Löpande kostnader per dag

Smör har jag nog aldrig haft. Socker däremot. Då är kalla pannkakor godare än varma.
Min pappa gjorde än ännu farligare variant av kalla pannkakor, han strimlade dem och stekte dem med mycket smör och socker. I vilka mängder insåg jag inte tills jag skulle göra det själv efter hans död, helt extremt mycket för att få fram rätt smak, men det är otroligt gott. :love: Kanske ännu mer eftersom det är ett smakminne från min barndom och minnet av min pappa som älskade att hålla på i köket, där var han som lyckligast, möjligtvis med konkurrens med staffliet. Jag gör det någon gång ibland, speciellt om jag vill skämma bort min syster, hon blir lika barnsligt glad som jag av att äta det. ;)
 
Jo absolut, men varför? Jag har hört någon lång utläggning om varför man egentligen ska ha in motsatser, tex tomaträtter blir bättre med en nypa socker, det stämmer även det! ;) Även om man i tex köttfärssås kan fuska och ha i lite ketchup som är rätt söt i sig som ytterligare smakförstärkare. Men i mitt ursprungsrecept till @niphredil så fanns det inget salt med i och med att fläsket är salt, men eftersom hon nu tänkte göra utan fläsk så påminde jag om saltet. ;)

Jag har salt även med fläsk i så det är nog en smaksak.
 
Ja, vore jag tillräckligt rik så skulle jag kunna ha en kock som lagade sådant åt mig.

Appopå tidsirävande hushållsgöremål så har jag hä ingen diskmaskin, jag ser ingen mening med det innan jag kan ha två stycken. En med rent och en med odiskat. För det är få saker som känns så meningslöst som att plocka in disk i skåp.
 
@Sandros Min sambo har också diabetes och hans kropp mår som bäst på LCHF. Kanske en sådan inriktning skulle kunna förenkla? Stek upp kött av valfri sort, eller korv med hög kötthalt och ha till en sås (gärna fet) och en sallad upptill. En stor sallad är ju busenkelt att slänga ihop och ha till 2-3 dagar beroende på innehåll och hur den ser ut, inte så gott om den blivit sunkig. Salladshuvud, gurka, tomat, fetaost och oliver i olja som jag gärna använder som "dressing" i, rödlök osv efter tycke och smak :)

Sen är det ju lite ajabaja med bröd om man vill köra LCHF men frukost med ägg, bacon och en skvätt grädde är så mättande att man ibland inte ens orkar med lunch ;) Några nötter om suget faller in. All frukt räknas som godis

Hade det kunnat vara något? Det skulle ju vara en enkel inriktning och även göra gott för diabetesen. Om man sedan vill prioritera annan mat om helgerna som tex utemat eller att ni orkar ge er på matlagning så kanske det finns lite mer tid för det? :)
 
@Sandros Min köttfärssås tar lika lång tid att laga från scratch som det tar för spaghettin att koka dvs lika lång tid som frusen färdigpytt tar att steka. ;)

Jag är talanglös och ointresserad av matlagning och det får helst inte ta längre tid att laga än att äta upp men jag vill verkligen inte prioritera att lägga så mycket pengar på utemat så jag biter vackert i det sura äpplet och ställer mig i köket ibland. 1500kr/mån lägger jag i snitt på mat och hygien. Äter ute någon gång i veckan.

*Korv stroganoff är klart på typ mindre än fem min och går lika snabbt att göra tio portioner som en. Falukorv, grädde, chilisås i enklaste utförandet. Extra kan man ha lök, fond, buljongtärning, morötter drygar jag gärna ut med.

*Kycklingfilé med valfri krydda på i ugnen ihop med klyftpotatis/grönsaker, bakas alltså samtidigt på samma plåt, är klart på 15-20 min, under tiden det sköter sig själv passar jag på att duscha.

*Kycklingfilé i småbitar och i med en burk färdigsås och snabbris och det är klart på under tio min.

*Pasta, stekt bacon, valfria grönsaker och så i med tomatpesto, kan ätas med pastan ljummen eller kall. God och snabb (pastans koktid avgör) sallad som lätt görs i "storkok" för lunchlåda till nästa dag.

Detta är min "standardrätter". Görs oftast på sön em och i storlek till tre el fyra lunchlådor.
Frukt och någon knäckemacka låter det som att ni skulle ta under hemfärd från jobb också.
 
Min pappa gjorde än ännu farligare variant av kalla pannkakor, han strimlade dem och stekte dem med mycket smör och socker. I vilka mängder insåg jag inte tills jag skulle göra det själv efter hans död, helt extremt mycket för att få fram rätt smak, men det är otroligt gott. :love: Kanske ännu mer eftersom det är ett smakminne från min barndom och minnet av min pappa som älskade att hålla på i köket, där var han som lyckligast, möjligtvis med konkurrens med staffliet. Jag gör det någon gång ibland, speciellt om jag vill skämma bort min syster, hon blir lika barnsligt glad som jag av att äta det. ;)

Jag skär i rutor, steker i enormt (!) mycket smör och äter sedan med nästan lika enormt mycket jordgubbsylt, noga ihoprört :love:

Ang pannkakor så har jag alltid varit extremt rädd för att de ska brännas och att jag inte skulle kunna vända dem. Men med mycket smör var det ju jättelätt (mvh oxå helt talanglös)! Med en liten stekpanna ännu bättre!

Vi kör på att steka våra egna pannkakor, jag vill ha tunna stekta i mycket fett o välstekta, sambon tjockare, mindre fett o helt degiga (kräksmiley här). Men det är lagom att alltså turas om att steka o sen ta med pannkakan o äta den. När man ätit upp är det dags o steka sin nästa, då kan man dessutom äta MER eftersom man inte vräker i sig femtioelva på tre sekunder bara för att det är så gott :D

Enda rätten jag alltid lyckas med och gillar att göra är korvstroganoff. Jag följer receptet i min rutiga kokbok till punkt och pricka och har såklart testat hur mycket "salt och peppar" det ska vara och skrivit upp det (det står typ smaka av, VÄRDELÖST! Jag känner om det är för mycket/lite salt när jag ätit några tuggor, näver bäver när man smakar på röran o grytan om man inte tagit på tok för mycket - och då är det ju för sent).
 
Kom på en snabbis till :) !

Köp färdig pizzadeg (sådan man bara rullar ut) med sås. Sätt på ugnen, rulla ut pizzan, på med såsen och lägg sedan på det ni gillar; salami/grönsaker/burkchampinjoner/skinka/mozzarellaost/eller dylikt. Tillsätt valfri krydda om ni vill. Glöm inte ost :)!

Bakas på 15-20 minuter. Så ni bör ha mat på ca en halvtimme från start. Och disk blir det ju nästan ingen heller!
 
Angående ungspannkaka, hur gör ni för att den inte ska fastna i plåten?!? Jag blir VANSINNIG! Jag har testat att smörja plåten, har fett i smeten och att grädda kortare tid.. Men nej. Halva pannkaksjäveln fastnar ändå. Lyckades lite bättre när jag hade bakplåtspapper i, men det täckte ju inte hela plåten. Och jag vet att min mamma inte hade papper i plåten, och hennes fastnade minsann aldrig!
 
TS, halvfabrikat måste vara billigare än hämtmat. Jag är uppväxt med skilda, heltidsarbetande föräldrar utan större matintresse/tid som skulle fodra 4 pers.
Fiskpinnar, köttbullar, pyttipanna, fiskbullar, burkköttfärsås och falukorv var ständigt återkommande på menyn. Tog inte många minuter. Och jag blev (nästan) helt normal.

Jag och min sambo gillar visserligen att laga mat (jag är självutnämnd mästare i köket) men vi blir likväl hungriga under lagandet. Ofta äter vi vad vid 21-22-snåret, då jag ofta slutar jobba kl 20, men annars också. Detta brukar lösas med att käka en knäckemacka över spisen samtidigt som maten lagas. Nemas problemas.

Frågan är väl egentligen om ni verkligen är beredda att förändra era matvanor för att minska era kostnader? Tid är pengar, brukar man väl säga. Den tid ni lägger på att laga egen mat omsätts i de pengar ni skulle lagt ut för att köpa hämtmat. Och vill ni inte lägga ner den tiden, så går de pengarna till restaurangen istället. Du kommer tjäna pengar på att laga eget, men förlora tid. Valet är ert. Personligen väljer jag pengarna och offrar hellre 30-40 minuter på matlagningen och diskandet.
 
@tanten vi använder en ungsduk från Clas Ohlson för att slippa köpa rullar. Mer ekonomiskt och miljövänligare. Pappret passar på längden, men på bredden, saknas någon centimeter, så det rinner ner smet i hörnen. :rage:
Skulle jag lägga två dukar i plåten så böjer duken sig lite i kanterna och smeten blir olika tjock över plåten, vilket leder till en olika gräddad pannkaka. Därmed berövar jag min sambo på rätten till att få fläskpannkaka. Och det är ju inte så snällt.. :angel:
 
Och ett förslag till :) ! (De bara rullar ur mig idag... ;) )

Vi köper ofta färdiga köttbullar. Brukar kosta ca 40 kr för ett kilo, billigare om de är på extrapris. Ett kilo räcker till rätt många middagar till oss två, så jag delar alltid upp paketet i plastpåsar som jag fryser. Enkelt att plocka upp en påse köttbullar och sedan göra potatis och sås, potatismos, makaroner eller pommes till :) . Tar inte heller många minuter. Om vi äter med pommes så brukar jag lägga de frysta köttbullarna på samma plåt och så får de steka med i ugnen. Under tiden kan man ju göra en enkel sallad eller värma lite frysta grönsaker. Då har du mat på 20-30 minuter :) !
 
@Sandros Min sambo har också diabetes och hans kropp mår som bäst på LCHF. Kanske en sådan inriktning skulle kunna förenkla? Stek upp kött av valfri sort, eller korv med hög kötthalt och ha till en sås (gärna fet) och en sallad upptill. En stor sallad är ju busenkelt att slänga ihop och ha till 2-3 dagar beroende på innehåll och hur den ser ut, inte så gott om den blivit sunkig. Salladshuvud, gurka, tomat, fetaost och oliver i olja som jag gärna använder som "dressing" i, rödlök osv efter tycke och smak :)

Sen är det ju lite ajabaja med bröd om man vill köra LCHF men frukost med ägg, bacon och en skvätt grädde är så mättande att man ibland inte ens orkar med lunch ;) Några nötter om suget faller in. All frukt räknas som godis

Hade det kunnat vara något? Det skulle ju vara en enkel inriktning och även göra gott för diabetesen. Om man sedan vill prioritera annan mat om helgerna som tex utemat eller att ni orkar ge er på matlagning så kanske det finns lite mer tid för det? :)

Har din sambo typ 1? Vi provade LCHF ett tag men jag är skeptisk till den dieten. Även om man kan dra ner på insulinet om man inte käkar kolhydrater så tror jag inte att fett i den mängden man äter vid LCHF är nyttigt för kärl och hjärta. Sen tror jag även kroppen behöver en del kolhydrater även om många ofta äter alldeles för mycket :)
 
Känner mig för övrigt smått inspirerad av tråden. Det här med matlagning har den här veckan inte alls känts som ett lika stort aber.

Men sen insåg jag att det är för att jag har semester vilken innebär att jag plötsligt har tid och ork för att laga mat. Jag tror mitt jobb är det största hindret för min matlagning. Dom få vakna timmar per dygn när man inte arbetar har jag helt enkelt varken tid eller ork till att stå i köket. Och helgerna när man har lediga dagar tillsammans så vill man iväg och göra något istället för att stå inne i köket och laga 20 matlådor.
 
Fast att laga 20 matlådor behöver inte ta mer än typ 1h på helgen ;)
Laga 3-4 enkla rätter som sköter sig självt och sen bara stoppa ned i matlådor och in i frysen.

Det beror ju på om man bara räknar den aktiva tiden eller även den passiva ;) Har jag någonting står på spisen så kan jag ju inte gärna lämna det bara för att det sköter sig själv.

Vad lagar man för några maträtter om man ska lyckas laga 20 portioner på en gång med bara en stekpanna osv. ? Vi har inte hur stora kastruller som helst heller :p
 
Det beror ju på om man bara räknar den aktiva tiden eller även den passiva ;) Har jag någonting står på spisen så kan jag ju inte gärna lämna det bara för att det sköter sig själv.

Vad lagar man för några maträtter om man ska lyckas laga 20 portioner på en gång med bara en stekpanna osv. ? Vi har inte hur stora kastruller som helst heller :p
Jag bara älskar min ugn!

en långpanna med gott, och det blir lätt ett stort gäng matlådor. Alternativt sådant som bara behöver kompletteras med någon form av tillbehör i stil med ris, quinoa, potatis, pasta etc.

Kycklingdelar tex, de sköter sig helt själva.

Och visst kan man lämna ett långkok. Köp en större kastrull! En biff bourgogne puttrar i flera timmar. Ha alarm på mobilen och gå och gör något helt annat i några timmar.

Eller en ärtsoppa :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 117
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 366
Senast: Ava22
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 586
Senast: Torktumlare
·
R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 914
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp