Lönebidragsanställning

Bukefalos 30 år!

Det är hård konkurrens om bibliotekariejobb enligt kompis, och som jag förstår det 3-4 års universitetsutbildning. Vet inte om bidrag från AF ger någon fördel men tydligen många sökande på varje tjänst de har ute (ca 100 sökande).

Bibliotekarie är väl en rätt lång och nischad utbildning? Tror inte man kan räkna med att få lönebidrag som bibliotekarie. Om man då har studielån att betala så kan det bli svårt med det ekonomiska.
Skrev samtidigt men ditt svar hade ytterligare aspekt: studielån 🙂

Bibliotekarie är väl en rätt lång och nischad utbildning? Tror inte man kan räkna med att få lönebidrag som bibliotekarie. Om man då har studielån att betala så kan det bli svårt med det ekonomiska.
Det är väl klart du kan, varför skulle man inte?

Därför att det är arbetsgivaren som ansöker om att få lönebidraget. Det är inte du som arbetstagare som gör det. När arbetsgivaren sedan bli anställd så är det arbetsförmedlingen som meddelar arbetsgivaren vilka kandidater som är aktuella för jobbet. Dessa är alltså inskrivna, utredda och godkända för att få en lönebidragsanställning. Arbetsförmedlingen lämnar sedan ett beslut på lönebidragsanställningen - som dessutom är tidsbestämd och följs upp. Kan förlängas, men det är fortfarande Arbetsförmedlingen som beslutar om förlängningen.

/Lizzie
Fast nej, så behöver det inte alls vara.

Jag som arbetssökande kvalificerades för lönebidrag och kan då nämna det när jag söker jobb, jag kan söka vilket jobb som helst beroende på utbildning och är alltså inte beroende av redan lönebidragsgodkända arbetsgivare, och får jag komma på intervju tas lönebidragsfrågan upp med arbetsgivaren. Går personen inte igenom så får jag söka annat jobb har jag tolkat det som, men sökandet har varit fritt och dessutom min uppgift att sköta, just via Platsbanken eller andra kontakter man själv kan ha. Intervjuerna har också varit mina att själv boka in, gå på osv men jag har valt att vara öppen med lönebidrag och funktionsnedsättningar och därmed tagit med SIUS som kunnat informera om vad det innebär med lönebidrag- då arbetsgivare inte alltid vet vad det exakt innebär.

För att styrka upp att jag även är kvalificerad för jobbet har jag utöver min utbildning på 2 år även skickat alla referenser jag har samt rekommendationsbrev från varje arbetsplats som beskriver ATT jag fungerar på jobbet trots funktionsnedsättningarna, att arbetsgivarna har varit mycket nöjda och inga problem.

Det finns säkert de personer med större funktionsnedsättningar som behöver ha en SIUS som söker jobb åt dem och har lämpliga ställen att tilldela, men så är det inte alls för alla, mycket långt ifrån.

Dessutom förstår jag inte varför man inte kan utbilda sig som bibliotekarie och få lönebidrag för det? Att det är ont om jobb och hård konkurrens är en annan femma, men att inte kunna utbilda sig till det och få lönebidrag för det förstår jag inte var det kommer ifrån. Och hur kommer CSN in i bilden? Man får lön enligt avtal, inte lägre lön bara för att man har lönebidrag. Det är AF som står för ersättningen på lönen via lönebidraget, men lönen man får ut är samma som andra.

Hade jag jobbat heltid hade jag i dagsläget haft en heltidslön på strax över 30 000 före skatt där jag jobbar nu. Det finns de som har bättre och sämre än mig beroende på extra uppgifter i anställningen och längd de jobbat osv.

Har du idag en funktionshinderkod registrerad hos AF?
Har du fått något anpassat stöd i arbetssökandet utifrån det?

Tror man ska börja där som första steget för att komma till bedömning om det är aktuellt med lönebidrag. Det är väl meningen att det för alla som får en funktionshinderkod ska göras en bedömning av vilket stöd som behövs (men det kanske inte drivs så aktivt för alla när de har snålt om bemanning på AF)?
Jag tror inte det. Men jag har LSS-beslut på grund av Aspergers syndrom.

Därför att det är arbetsgivaren som ansöker om att få lönebidraget. Det är inte du som arbetstagare som gör det. När arbetsgivaren sedan bli anställd så är det arbetsförmedlingen som meddelar arbetsgivaren vilka kandidater som är aktuella för jobbet. Dessa är alltså inskrivna, utredda och godkända för att få en lönebidragsanställning. Arbetsförmedlingen lämnar sedan ett beslut på lönebidragsanställningen - som dessutom är tidsbestämd och följs upp. Kan förlängas, men det är fortfarande Arbetsförmedlingen som beslutar om förlängningen.

/Lizzie
När ändrades det till att bli så?

Jo, så var det för min nära anhörigs del. Hen har trygghetsanställning fram till pension. Kan vara skillnad på andra former av lönebidrag.

/Lizzie
Lönebidrag och trygghetsanställning är två olika saker men de liknar varandra
Lönebidrag är själva bidraget arbetagivaren kan få för att få hjjälp med kostnaden för lön. Men arbetsgivaren anställer personen. Så lönebidrag är ingen anställningsform utan bara kostnaden. Så en person med lönebidrag kan ändå vara tillsvidareanställd.

Lönebidrag och trygghetsanställning är två olika saker men de liknar varandra
Lönebidrag är själva bidraget arbetagivaren kan få för att få hjjälp med kostnaden för lön. Men arbetsgivaren anställer personen. Så lönebidrag är ingen anställningsform utan bara kostnaden. Så en person med lönebidrag kan ändå vara tillsvidareanställd.
Precis! Jag är tillsvidareanställd, har samma skyldigheter och rättigheter som de andra på mitt jobb på det som går över mina anpassningar. AF står för anpassningar och lönebidraget är hjälp för arbetsgivaren att anställa någon med anpassningsbehov och själv kunna utföra vissa anpassningar.

Precis! Jag är tillsvidareanställd, har samma skyldigheter och rättigheter som de andra på mitt jobb på det som går över mina anpassningar. AF står för anpassningar och lönebidraget är hjälp för arbetsgivaren att anställa någon med anpassningsbehov och själv kunna utföra vissa anpassningar.
Ja precis. Man behöver skilja på själva anställningen och bidraget som arbetsgivaren kan få.

Dessutom förstår jag inte varför man inte kan utbilda sig som bibliotekarie och få lönebidrag för det? Att det är ont om jobb och hård konkurrens är en annan femma, men att inte kunna utbilda sig till det och få lönebidrag för det förstår jag inte var det kommer ifrån.

Ordvalet ”kunna” syftade väl som jag förstod det mer på de reella möjligheterna att få en anställning snarare än ifall det formellt finns en möjlighet.

Ordvalet ”kunna” syftade väl som jag förstod det mer på de reella möjligheterna att få en anställning snarare än ifall det formellt finns en möjlighet.
Den reella möjligheten är i så fall lika stor för de som inte har lönebidrag tänker jag, om det nu är problem med få jobb och många ansökanden. Då är det inte lönebidraget som är ett "hinder" eller anledning till att man vare sig kan få eller utbilda sig, som jag tolkade det.

Den reella möjligheten är i så fall lika stor för de som inte har lönebidrag tänker jag, om det nu är problem med få jobb och många ansökanden. Då är det inte lönebidraget som är ett "hinder" eller anledning till att man vare sig kan få eller utbilda sig, som jag tolkade det.

Jo det tror jag nog att det kan vara tyvärr när det kommer till anställning. På mina arbetsplatser (kvalificerade administrativa jobb med krav på akademisk examen precis som bibliotekarie) har vi då och då fått in ansökningar från sökande med beviljade lönebidragsanställningar. På ingen av mina arbetsplatser har cheferna ens övervägt dessa sökanden. Och då arbetar jag inom ett område där efterfrågan på personal är stor, dvs liten konkurrens om jobben.

Jo det tror jag nog att det kan vara tyvärr när det kommer till anställning. På mina arbetsplatser (kvalificerade administrativa jobb med krav på akademisk examen precis som bibliotekarie) har vi då och då fått in ansökningar från sökande med beviljade lönebidragsanställningar. På ingen av mina arbetsplatser har cheferna ens övervägt dessa sökanden. Och då arbetar jag inom ett område där efterfrågan på personal är stor, dvs liten konkurrens om jobben.
Ja, jag förstår hur du menar, det finns många arbetsgivare som inte tar emot lönebidragsanställningar. Men jag tolkade inte inlägget som skrivet så alls utan att man inte kan utbilda sig till bibliotekarie, inte kan få lönebidrag för ett sådant jobb och ovanpå det jobbigt med CSN lån. Inget av det stämmer.
Man kan utbilda sig till bibliotekarie, man kan få lönebidrag för en sådan anställning och man kan betala sina CSNlån på sin avtalsenliga lön.

Att det finns arbetsgivare som väljer bort personer med funktionsnedsättningar och lönebidrag är en helt annan femma. Det är diskriminering i vissa fall. Enligt socialsekreteraren jag hade när jag fick försörjningsstöd när jag var arbetslös och visade henne alla jobb jag sökte och svaren/ickesvaren jag fick (jag behövde inte visa henne men vi pratade just om detta) så hade jag svart på vitt att jag genomgått en utbildning med bra betyg, jag hade redan haft en anställning med bra referenser och jag gjorde EXAKT samma jobb som de andra på mitt jobb, inte sämre, arbetsgivaren behövde inte anstränga sig särdeles mycket alls för att jag skulle kunna jobba, så hon ansåg att Region Skåne diskriminerade mig som inte gav mig ett jobb. Hon skulle hjälpa mig att driva det vidare till DO om det inte lossnade, vilket det gjorde och sedan har det rullat på lättare, just för att jag har så mycket "bevis" att jag är lika bra som andra, AF anpassar mest och arbetsgivaren lite men får också 75 % av min lön från AF.

Jag har också en Asperger diagnos, men skulle inte våga ta upp den i jobbsammanhang. Det finns tyvärr alldeles för många försommar.
Fast grejen är väl att vissa måste ta upp det för att det går ut över deras arbete, de behöver pga diagnosen en lönebidrsgsanställning. Mitt syskon har autism och add, det är tydligt att det finns diagnoser där och hen klarar inte av arbete på samma villkor som andra.

Så det är skönt för dig att du inte behöver ta upp det, men situationen kan se otroligt annorlunda ut.

Ja, jag förstår hur du menar, det finns många arbetsgivare som inte tar emot lönebidragsanställningar. Men jag tolkade inte inlägget som skrivet så alls utan att man inte kan utbilda sig till bibliotekarie, inte kan få lönebidrag för ett sådant jobb och ovanpå det jobbigt med CSN lån. Inget av det stämmer.
Man kan utbilda sig till bibliotekarie, man kan få lönebidrag för en sådan anställning och man kan betala sina CSNlån på sin avtalsenliga lön.

Att det finns arbetsgivare som väljer bort personer med funktionsnedsättningar och lönebidrag är en helt annan femma. Det är diskriminering i vissa fall. Enligt socialsekreteraren jag hade när jag fick försörjningsstöd när jag var arbetslös och visade henne alla jobb jag sökte och svaren/ickesvaren jag fick (jag behövde inte visa henne men vi pratade just om detta) så hade jag svart på vitt att jag genomgått en utbildning med bra betyg, jag hade redan haft en anställning med bra referenser och jag gjorde EXAKT samma jobb som de andra på mitt jobb, inte sämre, arbetsgivaren behövde inte anstränga sig särdeles mycket alls för att jag skulle kunna jobba, så hon ansåg att Region Skåne diskriminerade mig som inte gav mig ett jobb. Hon skulle hjälpa mig att driva det vidare till DO om det inte lossnade, vilket det gjorde och sedan har det rullat på lättare, just för att jag har så mycket "bevis" att jag är lika bra som andra, AF anpassar mest och arbetsgivaren lite men får också 75 % av min lön från AF.
Men hur vet man det? Det finns ju massor av folk med bra betyg, bra referenser, erfarenhet etc som inte får jobb de söker? Isåfall måste det ju uttryckas av arbetsgivaren att de inte vill ha lönebidrag?

Ah, jag förstod det som att det också handlade om de reella möjligheterna.

Jag förstår att det i många fall säkert handlar om diskriminering och att man som arbetssökande med lönebidrag kämpar i uppförsbacke. Jag ville bara belysa att man som arbetssökande har man ju ändå en verklighet att förhålla sig till, oavsett vilka rättigheter man har på pappret. För ens egen del kan det vara gynnsamt att skaffa sig en överblick över den verkligheten innan man fattar stora långsiktiga beslut.

Men hur vet man det? Det finns ju massor av folk med bra betyg, bra referenser, erfarenhet etc som inte får jobb de söker? Isåfall måste det ju uttryckas av arbetsgivaren att de inte vill ha lönebidrag?
Jag hade en sån chef. Hon sa rakt ut att hon inte vill ha någon anställd med lönebidrag då hennes erfarenhet är att de är lata. Jag blev därmed anställd utan lönebidraget, men med alla mina anpassningar från AF i alla fall och lat var jag definitivt inte.

Jag antar man upptäcker det när man driver frågan vidare.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka