Lösdrift?

Man märker ju vad som passar sin häst bäst (och sig själv). Jag vet nog ganska ungefär vad det innebär att ha lösdrift. Har flera grannar runt omkring som har hästarna på lösdrift och vet hur dom sköter och tycker om sina lösdrifter.

Jag kommer inte att prova att ha mina på lösdrift så länge jag kan slippa. :angel:
 
Min arbetande ponny går på lösdrift med fri tillgång på hösilage och får kraftfoder för att balansera upp foderstaten. Lite tjock men hon är ännu så pass ung att hon inte arbetas så mkt.

Det som stör lite i år är att hon svettas mkt och fort plus att pälsen fastnar i spännena på sadelgjorden så nästa år ska hon friseras lite men inte så mkt att hon måste ha täcke.

Är väldigt nöjd och hon verkar trivas bra. Är uppfödd på box med bete halva året de första två åren innan jag köpte henne.
 
Lättare?

Jag måste lägga ner mkt mer tid på skötseln av lösdriften än vad jag hade gjort om jag hade haft henne på box. Då tar mat och mockning max en kvart och det räcker inte ens till mockningen nu...
 
Det är dock svårt att märka vad som är passar bäst utan att testa, och det under en hystat lång period :angel:, så vänta med att uttala dig tills du testat både och. Vad som är lättast och minst krävande beror på vad man jämför med och vad man räknar som lösdrift samt i vilken situation man är. Det är att förenkla det att som du påstå att så är det (för mina grannar säger det), liksom när det gäller stall så varierar kraven på arbetsinsats beroende på förutsättningarna.
 
Haha. Visst du får ha rätt för jag orkar inte följa den här tråden längre. :D

Jag har en unghäst på lösdrift hos en kompis. Anledningen är att jag måste eftersom jag har stoet (alltså mamman) hemma. Jag ska snart ta hem henne och sen ska hon stanna här hemma och stå i stall, i box. Att jag skickade i väg henne dit var för att det var det enda alternativet om jag ville kunna ha kvar henne, hon åkte alltså dit efter avvänjningen och har snart varit borta så pass länge att banden borde vara "avklippta" till sin mamma. Så vad jag vet eller inte vet om lösdrifter har du ingen aning om. :smirk: Så du kanske också ska vänta med att uttala dig tills du vet hela fakta.
 
Så du kanske också ska vänta med att uttala dig tills du vet hela fakta.

Då skulle det inte bli ett enda inlägg skrivet, hela Buke helt tomt :(.

Vilken underbar erfarenhet förresten, en häst bortskickade till en kompis. Självklart är det mindre jobb med den än de du har hemma i stallet, det vore konstigt annars.
 
Jag har börjat med lösdrift i år och tänker ha mina på lösdrift så mycket det bara går. Har inte riktigt hittat de perfekta rutinerna än, men nu börjar det arta sig.

Jag har hästar som inte kan ha helt fri tillgång på hö, utan jag har gett dem uträknad mängd hö + ett par extra kilo. Oftast har det ändå inneburit att de kunnat äta så mycket hö de vill - de har tillgång till gräs hela vintern också och går gärna ifrån höet för att äta gräs.

Jag har haft lite svårt att balansera foderstaterna riktigt som jag vill, så den senaste månaden har jag börjat med att låta dem stå inne ett par timmar på morgonen, så att den hästen som är tunn får "äta ikapp", han får då lite mer snabbätet foder som pellets, betfor, lusernhack.

Jag har mina hästar på lösdrift fast de är klippta, men då med rejäla täcken. Blåser det för mycket så går de in i ligghallen och står i lä. Ingen skillnad mot att stå i box i kallstall, utom att de kan gå in och ut när de vill.

Jag tycker att lösdriften verkar ha en väldigt positiv inverkan på deras kroppar, de är mjukare i kroppen även om de t ex har stått ett par dagar. Jag tycker att de har gjort rätt bra framsteg i träningen i år trots ganska sparsamt arbete.

Att det sedan är bra mycket mindre jobb med lösdriften (har stooora vinterhagar som jag kan växla mellan varannan vinter = behöver inte mocka utom vid matplatsen och i ligghallen), att det spar en jäkla massa pengar (nu går det max en spånbal i veckan, på box gick det fem) och att jag kan ha SOVMORGON när jag har lust - det är inget som jag skäms över :D
 
Vadå blöta???
Mina hästar kommer från ryssland och har en väldigt fet päls! Om man känner i pälsen så är de alltid torra! Vattnet rinner av dem.(många andra djur från de sibiriska trakterna har samma egenskaper)
De klarar av väldigt stora temperaturskillnader.
Skillnaden mellan normalkall och normalvarm period (=vinter och sommar) är 70 grader C.

Vi som är seriösa har inte hästarna på lösdrift för att det är billigare och mindre jobb.
Det är snarare mer jobb iallafall på en seriös lösdrift!
Vi har våra på lösdrift för att vi ser till deras eget bästa och inte vår egen bekvämlighet.

Nackdelen med lösdrift är att hästarna ofta är skitiga,pälsen kanske är blöt och flockkänslan är mer utpräglad.Det går även åt mycket mark för att kunna ha en riktig lösdrift!
Det är värt allt besvär bara för att få se hästarna vara hästar!
Det är upp till var och en om man vill stalla upp sin häst eller inte. Det kommer fortfarande finnas delade meningar både om det ena och det andra.
Enligt våra erfarenheter så är lösdriftshästar mindre sjuka och halta än andra hästar men det är bara våra egna iakttagelser!

/ Sandra :smirk:
 
Nej precis men det var du som skrev så. :smirk:

Du vet inte hur ofta jag är där eller hur mycket jag gör där, alltså har du ingen aning om hur mycket jobb det är för mig att ha henne där. Som jag skrev tidigare, det finns bara en anledning till att jag har henne där.

Underbar erfarenhet? :confused:
 
Tänkte bara höra med er som skriver om det är någon av er som har tävlingshästar??
Har en unghäst som jag funderar om jag ska sätta på lösdrift när jag skaffar egen gård. Vill dock höra era erfarenheter med tvälingshästar och lösdrift. Har hört att hästarna inte blir lika "skärpta" när de går på lösdrift för de gör av med mer energi och om det är så är det ju inte bra att ha sin tävlingshäst som tränas 5-6 ggr i månaden och tävlas 3 helger i månaden på lösdrift.
Vad har nu för erfarenheter angående detta???
 
Nu är inte min tävlingsponny ÄNNU men det är definitivt inget fel på viljan eller skärpan och det är ingen skillnad mot den perioden hon stod på box.

Kan de inte vila tillräckligt på lösdrift så är det något som är fel. Men det krävs lite mer mat.
 
Hej!

Jag har mina inne i stallet om vintern eftersom jag har en vattenpump och hydrofon i stallet och det fryser om jag inte har hästarna (varmt) där.
Hur har ni vatten till stallet och lösdriften föresten? Fryser det inte?
Jag har en 40 m slang till badkaret ute i hallen.
När det blir varmare så får de gå ute, då äter de och ligger i hallen som jag har. Där är det hårdgjort jordgolv men jag har halm på och mockar varje dag, 2 stora och 2 små hästar går in där ca 45 kvm. Förra året hade jag fri tillgång till hö (en rundbal i veckan) men det var lite sämre hö (fick höet gratis) så det gjorde inte så mycket om det åt mycket. Nu vet jag inte hur fritt dom ska få äta då jag köper hö + att alla hästarna är väldigt tjocka. Tycker det fungerar bra med lösdriften när det inte fryser. Hästarna mår bra även om dom får gå in i stallet. När jag har dom i stallet är det ju lätt att ge var och en det dom ska ha, är svårt om alla hästar går ute ihop.
Vad jag vet så ska man inte ge hästen kraftfoder när den är på lösdrift. När hästen äter hö håller den sig varm, men den äter mindre hö om den får kraftfoder vilket kan leda till att den står och fryser.
Vad gäller hovarna så ser jag ingen skillnad (uppstallade eller lösdrift), jag låter mina hästar gå utan skor och det har gått bra.
Det är ju olika hur man tycker, men generellt tror jag att hästarna mår bättre av lösdrift.

M. v. h. Lisa
 
har mina på lösdrift å de är ett kallblod å en ponny å de går åt en rundbal i veckan :D vi ger dem kraft foder för att ersätta de dom förlorar då de tränas å tävlas (nu har d inte tävlat på ett tag då men) när de rida får de kraft foder å ingen av hästarna har frysit, vattnet fryser men lägger man ett ved trä i så sparkar hästarna snart hål å de kan dricka,som de gör i de fria.

Jag har ju även boxarna som d ibland får gå in i men de brukar inte vara poppluärt jo att komma in men inte att stanna där då :D

Varför skull eman inte kunna ha tävlingshästar på lösdrift d förstår jag inte...

Att ha en lösdrift är oftare lite dyrare än att ha dem på box i allafall i mat men man tjänar ju in d på ströt men då ska man ju stöa ligghallen ochså så å de är en massa jobb att mocka den,men ja de som tror att lösdrift är ett enkelt sätt at ha häst skulle nog behöva prova d innan dom ytrrar sig.
Mihästar står inn på stall å de fungerar yppelrigt för henne så inte tänker jag bråka på henne henne sval å hästarna mår bra liksom mina som står ute dygnet runt.

Allt är väl upp till var å en,,,tycker dock synd om hästarna som enbart får gå i rasthage nån timme per dag...

:cool:
 
Men du vet med säkerhet att lösdrift vanligen är lättare en att ha hästar på stall? För mig är det faktiskt tvärt om, men min erfarenhet räknas väl inte?
 
Jo det är klart den gör, det är ju din åsikt. :smirk:

Om jag vänder på det, vet du med all säkerhet att det är lättare att ha dem på stall?
 
Jo det är klart den gör, det är ju din åsikt. :smirk:

Om jag vänder på det, vet du med all säkerhet att det är lättare att ha dem på stall?

Det vet jag inte (snarare vet jag att det varierar) och det var just därför jag i ett tidigare svar till dig skrev:

"Vad som är lättast och minst krävande beror på vad man jämför med och vad man räknar som lösdrift samt i vilken situation man är. Det är att förenkla det att som du påstå att så är det (för mina grannar säger det), liksom när det gäller stall så varierar kraven på arbetsinsats beroende på förutsättningarna."

Angående trivslen för en viss individ så måste ju den få chansen att prova för att man ska veta, annars är det ju bara gissningar.
 
Jag har stått på lösdrift med tävlande och tränade hästar som lyckats bra med sitt tävlande. Och nog har de allt varit "skärpta"!

Med bra foder och ordentliga täcken på klippta hästar klarar man sig långt och detta borde även gälla tävlande hästar.
 
Svar till : Tråkigt med människor som har sina hästar på lösdrift bara för att det är billigare och mer lättskött.

Jag har svårt att tro att du menar det i så fall vet du inget om lösdrift det krävs mer av människorna på grund av daglig kontroll av skador ,mat ,värme, m.m att slippa mocka är väl inte det lättskötta du menar för en lösdrift mockas oxå 1-2 ggr/året vissa kanske mockar flera ggr.(antal hästar)
Måste mera påstå att de med box/spilt-hästar är bekväma och egoistiska TÄNK vad skulle hästen valt.??????????
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
741
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 371
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp