Löpning/cykel med hund....

Bukefalos 30 år!

swemale

Trådstartare
Lite nyfiken på hur ni andra gör när ni motionerar era hundar genom att springa eller cykla med dem.

Jag har själv en Border Collie, Roy, och just nu brukar vi cykla ungefär 4–5 km var tredje dag. Det är tänkt som fysisk motion utöver vanliga promenader, Noseworkträning inför tävlingar, spår och annan aktivering.

Hur långt brukar ni köra per pass, och ungefär vilket tempo håller ni? Skiljer ni på vanlig löpning bredvid cykeln och pass där hunden får springa lös större delen av tiden?

Jag tänker framför allt på friska, vuxna och vältränade hundar. Hur långt tycker ni är ett normalt motionspass – 3–5 km, 5–10 km eller kanske ännu längre?

Och hur ofta kör ni sådana pass? Flera gånger i veckan, eller mer som ett komplement till annan motion och träning?

Vore kul att höra både från er som springer med hunden och er som cyklar. Berätta gärna vilken ras eller typ av hund ni har också, eftersom det förstås kan skilja en hel del mellan olika hundar.

Jag cyklade en hel del med min lilla skrutt Griffon Bruxellois för han älskar att springa, jag tror nästan aldrig att han blev "trött"/utschasad på våra rundor men underlaget spelar rätt stor roll märkte jag. Vi höll oss nog alltid under 5km, landade nog oftast på kanske 3 km.

Grusväg var större risk för skav på tassarna med sand/gruskorn mellan dynorna. Andra raser kanske inte får sånt i lika stor utsträckning? Han har ju väldigt lurviga tassar som fångar upp bös.

Sen på asfalt vill jag helst inte att han springer särskilt länge då jag inbillar mig att det tar hårdare på lederna precis som för människor. Höll turerna kortare då.

Det bästa med att cykla med en lillskrutt var ju att man lätt kunde ploppa upp honom i korgen om jag märkte att turen blev för lång eller det var skav på g.

Nu är han gammal och pensionerad till cykelkorgen/ryggsäck. Men det var fina stunder 🩷

Jag både joggar och cyklar med min drever, men alltid i sele, aldrig lös. Det är hennes konditionsträning och överstiger aldrig 10 km, vanliga rundor är 5 resp 7 km. Undviker asfalt (det känns för hårt och blir lätt varmt) och vill gärna att hunden travar halva rundan, men det är lättare sagt än gjort när hunden älskar att springa. "Spurtar" typ aldrig, utan försöker dämpa och få henne att hålla ett lugnt tempo, inte tokdra. Jag cyklar hellre fler dagar i veckan än längre sträckor, om det blir löpning 1 dag/vecka vill jag gärna cykla 2-3 utöver. Det är tydligt att min hund fått bättre konditon och flås, idag cyklade vi 7 km och även om hon inte är slut eller har tappat tempo när vi kommit hem blir hon trött och behöver återhämtning. Just nu ligger hon på ryggstödet på soffan och vaknar inte när det rör sig i huset. I våras när hon fyllt 1 år började vi och då var hon märkbart trött efter 3 km. Tror mer på lågintensiv träning (promenad/vandring) om det ska avverkas långa sträckor och hellre fler än längre högintensiva pass. Andra resonerar säkert annorlunda 😊

Min fru brukar ta med vår ena dvärgschnauzer på löpturer. De är oftast kring 6-7 km men ibland även 10 km. Det är ingen regelbundenhet i löpturerna men det skulle inte vara något problem för henne att springa 3 dagar i veckan.
Hon har sele men drar inte utan springer bredvid så hon tar ju inte ut sig så mycket trots att hon är en mindre hund.
Mestadels asfalt eller grusväg.

Jag joggar med min hund 2 ggr i veckan. 4-10 km i travtempo (jag är inte en snabb löpare). Hunden skulle kunna springa både snabbare och längre. Jag kör med sele, expanderlina och bälte men kopplar loss i mer kuperad terräng. Springer på alla typer av underlag. Hunden väger bara 20 kg så slitaget är inte stort. Har aldrig sett något slitage på tassarna ens efter 10 km asfalt.

Jag ser inte joggingen som riktad konditionsträning för hunden utan bara underhåll av grundkonditionen.

Vill jag toppa konditionen hos hunden så cyklar vi 1-2 gånger i veckan utöver jogging och då i betydligt högre tempo men oftast bara 2-3 km. Har dragvajjer på min cykel och hunden har då dragsele.

Brukar bara bli cykelturer några veckor på våren inför de första bruksproven. Resten av säsongen räcker joggning och simning.

Jag cyklar med hundarna ibland, när det är tillräckligt mjukt i marken. Brukar bli minst 5km, men försöker gärna få det längre.

Våra cykelturer innebär att de travar bredvid, i nedförsbacke går jag bredvid cykeln och de får då kissa och lukta så mycket det vill. Försöker generellt variera tempot lite för att få till intervallträning på något vis.

Att jag inte låter dem dra är för att jag vill överleva :p Jag har salukis och de är löjligt snabba både i spring-hastighet och i reaktioner. Har ingen lust att krascha.

Lita springer med mig, varierande längd. Just nu har hon fått följa med ungefär en gång i veckan, tidigare var det varje pass. Men jag vill köra tex backintervaller själv och då blir det lite bökigt att ha med sig en som tycker det blir tråkigt :rofl:
Varierande underlag. Oftast kopplad. Hon drar väldigt sällan men jag försöker uppmuntra när hon gör det.
Vi simmar i bassäng hos fysio, haft uppehåll över sommaren.
Har haft som plan att våga börja cykla med henne men inte kommit till skott, jag springer ju så sakta att det känns som att cykel vore bra komplement.

Kör ni alltid travtempo vid cykel eller låter ni de galoppera också?

Jag brukar ha med vår herdehund, utan papper men ungefär en kangal, ut på mina joggingturer. Springer alltså inte för hundens skull utan hon får följa med när rundan även passar henne, bra med lite extra motion.

Springer vanligtvis 3-4 gånger per vecka, varannan dag, och har oftast med hunden. Nu i sommar har hon varit slö, vet inte om det berott på värmen eller för att hon helt enkelt inte tycker att det är särskilt roligt då hon inte varit slö i övrigt. Är hon det undviker jag att ta med henne. Annars springer vi oftast omkring 4-10 km, trav för henne och medeltempo för mig. Mestadels grusväg men även skogsväg, stig och asfalt. Har inte sett något skav på henne.

Tidigare har jag cyklat regelbundet med hund också, mestadels tidigare hundar. Vet inte hur långt men mestadels trav för de stora, galopp för den lilla (som även var mest framåt). Där jag ansett det lämpligt har de fått galoppera på ordentligt, dock inga längre stunder. Samma principer har gällt nuvarande hund, vi har dock inte varit ute med cykeln alls sedan vi (?) var med om en olycka förra året då jag inte vet vad som gick fel och därmed inte känner mig säker på att jag kan förebygga att det händer igen.

Jag kör 4-6 km pass 1-3 gånger i veckan med min friska labbe på 4 år.
Han är till fördel gärna lös och vill inte köra för mycket på asfalt.
Pausar även 3 gånger ca för att få ner pulsen lite, kissa/bajsa.

7-10km pass nån gång i månaden och då främst grusväg/gräsväg.

Värmer upp länge och har en bra grundkondis sär vi rör oss mycket varje dag.
Håller stenkoll på tassarna och smörjer in när de är torra (han behöver de mer sommartid än vinter)

Lita springer med mig, varierande längd. Just nu har hon fått följa med ungefär en gång i veckan, tidigare var det varje pass. Men jag vill köra tex backintervaller själv och då blir det lite bökigt att ha med sig en som tycker det blir tråkigt :rofl:
Varierande underlag. Oftast kopplad. Hon drar väldigt sällan men jag försöker uppmuntra när hon gör det.
Vi simmar i bassäng hos fysio, haft uppehåll över sommaren.
Har haft som plan att våga börja cykla med henne men inte kommit till skott, jag springer ju så sakta att det känns som att cykel vore bra komplement.

Kör ni alltid travtempo vid cykel eller låter ni de galoppera också?

Jag vill blåsa ur rejält och tar 2-5 rejäla galopper per pass men då vill jag ha honom på mjukare än asfalt.

Jag springer 2-3 dagar i veckan mellan kanske mars och september med mina hundar. En 5 årig strävhårig tax som jagar 3 dagar i veckan mellan 1 okt och 31 jan så hon behöver hållas i trim och en 11 årig hovawart som fortfarande orkar hänga med trots att hon börjar bli äldre 🥰 Jag springer 5-6 km och blandar grusväg + skog eller rena skogsturer. Blir alltid minst en vattenpaus vid en sjö eller bäck.

Lite nyfiken på hur ni andra gör när ni motionerar era hundar genom att springa eller cykla med dem.

Jag har själv en Border Collie, Roy, och just nu brukar vi cykla ungefär 4–5 km var tredje dag. Det är tänkt som fysisk motion utöver vanliga promenader, Noseworkträning inför tävlingar, spår och annan aktivering.

Hur långt brukar ni köra per pass, och ungefär vilket tempo håller ni? Skiljer ni på vanlig löpning bredvid cykeln och pass där hunden får springa lös större delen av tiden?

Jag tänker framför allt på friska, vuxna och vältränade hundar. Hur långt tycker ni är ett normalt motionspass – 3–5 km, 5–10 km eller kanske ännu längre?

Och hur ofta kör ni sådana pass? Flera gånger i veckan, eller mer som ett komplement till annan motion och träning?

Vore kul att höra både från er som springer med hunden och er som cyklar. Berätta gärna vilken ras eller typ av hund ni har också, eftersom det förstås kan skilja en hel del mellan olika hundar.
Mina hundar fick dra min cykel ca 8 km i valfritt tempo varannan dag. Det gick fort. 😄 BC och Aussie. Min nuvarande har en skada som gör att han inte kan dra, så honom springer/cyklar jag inte alls med.

Har inte cyklat med mina, men sprang en del med min gamla samt att en kompis brukade låna honom för att springa milen vid ojämna mellanrum.

Sträckan har berott på hur långt jag orkar, har aldrig lyckats köra dem trötta trots att jag vill att mina drar hela tiden. Vill att de ska tänka framåt så de inte hittar på något dumt under tiden 😂
Skulle jag cykla med dem skulle de förmodligen få dra där med åtminstone i sele. Min första dobermann cyklade jag med enbart som transport sas och då fick han trava vid sidan.

Springer mest på gräs/grus då jag har bra möjligheter till det här hemma.

Jag har tidigare sprungit och cyklat en del med hundarna. När det gäller springa var det ju begränsat av min ork - max 10 km och inte särskilt snabbt. Med cykel är tempot högre - galopp eller snabbare trav. Oftast har det blivit runt tre kilometer eftersom jag haft passande rundor så, och yngsta har inga problem att gå de tre kilometrarna i galopp. När äldsta var ung och kaosartad och jag testade om det kunde hjälpa med mer motion så kunde det vara flera sådana rundor om dagen, och även cykelrundor på andra ställen på upp till 10 km.

Alltid sele på, och mer drag än trava vid sidan vid cykel.

Jag har en runda på 12 km som vi brukar cykla allt ifrån 1 gång i veckan till varje dag. Beroende på vad vi gör i övrigt. Tar en dryg timme. Ibland cyklar vi längre och ibland tar vi någon kortare sväng. Vi har varit ute som längst 2,2 mil nu i sommar. Men generellt så blir det den rundan. De ligger både i drag och sen springer lösa när vi kommer in i skogen. Iza springer betydligt längre än cykeln tar sig 😁

Skulle inte säga att Iza blir trött av rundan 😅 nöjd ja. Men hon är inte död när vi kommer hem. Gripa är nog mer nöjd än lilltjejen. Men sen är hon ju snart 10 år gammal också. Men ingen av dom är trötta i slutet på ett sätt som skulle visa att rundan är för lång.

Jogga tänkte jag börja göra igen och då är det snarare min kondis som sätter gränserna. Om jag någonsin kommer upp i distanser där hundarna inte kan hänga med så är det nog 5-6 mil och uppåt? Eller för varmt ute som sätter stopp. Eller ja, Gripa räknar jag ju med kommer få trappa ner lite iom hennes ålder. Men annars är jag inte orolig.

Utöver cykel/drag så blir det promenader, följa med på ridturer, vara i stallet, lydnad, uppletande etc

Sara Molin pratade i en podd där hon gjorde en rätt intressant grej där hon sprang ultraintervaller på 1 mil × 10 under ett dygn (tror jag det var). Båda hennes hundar sprang med dom första 3 varven (3 mil) och tog sen vila ett tag. Tror den ena sprang med sammanlagt 4 varv och den andra 6 varv. Betydligt mer än dom flesta hundar någonsin får 😅

Gripa är förresten en schäfertik och Iza en storpudel på snart 1,5 år.

Jag har en runda på 12 km som vi brukar cykla allt ifrån 1 gång i veckan till varje dag. Beroende på vad vi gör i övrigt. Tar en dryg timme. Ibland cyklar vi längre och ibland tar vi någon kortare sväng. Vi har varit ute som längst 2,2 mil nu i sommar. Men generellt så blir det den rundan. De ligger både i drag och sen springer lösa när vi kommer in i skogen. Iza springer betydligt längre än cykeln tar sig 😁

Skulle inte säga att Iza blir trött av rundan 😅 nöjd ja. Men hon är inte död när vi kommer hem. Gripa är nog mer nöjd än lilltjejen. Men sen är hon ju snart 10 år gammal också. Men ingen av dom är trötta i slutet på ett sätt som skulle visa att rundan är för lång.

Jogga tänkte jag börja göra igen och då är det snarare min kondis som sätter gränserna. Om jag någonsin kommer upp i distanser där hundarna inte kan hänga med så är det nog 5-6 mil och uppåt? Eller för varmt ute som sätter stopp. Eller ja, Gripa räknar jag ju med kommer få trappa ner lite iom hennes ålder. Men annars är jag inte orolig.

Utöver cykel/drag så blir det promenader, följa med på ridturer, vara i stallet, lydnad, uppletande etc

Sara Molin pratade i en podd där hon gjorde en rätt intressant grej där hon sprang ultraintervaller på 1 mil × 10 under ett dygn (tror jag det var). Båda hennes hundar sprang med dom första 3 varven (3 mil) och tog sen vila ett tag. Tror den ena sprang med sammanlagt 4 varv och den andra 6 varv. Betydligt mer än dom flesta hundar någonsin får 😅

Gripa är förresten en schäfertik och Iza en storpudel på snart 1,5 år.
Kör du i trav eller galopp när de ligger i drag?
Hur ska man egentligen tänka där? :)
När jag springer så är jag oftast för långsam för att hon ska springa i galopp. Funderade om cykel och galopptempo är ett bra komplement eller om man ska köra trav då också?

Kör du i trav eller galopp när de ligger i drag?
Hur ska man egentligen tänka där? :)
När jag springer så är jag oftast för långsam för att hon ska springa i galopp. Funderade om cykel och galopptempo är ett bra komplement eller om man ska köra trav då också?

I början går det FORT när vi cyklar. Alltså snabb galopp. Jag värmer givetvis upp genom att gå i början ca 10-15 min. Gärna där de får dra och bli ordentligt varma i musklerna. Efter de första 500-1000 m cykel så brukar schäfern numer trava resten av rundan med kortare avbrott med galopp. Pudeln galopperar mer både under drag men framförallt lös.

Jag låter ofta dom bestämma. De anpassar sig bra genom att trava ibland och återhämta sig och galoppera i fullt ös eller mellantempo.

Jag är absolut inte rädd för att låta hundarna galoppera :) Men det är jag ju inte om vi rider eller promenerar löst heller. Har nog aldrig stoppat en hund från att springa egentligen. Om det inte är sjukt varmt och hunden inte fattat det än eller den är skadad givetvis.

Kör vi kortare rundor på typ 3-4 km så är majoriteten i galopp istället.

Men, man får ju givetvis öka belastningen successivt som med all träning 😁 och läsa av sin hund såklart.

Jag behövde cykla uppemot en timme i behagligt joggingtempo (frisk trav/lätt galopp) för att hundarna skulle märka av aktiviteten (på den tiden jag hade dem i god arbetsform och kunde cykla...). Ett par gånger i veckan utöver all annan fysisk aktivitet för att underhålla formen, mer/hårdare tempo för att bygga. Hur mycket beror ju på underlag och individ, vissa blir aldrig trötta av att jogga och enformig motion på hårt underlag blir ju bara nedbrytande...

Lät jag hundarna sätta tempo så låg de gärna i typ 40 km/h första kilometrarna 😅

Över lag upplever jag att lösspring i varierad terräng bygger mycket bättre än enformig löpträning vid cykel. Att jogga i tempo med en människa skulle jag säga är meningslöst ur träningssynpunkt, såvida du inte springer marathon 😅

Jag har inte hundar i arbetsform numera, men de är fortfarande inte direkt trötta efter 6 timmars jobb på högfjället, med en snittfart i frisk jogg... Vi kan typ inte motionera BCs trötta 🤷‍♀️

Jag springer 1-2 gånger i veckan med min hund. Låter han följa med på mina korta pass som är mellan 5-8km. Han älskar att springa och blir helt tokig när jag tar fram midjebältet. Inte vågat ta med han på mina långpass 12km+ då jag oftast springer en hel del asfalt då. Vi har inte så bra tillgång till längre spår i skogen om man inte vill ramla och typ bryta benet.🥹

Hur gör ni andra med underlag? Brukar ni åka iväg till tex områden som har bra löparspår?
Vi har en skog vid oss men det spåret som passar sig för löpning är ca 3-3,5km

Jag springer 1-2 gånger i veckan med min hund. Låter han följa med på mina korta pass som är mellan 5-8km. Han älskar att springa och blir helt tokig när jag tar fram midjebältet. Inte vågat ta med han på mina långpass 12km+ då jag oftast springer en hel del asfalt då. Vi har inte så bra tillgång till längre spår i skogen om man inte vill ramla och typ bryta benet.🥹

Hur gör ni andra med underlag? Brukar ni åka iväg till tex områden som har bra löparspår?
Vi har en skog vid oss men det spåret som passar sig för löpning är ca 3-3,5km
Jag skulle inte se något problem med att springa 1 mil på en del asfalt så länge det inte är dagligen eller hunden har känsliga trampdynor. Finns ju tossor också om det behövs.
Min fru tar med vår hund ibland på dryga milen och de är mycket asfalt och lite grusväg.

Liknande trådar

• Hund på besök
  • Cykelfäste
  • Hur hittar man ett långsiktigt träningssammanhang innan man skaffar hund?
  • Småbarn och hundträning.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka