Bukefalos 28 år!

Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Som sagt; han har god hygien. Vore han typen som inte ens kan tvätta händerna skulle jag aldrig lita på att han skötte hygienen av kuken.

Och absolut - min sambo skulle definitivt varna mig om han inte kände sig fräsch nog för en avsugning. Han skulle aldrig förvänta sig det om han visste att han svettats en massa under dagen till exempel, och inte tvättat sig ren och fräsch. Så har faktiskt alla killar jag någonsin varit med varit - men jag förstår att för dig, som bara tvättar händerna ibland efter att ha gjort nummer två O_o, så måste detta framstå som helt craaaaaazy behaviour.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Om man är rädd för baciller borde det mer handla om att tvätta könen innan sex.

Oralsex måste ju dessutom vara helt uteslutet i spontan form, om man är toalettbesöksmässigt är bekymrad över om ens partner inte spritar händerna efter kissande.

Just den biten med att suga kuk går jag inte med på om den inte är nytvättad. Min man vet om detta och tvättar alltid av sig om jag ska göra det. Oftast blir det att jag gör det i duschen.
Spelar ingen roll om han är nyduschad. Har han varit på toa innan jag ska ha den i munnen får han tvätta av den igen. Så enkelt var det med det.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Tangentbord på gemensamma datorer slår det mesta i bacillväg. Till och med sittringen på offentliga toaletter.

Ja och sådan sitter jag vid varje dag! ;)
Och du skulle se mitt eget... vita tangentbord är inte så praktiska, lovar! :D


Jodå, jag tvättar av det ibland försiktigt, sprita är dock överdrivet.:p
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Hört talas om bakterier? Hört talas om Ignaz Semmelweis som upptäckte hygienens betydelsr och vad det hela handlar om?

Om inte hoppas jag du och Jeffrey förstår att det finns små mikrober som kallas för bakterier. Det finns onda och goda, de onda är skadliga för vår hälsa och de goda är bra. De dåliga skapar infektioner och i värsta fall dör man av dem, som hans vän gjorde 1847 efter en obduktion när han stack sig på en kniv som han använde.

Ignaz drog slutsatsen att någonting från obduktionen orsakade febern och dödsfallet hos både vännen och de kvinnor som fick barnsängsfeber efter att läkarna obducerat innan förlossningen. Tyvärr var dåtidens rådande inställning att sjukdomar berode på en fysisk obalans i kroppen och inte bakterier, så det dröjde innan Ignaz upptäckt fick ett genombrott och revolutionerade sjukvården.

Idag finns det en ohälsosam rädsla för bakterier vilket kan leda till starkare bakeriestammar som är resistenta mot antibiotika. Folk äter antibiotika och använder bakteridödande medel i tid och otid, det som slarvas med är däremot normal handhygien. Det har hittats E-colibakterier på kaffemuggar på arbetsplatser då folk struntar i att tvätta händerna efter toalettbesök.

Att tvätta händerna efter toaletten är varken hysteriskt eller fjantigt, det hindrar att smittor sprids på arbetsplatser och i offentlig miljö. Ex var lika noga med hygienen som jag är och fy satan vad äcklad jag blir av de som inte tvättar händerna innan de lagar maten jag ska äta eller är rena om vi ska ha sex. :arghh: :yuck:
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Näemen alltså, jag fattar varför folk blir sjuka, med denna inställningen till hygien. :banghead:
Hur kan du läsa in detta i en diskussionspunkt om sunt förnuft där man tamefan ska tvätta händerna efter man har skitit på toa och sen även ska laga mat med dessa äckelhänder? Dina bakterier sitter på dina fingrar, släpper där du sätter fingrarna, växer till vid rätt förhållanden och urk äckelburk vilken inställning du har till hygien! :arghh:

Jag undrar hur har du författat ihop den här texten?

Med en dators tangentbord?

...eller med en smartphone?
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Just den biten med att suga kuk går jag inte med på om den inte är nytvättad. Min man vet om detta och tvättar alltid av sig om jag ska göra det. Oftast blir det att jag gör det i duschen.
Spelar ingen roll om han är nyduschad. Har han varit på toa innan jag ska ha den i munnen får han tvätta av den igen. Så enkelt var det med det.
Du är kanske inte den med störst bakterieskräck i den här tråden.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

...men jag förstår att för dig, som bara tvättar händerna ibland efter att ha gjort nummer två O_o, så måste detta framstå som helt craaaaaazy behaviour.

Nu gör du som så en del andra här inne; du läser in saker jag inte skriver.
Det är lätt roande, måste jag säga.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

*kl*

Jag trodde det var en självklarhet att tvätta händerna efter toalettbesök :crazy:
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Vad kul att du använder uttrycket "no brainer"!

Framförallt som att anledningen du använder för att tvätta händerna är för att man heller"ska". Nuddar man inte bajs med sina händer så kommer det inga bakterier på dem, inte från rumpan iaf, så varför ska man då tvätta dem just efter toalettbesök? Det finns ju ingen anledning i världen!

Som någon sa så är det massor bakterier på våra telefoner, så varför blir vi inte sjuka jämt då? Jo, för att alla bakterier är inte farliga helt enkelt.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Tillräckligt mycket för att ha vett att tvätta händerna efter jag varit på toa.
Men att använda både dator eller smartphone - det är inga problem?

Om du står på knä i en rabatt och sprider ut hönsgödsel, och mitt i denna procedur känner att du behöver bajsa - då går du förmodligen och bajsar efter en stund. Då är det sannolikt att du tvättar av dina fingrar innan du sätter dig, för du vill ju inte smörja in dig med jord och hönsgödsel där bak. Så bajsar du.
Känner du sedan att det är nödvändigt att du tvättar händerna även efter besöket på toaletten - innan du fortsätter ditt jobb ute i rabatten, där du kör ned fingrarna i både jord och hönsgödsel?

Det gör inte jag.
Det är dock ok för min del om du är orolig för att få dina bajsbakterier ned i din rosenrabatt.

Samtidigt är det ett väldigt långt steg till att ovanstående betyder att jag konsekvent låter bli att tvätta händerna efter toalettbesök innan jag tar hand om min matlagning.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Framförallt som att anledningen du använder för att tvätta händerna är för att man heller"ska". Nuddar man inte bajs med sina händer så kommer det inga bakterier på dem, inte från rumpan iaf, så varför ska man då tvätta dem just efter toalettbesök? Det finns ju ingen anledning i världen!

Som någon sa så är det massor bakterier på våra telefoner, så varför blir vi inte sjuka jämt då? Jo, för att alla bakterier är inte farliga helt enkelt.

Man "ska" för att man inte ska sprida bakterier och virus omkring sig. Virus kan t.o.m virvla i luften (så JA, det "hoppar" om du vill kalla det så). Man kan mäta hur mycket bakterier man har på händerna innan och efter toalettbesök, och ja det är mer efter.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Jag skulle högst troligt aldrig hamna i den situationen.
Men ja. Står jag och gödslar skit så tvättar jag händerna innan jag sätter mig på toa, och sen tvättar jag dom igen. Jag gillar inte bajs på händerna. Oavsett om det kommer från hönor eller mig själv.

Jag tvättar även mina händer när jag torkat mina barn efter toabesök. Och spritar dom om dom bajsat.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Jag och de flesta jag känner skulle använda handskar när man hanterar hönsgödsel.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Ok, då kan vi ta nästa punkt.

Dödar tvål virus och bakterier?
Nej, det gör ju inte det.

Så åter igen, varför tvätta händerna?
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Jag och de flesta jag känner skulle använda handskar när man hanterar hönsgödsel.

Jag tänkte jag skulle skrivit om handskar, men det kändes som en självklarhet att ha på sig. Men vissa kanske gillar att stå där med skit över hela händerna :crazy:
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Ok, då kan vi ta nästa punkt.

Dödar tvål virus och bakterier?
Nej, det gör ju inte det.

Så åter igen, varför tvätta händerna?

Nej, man tvättar bort bakterier och virus. Hamnar i avloppet. T.ex. norovirus biter ju inte handsprit på, utan man behöver tvätta händerna med tvål och skölja med vatten.

Du verkar ju helt sakna kunskap om hygien.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Mkt märkligt att jag är frisk då...

Varför använder inte läkare bara vanlig tvål innan OP?? Om det nu dödar både virus och bakterier... De skrubbar ju som satan och använder sedan sterila handskar, det måste väl ändå vara bra onödigt!


Jag saknar inte kunskap om hygien det minsta. Men jag är väl medveten om att vi inte mår speciellt bra av att tvätta händerna flera 100 ggr/dygn. Jag tvättar dem när det behövs, jag anser inte att ett normalt toabesök gör så att det behövs. Om de bakterierna flög runt så mkt så skulle det innebära att man måste duscha, och sanera hela badrummet när man varit på toa. inte speciellt rimligt.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Så bara för att du är frisk så kan vi alla lägga av att tvätta händerna?
Att du är frisk betyder inte att alla andra är det.

Det säger väl sig självt varför läkare ska stå och skrubba sig som idioter innan en operation!
Minsta lilla bakterie och det kan sluta i döden, för ja, så känslig kan någon vara!
 

Liknande trådar

Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 085
Senast: Rosett
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
713
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 910
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp