Bukefalos 28 år!

Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Många här är ju rädda för bakterier verkar det som iaf... Jag skulle behöva tvätta händer flera hundra ggr/dag eftersom jag klappar min hund minst så många ggr, rör tangenter, telefonen osv osv minst så många ggr.

Vem har sagt att man ska tvätta händerna efter att ha klappat hund eller använt telefonen? Det gör jag aldrig, om jag inte ska laga mat då.

Hur tror du tarmbakterier hamnar på tangentbord, telefoner, bussplingknappar, kundvagnar etc?

Men att som frisk människa tvätta händerna i tid och otid är inte nyttigt det heller. Jag försöker dessutom vara så "no poo" som möjligt, så tvål är av förklarliga skäl inte min favorit.

Att tvätta händer efter toalettbesök och innan man lagar mat tycker jag inte är särskilt mycket.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Min hund är med mig i stallet varje dag, så rent tekniskt, om det är bakterier vi är rädda för så är nog hunden värre än att gå på toa o kissa.

Men de bakterierna är ok, tydligen.


De flesta äter iaf 4 ggr/dag, sedan går man på toa säkerligen 5-6 ggr/dag. Det blir 9-10 ggr/dag.

Om vi istället översätter detta till att duscha och/eller tvätta håret, tycker ni fortfarande att det verkar normalt? Eller skulle erat hår och er hud mer eller mindre säga upp sig av sådan behandling? Skulle det inte rent av kunna vara så att ni skulle kunna bli sjukare av det?

Visst utsätts händerna för lite mer än övriga kroppen, men även om vi halverar "duschandet" så skulle nog de flesta hålla med om att det är rejält ohälsosamt.

Visst går det att använda hudlotion efter varje tvätt, absolut. Men vilka bakterier bor där? Hur nyttiga kemikalier är det för kroppen där?

Min mormor tvättar händerna i tid och otid, helatiden. De är ruskigt torra, med tunn extremt känslig ut, trots att hon smörjer in dem ofta, det hjälper liksom inte när man tvättar händerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Det finns massvis med bakterier på andra ställen än i ditt rövhål. De hamnar på dina fingar vid de mest konstiga ställen, och samlas på saker man fingrar på ofta, däribland din telefon. Det blir mer bakterier om du äter någonting, och sedan fingrar på din telefon utan att tvätta fingrarna däremellan.

Gör en bakterieodlig på den, och kolla - framför allt om du inte desinfekterat den sedan den var ny. Du kommer bli överraskad.


Det är just den här fixeringen vid rövhålet och dess bakterier som jag inte förstår - när man i många andra lägen struntar i värre bakteriehärdar än just ett friskt rövhål.

Just därför borde man ju göra det man kan för att få bort de bakterier som man kan. Eftersom det ändå finns så många borde man göra ngt så enkelt som att tvätta händerna efter toabesök.

Det syntes ju i statistiken att när det var svininfluensa för ett par år seddan så minskade även andra sjukor. Man trodde detta berodde på att folk blev noggrannare med handhygien.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Nu är jag ju inte av åsikten att handtvätt efter toalettbesök bör undvikas för att spara på huden. Enligt mig är det inte en förhandlingsbar hygienåtgärd.

Ingen idé att försöka resonera någon som har åsikten att det är hjärntvätt med basal hygien.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Jag brukar inte suga eller slicka vare sig på smartphones eller fjärrkontroller. För övrigt - hur tror du att bakterierna kommer till telefonerna? Jag sätter en hundring på att min telefon har mer bakterier på sig om jag dagligen hanterar den utan att ha tvättat händerna.

Det är fascinerande hur otroligt provocerande det är för dig att andra män kan sköta sig hygien, och att kvinnor har mage att förvänta sig det. Vilka krav vi ställer!! För oss andra är det liksom inte så svårt, vi tvättar händerna efter toalettbesök, när vi kommer hem efter att ha stått på tunnelbanan, tvättar oss innan vi äter och innan man går och lägger sig. Fräscht liksom, och faktiskt inte särskilt komplicerat alls.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

*kl*

Man får hoppas att de som vägrar att ta bort bakterierna från händerna aldrig någonsin ställer sig i ett kök där man lagar mat till andra.

Det finns tydliga, vetenskapligt bevisade, kopplingar mellan spridning av sjukdomar i sjukvård och från livsmedelskök och vilka rutiner för handhygien som personalen följer. Att det inte skulle gälla på andra platser verkar tämligen osannolikt.

(Tips till vissa i tråden; alla bakterier och virus syns inte med blotta ögat så trots noga med pappers-skydd kan de ända ha hamnat på händerna utan att det syntes eller märktes. De kan till och med flytta sig i luften, helt utan direkt kontakt! )
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Det finns tydliga, vetenskapligt bevisade, kopplingar mellan spridning av sjukdomar i sjukvård och från livsmedelskök och vilka rutiner för handhygien som personalen följer. Att det inte skulle gälla på andra platser verkar tämligen osannolikt.
:bow: :bow:
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

*kl*

Det finns tydliga, vetenskapligt bevisade, kopplingar mellan spridning av sjukdomar i sjukvård och från livsmedelskök och vilka rutiner för handhygien som personalen följer. Att det inte skulle gälla på andra platser verkar tämligen osannolikt.

(Tips till vissa i tråden; alla bakterier och virus syns inte med blotta ögat så trots noga med pappers-skydd kan de ända ha hamnat på händerna utan att det syntes eller märktes. De kan till och med flytta sig i luften, helt utan direkt kontakt! )

Och för ett par år sedan när det var svininfluensa så såg man ju att andra sjukdomar och vabbdagar gick ner pga människor blev noggrannare med hygien.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Det påverkar väl mycket om ens partner tvättar händerna eller är en äckelpelle. Bakterierna stannar inte bara på mannens händer utan flyttas runt i hela hemmet, han kanske tillochmed ställer sig och lagar mat precis efteråt.

Mn sambo har jag fått uppfostra, men jag vet inte om jag lyckats så bra, hen blöter fingertopparna bara och torkar av resten på handuken, inte så fräscht det heller. Dessutom tror jag att det bara är när jag ser eller hör som han tvättar sig.

Under de åren jag bott med min sambo har jag varit rejält förkyld 1 gång, och magsjuk 0 gånger, så antingen påverkar det mig eller inte så tvättar han väl händerna ordentligt, gissar jag.

Som jag skrev tidigare i tråden får jag hoppa upp bland mina rosa moln igen, jag har aldrig varit med om problemet, och jag har aldrig tänkt på hur min sambo tar hand om sina toabesök, och uppenbarligen fungerar det ju. Jag antar helt enkelt att jag och min skäggige kärlek har något slags ömsesidigt förtroende oss emellan där, för han har aldrig frågat mig om mina hygienrutiner vid toalettbesök heller. Och som sagt; tack gode gud för det.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Fast jag tänker att märker man ingenting så är det frid och fröjd. Sköter någon sin hygien dåligt lär man ju märka av det.

Jag tycker dock att man märker (utan att fråga) hur den andra är med sånt. Min sambo till exempel tvättar alltid händerna innan han lagar mat, det ser jag ju liksom. Likaså att han alltid tvättar händerna när vi kommer hem efter att ha varit ute. Baserat på det är det ju inte jätteotippat att han även skulle vara noga med hygienen i samband med toalettbesök.
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Fast jag tänker att märker man ingenting så är det frid och fröjd. Sköter någon sin hygien dåligt lär man ju märka av det.

Jag tycker dock att man märker (utan att fråga) hur den andra är med sånt. Min sambo till exempel tvättar alltid händerna innan han lagar mat, det ser jag ju liksom. Likaså att han alltid tvättar händerna när vi kommer hem efter att ha varit ute. Baserat på det är det ju inte jätteotippat att han även skulle vara noga med hygienen i samband med toalettbesök.

Jo men precis, det kan säkert helt enkelt vara så att jag inte noterat det därför att det fungerar, det var mest delen om att "lära" sin man något jag tyckte kändes lite udda (eller ja alltså det är säkert jättevanligt att man uppfostrar sin partner), lite som vardagslydnad för hunden ungefär. :o

Hur man går på toa känns liksom så privat på något sätt, att jag tycker att det känns helskumt att ta reda på rutiner för att sedan detaljstyra dem, typ.

Han tvättar också händer innan han gör käk, nu när jag funderar på det, men som sagt; hur han gör på toaletten vet jag inte eftersom att jag inte är där samtidigt, och jag har faktiskt aldrig undrat över det heller - men jag inser att det finns rätt läbbiga människor trots allt, jag har nog haft det fint på den fronten eller så är jag bara lyckligt ovetande. :p
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Jaha, ja nej jag har inte lärt min sambo nåt sånt och skulle aldrig förhöra mig om det (eller detaljstyra något). Lydnadsträning för sambo är inte riktigt min grej ;) :D
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Jag är helt fascinerad. Försöker föreställa mig ett sätt som skulle göra det möjligt för mig att kissa under ringen - men det enda jag kan komma på är att jag skulle få slita loss ringen och torka mig med den.
Stöter du verkligen på det ofta?

Eeehh - host! - det är inte alls svårt. Kissar man med lite tryck, skvätter det upp på undersidan av ringen. Kanske inte på ALLA olika design av ringar, men många. Jag kollar t.ex. alltid ringen och skulle skämmas om jag lämnade en gulprickig ring efter mig. :o Och sen tvättar jag händerna.

Annars är jag lite påverkad av vår tid i Kalifornien, som har konstant vattenbrist: If it´s yellow let it mellow, if it´s brown - flush it down! (Alltså - jag spolar alltid efter mig, men skäms lite om jag spolar "i onödan" så att säga. Hemma, i alla fall.)
 
Senast ändrad:
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

KL

För nåt år sedan, när svininfluensan härjade och folk var lite paranoida, berättade skolsköterskan på min dotters skola, att vinterkräksjukan bland eleverna helt uteblev det året. Detta pga att folk - även barn! - tvättade händerna mycket oftare och noggrannare än vanligt. Slutsatsen (omän ovetenskaplig) var, att om man tvättar händerna lite oftare, slipper man få i sig exempelvis magsjuke-skapande bakterier och virusar som man i vanliga får fick i sig.....
 
Sv: Mäns handtvättsrutiner vid toabesök

Min sambo tvättade inte händerna efter att han kissat heller i början utan skakade bara av den och sen gick ut från toan typ. Förvisso sitter han alltid ner, enda gången han står är när han kissar i naturen.

Jag har lärt honom tvätta händerna, när jag påpekade hur äckligt det faktiskt är, men långt ifrån alla män gör det.
 

Liknande trådar

Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 087
Senast: Rosett
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
713
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
1 910
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp