Märken på kläder

grodan21

Trådstartare
Jag har på olika ställen läst/hört om personer som inte vill vara reklamperlare för klädmärken och därför inte köper kläder som har märken på sig. Detta då de inte vill göra gratis reklam för klädmärket. Men så som samhället ser ut idag måste det väl var väldigt svårt att hitta kläder helt utan märken? Tänker ni på om ett klädesplagg har synliga märken på sig när ni köper det?
 
Jag har på olika ställen läst/hört om personer som inte vill vara reklamperlare för klädmärken och därför inte köper kläder som har märken på sig. Detta då de inte vill göra gratis reklam för klädmärket. Men så som samhället ser ut idag måste det väl var väldigt svårt att hitta kläder helt utan märken? Tänker ni på om ett klädesplagg har synliga märken på sig när ni köper det?
Ja absolut. Sen beror det nog på vad man har för någon typ av klädstil, sport och fritidskläder har ju oftast märket tryck någonstans synligt medan andra kläder sällan har det. Jag tror att jag bara har ett klädesplagg med märkestryck och det är en anorak. Ja just det jeansen med har ju oftast den där läderlappen upptill men inte alltid. Några jeans och en anorak är det jag har med märkestryck på.
 
Jag tycker inte att det är svårt alls, men jag antar att det beror på vilka kläder man föredrar.

Jag väljer bort kläder med både märken och text för att jag tycker det är gräsligt fult.

Samma här. Jag tycker mest det är fult med stora blaffor till märken, har inte tänkt på det i form av reklampelare.
 
Det är kanske handlar om vad man anser räknas som märke på kläder/skor? På mina skor finns tex ariats märke, på min jack finns Peak preformens märke
 
Det är kanske handlar om vad man anser räknas som märke på kläder/skor? På mina skor finns tex ariats märke, på min jack finns Peak preformens märke

Just jackor och skor tror jag det är snäppet vanligare på. Även sport-/friluftskläder har väl oftare märken på sig också. När jag bara läste trådstarten så tänkte jag mest på "vanliga" byxor och tröjor och där känns det som något man faktiskt aktivt får leta efter, snarare än tvärtom.
 
Det är kanske handlar om vad man anser räknas som märke på kläder/skor? På mina skor finns tex ariats märke, på min jack finns Peak preformens märke
Det finns ju lågbudget märken som härmar de stora märkenas benägenhet att ha sitt namn eller symbol på utsidan av produkten men det finns lika många som inte gör så. Min poäng är att statusmärkena gärna vill att deras symbol ska finnas på produkten sedan blir det en stil att det är så och då härmar lågbudget märkena det med. Tjusigare märken nöjer sig med att ha en speciell färg på sömmar eller någon typisk knapp eller så istället. Men likväl handlar det om att visa status.
 
Jag väljer endast plagg med inga eller diskreta märken/tryck men det är för att jag tycker att det är snyggast. Jag gör gärna "reklam" om det är ett märke jag tycker om.
 
Finns några minimala märken på mina skor och jacka, men inte på mina innerplagg.

För flera år sen köpte en kompis en väska från Björn Borg, och sprättade bort märket. En annan kompis blev förfärad, för henne var det status med märken.
 
Jag har på olika ställen läst/hört om personer som inte vill vara reklamperlare för klädmärken och därför inte köper kläder som har märken på sig. Detta då de inte vill göra gratis reklam för klädmärket. Men så som samhället ser ut idag måste det väl var väldigt svårt att hitta kläder helt utan märken? Tänker ni på om ett klädesplagg har synliga märken på sig när ni köper det?
Jag tycker mest att det är väldigt fult med blaffiga loggor och köper helst kläder med så diskreta som möjligt, om det går. Har en tröja med stora feta bokstäver på, men det var helt och hållet en ekonomisk fråga, det är en solskyddströja till. Mässpris och jag är snål.
 
En liten logga på sportkläder, skor eller väskor bryr jag mig inte om. Men jag skulle aldrig köpa t ex tröja eller träningsbyxor med märkesnamnet i stora bokstäver, som jag sett att det finns. Då väljer jag hellre annat märke eller modell. Mest för att jag tycker att det är fult.
 
Jag försöker lära mina barn att det är onödigt att betala extra pengar för fula stora märken som misspryder det man bär. För många gånger betalar man extra för märket och så är prylen inte ett dugg bättre än en pryl som inte är av lika känt märke.

Det blev väldigt tydligt för sönerna när jag köpte ett par skor av ett välkänt märke, kostade 1300 har jag för mig. Efter bara fem månader hade jag så ont i höger fot att jag knappt kunde gå när jag hade skor på mig, kändes lite bättre helt utan skor, men var illa då med. Kollade igenom mina skor och insåg att sulorna var nerslitna och just högerskon var snedsliten.

Jag köpte mig ett annat par skor av ett inte lika känt märke där det inte står stora skyltar på skorna vad de heter så jag minns inte ens det nu. Nedsatt pris var 499, men ordinarie var visst 899 kr.
Det har nu gått ett år med de skorna, daglig användning alltså, och de funkar ännu. Börjar känna av högerfoten och gissar att skon är snedsliten, men inget syns alls, de ser ut att vara i bra skick ännu. Sönerna är förvånade över att det är bättre kvalitet i ett par skor av inte lika känt märke, och som inte skyltar med vad för märke de tillhör, jämfört med ett par dyra skor av känt märke.
 
Jag använder gärna lacoste, men vill ha med paris knäppning när det kommer till piké för då loggan i samma färg som plagget. Annars vill jag ha ingen eller så diskret som möjligt.
 
Jag har inget emot mycket diskreta märken, t.ex. broderad logga på en skjorta, eller graverade knappar. Dock klarar jag inte av text på kläder, hur liten den än är, men det har snarare med själva texten att göra än märket; tycker text drar för mycket uppmärksamhet till sig.
 
Jag har på olika ställen läst/hört om personer som inte vill vara reklamperlare för klädmärken och därför inte köper kläder som har märken på sig. Detta då de inte vill göra gratis reklam för klädmärket. Men så som samhället ser ut idag måste det väl var väldigt svårt att hitta kläder helt utan märken? Tänker ni på om ett klädesplagg har synliga märken på sig när ni köper det?
Jag är klädintresserad/intresserad av vackra saker. Iom det registrerar jag vad jag tycker är snyggt och då också även någon logga etc. Vissa märken har ju designer man brukar tycka gör snygga saker. Och därav registrerar jag det för att kunna kolla upp om jag vill köpa ngt eller bara allmänt njuta av att se vacker design och bra hantverk.
Jag kan tycka vissa loggor är vackra eller att de inte stör designen. Så jag kan absolut köpa loggade kläder. Men jag klär mig inte i plagg med tex stor logga på bröstet, ev något träningsplagg kanske har ngt sånt.
Ridkläder har jag mer med synliga loggor än mina privatkläder.

Alla dyra kläder är inte i superkvalla. Och alla billiga är inte med ngt sämre kvalitet eller design.
Men hade det inte funnits någon prisskillnad etc hade jag pga design, kvalitet etc gärna klätt mig endast i riktiga high end märken. Men jag kan inte motivera att köpa en kappa eller klänning för 35 papp liksom.
 
En liten logga på sportkläder, skor eller väskor bryr jag mig inte om. Men jag skulle aldrig köpa t ex tröja eller träningsbyxor med märkesnamnet i stora bokstäver, som jag sett att det finns. Då väljer jag hellre annat märke eller modell. Mest för att jag tycker att det är fult.
Precis samma för mig.
Jag har små loggor på väldigt, väldigt många kläder (har mycket friluftskläder och där är det vanligt). Däremot har jag inga tröjor alls med större tryck på, varken logga eller rent dekorativt.
 
För mig beror det lite på plagget eller prylen. Har en fjällräven-väska och de är ju ganska utmärkande i sin design och med lädermärket med logga på, den stör jag mig inte på. Däremot höll jag på att sätta te i halsen när jag såg att ett märke hade tygpåsar för typ 500kr med ett stort märkestryck på. Förstår inte varför man vill betala så mycket pengar för en tygkasse bara för att få ha något från det märket.
 
För mig beror det lite på plagget eller prylen. Har en fjällräven-väska och de är ju ganska utmärkande i sin design och med lädermärket med logga på, den stör jag mig inte på. Däremot höll jag på att sätta te i halsen när jag såg att ett märke hade tygpåsar för typ 500kr med ett stort märkestryck på. Förstår inte varför man vill betala så mycket pengar för en tygkasse bara för att få ha något från det märket.
Har sett folk köpa papperspåsar (alltså sånna en får gratis) från dyra märken för flera hundra på tradera. Jag förstår det icke.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vill börja med att säga att jag kommer inte handla från Shein. Var och en gör som den vill men det är inte syftet med tråden. Dock får...
Svar
15
· Visningar
1 067
Senast: Blyger
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 156
Senast: LiviaFilippa
·
Kläder & Bli fin Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 427
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 281
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp