lösdriftshästar ihop med uppstallade hästar?

Maléne

Trådstartare
Det är så att jag ska försöka göra en ligghall på 16-18kvm till ett russ och två shettisar (är det för litet i praktiken?)
Problemet är bara vart :confused:

I samma hage som de som går in under natten skulle vara det bästa med tanke på mat och vatten, men det jag tänker på då är att de stallade hästarna säkert tar hallen vid dåligt regn under morgon/dag&kvällstid?

I en egen hage men då blir det oxå en sämre hage. längre bort med mat och vatten men dock endast de som kan använda hallen.

Det lättaste vore ju att fixa större hall men de pengarna finns tyvärr inte nu :( och anledningen till att få ut dom är att russet har hosta och ena shettisen blir så varm i stallet. (vet att det går att raka henne)


Intressant att få synpunkter från er som har lösdrift.
 
Sv: lösdriftshästar ihop med uppstallade hästar?

alltså ni andra får oxå skriva ner era tankar :D
 
Sv: lösdriftshästar ihop med uppstallade hästar?

Jag tror gott att du kan bygga den i befintlig hage där de stallade hästarna går. Varför tror du att just de ska sno åt sig ligghallen på morgonen när de redan stått inne hela natten?

Vi har alla våra hästar på lösdrift och där är det helt individuellt vilka hästar som använder lösdriften. Vissa gör det aldrig, väljer att sova i snön eller vid balen, andra (som min förra häst) formligen älskar ligghallen och spenderade mycket tid där.
 
Sv: lösdriftshästar ihop med uppstallade hästar?

Går lösdriftshästarna tillsammans med de installade hästarna?
Nackdelen med det kan vara att det inte är naturligt att halva flocken försvinner nattetid och lämnar två hästar kvar. Den lösningen har man haft hos oss också en period när jag inte stod här, men jag är skeptisk. Har man två fungerande harmoniska flockar, och stora marker, då skulle jag dock kanske tänka mig att det inte påverkar hästarna. Om hästarna delar upp sig i olika flockar.

Fö tror jag inte att det är någon fara att ha dem i samma hage för ligghallens del. Hästarna är sällan i ligghallen enl min erfarenhet och dessutom så är det nästan alltid så att vissa står utanför. Ffa så klarar hästarna utan problem att stå ute i regn dagtid, och sen när stallhästarna går in kan de ju vara i den. Meningen med ligghallen är ju att de ska ha en torr plats att vara i under natten. Där de kan vila. Så jag tror att det är ok att ni bygger den i den hagen där alla hästar går.

Sen vet jag inte vad det finns för rgler kring detta. Om lösdriftshästar ska ha tillgång till ligghall dygnet runt. För isf kanske storleken inte är tillräcklig när installade hästar går i samma hage. Men jag tror inte att det fungerar så. Du kan ju kolla med komunen om du är osäker.
 
Sv: lösdriftshästar ihop med uppstallade hästar?

Tack för era svar :)

Just nu går dom ej ihop (beror på betet och fång) men brukar alltid gå ihop vintertid.Ja dom kanske tycker det är konstigt att dom försvinner men dom vänjer sig npg rätt så snabbt hoppas jag.
Det är det att jag har rätt mycket mark 10h, men de andra hagarna blir lätt geggiga och den andra hagen som isåfall skulle passa bäst är en ekhage och där vågar jag nog inte ha dom ståendes på vintern.

Okej kanske ska kolla upp det med kommunen

Några mer som har några tankar om detta :confused:
 
Sv: lösdriftshästar ihop med uppstallade hästar?

Vi har haft lösdrift i många år och även hästar som stallas upp nattetid och sen släpps ut i flocken. Har aldrig varit några problem med det. Hallen används nästan aldrig under den kalla årstiden utan det är på sommaren hästarna går undan för att slippa flugorna. På vintern o när det regnar ställer dom sig med rumpan mot vinden.

Vad det gäller storlek på hallen så står måtten på jordbruksverkets sida.
 
Sv: lösdriftshästar ihop med uppstallade hästar?

Tack för era svar :)

Just nu går dom ej ihop (beror på betet och fång) men brukar alltid gå ihop vintertid.Ja dom kanske tycker det är konstigt att dom försvinner men dom vänjer sig npg rätt så snabbt hoppas jag.
Det är det att jag har rätt mycket mark 10h, men de andra hagarna blir lätt geggiga och den andra hagen som isåfall skulle passa bäst är en ekhage och där vågar jag nog inte ha dom ståendes på vintern.

Okej kanske ska kolla upp det med kommunen

Några mer som har några tankar om detta :confused:

En lösning är att stängsla av liten del av hagen där ligghallen byggs. Nattetid, när de andra hästarna gått in, så öppnar du upp dit, så att småhästarna också får gå in till sig. Storleken till småttingarna verkar ok. Vill minnas att storleken till vuxen häst skall vara samma som boxstorlek, gånger antal hästar som skall bo där. Fast jag minns inte vilket minimimått det är till så små hästar.

Om alla hästarna dagtid hittills har haft ordentligt med skydd mot väder och vind ändå, så behövs ju inte lösdriften dagtid. På så sätt får du mindre arbete med mockning och strö till lösdriften. Hästar har en tendens att tycka att just den ströade lösdriften är absolut favoritplatsen att kissa. Går in för att göra det och går sedan ut.

Hälsning Maja
 
Sv: lösdriftshästar ihop med uppstallade hästar?

Okej tack för era svar, jo strl ska enligt lag vara tillräcklig om jag räknat rätt, men det kanske blir litet i verkligheten ändå?
 
Sv: lösdriftshästar ihop med uppstallade hästar?

Om det är möjligt skulle jag göra ligghallen större!!Jag hade mina två kallblod i en ligghall på 32 kvadrat, det tyckte jag var "litet". Funkade utmärkt och de fick plats, men hade varit en ännu bättre ligghall om den hade varit större. Två ingångar är också att föredra!

I hagarna bredvid gick installade hästar och rutinen var att när de installade hästarna gick in fick mina "insläppsmat". De reagerade inte på att de andra gick in, maten var det viktiga;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 993
Senast: svea
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 017
Senast: Korven
·
Hästvård Först och främst, jag har varit i kontakt med veterinär och ska återkoppla till denne under morgondagen för att se om och hur vi ska gå...
2
Svar
22
· Visningar
3 282
Senast: EmmaW
·
Hästhantering Nu har jag slut på idéer. Min, vanligtvis mycket lätthanterade, tvååring har helt plötsligt fått för sig att hon inte ska gå in i...
Svar
8
· Visningar
1 704
Senast: niikon92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp