Bukefalos 28 år!

Lösdrift året runt i samma hage?

E

EmmaKarl

Hejsan!

Vi planerar att ta över en gård som har 6 boxplatser och 5 hektar bete. Det finns 2 större sommarhagar på knappt 4 hektar tillsammans och några mindre vinterhagar. Vi är väldigt "gröna" på det här med stall, hagar, regler och bestämmelser... Jag har bara varit medryttare tidigare och då behöver man ju inte bekymra sig så mycket över stallet och hagarna.

Men ska vi nu bo på en gård där möjligheterna finns så vill vi förverkliga drömmen om varsin islandshäst.

Jag tycker att lösdrift verkar vara en funktionell lösning för islandshästar och funderar på om den ena sommarhagen kan användas till detta. Självklart skulle vi få bygga en ligghall med rätt mått osv... För det första undrar jag hur många hästar som "får plats" i en hage på 2 hektar? Sommarhagarna ligger i anslutning till varandra så man kan säkert öppna upp och få 4 hektar också. Men om vi använder dessa hagar under vintern som lösdrift, borde inte det slita på dom så pass mycket att vi under sommaren tvingades hitta nya hagar? Man skulle ju också kunna göra så att 2 hektar används vintertid och hagen bredvid som också är på 2 hektar används sommartid. Är det tillräckligt med vila för att hagarna ska "växa klart".

Boxarna i stallet tänkte jag hyra ut. Är det orimligt att hyresgästerna själva får ombesörja sommarbete eftersom vi i så fall skulle använda upp vårt sommarbete till lösdriften? Vintertid finns ju vinterhagar i anslutning till stallet. Självklart kan jag själv avtala om sommarbete med närliggande gårdar och sedan bara inkludera det för våra hyresgäster.

Vad tror ni?

Tack på förhand!
 
Sv: Lösdrift året runt i samma hage?

du får nog tyvär räkna med att hagen dom går i vintertid blir ganska söndertrampad,o så mkt tillväxt blir det nog inte,ens under vilan. beror ju lite på markens beskaffenhet med,om det e väldränerat mm,o hur den sköts. var det möjligt skulle jag försöka anlägga ligghallen på ett torrt område,kanske berg där det ändå inte växer,,o inte blir så söndertrampat,för att därifrån kunna variera till dom olika hagarna. ska du dessutom köra dit foder me traktor,gödsel därifrån mm,även när det inte är tjäle eller torrt o fint e ett sånt läge kalas.
 
Sv: Lösdrift året runt i samma hage?

Att beakta är ju också parasittrycket. Har man året runt hagar blir det högre och en sommars vila räcker inte för sanering. Väljer du året runt hagar så får du nog räkna med att vara noga med träckproven och avmaskning.

Våra 3 fållor är alltid tomma ca 5 månader/sommar då vi har andra stora beten och vi hade ändå ett eskalerande parasittryck i just lösdriftsfållorna, medan betena är i princip rena.
Vi kör nu rullande schema för "vila" för fållorna en sommar+två vintrar alternativt två somrar och en vinter och försöker mocka bort så mycket vi kan i de som inte vilar, det fungerar bra.
Lycka till!
 
Sv: Lösdrift året runt i samma hage?

sen tycker ju jag,att med en islänning så är det bara bra om betet inte växer så bra.de blir smällfeta av att gå på bete,det går inte.
min isis har jag i ett stall där 3 ston går i samma hage året om,har svårt att säga hur stor den är, kanske 1½ ha.på sommaren putsar vi rent från skit 2-3 ggr i veckan,på vintern inte.sen på våren går vi igenom o tar bort all skit som kommit under vintern.avmaskar gör vi ganska ofta.
men på det gräset som växer,klarar sej dessa 3 ston, de äter så att det e helt kort hela tiden,och det räcker.,de tas in till natten o får då lite hö.

ett år provade vi med att släppa ut dom på riktit bete, ca 4-6 timmar/dag, o de blev sjukt tjocka.(resten av dagen gick dom i en hage,de hade betat kort.
nästa år stod det en enda,lite mer kräsen isis i hagen o gräset växte knähögt..så fast det såg ut att inte finnas nåt i hagen så växte det o de åt allteftersom,så det hölls kortkort.
 
Sv: Lösdrift året runt i samma hage?

På 2 ha mark skulle jag inte ha mer än 2 hästar, absolut max 4 ponnysar stora och tunga hästar sliter mer än de mindre.

I vissa kommuner/länsstyrelser eller vad det nu heter någon myndighet iaf finns det krav på minst 1ha/häst. Kan bero på trycket som blir i marken med gödsling osv om det finns vattentäkter osv i närheten som kan bli förstört.

Kan vara bra att kolla upp innan ni köper en gård.

Rekommederat från min vet är att ha minst 4 hagar, 2 vinter och 2 sommar hagar för parasiternas skull.
Varannan hage vartannat år och gärna växelbete med annat djurslag för att hålla det så parasitfritt som möjligt.
Har man inte de ytorna som krävs får man mocka hagarna NOGA istället men de behöver ändå vila minst 6mån/år för att få ned parasiterna något sånär.
Då bör man även vara nogrann med träckprov minst 2 ggr/år (vår och höst) och avmaska om det behövs.
Dock är det inte bra att avmaska mer än nödvändigt då de äckliga maskarna börjar bli resistenta mot medlet och då får vi problem!
Avmaskningsmedlet är ju även ett gift som vi trycker i hästarna och det är inte heller nyttigt för hästens skull det heller.

Jag skulle inte låta hästarna gå i en sommarhage på vintern, de trampar ofta sönder även om det är mycket snö ovanpå och det resulterar i typ bara ogräs i betet sen = ingen mat till hästarna under sommaren.
 
Sv: Lösdrift året runt i samma hage?

Lite beroende på vad det är för marker, hur det ser ut med terräng och dränering, så går det bra att ha en och samma hage så länge det är tillräckligt stort.

Vi har lite drygt 1 hektar per häst i blandad terräng med en del skog och backar. Har lösdrift med samma marker året om, sambetar med får för att minska parasittrycket. Mockar de delar närmast ligghallen och stänger av olika delar av hagen några veckor i taget i etapper för att marken ska få vila och återhämta sig lite.

Vi hade mycket mer problem med att vinterhagen blev lervälling på den tiden vi begränsade utrymmet. Så länge de har tillräckligt stor yta att röra sig på så fungerar det jättebra.

/Migo
 
Sv: Lösdrift året runt i samma hage?

Hejdu

Så här resonerar jag för egen del:
Om fler hästar som går i en grupp så kan ytan per häst tullas på lite, men bara lite. Vinterhagar ska vara så stora som det bara går. Om man försöker fodra på olika platser så spar man marken.

Hästarna tycks bli väldigt stimulerade av att få flytta till sommar hagar lite längre bort, så lånade eller arrenderade utmarker för detta funkar bra. Gärna då där det finns nån boende som har lite ögon på hästarna. Hellre låta alla hästarna gå ihop på mer eller mindre hela marken hemma och sen låta hela flocken flytta till sommarbetet. Sen vill jag gärna ha småbeten hemma som kan användas till mer tillfällig karaktär ihop med att man ska använda hästarna.

Har fem egna ha, och arrenderar 2, det räckte nätt och jämt till tre hästar. Har möjlighet till mer, men det ska hägnas och gås över också.

Ligger markerna så att det faller sig naturligt med två större lappar så skulle jag hålla dem som alternativa vinterhagar till hela flocken. Har gjort. så att det från lappen med vindskyddet kan jag öppna antingen norrut eller söderut. I båda fallen har de ca tre ha att röra sig på när de vandrar på natten. För lite för deras naturliga beteende men i alla fall bättre än inget.

Ptr
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 672
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 774
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 709
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 302
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Gräs i näshålan?
  • Försäkring

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp