Macka i stället för mat

Så är det så att ni aldrig tycker att den andra är duktig på nåt (i hela världen) eller säger ni det bara inte?

Jag vet inte. I och med att order DUKTIG har en jävligt bitter eftersmak för mig så tänker jag aldrig på om något hen gör är något duktigt eller ej. Vi berömmer, visar uppskattning och kärlek på andra sätt.

Jag förstår faktiskt inte varför det är så otroligt märkligt att inte värdera det ens partner, eller barn, gör i termer av duktig.
 
Ja men precis. Jag fick höra att jag var duktig när jag fick högsta betyg men det var knäpptyst om jag "bara" blev godkänd. Jag var alltså bara värd något om jag presterade på topp. Fruktansvärd känsla som barn (och som vuxen).
Ja! Det lägre betyget blev elefanten i rummet, den som alla såg men ingen kommenterade. Det tolkade jag som att sämre prestationer var något farligt.
 
Jag förstår faktiskt inte varför det är så otroligt märkligt att inte värdera det ens partner, eller barn, gör i termer av duktig.
För mig är det det. Min man är stört duktig på det han gör exempelvis. Det går inte att beskriva på nåt annat sätt, så varför skulle jag göra det?

@mandalaki Som alltid när folk argumenterar emot att säga att barn är duktiga så dras det till extremer. Man kan ju faktiskt säga "vad duktig du är!" till sitt barn ibland UTAN att det blir en elefant i rummet när barnet får dåliga betyg.
 
För mig är det det. Min man är stört duktig på det han gör exempelvis. Det går inte att beskriva på nåt annat sätt, så varför skulle jag göra det?

@mandalaki Som alltid när folk argumenterar emot att säga att barn är duktiga så dras det till extremer. Man kan ju faktiskt säga "vad duktig du är!" till sitt barn ibland UTAN att det blir en elefant i rummet när barnet får dåliga betyg.

Ja jag har förstått att du tycker det, jag förstår bara inte varför. Det är väl jättekul att det funkar för er, det gör det inte för oss.

Klart en KAN säga att barnet är duktigt utan att sabba deras självkänsla. Men varför, när det går utmärkt att ge uttryck för kärlek och stolthet på andra sätt?
 
Men jag talar ju bara om hur det var för mig? En upplevelse som @Energi tydligen delar.
Ja men som jag förstod det så var det för dig ett skäl till att aldrig berömma barn? Eller missförstod jag? Jag tyckte du skrev så i första inlägget till @Energi ? att du förstår att hon aldrig berömmer (nån) för att dina föräldrar hanterade det så illa?
 
Ja jag har förstått att du tycker det, jag förstår bara inte varför. Det är väl jättekul att det funkar för er, det gör det inte för oss.
Varför blir du så upprörd? Jättekul och jättekul, jag försöker bara beskriva min syn på det. Dvs, människor KAN faktiskt vara duktiga på saker och då förstår jag inte varför man aldrig någonsin skulle kunna säga det.

Jag tror man absolut sabbar barns självkänsla om man aldrig någonsin säger att de är duktiga på nåt.
 
Varför blir du så upprörd? Jättekul och jättekul, jag försöker bara beskriva min syn på det. Dvs, människor KAN faktiskt vara duktiga på saker och då förstår jag inte varför man aldrig någonsin skulle kunna säga det.

Jag tror man absolut sabbar barns självkänsla om man aldrig någonsin säger att de är duktiga på nåt.

Jag är inte upprörd, vad får dig att tro det?

Okej, det tror inte jag.
 
Jag förstår inte varför "föräldrar ger beröm men beter sig som puckon när barnet inte presterar väl" nödvändigtvis ska lösas med "ge aldrig någonsin beröm till någon". Detta med att aldrig ge beröm verkar vara en ny trend helt enkelt.

För mig känns det rimligast att inte gå till extremer, att inte bete sig som en idiot när barnet är mänsklig men att inte heller bojkotta allt som är beröm. Vem vill ens arbeta med eller leva med människor som aldrig kan se det faktum att man gör bra ifrån sig?

Nu är jag dock klar med den här diskussionen, blir seriöst nedstämd av tanken på barn som aldrig får någon form av beröm av sina föräldrar :(.
 
Ja men som jag förstod det så var det för dig ett skäl till att aldrig berömma barn? Eller missförstod jag? Jag tyckte du skrev så i första inlägget till @Energi ? att du förstår att hon aldrig berömmer (nån) för att dina föräldrar hanterade det så illa?
Jag förstod att beröm är komplicerat för @Energi och varför det är det, eftersom vi verkar ha liknande upplevelse.
 
Jag förstår inte varför "föräldrar ger beröm men beter sig som puckon när barnet inte presterar väl" nödvändigtvis ska lösas med "ge aldrig någonsin beröm till någon". Detta med att aldrig ge beröm verkar vara en ny trend helt enkelt.

För mig känns det rimligast att inte gå till extremer, att inte bete sig som en idiot när barnet är mänsklig men att inte heller bojkotta allt som är beröm. Vem vill ens arbeta med eller leva med människor som aldrig kan se det faktum att man gör bra ifrån sig?

Nu är jag dock klar med den här diskussionen, blir seriöst nedstämd av tanken på barn som aldrig får någon form av beröm av sina föräldrar :(.

Men har du ens läst vad jag har skrivit? Barnet får väldigt mycket beröm, men inte där ordet DUKTIG är inblandat. Så vad kommer det sista ifrån?

Det här var verkligen en otrevligt inlägg. "Jag tänker inte diskutera mer, men jag gör ett sista inlägg där jag berättar hur ditt sätt att vara förälder gör mig nedstämd".
 
En ren reflektion, jag hade massa hang ups från när jag var liten. Av både det ena och andra.
Men efter att ha jobbat med barn ett bra tag nu, så har jag en helt annan förståelse för hur vuxna agerar mot barn. Tror för många att det hade varit den terapin som behövs.
Jag säger inte att det betyder att vuxna har agerat rätt mot en, men det blir genomarbetat och man inser hur jäkla komplext det är.
 
En ren reflektion, jag hade massa hang ups från när jag var liten. Av både det ena.
Men efter att ha jobbat med barn ett bra tag nu, så har jag en helt annan förståelse för hur vuxna agerar mot barn. Tror för många att det hade varit den terapin som behövs.
Jag säger inte att det betyder att vuxna har agerat rätt mot en, men det blir genomarbetat och man inser hur jäkla komplext det är.

Så kände jag när jag fick barn. Fick en otroooligt mycket större förståelse för mina föräldrar! Det är fasen inte lätt att göra rätt.
 
Så kände jag när jag fick barn. Fick en otroooligt mycket större förståelse för mina föräldrar! Det är fasen inte lätt att göra rätt.
Jag med! Fast jag inte har några barn. Jag har kunnat släppa saker på ett helt annan sätt, vilket är otroligt skönt. :)
 
En ren reflektion, jag hade massa hang ups från när jag var liten. Av både det ena och andra.
Men efter att ha jobbat med barn ett bra tag nu, så har jag en helt annan förståelse för hur vuxna agerar mot barn. Tror för många att det hade varit den terapin som behövs.
Jag säger inte att det betyder att vuxna har agerat rätt mot en, men det blir genomarbetat och man inser hur jäkla komplext det är.

För mig blev det tvärtom när jag fick barn. Jag insåg då än mindre hur de kunde bete sig så vidrigt. Innan hade jag nog intalat mig att det var ganska normalt och att det nog ändå var mig det var fel på men jag insåg då att det inte var normalt någonstans och att de aldrig borde fått ta ansvar för några barn alls. Nu var det inte beröm eller brist på beröm som var problemet, det var bra mycket större problem än så men ändå.
 
För mig blev det tvärtom när jag fick barn. Jag insåg då än mindre hur de kunde bete sig så vidrigt. Innan hade jag nog intalat mig att det var ganska normalt och att det nog ändå var mig det var fel på men jag insåg då att det inte var normalt någonstans och att de aldrig borde fått ta ansvar för några barn alls. Nu var det inte beröm eller brist på beröm som var problemet, det var bra mycket större problem än så men ändå.
Det är förstår beklagligt. (Eller snarare jävligt tragiskt.)
Men jag hoppas det inte är så för majoriteten av barn och vuxna!
 
Varför blir du så upprörd? Jättekul och jättekul, jag försöker bara beskriva min syn på det. Dvs, människor KAN faktiskt vara duktiga på saker och då förstår jag inte varför man aldrig någonsin skulle kunna säga det.

Jag tror man absolut sabbar barns självkänsla om man aldrig någonsin säger att de är duktiga på nåt.
Det kan ju jag skriva under på.
I slutändan är jag emot det extrema oavsett vilket håll man tar det på
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: startpompe
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 668
Senast: Juli0a
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 435
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp