Bukefalos 28 år!

Longera föl...

F

Fatima

Vilken ålder är lämplig att börja longera föl/unghästar? ja har läst vid två års ålder, men kan man börja tidigare för ett föl jag vet är tio månader och har börjat att longeras...
 
Hur kan någon vara så obota korkad att han longerar en tiomånaders unge????????? :mad: :mad:

Tycker att longering är något som få behärskar.
till någon som är okunnig skulle jag hellre råda att tömköra.

Longering sliter hårt och är mer skadligt än nyttigt när amatörer är i farten.

Skulle inte longera en som är under två år, men däremot tömköra i båda var och ute i terrängen.

AM
 
ja har också tänkt så.. för fölet kan koppla longering till något hemskt sen när den blir stor för att springa runt i en lina med en långpisk efter sig kan inte vara så trevligt...
 
Nu var det inte riktigt så jag menade.
En fölunge är mjuk i leder m.m. och tar fysiskt stryk att springa runt runt runt som man sett vuxna gör.
Oftast alldeles för länge i samma varv.

AM
 
Så du råder alltså att tömköra helldre än longera.
Travhästar kör man ju in mellan 1 och två års ålder om inte jag minns fel och jag har bekanta som började tömköra sin 1åriga ponny. det är alltså inte4 lika skadligt?
 
Tömkörning på en så ung häst görs endast på rakt spår och inte mer än 10 min/gång. Det är även bra att tömköra unghästar upp till 2år med grimma eller sidepul för att inte belasta munnen.
Ta det försiktigt.
/M
 
longera får man inte göra.
det sliter på växande ben, leder och dylikt.

mitt sto (nu 2 år)
har blivit longerad ca 6-7 ggr nu i sitt liv.
men då menar jag inte runt runt runt i lång tid,
utan möjligen ett par varv skritt, ett par varv trav, halt. bara checka så hon fattar läget och inget mer.
har provat att tömköra henne en gång, ska börja vidare med detta i vår. för övrigt så tycker jag att promenader i skogen är nyttigast.
 
Många "fastnar" i samma varv om och om igen.
Sedan har vi avdelning underlag.
Det longeras i halvmeterar med sand eller gnöggliga volter eller på (ofta) alldeles för små volter.
Detta då för att man ska peta in innerbog eller få hästen i bättre form m.m.

Fast detta är väl kanske inte enbart longeringsproblem utan även vid ridning.
Att rida 48 högervarv tycker många är helt Ok.

Vad jag menar med tömkörning är att man kan då lära den unga hästen "växellådan" på ett bättre sätt och även svänga höger/vänster.
Man fastnar inte lika lätt i "högervarvskarusellen"

Hur många gånger har man inte sett omogna tvååringar (ridhäst) som sprungit med högsta växeln på en för liten volt hängandes i linan? Då också på stenhårt underlag (vinter) halvmeter lera (vår) sliriga gräshagar (sommar) eller stubbåkrar fulla med kaninhål (höst)
Ägaren har då försökt få stopp på eländetmed att skrika saaakktaaaa omväxlandes ryckit i linan.

Hur nyttigt är sånt?
AM
 
Skulle absolut inte rekomendera tömkörning till en okunnig..
 
Travhästar utvecklas fortare än dom flesta andra hästar. Då kan man börja utbilda dom mkt tidigare. För t.ex shetlandsponnyer ska man helst inte rida in förrens vid fem år ålder, dom utvecklas sent.
 
Att travhästar utvecklas tidigare viste jag redan, jag brukar tömköra mina hästar häldre än att longera, Jag har fått för mig att tömkörning är bättre. :D
 
Tömkörning på en så ung häst görs endast på rakt spår och inte mer än 10 min/gång. Det är även bra att tömköra unghästar upp till 2år med grimma eller sidepul för att inte belasta munnen.
Ta det försiktigt.

Jag undrar också vad du menar med att belasta munnen... :confused:
 
Nej absolut inte. Men hon skrev att hon tyckte att tömkörning var bättre än longering för en nybörjare och då menade hon nog alla sorts hästar,
 
Jovisst tömkörning är väldigt bra, om man kan.. Man kan göra större skada genom att göra fel när man tömkör än när man longerar enligt min mening. Men jag kasnke har fel :confused:
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 261
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
654
Senast: Ketrawzc
·
Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 692
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 115
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp