Lösdrift?

Hur länge har dom gått på lösdrift nu? Tvekade du någonsin om att låta dom gå ute?
 
Visst tvekade jag. Till en början vägrade jag att släppa på mina ideal, men när kunskapen sjönk in så kunde jag se annorlunda på saken. Jag var en mycket överbeskyddande matte tidigare. Skötte allt enligt konstens alla regler och min favoritsysselsättning var att köpa täcken. Nu läser jag böcker om vildhäststudier istället.
 
*lånar en knapp*
HAde också lite betänkligheter innan jag släppte ut mitt fullblod på lösdrift, men så här i "backspegeln" var det idealiskt! HAn blev lugnare, mer harmonisk, höll sig bra i hull och hade hur kul som helst med kompisarna. Inte gjorde han sig illa i hagen heller och han har varit en riktig klant tidigare (och senare..) eftesom han haft för mycket spring i benen när han kommit ut. Sen att han inte stod i vindskyddet när jag tyckte det skulle vara bra då... Har också varit en överbeskyddande matte
Flyttade i höstas och här finns ingen lösdrift att hitta, su nu tvingas jag ha dem uppstallade och nackdelarna märks direkt, som sämre fötter tex. :crazy: Längtar efter egen gård....

Vad gäller praktiska saker så får man se sig om och kolla vad andra gjort för smarta lösningar på saker och ting och ta de lösningar som passar ens egen situation.
 
Jag håller helt med dig om alla små skador och klantighet. Stressen försvinner och därmed många riskfaktorer.

Tråkigt att du måste ha din häst inne igen. Jag skulle verkligen inte vilja gå tillbaks till stall nu. Jag hoppas att efterfrågan på lösdriftstall ska öka, så att fler hästar kan får vara lyckliga och så att det ska finnas fler alternativ för alla som inte har eget mark.
 
Ok. Som jag gillar det? :confused: Kan inte vara skönt att gå runt och vara blöt hela tiden. Men men, det är ju upp till varje hästägare. Tråkigt med människor som har sina hästar på lösdrift bara för att det är billigare och mer lättskött bara.
 
Tråkigt med människor som har sina hästar på lösdrift bara för att det är billigare och mer lättskött bara.

Ja (om det nu är billigare och mer lättskött vilket är tveksamt) och det prioriteras före alla andra variabler. Men det är ju precis samma sak som med med stallplats, prioriterar man ekonomin/och bekvämlighet före hästens bästa så är det alltid fel. Får hästen välja så blir det nog nästan alltid lösdrift, hästen är inte skapt för att stå i stall.
 
För min häst var det precis som med Siglavys, det tog en stund innan hon förstod att maten inte försvann, dvs. hon behövde inte hetsäta heeela tiden. Jag upplevde verkligen hästen som lycklig under lösdriftstiden, hon var aldrig hungrig, hon var lugn och väldigt harmonisk.

Däremot vill jag påpeka att en lösdrift inte nödvändigtvis behöver vara mer lättskött eller billigare än en ett stall (en enligt mig vanlig missuppfattning).
 
jag menade att man ju bara har full koll på hästar som går ensamma i sina hagar, ensamma i sina boxar och därför inte behöver dela mat med någon annan.
Men det livet skulle jag inte önska någon häst.

När man ger vatten i vattenkopp så behöver det ju inte stå hela dagen, utan det kommer nytt, fräscht vatten hela tiden. Men visst grisar de ner ibland...
Jag har inget emot hinkar, men jag föredrar vattenkopp.

Ang. skötsel av lösdriften; jag ska ut och pyssla med bädden i några timmar nu, det läcker in tövatten... :crazy:
 
Har haft jätte problem med min häst att hon har magrat av varje vår och höst. Nu när hon går på lösdrift med fri tillgång på hösi är hon jämn i hullet hela året! Är även lugnare när man rider ut. Visst är de fortfarande mycket jobb även när man har lösdrift, men fördelen är ju att hästen kan välja. Om du har ett vindskydd (vilket det är lag på) behöver ju inte hästen gå omkring å va blött, om hon inte vill. Både hon och de andra två jag har (och så jag förståss) trivs jätte bra med lösdrift. :banana:
 
Jag hoppas att efterfrågan på lösdriftstall ska öka, så att fler hästar kan får vara lyckliga och så att det ska finnas fler alternativ för alla som inte har eget mark.

jag tror hästar som inte går på lösdrift är lyckliga dom också. :smirk:
 
Lånar knapp.
Jag ska göra en lösdrift under sommaren eftersom mina dumma hästar inte längre vill komma in på kvällarna.Idag körde jag ut massa ensilage och lät dom vara för igår jagade jag hästarna i en halvtimme i beckmörkret i en tre hektar stor kuperad hage innan de gick med på att komma in.Och jag har inget vindskydd men vad ska jag göra då?Dom vill ju inte komma in.Så lösdrift ska det bli.
MVH rex
 
Varför skulle de trivas bättre i en lösdrift? Det beror ju på hur många timmar hästarna får vara ute resp. inne i stallet, vad de går i för hagar osv. Som nån skrev, tror inte heller att hästar som inte går på lösdrift är olyckligare.

Klart att det är lättare med lösdrift än stall.
 
Varför skulle de trivas bättre i en lösdrift? Det beror ju på hur många timmar hästarna får vara ute resp. inne i stallet, vad de går i för hagar osv. Som nån skrev, tror inte heller att hästar som inte går på lösdrift är olyckligare.

Klart att det är lättare med lösdrift än stall.


Jag tror inte att dom mår direkt dåligt av att stå på stall, men om man tänker på hur hästar har det naturligt så är det ju mer likt lösdrift än stall. Vi människor förstör hästarna genom att sko dom, klippa, lägga på täcke och allt sånt. Visst är det lättare att ha dom på lösdrift, och då är det ju en fördel både för människa och häst. Så ser jag det i alla fall.
 
Klart att det är lättare med lösdrift än stall.

Nåja. Det är ju en sanning med viss modifikation. En stor lösdrift med många hästar kan vara ganska omständig att sköta. Hagen och ligghallen skall ju mockas och tio hästar skitar ner en hel del. Även fodringarna (kraftfoder) är tidskrävande då hästarna antingen måste bindas upp eller tas ut en åt gången. Foderhäckar ska fyllas/balar köras ut i hagen. Täcken måste bytas, ibland kanske oftare om vädret är dåligt.
Precis som på stall ska ju även hästarna visiteras dagligen.

Många som aldrig jobbat med en lösdrift hävdar övertygat att det på något sätt skulle vara väldigt lätt och det är det jag motsätter mig. Precis som all annan hästverksamhet så tar det på krafterna, ibland mer och ibland mindre.

Nu har jag hästen på stall (ute 13h) och hon är absolut inte olycklig, däremot var hon gladare och lugnare när hon fick gå ute 24h/dygnet.
 
Det finns ju inga genetiska skillnader mellan dagens tamhästar och de så kallade "vilda" hästarna. Och de som är "vilda" idag är väll egentligen bara förvildade tamhästar.

Men du kanske menar mer hur "förstörd" varje individ blivit av att växa upp och leva hos oss människor. Jag kan nog i varje fall tänka mig att hästar som växer upp i de miljöer som vi brukar erbjuda våra hästar mycket väll kan få både fysiska och psykiska men för livet.
 
Precis. Med tanke på alla ovanor som en del hästar börjar med. Det är ju ofta som det är flera hästar i samma stall som har ovanor som vävning eller krubbitning, det visar ju ganska bra hur de hästarna har det.

Mina hästar står inne ca 7-8 timmar/natt och har stora hagar att gå i. Halvbloden kan ibland gå in tidigare på vintern, de är klippta och i "topptrim" och fryser ute. Shettisarna fryser å andra sidan nästan aldrig. På sommaren går alla hästarna ute dygnet runt, även de stora hästarna så det är inte det att jag är emot att ha hästarna ute men jag har sett så många lösdrifter som inte sköts ordentligt och där hästarna inte har det bra, det var nog därför jag reagerade på den här tråden och skrev som jag gjorde, föredrar dock fortfarande stall. :)
 
så det är inte det att jag är emot att ha hästarna ute men jag har sett så många lösdrifter som inte sköts ordentligt och där hästarna inte har det bra, det var nog därför jag reagerade på den här tråden och skrev som jag gjorde, föredrar dock fortfarande stall.


I sånna fall förstår jag mycket väl att du reagerade, om det finns så många lösdrifter om inte sköts. Men om man nu utgår ifrån att de faktiskt gör det tror jag att hästarna skulle välja att vara ute istället för att gå in, och jag förstår dom... ;)
 
Varför de skulle trivas bättre, tja jag vet inte riktigt det går ju inte att fråga hästarna och få ett vettigt svar, men jag har provat både och. För mig var det klart bekvämast med stall, har ju inget eget utan hyr in pållan. Hästen stod ofta bekvämt inne när jag kom och oftast torr, lätt att göra i ordning. Jag kunde bestämma exakt vad hon skulle äta etc (pållarna kom in i stallet för lunchhöet. Innnan du påstår att det självklart är lättare med lösdrift kanske du ska prova :angel: och dessutom inse att folk har olika syn på vad som är lätt och bekvämt, olika lösdrifter har dessutom olika förutsättningar.

Min pållan visar klart nu att hon trivs bättre med lösdrift, det är mindre stress när hästarna inte ska ut och in hela tiden och hon slipper stå instängd på ett litet utrymme vilket hästar knappast är konstruerade för utan kan röra sig fritt i hagen och strosa omkring. Överlag tror jag att hon ogillar att vara inomhus det är naturligt för hästar att kunna interagera med flocken och kunna ha full koll på omgivningen.
 
Men det går inte att säga att alla hästar passar och trivs bäst på lösdrift. Promenadhästar och liknande förstår jag att det kan passa men en tävlingshäst skulle knappast ha det speciellt bra där. Mina hästar trivs inne, de sover gärna ute på sommaren på betet. När man ska släppa ut dom på morgonen ligger de oftast och sover tills man häller fodret i krubban. :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
741
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 371
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp