Bukefalos 28 år!

Lösdrift och boxar...

cello

Trådstartare
Jag har mina hästar på lösdrift.
På gården finns stall med tre boxar (och ingen direkt möjlighet att bygga fler).
Stallet används dagtid när jag tar in mina hästar och grejar/tränar. Även vissa nätter.

Nu har jag tänkt hyra ut några platser i lösdriften och tänker då att boxarna fortfarande ska vara mina men att de inhyrda ska få nyttja dem när de är lediga, först till kvarn liksom. Förutom om nån häst är sjuk/skadad. Då går den förstås före.

Så långt är det väl inget konstigt. MEN jag vill ta in mina hästar när det stormar. Och det känns ju skitdumt att ta in mina och lämna de andra ute.
Samtidigt skulle det kännas ännu dummare att ha dem ute för att vara rättvis..

Jag ser ju själv dubbelmoralen i det och undrar om någon har några kloka ord att dela med sig av. Hur hade ni som stallägare gjort? Hur hade ni som inackorderade velat ha det?
 
Hej!

Som inackorderad hade jag nog velat ha samma möjligheter som stallägaren att ta in mina hästar vid storm. Jag tänker att kvarvarande hästar kanske blir oroliga om det stormar och halva flocken går in. Går lösdriften att stänga så övriga hästar kan stå där vid storm? (vi kunde stänga vår lösdrift, men hade bara plats för 3 av 4 hästar inne då).

Det är ju ditt stall (ja eller lösdrift då) och om du gjort klart för inackorderingarna vad som gäller kan de ju inte klaga, men risken är väl att de känner sig felbehandlade iaf. Som du själv säger känns det ju fånigt att du ska behöva ha dina ute för att att det ska vara rättvist, men samtidigt blir det svårt att säga att vissa ska vara inne men inte andra.

Hur många boxar har du och hur många hästar är det tänkt ska stå på lösdriften?

/Lavinia, som nog inte har några bra svar.
 
Ja, håller med! Som iackorderad hade jag tyckt det var orättvist.
Och jag tänker inte hyra ut några platser innan jag har en vettig lösning.. Frågan är ju vad..

Det finns tre boxar. Hur många hästar det blir i lösdriften Har jag inte bestämt ännu. 6-7 kanske..

Ligghallen ska byggas ut i sommar, så jag skulle ju kunna planera så att den kan gå att stänga. Kanske t.o.m. dela av till boxar...? Någon som har nån liknande lösning?

Uteboxar har jag också funderat över. Oklart var de skulle stå bara..

Tack för svar!

Hej!

Som inackorderad hade jag nog velat ha samma möjligheter som stallägaren att ta in mina hästar vid storm. Jag tänker att kvarvarande hästar kanske blir oroliga om det stormar och halva flocken går in. Går lösdriften att stänga så övriga hästar kan stå där vid storm? (vi kunde stänga vår lösdrift, men hade bara plats för 3 av 4 hästar inne då).

Det är ju ditt stall (ja eller lösdrift då) och om du gjort klart för inackorderingarna vad som gäller kan de ju inte klaga, men risken är väl att de känner sig felbehandlade iaf. Som du själv säger känns det ju fånigt att du ska behöva ha dina ute för att att det ska vara rättvist, men samtidigt blir det svårt att säga att vissa ska vara inne men inte andra.

Hur många boxar har du och hur många hästar är det tänkt ska stå på lösdriften?

/Lavinia, som nog inte har några bra svar.
 
Vi har det så. Det finns 3 boxar, men 4 hästar på lösdriften. När det stormar tar jag in mina hästar, mestadels för att de går i hagen vid trädraden som skulle kunna falla.

Om vi måste ta in alla hästarna kan vi lösa det, antingen får en stå gången eller så har vi ett utrymme där vi har lite spånbalar som kan rymma en häst. Eller stänga en av ligghallarna och ha som gruppbox.

Men skulle jag bygga nytt eller ta in fler hästar hade jag velat ha en box till alla, när det blåser storm är det så skönt. Jag hade inte haft mina hästar på en lösdrift där det inte finns box till nyårsafton eller snöstorm.
 
Om man bara får veta förutsättningarna innan man bestämmer sig för att hyra lösdriftsplats av dig så tycker jag att det är helt OK!

Alla har dessutom inte behovet att stänga in hästarna när det stormar (våra går in av sig själva och håller sig där till stormen har bedarrat, det har de gjort vid varje storm sedan de flyttade till lösdrift 2007). Nyårsafton bekommer inte våra det minsta heller, de brukar stå ute och äta.

Jag hade alltså mkt väl kunnat ställa mina hästar hos dig utifrån dessa förutsättningar!
 
Ni har vi inte så stor lösdrift. Men vi kan stänga vår med dörr. En under o en övre så vill man kan man stänga in hästarna i lösdriften. Det är alternativ.
Med vänlig hälsning
pudlan
 
Intressant fråga! Men ja, då skulle jag inte ha något val, så det skulle inte kännas så svårt. Det svåra är just om jag skulle ha mina ute (rättvist, tillsammans med flocken), när det finns möjlighet att ta in dem.

Jag skulle vilja vända lite på det och fråga: Hur skulle du göra om det blev storm och en eller två boxar redan var upptagna som sjukbox av någon hyresgäst?
Skulle du kunna tänka dig att ha dina ute då?
 
Det viktigaste måste ju vara att man är tydlig med förutsättningarna när man hyr ut platserna, så att det inte kommer som en överraskning första stormen. Typ att stallägaren säljer in att lösdriften och hagen är säker i alla väder - fast själv tar jag in mina hästar...

Sen måste jag ändå tillägga att de stall jag stått i där stallägarens hästar särbehandlats på ett eller annat sätt har utan tvekan varit de stall jag trivts sämst i. Svårt att sätta fingret på exakt varför det varit så, men man känner väl sig kanske inte lika välkommen när det är så.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
2 014
Senast: Tilde789
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 968
Senast: Blyger
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
917
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp