Bukefalos 28 år!

Lynnesförändring i perioder

W

wyoming

Bakgrund: Valack,13 år. I familjens ägo sedan många år. Står högt i blod. Svårriden,mkt. het och känslig. Har dock varit till stor glädje för oss hemma och på tävling på grund av sin otroliga energi, framåtanda och arbetsvilja.

2006 blir han aattackerad av en hund under en ridtur. Ryttaren kastas av och han skenar hemåt ca 8 km vilket resulterar i lättare sårskador samt två frakturer på ett framben. Opereras, står konvalescent 6 mån. och skadorna läker otroligt bra. Mentalt är han dock mycket illa däran. Panikslagen, okontaktbar, "låser fast" i rädslan, verkar inte längre förstå vad han ser. Tiden går, under våren -08 märks en liten men klar förbättring. Vi bestämmer oss för att prova starta honom i några tävlingar då han verkligen älskar att tävla. Kanske kan det ge honom lite självförtoende tillbaka. Han går super och överträffar alla förväntningar, en seger och en fin placering. Vid segern är han fantastisk och i fullständig balans och harmoni.Planerna är att fortsätta tävla under hösten men han försämras igen, dock varar det inte längre än 1-2 månader och vi fortsätter som vanligt under höst/vinter. I februari i år blir han sämre och nu går det fort utför. Några exempel: panikanfall i hage och vid ridning, stirrar på "saker som inte finns" (inga andra av stallets 14 hästar reagerar), magrar, följer inte vägen om man rider ute (vinglar ned i diket), "knäar" (känns som om han ska lägga sig ned och dö av skräck), försöker helt plötsligt forcera staketet. I dessa lägen är han helt okontaktbar.
Våra teorier: traumatiserad pgr. av olyckan, hjärnskada? (låg länge i narkosen), men det kanske inte finns ett samband med olyckan? Vad tror ni?
 
Sv: Lynnesförändring i perioder

Jag tycker det låter som om han redan från början har något som pågår kanske tumör i hjärnan? eller någon annan sjukdom som stör hjärnan. Kanske påskyndade olyckan detta eftersom stress kan utlösa alla möjliga reaktioner i kroppen.

Men för hästens skull och för eer egen säkerhets skull så hade jag tagit bort den.
 
Sv: Lynnesförändring i perioder

Jag hadde kontaktat vetrinär och kollat honom grundligt ,att han magrar tyder på att något är riktigt galet.om det visar sig att han ej har ont eller andra fel skulle jag be att få något milt lugnande ett tag och börja om med miljö träning från grunden..Och även kollat upp foderstaten....Lycka till...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 948
Senast: shia
·
L
Hästmänniskan gjorde en ny användare då jag vill va anonym. vet inte hur jag ska göra och tänkte att jag kanske kunde få lite tips här, lr iaf få...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 744
Senast: moonlightgarden
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 657
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp