loppfrön vs. linfrön

R

ryan_s

Jag undrar vad det är för skillnad på loppfrön och linfrön? Jag ser ju att de ser annorlunda ut, (jag hajjar att det är olika sorters frön!) och att loppfröna är dyrare, men om man läser på påsarna så fungerar de likadant och gör samma verkan... Så - vad är skillnaden ni kunniga?

En annan fråga: Det står på påsarna, samt att jag har läst här också att ingen näring tas upp eftersom fröna sväljs hela. Men hästarna silar väl inte ner dem otuggade precis? Hur funkar det då med näring o dyl?
 
en hos oss får loppfrö,men de får han för att de ska "dra ut" sand och jord lr vad man ska säga (hästen e en rikigt dammsugare)

alltså inte alls ur "närings" synpunkt
 
Ja, jag vet vad de används till, men enligt påsen fungerar linfrö på samma sätt, dvs slem bildas och drar med sig slaggprodukter från tarmarna.

Varför då använda sig av loppfrön istället för linfrön? Är det något annat som är bättre med loppfrön?
 
loppfrön är effektivare. Ges sällan dagligen, utan som "kur". Linfrö ges gärna dagligen..
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
708
Foder & Strö Hej Min häst har ikväll haft gaskolik, troligen för att dom går och knaprar i sig massa smått där jordm.m. följer med. Veterinären...
2
Svar
30
· Visningar
6 652
Senast: Babe
·
H
Ekonomi & Juridik Har läst lite kring folks motiveringar och funderingar kring detta heta ämne just besiktning av en häst, oftast i samband med ev...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 041
Senast: pulkaskurk
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 856
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp