Lös hundar på trafikerad väg - kan man anmäla?

Alexandra_W

Trådstartare
En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2 taxar, eller bodde iaf 2 taxar, nu kanske det bara är en.

Hursom, de där taxarna är dåliga på att hålla sig på gården. Både nu och då är de endera precis i vägkanten, eller ute och springer på vägen. Det är inget annat än ett rent mirakel att jag inte kört på dem (eller ngn annan gjort det). Det är extra besvärligt då det är ett krön precis där, så ffa om man inte vet att det kan finnas lösa hundar på vägen där så är det lätt att inte hinna stanna när man väl ser dem.

Det brukar vara hyfsat lugnt på vintern, men sen kommer våren - och taxarna. Igår var det dags igen, fick ställa mig på bromsen för att inte köra över en tax som sprang mitt i vägen med något gott den varit 100 m bort och hämtat på nyplöjd åker.

De är helt orädda för bilar, väldigt förtjusta i folk osv. Men halsbandslösa.

Jag har mer än en gång stannat bilen, lockat med mig hundarna tillbaka till gårdsplanen. Ibland har ingen öppnat och jag fått hoppas de ska stanna, ibland har någon öppnat men det inte gått att prata med matte för hon har börjat vråla på hundarna. Några gånger har matte kommit ut i morgonrock och blöt i håret (dvs stått i duschen/badet) på gårdsplanen och börjat vråla på hundarna.

Men det HÄNDER ta mig f*n ingenting. Sen släpps de ut igen - och vips en dag är de på vägen. Fan sätt de i lina, sätt upp ett staket eller PASSA dem när de är ute då? De är inte alltid på vägen när man åker förbi, men på tok för ofta.

Jag försökte senaste gången jag var och lämnade tillbaka dem att prata med ägaren om att oavsett allt annat så jag vill INTE köra ihjäl en hund. Men det fick inget gehör, utan hon var bara arg på hundjävlarna som inte kunde hålla sig hemma. Då tyckte jag att det blir ju inte bättre om hon skriker, skäller och vrålar på dem när de kommer hem - och nånstans där brakade den sista chansen till kommunikation samman och jag skulle sköta mitt.

Och jag FÖRSTÅR att man kan misslyckas ibland - fan jag har en svart ohängd sak som hux flux befinner sig hos grannen ibland :crazy. MEN, man kan ju inte bara strunta i det? och om man bor precis bredvid VÄGEN så MÅSTE man ju se till att det ALDRIG händer att hunden smiter! Sen borde man ju bry sig mer om både sin hund och bilförarna, men..

Då jag som sagt dels tycker synd om hundarna - de ser välmående och välskötta ut men jag tycker synd om dem för de KOMMER att bli påkörda, förr eller senare, och dels INTE vill köra ihjäl en hund även om det 'inte skulle vara mitt fel' så kan man anmäla det till djurskyddet t ex? Är det en djurskyddsbrist eller hur man ska säga?

Polisen bryr sig lindrigt, så det annars effektiva att fånga in - åk till polisen - tipsa om att xx 'nog är ägaren' och upprepa tills önskad effekt går inte. Polisen vill inte ha in dem nämligen, och drar sig inte för att tycka 'lämna den där då, den hittar nog hem, om du inte vet var den bor'.

Det jag skulle kunna är att fånga in - ta hem - sätta i hundgården - ringa polisen och tala om att jag hittat en hund. Men i och med att både ägaren och jag vet att jag VET vem som äger dem så skulle det mest troligt bara leda till grinighet och osämja.

Men vad fasiken kan man göra för att försöka förhindra att de/den (såg bara en igår, så en kan ha gått hädan) blir överkörda eller påkörda? =/
 
Sv: Lös hundar på trafikerad väg - kan man anmäla?

Polisanmäl ägaren för brott mot jaktlagen :cool:
 
Sv: Lös hundar på trafikerad väg - kan man anmäla?

Polisen verkar ju inte bry sig mkt om det heller iom att de inte brytt sig när jag ringt om lösspringande hund. Men man kan ju prova, det är ju faktiskt koppeltvång/tillsynstvång!
 
Sv: Lös hundar på trafikerad väg - kan man anmäla?

Plocka in hunden i bilen och lämna in den hos polisen som upphittad?
 
Sv: Lös hundar på trafikerad väg - kan man anmäla?

Som jag skrev i ursprungsinlägget, polisen vill inte ta emot.

Polisen bryr sig lindrigt, så det annars effektiva att fånga in - åk till polisen - tipsa om att xx 'nog är ägaren' och upprepa tills önskad effekt går inte. Polisen vill inte ha in dem nämligen, och drar sig inte för att tycka 'lämna den där då, den hittar nog hem, om du inte vet var den bor'.
 
Sv: Lös hundar på trafikerad väg - kan man anmäla?

Det jag skulle kunna är att fånga in - ta hem - sätta i hundgården - ringa polisen och tala om att jag hittat en hund. Men i och med att både ägaren och jag vet att jag VET vem som äger dem så skulle det mest troligt bara leda till grinighet och osämja.

Kan inte det vara värt det då? Hur bra kontakt har du med kvinnan i fråga nu? Om du anmäler henne för jaktlagsbrott (som Gnist var inne på) så lär du ju ändå inte stå så högt i kurs hos henne heller.

Väldigt tråkig sits! Jag hoppas du finner en lösning :crazy:
 
Sv: Lös hundar på trafikerad väg - kan man anmäla?

Ber om ursäkt, missade den biten helt och hållet :o
 
Sv: Lös hundar på trafikerad väg - kan man anmäla?

Du kan ju ringa och höra med länsstyrelsen om det kan tänkas falla under djurskyddsärende.
Vet inte om det finns nån punkt i djurskyddslagen det kan falla under men nåt ansvar har man väl för att skydda djuren mot onödiga faror.
 
Sv: Lös hundar på trafikerad väg - kan man anmäla?

kl
Risken är stor att hundägarna kan bli ersättningsskyldiga för stora belopp, om deras hundar orsakar en olycka där någon blir skadad eller avlider o de bevisligen varit medvetna om att deras hundar dräller runt på vägen.
:devil:
 
Sv: Lös hundar på trafikerad väg - kan man anmäla?

Kan inte det vara värt det då? Hur bra kontakt har du med kvinnan i fråga nu? Om du anmäler henne för jaktlagsbrott (som Gnist var inne på) så lär du ju ändå inte stå så högt i kurs hos henne heller.

Väldigt tråkig sits! Jag hoppas du finner en lösning :crazy:

Har ju ingen kontakt med henne alls nu, vet inte ens vad hon heter. Dock, vi bor ju rätt nära, och det här är landet. Och nu vet jag ju inte alls hur hon är - men jag tar alltid med i beaktande att alla inte riktigt har alla skruvar fast. Och iom just att jag så väl vet var hundarna bor, och att hon vet det, så är ju verkligen risken att det skulle vara som ett rött skynke att jag istället för att ha gått 200 m med hundarna och 'lämnat hem dem' har satt dem i bilen och åkt 2 km och stängt in dem hemma och ringt polisen.

Och jag skulle vara lindrigt roat av femtioelva grundlösa hämndanmälningar, eller för den delen idiotiska saker som att locka MIN hund av gården/ur byn bara för att kunna 'göra samma sak tillbaka'

Nu är det ju INTE säkert alls det blir så, men risken finns, och hon har ju inte direkt tagit det så bra ens när hundarna lämnats tillbaka...

Men NÅT lär man ju göra, ska ringa och höra med LST och så nu här när det blir vardag. Där kan man ju anmäla anonymt även om jag egentligen INTE är för det. Men i det här fallet kanske det tom skulle vara en fördel, då finns ingenstans att 'rikta ilskan' mer än på problemet och då kanske det löses? Jmf med att rikta ilskan mot att 'ge igen' eller nåt.

Inte sett de på vägen de här dagarna i alla fall, alltid ngt. Men ser jag dem igen ska jag göra ett sista försök att prata med henne om problemet tänkte jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 343
Senast: Jadzia
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 305
Senast: Sel
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
557
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp