Bukefalos 28 år!

Lösdrift, hur många kvadrat per häst har ni?

gadriel

Trådstartare
Vet ju vad lagen säger men vad har ni i era lösdrifter och vad tycker ni är lagom utan att det blir bråk?
 
Vart kan man läsa om vad lagen säjer? Jag har kollat runt lite på myndighetssidor men eftersom jag har modem så uppskattar jag om någon kan leda mej på rätt ställe direkt så att säja! :bow:
;)Det går lite fortare då!
 
Jag har 48 m2 som ska räcka till tio hästar om jag inte minns fel. En tid hade jag upp mot tio hästar i den hagen och alla fick inte komma in :(
Det beror ju mycket på hur flocken är och jag hade i många år ett sto som verkligen var drottning! Stod hon i öppningen som f ö är 4 meter bred så var det inte många som vågade smita förbi.
Men nu när hon är såld så går alla in och ut som dom vill, dock är ett sto väldigt försiktig av sig och står helst i öppningen bara.

Jag tycker nog att lagen i det fallet kräver lite för lite plats om man säger så!
I dag har jag 5 hästar i den hagen och det funkar utmärkt. Upp till 7 går nog också bra om dom är sams.
Boxarna däremot tycker jag är nog så väl tilltagna, 6 m2 för en islänning räcker ju oftast till två om dom är goa vänner :) och inte alltför stora.
 
Tack för ditt svar!

Jag tar ju hellre till ltie extra plats än för lite iaf. Problemet är ju att det kostar att gjuta men nu läste jag i en tråd att de hade dränering och grus som underlag och då kan man ju göra större.

Tänkte att jag skulel ha en hel långsida i så fall, så slipper man bråket vid öppningen :)

Nu ska jag dock inte ha islänningar, men det lär bli ganska små hästar ändå. Har hållt på en hel del med islänningar och känner att jag vill ha en liten häst, så det lutar åt ett litet kallblod av ngt slag.
 
Ett tips är avdelningar med olika ingångar, om man har en större flock upp mot 5-10 hästar, så att även de lågrangade kommer in, det är jätteviktigt! Annars lär de aldrig se insidan av lösdriften.

Jag har två hästar på ca: 60kvm. Helt ok. Varsin avdelning, bra eftersom de äter olika mängd kraftfoder. Hö har de i bal som står ute i hagen.

Lösdrift är bara perfekt. :)
 
Var uppmärksam på att det som Jordbruksverkets föreskrifter säger är minimimått det får gärna var större. För lösdrift gäller samma minimimått som för boxar - stor häst, upp till 170cm - MINST 9 m2
 
48 m2 - till 10 stycken hästar??? Räcker till 10 stycken shettisar (A-ponnies), var de större var det alldeles för litet...
 
Det skulle i så fall vara avsett för max 5 pållar...men det lär nog bara bli 2-3 tror jag men det är alltid bättre att ta till lite om det skulle bli fler ;)

Hm...kanske skulle dela av vindskyddet på iaf två avdelningar då.*funderar* Jag har bnämligen en ladugård att utgå ifrån. Men jag tror att det är bättre att bara använda den till boxar i nödfall och göra att nytt vindskydd i hagen istället med en hel öppen långsida.

Tänkte bygga ätspiltor att utfodra kraften i, väldigt smidigt.

Höet kommer jag ha på bal i hagen. I en "höhäck" för rundbal.

Ja det är det verkligen, skulle aldrig kunna tänka mej att ha hästar i box annat än i nödfall.
 
Hos oss (där jag är inhyrd) är det 100 kvm till just nu 6 hästar (stora ponnys, små hästar). Som mest har det varit 10 hästar. Nu är det bara en öppning, så den ranghöge kan blockera där ibland (vissa ranglåga går in då, vissa inte). Jag skulle göra två öppningar.

De har gott om plats och brukar busa runt där inne rätt rejält ibland. Nu när gräset kommit står de dock mycket sällan där inne utan är ute på gärdena större delen av dygnet.
 
Mmm..därför jag tänkte göra en hel öppen långsida så behöver man inte bekymra sig om det där med öppningar. Tänkte man kanske kunde ha lite köldridåer istället, den vindskyddar ju samtidigt som hästarna kan gå rakt igenom dom om det blir bråk.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 630
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 200
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 174
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 976
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp