Bukefalos 28 år!

Luften gick ur mig

Jag slutade jobbet klockan ett i onsdags, åkte hem och la mig på soffan. Var så trött. Igår lyckades jag få lite gjort, men låg mest på soffan. På kvällen somnade jag där också. Så plantorna jag tagit ut under dagen blev kvar ute hela natten.

Idag har jag ringt ett samtal, men har i övrigt inte gjort något alls. Ligger på soffan idag med.

Så drygt att ha tid att göra saker men sakna ork och driv.
 

Jag tänker att det blir lättare att orka om man delar på arbetsuppgifterna. Som det är nu så ska jag orka allt, vilket jag inte gör.

Det funkade ju hyfsat när jag hade boendestöd, men det har jag ju inte längre. Jag drar hela lasset själv numera.

På vilket sätt blir det lättare? Disken måste fortfarande diskas, golvet dammsugas, tvätten tvättas. Orkar du inte det i nuläget så förstår jag inte varför du automatiskt skulle orka det med en partner. Precis som @Tonto påpekar blir det ju dessutom dubbelt upp med tvätt, disk och smuts med ytterligare en person i huset.

Andra som söker en livskamrat gör det för att de söker kärlek. Inte någon som ska göra ens sysslor.
 
Det är vanligt att krascha när man är ledig om man har det jobbigt i livet för tillfället. När min dotter var liten var jag väldigt stressad. Trivdes inte alls med småbarnslivet och att bli väckt stup i kvarten på nätterna osv. Ibland sov hon över hos sina farföräldrar fredag-söndag. Både hon och de älskade det! Jag kraschade i samma stund som vi kom hem efter att ha lämnat henne där. Luften gick ur mig helt! Jag var inte människa igen förrän förhoppningsvis dagen efter. I början försökte vi planera in trevliga aktiviteter på de fredagskvällarna. Ut och äta. Gå på bio. Men insåg att det gick inte för min energi kraschade fullständigt. Jag tror att det var att jag slappnade av så totalt när dottern för tillfället inte var mitt ansvar. När någon annan (farföräldrarna) tagit över för en stund att jag bara kraschade.

Det kan ju vara samma för dig. När arbetsveckan är slut och du inte måste hålla ihop för att orka jobba så slappnar du av och kraschar. Luften går ur dig. Låt den göra det! Det är ok! Säg till dig själv att första lediga dagen så får du (utan dåligt samvete eller en to do lista hängande över dig) bara slappa och göra ingenting! Det är ok :heart
 
På vilket sätt blir det lättare? Disken måste fortfarande diskas, golvet dammsugas, tvätten tvättas. Orkar du inte det i nuläget så förstår jag inte varför du automatiskt skulle orka det med en partner. Precis som @Tonto påpekar blir det ju dessutom dubbelt upp med tvätt, disk och smuts med ytterligare en person i huset.

Andra som söker en livskamrat gör det för att de söker kärlek. Inte någon som ska göra ens sysslor.
Ja herregud. Det tog mycket mindre tid att göra sysslor när jag var singel. Då var det ju bara jag som gjorde oreda och stök. Även fast vi skaffat luftrenare, robotdammsugare etc etc för att underlätta så tar det fortfarande mer tid med sysslor än när jag var själv.
 
Det är vanligt att krascha när man är ledig om man har det jobbigt i livet för tillfället. När min dotter var liten var jag väldigt stressad. Trivdes inte alls med småbarnslivet och att bli väckt stup i kvarten på nätterna osv. Ibland sov hon över hos sina farföräldrar fredag-söndag. Både hon och de älskade det! Jag kraschade i samma stund som vi kom hem efter att ha lämnat henne där. Luften gick ur mig helt! Jag var inte människa igen förrän förhoppningsvis dagen efter. I början försökte vi planera in trevliga aktiviteter på de fredagskvällarna. Ut och äta. Gå på bio. Men insåg att det gick inte för min energi kraschade fullständigt. Jag tror att det var att jag slappnade av så totalt när dottern för tillfället inte var mitt ansvar. När någon annan (farföräldrarna) tagit över för en stund att jag bara kraschade.

Det kan ju vara samma för dig. När arbetsveckan är slut och du inte måste hålla ihop för att orka jobba så slappnar du av och kraschar. Luften går ur dig. Låt den göra det! Det är ok! Säg till dig själv att första lediga dagen så får du (utan dåligt samvete eller en to do lista hängande över dig) bara slappa och göra ingenting! Det är ok :heart
Tillägger att jag upplever att man lättare kommer tillbaka till att börja göra saker om man tillåter sig att trött-krascha. Ifall man moraliserar eller lägger press på sig så kommer en bara att vara kvar i stressen och då påbörjas aldrig den återsamling av energi som en sedan kan gå vidare på.
 
Tillägger att jag upplever att man lättare kommer tillbaka till att börja göra saker om man tillåter sig att trött-krascha. Ifall man moraliserar eller lägger press på sig så kommer en bara att vara kvar i stressen och då påbörjas aldrig den återsamling av energi som en sedan kan gå vidare på.

Jag håller med till 100%
 
Förutom att det blir dubbelt med sysslor när man är två. Dubbelt så mycket disk/tvätt/smuts osv. Det blir inte mindre att göra för att man är två. Allt tar längre tid.
Det är inte min upplevelse från när jag haft sambo. Då lagade den ena mat och den andra diskade. Nu måste jag göra båda delarna.

Så ta diskussionen med kommunen om att få tillbaka boendestödet då, istället för att söka en sambo som är menad att fungera som boendestöd?
Kan inte. Boendestöd jobbar bara under kontorstid. Då är jag på jobbet. Jag kan inte ta ledigt från jobbet för att ha boendestöd. Det är anledningen till att jag mist mitt boendestöd.

Det är vanligt att krascha när man är ledig om man har det jobbigt i livet för tillfället. När min dotter var liten var jag väldigt stressad. Trivdes inte alls med småbarnslivet och att bli väckt stup i kvarten på nätterna osv. Ibland sov hon över hos sina farföräldrar fredag-söndag. Både hon och de älskade det! Jag kraschade i samma stund som vi kom hem efter att ha lämnat henne där. Luften gick ur mig helt! Jag var inte människa igen förrän förhoppningsvis dagen efter. I början försökte vi planera in trevliga aktiviteter på de fredagskvällarna. Ut och äta. Gå på bio. Men insåg att det gick inte för min energi kraschade fullständigt. Jag tror att det var att jag slappnade av så totalt när dottern för tillfället inte var mitt ansvar. När någon annan (farföräldrarna) tagit över för en stund att jag bara kraschade.

Det kan ju vara samma för dig. När arbetsveckan är slut och du inte måste hålla ihop för att orka jobba så slappnar du av och kraschar. Luften går ur dig. Låt den göra det! Det är ok! Säg till dig själv att första lediga dagen så får du (utan dåligt samvete eller en to do lista hängande över dig) bara slappa och göra ingenting! Det är ok :heart
Jag har varit kraschad i två och en halv dag, efter en arbetsvecka på två och en halv dag. Och förra veckan var jag hemma och var sjuk. Det finns väl inget som talar för att jag kommer orka något idag heller.
 
Kan inte. Boendestöd jobbar bara under kontorstid. Då är jag på jobbet. Jag kan inte ta ledigt från jobbet för att ha boendestöd. Det är anledningen till att jag mist mitt boendestöd.
Kan du visst det. Det går att överklaga beslut. Finns inget stöd i SoL som kommunen kan använda för att i praktiken neka någon en insats enbart för att hen har arbetstider att passa.
 
Kan du visst det. Det går att överklaga beslut. Finns inget stöd i SoL som kommunen kan använda för att i praktiken neka någon en insats enbart för att hen har arbetstider att passa.
Jag har inte fått ett skriftligt beslut. Jag har bett personligt ombud om hjälp, men de har ignorerat det och säger bara att det är så här det ser ut. Inget vi kan göra något åt. Och jag orkar inte ta fajten själv.
 
Det är inte min upplevelse från när jag haft sambo. Då lagade den ena mat och den andra diskade. Nu måste jag göra båda delarna.


Kan inte. Boendestöd jobbar bara under kontorstid. Då är jag på jobbet. Jag kan inte ta ledigt från jobbet för att ha boendestöd. Det är anledningen till att jag mist mitt boendestöd.


Jag har varit kraschad i två och en halv dag, efter en arbetsvecka på två och en halv dag. Och förra veckan var jag hemma och var sjuk. Det finns väl inget som talar för att jag kommer orka något idag heller.

Ja det är klart att man kan dela på det men det är fortfarande mer disk och mer tvätt så det tar längre tid att utföra sysslan. 🤷🏻‍♀️
 
Funderar på varför jag har så svårt att hålla näsan över vattenytan hela tiden. Har ju liksom alltid brottats med min oförmåga till att klara av saker. Konstant rörig. Alltid svårt att komma till skott med saker, även roliga sådana.
 
Ja det är klart att man kan dela på det men det är fortfarande mer disk och mer tvätt så det tar längre tid att utföra sysslan. 🤷🏻‍♀️
Vad är skillnaden i disk? En tallrik, ett glas och ett par bestick? Och tvätten tar inte mer än någon minut.
 
Men ändå gör du det inte? Jag tolkade det som att du har svårt att komma igång med vardagsbestyr. Det blir ju inte lättare med de extra kläderna och den extra disken.
Jo, jag tvättar. Och jag diskar min tallrik och bestick när jag har ätit. Övrig disk blir stående.
 
Och den övriga disken kommer magiskt att bli diskad för att du skaffar en sambo?
Man turas om att diska den, så som skedde när jag hade sambo tidigare. Min dåvarande sambo var nitisk med att man skulle diska efter maten och då blev det så att jag diskade. På egen hand har jag inte klarat av att hålla den disciplinen.
 
Poängen är ju att om man låter sig vila så blir man ju pigg igen och orkar saker. Du verkar ju ha väldigt begränsad ork och måste prioritera hårt med vad du vill lägga din energi på, men det måste vi alla göra i mer eller mindre utsträckning.
Borde ha ork idag. Men jag har fastnat. Jag lyckas inte starta med något alls, trots att jag inte känner mig trött. Och så känner jag ångesten krypa i mig.

I morgon är det meningen att jag ska åka och handla växter, men vet inte om jag orkar.
 
Man turas om att diska den, så som skedde när jag hade sambo tidigare. Min dåvarande sambo var nitisk med att man skulle diska efter maten och då blev det så att jag diskade. På egen hand har jag inte klarat av att hålla den disciplinen.

Okej, men om du i dagsläget diskar varannan dag och är nöjd med det så är det väl bara att fortsätta så.
 
Man turas om att diska den, så som skedde när jag hade sambo tidigare. Min dåvarande sambo var nitisk med att man skulle diska efter maten och då blev det så att jag diskade. På egen hand har jag inte klarat av att hålla den disciplinen.
Eller så blir det som för mig och sambon. Han var nitisk med disken, diskade genast efter maten, ville aldrig ha disk som stod över natten. Nu står här alltid disk. Tydligen var det jag som smittade av mig. :p
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte vad jag ska förvänta mig. Blir det något vettigt av det där? Jag är ju ändå bara 25% sjukskriven sedan 1 april. Men i...
2
Svar
28
· Visningar
2 137
Senast: MiaMia
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 056
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 545
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
674
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp