Bukefalos 28 år!

Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Mkt märkligt att jag är frisk då...

Varför använder inte läkare bara vanlig tvål innan OP?? Om det nu dödar både virus och bakterier... De skrubbar ju som satan och använder sedan sterila handskar, det måste väl ändå vara bra onödigt!


Jag saknar inte kunskap om hygien det minsta. Men jag är väl medveten om att vi inte mår speciellt bra av att tvätta händerna flera 100 ggr/dygn. Jag tvättar dem när det behövs, jag anser inte att ett normalt toabesök gör så att det behövs. Om de bakterierna flög runt så mkt så skulle det innebära att man måste duscha, och sanera hela badrummet när man varit på toa. inte speciellt rimligt.

Du kanske inte blir sjuk, men du vet ju inte hur det du sprider omkring dig påverkar andra människor.

Men snälla, tvål dödar inte bakterier och virus. Förstår du verkligen inte varför handskar används?!

Varför skulle man tvätta händerna fler hundra gånger per dygn? Går du på toa så ofta?! Jag tvättar händerna efter toalettbesök och innan jag lagar mat, och om de blivit särskilt smutsiga av någon anledning.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Kl

Får mig att tänka på någon bukares, Lovisa-Eleonora??, fd jobbarkompis. Som glömde ofta den blodiga bindan i handfatet :yuck: så hon tvättade inte händerna efter toabesöket med mens :wtf:

En historia jag ALDRIG kommer att glömma
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Okej,

Däremot tvättar jag ofta händer efter #2 på toa, eller inför matlagning.
Fortfarande lika äckligt. Har man skitit tvättar man väl för fan händerna?! Inte "ofta", utan jämt.

Tackar gudarna för att jag träffat en man som faktiskt kan sköta grundläggande hygien.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Okej,


Fortfarande lika äckligt. Har man skitit tvättar man väl för fan händerna?! Inte "ofta", utan jämt.

Tackar gudarna för att jag träffat en man som faktiskt kan sköta grundläggande hygien.

Normalläget är att jag tvättar händerna efter att jag skitit.
Dock finns det tillfällen i mitt liv då det är mer eller mindre meningslöst att tvätta händerna efter toalettbesök, eftersom jag direkt skitar ned mig betydligt värre efteråt, än när jag torkar mig i röven.
Rosenrabatten kanske var ett dåligt exempel, för ni alla är fina medborgare, och använder gummihandskar uppöver armbågarna.

Samtidigt undrar jag hur du, som tackar gudarna för att du träffat en man som faktiskt kan sköta grundläggande hygien, förhåller dig till tangentbord, fjärrkontroller och smartphones.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Jag förstår inte vad mitt rövhål har med min telefon att göra?
Om jag tvättat händerna efter toabesöket så är det ju lugnt. Då får jag inte urin på telefonen. Eller bajsbakterier.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Jag förstår inte vad mitt rövhål har med min telefon att göra?
Om jag tvättat händerna efter toabesöket så är det ju lugnt. Då får jag inte urin på telefonen. Eller bajsbakterier.
Det finns massvis med bakterier på andra ställen än i ditt rövhål. De hamnar på dina fingar vid de mest konstiga ställen, och samlas på saker man fingrar på ofta, däribland din telefon. Det blir mer bakterier om du äter någonting, och sedan fingrar på din telefon utan att tvätta fingrarna däremellan.

Gör en bakterieodlig på den, och kolla - framför allt om du inte desinfekterat den sedan den var ny. Du kommer bli överraskad.


Det är just den här fixeringen vid rövhålet och dess bakterier som jag inte förstår - när man i många andra lägen struntar i värre bakteriehärdar än just ett friskt rövhål.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Jodå, det förstår jag att den inte är ren. Men jag går inte runt och slickar på den.
Men jag skulle inte vilja ta i den om jag visste med mig att det kan finnas urin eller bajsbakterier på den, så det undviker jag genom att tvätta mina händer.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Nej det är ju det jag har sagt helatiden.

Vad gör tvål då?

Jo, det tar bort fett från våran hud, med fettet följer microorganismer, både de bra som vi behöver och de dåliga. Man tvättar även bort det skyddande fettet från huden.

När man tvättar bort fettet så blir huden torr, det uppstår sprickor, ibland synliga, ibland microskopiska. I dessa sprickor trivs bakterier något enormt!

Många här är ju rädda för bakterier verkar det som iaf... Jag skulle behöva tvätta händer flera hundra ggr/dag eftersom jag klappar min hund minst så många ggr, rör tangenter, telefonen osv osv minst så många ggr.

Istället tvättar jag när det behövs. Urin är i det närmsta sterilt, så får man inget på sig så blir det ingen tvätt då, får man på sig så tvättar jag bort det, trots att det egentligen är helt ofarligt.
Gör man nummer 2 så beror det på vad jag pysslar med innan och efter, ska jag tex ut till stallet och mocka så tvättar jag inte händerna.

Är någon i hushållet sjuk så måste man givetvis öka frekvensen av tvättande, och gärna spritande om man har möjlighet.

Men att som frisk människa tvätta händerna i tid och otid är inte nyttigt det heller. Jag försöker dessutom vara så "no poo" som möjligt, så tvål är av förklarliga skäl inte min favorit.

Matmissbrukaren: Jag är väl medveten om hur känsligt det kan vara, min poäng är att tvål inte tar bort bakterier. Jag jobbade som djursjukvårdare ett tag i mitt liv, så tro mig, jag har koll!
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Varför använder inte läkare bara vanlig tvål innan OP?? Om det nu dödar både virus och bakterier... De skrubbar ju som satan och använder sedan sterila handskar, det måste väl ändå vara bra onödigt!

Nja, det finns lika olika metoder för steriltvätt. Många använder faktiskt vanlig tvål fast man tvättar sig flera gånger och minskar området eftersom då händerna ska vara renast. Alltså först mekanisk tvätt * 3 (eller vissa har 4) i olika steg och sen rejält med sprit. Och skrubbar undviker man att göra för mycket eftersom det kan skada huden -> ge hudsprickor där bakterier kan växa.

Sterila handskar använder man för att operationsfältet ska vara sterilt. Infektioner i operationssår vill man inte ha.

Du verkar hemskt dåligt påläst när det kommer till basal hygien överlag. Tvål dödar inte bakterier som någon sa utan det är det mekaniska arbetet som tar bort bakterier och smuts. Dessutom är tvål fettlösligt så det löser upp fett bakterier fastnar i.

Sällar mig till övriga i tråden som inte riktigt begriper hur man kunnat undgå att handtvätt efter toalettbesök är minst sagt grundnivå. För mig sitter det i ryggmärgen.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

När tycker du att man behöver tvätta händerna om du inte ens tycker det är nödvändigt efter toabesök?
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Vad spännande att du säger att jag helt saknar kunskap om hygien och sedan upprepar ganska exakt vad jag har skrivit, hur kommer det sig att när jag skriver det så har jag noll koll, men när du skriver det så är det det enda rätta?

Urin är som sagt sterilt, så där tycker jag inte man behöver tvätta händerna. Jag tycker inte heller att jag behöver tvätta händerna när jag inte har riskerat att få någon smitta på dem som kan vara farlig för mig.

Har jag risk för att ha farliga bakterier på min hud, eller har väldigt bra grogrund för bakterier på mina händer så tvättar jag händerna. Helt enkelt så tvättar jag händerna när det finns risk att jag smittar mig själv eller någon annan med något om jag inte tvättar dem.


Det är så roligt detta! Alla skriver att tvätta sig efter toabesök är grundläggande hygiennivå, varför är det så tycker ni? Betänk väl att jag tänker mig en situation där ni kissar och inte får urin på händerna, varför är det jätte viktigt att tvätta händerna i den situationen?

Och kom inte med det urfåniga svaret "jag lärde mig det som barn, jag trodde alla visste att man skulle göra så"

MyQki.jpg
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Jo det gör jag, men inte nuddar jag vare sig urin eller kön för det. Jag har bra toapapper hemma, sånt där tunnt strävt skit kommer inte i närheten av min snippa :yuck: (eller röv heller för den delen...).
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Visst var det du som skrev trådar om din spricka i anus/ändtarmen som blödde och tog tid på sig att läka? Jättekonstigt hörru att du hade såna problem.

Hmm.

( :banghead: )
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Så du påstår att det hade med mina händer att göra? :rofl:

Mina händer som aldrig kommer i kontakt med mitt anus, är du helt seriös? Hur skulle det kunna vara relevant på något sätt?

Jag hade problemet i 2 års tid och blödde fruktansvärt mkt från en spricka, och detta berodde på att jag är hård i magen om jag inte äter ruskigt mkt fibrer.

Tro mig, mina händer har inte det minsta med saken att göra.

Alltså, seriöst, ni på buke är för roliga! Drar upp saker som inte har det minsta med saken att göra och idiotförklarar mig, och det utan att ens ge en förklaring! I'm not even mad, that's amazing! Att du själv ens lyckas tro på det är helt otroligt!
 
Senast ändrad:
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Och du tror att anus är en bakteriehärd och allt annat på din kropp är rent, ffa dina händer? Jä rajt.
Nä, jag kräks lite i munnen och lämnar den här äckeltråden, jag tål mycket men dumhet är nog det som får mig att må allra sämst. Over and out.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Tjuvlyssnade precis på maken. Han siktar på porslinet, det visste jag iof redan för jag hade blivit GALEN om han inte gör det. (Har några kollegor på jobbet som inte fattar det och jag håller på att smälla av varje gång! Fast värst va han som gjorde nr 2 och varken borstade rent efter sig eller såg till att allt spolats ner!!)
Men maken siktar som sagt på porslinet, han sköljde sina händer och berättade sedan att han på jobbet oftast brukar tvätta händerna ordentligt. Locket fäller han dock inte ner efter sig den busen!!
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Han kunde det redan.

Jag gillar texten som finns vid varje handfat på sjukhuset i stan:
Lite skit under naglarna har väl ingen dött av? Jodå, tvätta händerna. Det enklaste sättet att hindra smittspridning
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Nu har du nog läst väldigt dåligt, jag är fullt medveten om att vi har bakterier över precis hela kroppen. Men poängen är väl att de för det mesta inte är farliga, inte på huden iaf. Får man däremot ett sår så kan det absolut behöva tvättas o ha sig.

Men mina bakterier på min hud är inte farliga för mig.

Och toalettbesök, åter igen, är inte så himla farligt. Urin är inte någon smittspridare.

Våga tänka till och tänka lite längre än näsan räcker, och se förbi era äckelkänslor och se till faktan istället. Sen gör ni givetvis som ni själva vill, det är ju upp till er hur mkt ni vill förorena miljön och få kemikalier i er kropp. Men det kanske är något dumt att se ner på människor som försöker köra no-poo varianten.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Fast det är ju skillnad på ett sjukhus med. Framförallt om man jobbar med patienter. Mina bakterier är ju inte farliga för mig som är frisk, men för en patient så kan det givetvis vara skillnaden mellan liv eller död.

Ett sjukhus är ju av naturen en REJÄL smittohärd, så där bör man agera efter det.

Mao, går du på toa på sjukan, tvätta händerna, sprita händerna. Och kanske tillomed om du bara har varit på besök och tagit i handtag, hissknappar och dylikt.

Man får ju anpassa hygienen efter stället.
 

Liknande trådar

Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 082
Senast: Rosett
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
713
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 910
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp