man kan inte ha speciallösningar som fler än 2 pers ska vara insatta i hur man ska hantera.

så nog är det ett jättejobb även om det är i liten skala.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Okej , tack för ärligt svar :) . Vi har väl inte råd att gå minus så himla mkt, skulle nästan kunna jobba + - o något år dock ;)

Fast jag har ju min heltidstjänst (ej stallet) så jag får ju in pengar ändå (även om stallet går med förlust) ...
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Okej..jag har ju inte det :/ Kan säkert få starta eget-bidrag, men det är ju bara 6 mån. Och så fort hinner jag nog inte börja gå plus ;)
Har pratat med en hel del hästmänniskor här i kommunen, och alla säger bara JAAAA!! Det BEHÖVS verkligen! Och alla skulle lätt betala 3500:- för boxplats.
Hur mkt kan man tänka sig "dra in" på ridhuset? Sälja ridhuskort och så blir det ju lite extra för träningar samt en del hundfolk...Lär väl bli några tusen/mån. iaf.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Då kommer nästa problem. Folk säger alltid JAAAAA, så länge de inte behöver binda sig vid något. Att svara är jättelätt. När föreningen skulle bygga ridhus sa alla unisont JAAAA när det kom till att hjälpa till och få lägre ridhusavgift. När det väl skulle byggas var det INGEN som kom. Vilket innebar att 3-4 eldsjälar fick jobba röven av sig, ridhuset blev rejält mycket dyrare med inhyrd arbetskraft.

Och sedan gnällde medlemmarna att det blev för dyrt att rida där och bytte stall.

Att betala så pass mycket för en boxplats kräver att det är ett generellt pris för området, annars kommer det absolut att bli svårt. Gör en ordentlig marknadsundersökning om det krävs underlag för att investeringen ska gå ihop.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Men isf blir ju en marknadsundersökning lika värdelös? Eftersom folk kan säga en sak och göra en annan när det väl kommer till kritan... Jag känner till de flesta hästmänniskor här i området, och vet vad som fattas här! Ett stort ridhus och ett bra stall "som har allt" ;) Och betalar de redan nu runt 3000:- för halvdana platser ser jag ingen orsak till att de inte skulle vilja stå här sen ;). Om inte annat får jag sälja många ridhuskort! Men det kostar ju även för dem att åka med transporten hit isf 2-3 ggr/v. så de 500:-/mån. äts isf upp rätt snabbt i bensinkostnader o då är det lika bra att stå här..
Ex. (kanske jag redan gett, orkar inte kolla :P) ett stall med ridhus är stallet supersunkigt, de betalar 2800:- minst och då ingår flera stalltjänser i veckorna också (svårt för heltidsarbetande folk..)
Ett annat kostar 3000:-, fint bra stall men litet o kallt halvsunkigt ridhus.
Sedan ridskolan då med jättejobbig stalltjänst, dåliga lediga ridhustider, litet ridhus- de betalar 3100:-
Jag tror jag har en väldigt bra idé ändå.. och iom att jag inte behöver massor med inhyrda (20-30 st) utan det ska vara 10-12 så tror jag de platserna kommer att fyllas relativt snabbt.
Problemet är finansieringen, som vanligt :S
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Men fortfarande kommer det kräva nästan en heltidstjänst av dig.

jag jobbade i stall med 15 hästar.
Det tog lätt 5 timmar om dagen att släppa in/ut, fodra och mocka åt 6 hästar.
Då behövde jag ändå inte köra fram hö eller vatten till hagarna, inte harva ridbanan eller beställa/fixa kraftfoder/hö/spån.

Hästar tar sönder hagar, elen leder dåligt i kylan, vattnet fryser.
finns hur mycket som helst som kan ta tid.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Varför är du sjukpensionär?

Vad är det som gör att du inte kan jobba som vanliga människor men uppenbarligen anser det fullt ok att bedriva en ganska så storskalig verksamhet med häst? :crazy:
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Varför hör inte hit och spelar ingen roll i sammanhanget :).
Min käre make skall ju också jobba med detta utöver hans vanliga jobb, såklart!
Vi har haft som mest 7 hästar installade så vet precis vad det innebär. Det tog inga 5 timmar.. ;) Dessutom skall detta vara smart byggt och underlätta allt dagligt arbete! Spar både pengar, tid och arbetsinsats.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Varför hör inte hit och spelar ingen roll i sammanhanget :).
Min käre make skall ju också jobba med detta utöver hans vanliga jobb, såklart!
Vi har haft som mest 7 hästar installade så vet precis vad det innebär. Det tog inga 5 timmar.. ;) Dessutom skall detta vara smart byggt och underlätta allt dagligt arbete! Spar både pengar, tid och arbetsinsats.
Jag tycker det spelar stor roll.

Är övertygad om att jag inte är den enda som ifrågasätter hur man inte kan jobba mer än 25% på "vanligt" arbete men verkar ha all tid och ork i världen att ägna sig åt hästeri och utveckla sin verksamhet!

Det finns en anledning till att Försäkringskassan och andra myndigheter driver hetsjakt på långtidssjukskrivna och sjukpensionärer och för mig framstår faktiskt du med dina tankegångar om utveckling av din verksamhet som det stora affishnamnet till varför det blivit så!
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Ja det kan du gott få tro då! Jag har samarbetat med FK och AF i 7 år nu så jag är inte alls någon lurendrejare. Hur fan kan man ens uttrycka sig som du gör när du inte ens VET VARFÖR och hur min kontakt med FK sett och ser ut?? Makalöst... Dessutom skriver jag ju att jag inte är ensam om detta, långt ifrån...
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Dock kan man inte med en sån verksamhet välja när man ska jobba, hästarna ska in/ och fodras, det tar hela dagen även om arbetstiden inte är så lång varje gång.

Men vill du köra så kör. Vi är många som förklarat svårigheterna finansiellt och tidsmässigt men vill du köra ändå så gör det.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Jag tycker det spelar stor roll.

Är övertygad om att jag inte är den enda som ifrågasätter hur man inte kan jobba mer än 25% på "vanligt" arbete men verkar ha all tid och ork i världen att ägna sig åt hästeri och utveckla sin verksamhet!

Det finns en anledning till att Försäkringskassan och andra myndigheter driver hetsjakt på långtidssjukskrivna och sjukpensionärer och för mig framstår faktiskt du med dina tankegångar om utveckling av din verksamhet som det stora affishnamnet till varför det blivit så!

Jag vet inte, och jag gissar att du inte heller vet, vad TS har för problematik. Men det finns många, MÅNGA som är sjuka, som lever med t.ex outhärdlig värk. De går upp, gör något i en stund, för att sedan behöva vila en timme innan det går att röra sig en stund igen.

OM det visar sig att någon med sådan sjukdom, har möjlighet att förlägga arbetsdagen med små stunder av arbete kontra vila så är det ju suveränt! Mycket bättre att verkligen få jobba sina 25% än inga alls.

Om TS har hittat en lösning på att få jobba 25 % är det ju toppen, visst är det osäkert med ekonomin i en sån här satsning men jag hoppas verkligen att det går att gå i lås.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Men du, man kan så många besvär, som yttrar sig på olika vis. PTSD, psykiska och psykosociala problem, värk, immunologiska sjukdomar mm.
Om FK anser det ok ser jag ingen poäng i att ifrågasätta, det är väl kanon om TS och andra kan sysselsätta sig på annat vis?
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Dock kan man inte med en sån verksamhet välja när man ska jobba, hästarna ska in/ och fodras, det tar hela dagen även om arbetstiden inte är så lång varje gång.

Men vill du köra så kör. Vi är många som förklarat svårigheterna finansiellt och tidsmässigt men vill du köra ändå så gör det.

Det är kanske det som är meningen? :) OBS att jag inte har en aning, spånar bara.
Kunna jobba en stund, sen ta en paus.

Fodra frukost inne/ute. Checka av vatten i hagar. Vila
Släppa ut hästar. Vila
Luncha hästar. Vila
Se över saker som ska åtgärdas. Vila
Ta in hästar. Vila

etc..

Med rätt redskap så går det mesta att sköta enkelt, stalljobb MÅSTE inte vara tungt.
Flytta höbalar/halmbalar med fyrhjuling eller traktor. Automatiska eluppvärmda vattenkoppar i hagar. Korta avstånd till hagar från stallet. etc etc :)
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Om du jobbar 25% på en ordinär 40 timmars tjänst har du 10 timmar i veckan att bedriva din inackorderingsverksamhet.. Räknar man på en 37.5 timmars arbetsvecka har du ännu mindre tid.
 
Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar

Jag är inte ute efter att tjäna några stora pengar...har man haft skukpenning/rehabpenning/aktivitetsstöd i 15 år så är man van vid det lilla..

Någon slog huvudet på spiken; Jag mår bäst när jag kan jobba lite, vila, jobba lite, vila osv. Utöver att hästarna skall ha fast rutiner så kräver de ändå inte att få ex. morgonmaten 20 min olika från dag till dag (ex. mellan 06.45-07.15 där någon gång). Bara att ha en FAST tid, att kl 08.00 SKA jag vara på jobbet, skapligt klädd och kanske lite sminkad och inte flottigt hår-, ja det räcker för mina besvär att börja triggas. Hästarna skiter i om jag kommer i en onepiece o mössa på huvudet...

Efter alla dessa år och 6 arbetsträningar så har FK och AF ändå inte kommit fram till ett jobb som kan passa mig, så jag fortsätter slussas hit och dit på olika saker, saker som kostar samhället och oss skattebetalare -vad jag tycker- onödiga pengar. Ex. en jobbcoach till mig som AF betalar säkert 5-siffrigt för dessa 4-5 timmar h*n jobbat med mig. Helt onödigt och gav ingenting.

Osv. osv.
Detta kände jag kunde vara min chans att komma ur detta ekorrhjul och stå delvis på egna ben, utan lönebidrag eller annat, som kostar oss skattebetalare pengar.

Men men, fortsätt gärna tro att jag bara vill glida omkring utan problem och bara göra roliga saker och lura FK/staten på pengar..

Stallet är minutiöst planerat för att jag skulle kunna klara av så mkt som möjligt, allt från dynga-transportör innifrån stallet, till sopmaskin för gången. Men, ursäkta mig för att jag försöker komma upp på egna ben.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 217
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 253
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 669
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp