Lösdrift?

N

nataliehjelmroth

Jag har tänkt mkt på lösdrift, och undrar om det är någon som har sina hästar på lösdrift året om, och rider 'normalt'? Hur ser foderstaten ut då? Fri tillgång till hö? Är så himla nyfiken, så svara gärna!
 
Jag har min ute året om,men när de blir riktigt skit väder åker d in.
Fri tillgång till hö å vatten ute, tillgång till vindskydd,saltsten vitaminer/mineraler.
Utfodring har jag havre å vitlök morötter å äpplen, ¨ca 1½kg havre då han jobbas annars halverar jag givan, är de jätte kallt får han mer havre,har funkat utmärkt på honom å han stor trivs.
 
Vi har några av våra pållar ute i stort sett året om. (får komma in om det är riktigt "äckligt" väder ;) )
De är alla Hbl.
De har ett STORT "skjul", el. vad man ska kalla det för(vindskydd :p), där dom alltid har en massa halm, samt krubbor och vattenkopp.
De rids och tränas i stor sett varje dag, såväl som uteritter,hoppning och dressyr.
Vi ger dom hösilage 3 ggr/dag, kraft 1-2 ggr/dag, där det ingår betfor,havre,müsli,mineraler,vitlökspulver samt morötter.
 
Jag byggde om till lösdrift i sommras så nu har min hästar alltså gått först vintern där (en hbl och en lipizzan). Har ridit hela vintern inte tagit in dem en enda gång. De vill ju liksom inte. När vädret varit riktigt jävligt (dvs. regn runt noll och sedan snabbt omslag till flera minusgrader) så har jag laggt på den ena ett täcke. Självklart har de fri tillgång till hö (är noga med att skaffa ett hö med låga värden) och så ger jag havre, korn och betfor efter behov (träning & väder).

Till en början var jag förvånad över hur bra de trivs. Men nu känns det självklart, kommer aldrig att ställ in dem igen. De är ju fria varelser som vet bäst själva vad de behöver för stunden. Och så får man så mycket trevligare tillsammasn med dem. Nu kan vi umgås bara för att vi gillar vandra. Förut kom man med en massa krav och ett mer påtvingat umgänge, in och ut och fodringar.
 
Ja jag blev inte så förvånad men jag vil inte ta inmin kille heller men nu när de har snöat blöt snö å han klipptes i nov så har jag fått täcka honom *dumma mig* å så har han fått stått inne i tre nätter tills hanns stora förteret! han vill verkligen INTE stå inne,jätte glad att få komma in å rulla sig ordentligt å äta men sedan ska han ut igen ,p så nästa vinter då skippar jag helrakning å klipper halsen å ljumskarna ;p
De stortrivs verkligen å han har blivit mer harmonisk i sig själv å med mig :D
 
Ja, jag tycker att det verkar som ett jättebra alternativ och skulle gärna ändra på i princip allt hos hela 'min' häst, men då jag bara är medryttare går det ju inte att göra så...

Han hade vanligt täcke PLUS halstäcke innan, men han tappade hårstrån i massor från manen. Ägaren till hästen fattade ingenting, men jag och morsan kom fram till att det var halstäcket som va problemet. När vi tog bort det (efter MYCKET tjat på ägaren) tog vi av det occ det blev genast bra. Detta bara för at han var klippt på halsen... *suck*
 
Sedan 1 månad till baka går min pålle på lösdrift och han verkar trivas kanon! Det är fri tillgång på hösilage, vatten och salt. SEn så får han ½ kg kornkross, 1 dl mineraler,3 vitlöksklyftor och en skvätt olja 1 gång varje dag. Jag kommer aldrig att ställa honom i en box igen (om han inte blir sjuk förstås och måste!).
 
Jag vill helst ha mina på stall. Tycker att det finns fler fördelar. Jag vet exakt hur mycket varje häst äter, ser om den lämnar foder, avföring, att den dricker och ser om den legat ner och så vidare. På lösdrift är det mycket svårare att veta att hästen tex druckit tillräckligt eller att den har normal avföring.

Alla våra hästar står på kallstall eller vad man ska kalla det. Det är med andra ord en behaglig temperatur för hästarna. :) Skönt att hästarna får komma in och äta i fred och hinna torka upp också under vinterhalvåret.
 
Inte för att fördöma att du föredrar installning framför lösdrift, men man kan aldrig veta hur mycket hästen äter när den står i den vanliga hagen tillsammans med kompisar heller.
Då får man hellre kolla hur hästen beter sig vid matdags!

Dessutom föredrar jag vattenkopp framför hink eftersom hästen alltid får fräscht vatten, men då kan man ju inte se ifall hästen druckigt mycket eller lite

Men visst kan det vara lite krångligt om man har flera hästar och ser att NÅGON av dem har konstig avföring. Ska man då följa alla i hasorna hela dagen för att kolla? krångel krångel
men för mig är det värt det! :)
 
Jag önskar att min skulle tycka det var skönt att komma in, men nej, det går att övertala henne att komma in i stallet utan större problem, men hon ser det stallet mest som straff. Ut till kompisarna i hagen det är vad hon vill, även om hon inte är ensam inne. Helst ska vi stå ute och pyssla, sadla etc också så hon har koll på hagen, eller i vart fall slipper stallet :devil:. Hon går dock villigt med mig ur hagen eller ensam ut i skogen.

Så akta dig för lösdrift, det kan tänkas att pållen trivs "för bra"
 
Det finns nog lika många modeller för lösdrift som det finns modeller på uppstallning. ;)

Man kan ha fri tillgång till hö, men man kan också ge tre gånger om dagen. Detta beror ju mest på hur lättfödda hästarna är. Foderstarten är ju likadan som annars. Det enda är ju att grovfoder mängden ska ökas vid kallt väder, då en tuggande häst inte fryser lika lätt.
Ridningen fungerar helt ok. :)

Det där med kontrollen vet jag inte riktigt om jag håller med. Jag har haft hästar nu på lösdrift i fyra år och jag har alltid sett vem det är som har problem. Är det någon med konstig avföring vänta ett tag och se, eller lyft upp svansen och se om den är skitig där. Vatten har vi alltid fri tillgång till, sommar som vinter, i stora baljor och det är inga problem med frost för hästarna tar själv hål på isen.
 
Det må så vara att de trivs "för bra", men nog blir dom väl "gladare" och mer harmoniska av att gå på lösdrift? När jag skaffar min egna häst (någon gång ;)) så ska den i alla fall få gå på lösdrift året om. Verkar vara bättre för hästen, även om man inte ser hur mkt var och en äter, o.s.v.

Har ni skor på era hästar, förresten?
 
men nog blir dom väl "gladare" och mer harmoniska av att gå på lösdrift?

Ja, det tycker jag. Hästen blev framförallt lugnare och mer tillfreds efter det att hon fick gå ute 24h.

Jag tycker att lösdrift är ett kanonbra alternativ, hade jag möjligheten skulle hästen fortfarande stå på lösdrift.
 
Jo det kan man. Jag har inte rundbalar i hagarna så jag vet hur mycket jag ger dom och på så sett UNGEFÄR hur mycket varje häst äter.

Jag har vattenkoppar till alla men hinkar också. Fräscht vatten vet jag inte om jag håller med. De smutsar ner en vattenkopp lika mycket som en hink. Jag byter (självklart) vatten i hinkarna varje dag plus skurar ur dem. Vattenkoppar och krubbor tvättas också varje dag. :)
 
Visst finns det massor av olika sätt man kan ha det på. Därför måste man ju nästan pröva flera av dom för att få sej en inblick av ev. fördelar/nackdelar. Det måste man ju inte göra med en ocks samma häst, utan man kan ju använda sin erfarenhet från andra gånger. (Så här förnuftig skulle man alltid vara ;))
 
Det var inte så allvarligt menat, men om du skulle välja lösdrift så kanske dina hästar inte uppskattar att få komma in och exempelvis torka lika mycket som du gillar det.
 
Jag har inte upplevt att det är några problem med att ha koll på maten. När de har fri tillgång så behöver de aldrig gå hungriga och jag märker (inbillar jag mig i varje fall) direkt om någon har sämre aptit än de andra. Jag upplever att man får en bättre balanserad foderstat på lösdrift med fri tillgång till hö. .Hästen blir ju inte tvingad till att hålla sig till mina beräknade värden, som egentligen aldrig går att anpassa perfekt till individen och omständigheterna, utan den får möjlighet att välja själv.

Sen får man ju gå ut i hagen och mingla lite med dem varje dag så att man får koll. Och givetvis ha en grovkoll på foderåtgång och näringsvädren.

Mina hästar har i varje fall fått både bättre hull och torrare ben. Och jag har dem barfota...
 
Jag har inte upplevt att det är några problem med att ha koll på maten. När de har fri tillgång så behöver de aldrig gå hungriga och jag märker (inbillar jag mig i varje fall) direkt om någon har sämre aptit än de andra.

Var det några problem i början med att dom fick äta hur mkt dom ville, eller har dina hästar alltid haft det så?
 
Det tog säkert en månad innan den glupske insåg att han inte behöver hetts- äta. Och den som haft svårt att gå upp i vikt och haft svårt att hinna äta all mat vi försökt få i honom har fått ett jättefint hull. Trodde aldrig att jag skulle få honom så fin.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
741
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 371
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp