Bukefalos 28 år!

Mästare på avramlingar...

Sv: Mästare på avramlingar...

Jag har gjort det igen...

Sista hoppträningen: Kom in lite skevt i en kombination, pållen räckte inte riktigt till hinder nr 2 och fick ta världens hopp så jag flög rakt upp i luften och landa bakom öronen. Satt visserligen kvar men kunde lika gärna åkt av.

Under samma pass bröt pållen ut på hinder nr 2 i samma kombination, jag kände att hon drog lite åt vänster men av någon anledning korrigerade jag henne inte då. Glömmer liksom bort att rida genom kombinationen, det går bra mot första hindret sen sitter jag bara och håller tummarna i princip... Nu åkte jag iallafall av och slog i näsan så det blödde i en halvtimme... Red hela banan efter avramlingen, inga fler stopp men lite tveksamheter.

Jösses..
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Vet du vad tjejen,jag tror du måste backa bandet lite och rida mark och bomträning så du lär dig korrigera din hästs galoppsprång mellan hinder och i anridning.Risken är att du gör henne så osäker i hoppningen att ni får eskalerande problem med utbrytningar och vägran som följd.Lycka till!
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Hej..
Skulle faktist rekommendera att lägga gallopp-bommar några språng innan hindret, och träna det ett tag innnan man succesivt tar bort en bom i taget..

MVH
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Jag vill backa hela tiden men grejen är att det går super upp till 90 cm. Jag hoppar bara för tränare, och markarbete ibland när jag är själv. Tränaren och jag har diskuterat och hon säger att vi behöver höja hindren, inte för höjdens skull utan för att det ska hända något, fortsätter vi och rider perfekt på 90 hela tiden kommer jag aldrig lära mig att korrigera osv eftersom det är lätt att hoppa den höjden även om man kommer in på ett halvt galoppsprång.

Emellanåt har jag världens bästa tag med skänkeln och sitter stadigt även om pållis hoppar av lite lustigt men så glömmer jag bort det emellanåt och det är då det går dåligt.

Jag ska skaffa lim till ridbyxorna... :angel:
 
Sv: Mästare på avramlingar...

tycker du fått bra tips hittills!

det du borde göra, både för att få bättre kroppskontroll själv och för att lära dig rida hästen på hinder och få in avståndsbedömningen i ryggmärgen är att varje varje dag rida över småhinder och bommar ( förutom när du rider ut då om det inte finns stockar i skogen). det kan du göra i dressyrsadel oxå tex efter avslutat dressyrpass eller medans du värmer upp.

gör tex små serier, kryss ca 50cm, 3 m, bom, 3 m kryss etc.
även fristående små hinder tex sockerbitar du rider på i kort galopp och tränar på att komma nära på, reglera galoppen och hitta en naturlig avsprångpunkt. studs är oxå jättebra. du kan fråga din tränare om fler roliga och enkla markarbetesövningar.

detta är inte hoppning, hoppar du lägre än 70 cm sliter det inte ett dugg mer på hästen än vad ett dressyrpass gör, men det bygger upp och strechar hästens hoppmuskler och avdramatiserar hoppningen för både dig och hästen som ekipage. så gör detta varje dag, åtminstone lägg ett par bommar på marken och rid över i alla gångarter.

tror detta kommer underlätta och gör dig mer avslappnad + att du bygger upp balans och styrka.

lycka till!
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Jag fick lite samma problem med min totte.
Han är rädd för bommarna *jobbar på det :smirk:*, så ju högre hinder desto mera marginal. Detta slutar ju oftast med att han hoppar 1,40 och jag hoppar 1,10, det slutar med att jag flyger, högt, och än så länge har jag landat PÅ hästen i alla fall...

Har i alla fall kommit fram till för att inte tappa balansen så måste man tänka på att det KAN bli stort och så får man härma topp ryttarna...:D Hmmm.. Alltså vara beredd på att "slänga-sig-frammåt-alla-hopp-eliten* *hoppas du förstår...*

Och så öva in så hon inte hoppar av så tidigt....:angel:

och mantag ÄR bra...

Lycka till!
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Jag tycker din tränare forcerar dig. Det är inte normalt att en ryttare ska åka av varje hoppass, då är övningarna för svåra för ekipaget.
Om det inte är höjden det är fel på, då är ju övningarna ni gör för tillfället för svåra för dig. Vilket jag tycker tränaren borde se!
Det är ju knappast ngn självförtroendehöjare för vare sig dig eller hästen att trilla av, hamna framför sadeln, åka hit och dit osv varenda träningspass! Visst ska man utvecklas som ryttare, men det du gör är inte att utveckla annat än blåmärken verkar det som! :angel:

Mitt hårda råd till dig är byt tränare! Till ngn bättre som ser vad ni behöver träna på för att du tillsammans med din som jag tycker det låter, fina häst kunna ha roligt och utvecklas i hoppningen!
Det finns ngt som heter befästa när man rider, du måste vara säker på det du och hästen gör innan övningarna görs svårare och/eller högre.

Du verkar ju dessutom vara en för en tränare givande och bra elev, du VILL ju lära dig det du gör! Gnäller gör du ju inte heller, det är ngt som tränare/instruktörer gillar! Du kämpar ju på, det är kanon! Och du verkar ju dessutom ha skaffat en häst som är lämplig till det du vill göra!

Jag har genom åren råkat ut för många som för mig är fullkomligt värdelösa tränare trots att de är mkt skickliga. De har av en eller annan anledning inte passat just mig. Och det är varken fel på mig, min häst eller min tränare, vi kamperar helt enkelt inte bra ihop!

Lycka till i framtiden!
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Jag vill backa hela tiden men grejen är att det går super upp till 90 cm. Jag hoppar bara för tränare, och markarbete ibland när jag är själv. Tränaren och jag har diskuterat och hon säger att vi behöver höja hindren, inte för höjdens skull utan för att det ska hända något, fortsätter vi och rider perfekt på 90 hela tiden kommer jag aldrig lära mig att korrigera osv eftersom det är lätt att hoppa den höjden även om man kommer in på ett halvt galoppsprång.

Emellanåt har jag världens bästa tag med skänkeln och sitter stadigt även om pållis hoppar av lite lustigt men så glömmer jag bort det emellanåt och det är då det går dåligt.

Jag ska skaffa lim till ridbyxorna... :angel:

Nu säger du ju emot dig själv!
Om du rider perfekt kommer ni inte in på ett halvt galoppsprång!!!!!
Sen får ni ju höja med måtta, 10 cm åt gången brukar jag ta om något krånglar. Bli säker på en höjd innan ni går på nästa.
Min tränare hade aldrig satt mig på höga hinder om det går åt skogen varje träning.

En bra tränare får en att töja gränserna inte att gå över dom och absolut inte gång på gång!
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Nu säger du ju emot dig själv!
Om du rider perfekt kommer ni inte in på ett halvt galoppsprång!!!!!
Sen får ni ju höja med måtta, 10 cm åt gången brukar jag ta om något krånglar. Bli säker på en höjd innan ni går på nästa.
Min tränare hade aldrig satt mig på höga hinder om det går åt skogen varje träning.

En bra tränare får en att töja gränserna inte att gå över dom och absolut inte gång på gång!

:bow::bow:

Eller som min tränare säger...: "Heller 20 cm för lågt än 2 cm för högt. "

Ju fler gånger man misslyckas på en höjd, desto osäkrare blir man (gäller både ryttare och häst) och till sist sitter det såpass i huvudet att man misslyckas även om allt stämmer till 100%, eftersom förtroendet mellan häst/ryttare då är brutet.
Om man ska höja så räcker det ju att höja ETT hinder LITE, och lägga en lite klurigare sväng fram till det hindret.

Och sen gäller det att TS kommer ifrån "back-reflexerna", man kan inte bromsa sig ur svårigheter, iaf inte när hindren kommer upp litegrann. Det kan vara bra att träna på på låga höjder, t.ex. genom att ha långa avstånd mellan hindren (t.ex 3 långa galoppsprång isf 3 normala). Då lär man sig att tänka framåt.
 
Senast ändrad:
Sv: Mästare på avramlingar...

Gör som jockeys en rem runt halsen tex ett stigläder, funkar jättebra. Hade själv det ett tag för pållen hoppade mig ur sadeln.
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Oj förlåt :angel: Menar att gör man lite fel på 90 cm märks det inte av så jättemycket. Höjer man däremot blir kraven på ridningen mellan och fram till hindren högre. Man asså, ja, nu ser jag ju att jag säger emot mig själv... Ska ta ett snack med tränaren tror jag...
 
Sv: Mästare på avramlingar...

... jag tycker oxå du ska ta å byta tränare. Finns inte möjligheten så prata ordentligt med henne/honom.
Hästen och du behöver träna på annat än höga hinder och komplicerade vägar.
Balans, takt och rytm måste överensstämma innan man avancerar. Och tappar man dessa så ska man backa och leta anledningen till varför man tappat nått...
Lycka till!
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Det bästa tipset jag kan komma med är att hålla om med benen i korta stigläder med en nedtryckt häl.. Mantag är som sagt ett underbart påfund. Dessutom något jag tycker fungerar jättebra om man inte kan kontrollera när hästen ska hoppa av är att räkna galoppsprången fram till hindret, mot slutet känner du shit det här kommer bli stort eller hoppasn nu blir det trångt, d¨å är du beredd på vad som komma skall så att säga... Lycka till:banana:

Känner du dig osäker, rid alltid framåt (inte jaga) backa dig aldrig ur lägen, det går bara illa. För att kunna rida framåt är det viktigt att ha ett bra grundtempo så att man inte sitter och fisrider och sen jagar fram till hindret, utan lägg upp et bra tempo redan från start, det har underlättat för mig
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mästare på avramlingar...

Om jag känner att vi kommer fel, jag ramlar av eller dyl. så övar jag på LÅGA hinder, 60 cm brukar ha ett hunder sedan en galopp sedan en galopp efter bommen, ett nytt hinder osså håller man på så.

Det låter som att du behöver räta upp dig och baka några steg och börja från början dels för att du och hästen ska få öva så att det går bättre på högre höjder.

Detta anser jag att man borde göra vare sig allt går kalas elelr åt skogen.
 
Sv: Mästare på avramlingar...

KL
Inte för att jag har några konkreta tips till dig men ändå... :angel:
För några år sen hade jag en period på ridskolan när jag trillade av var och varannan gång! :rofl:
Av diverse anledningar, hästen galopperade iväg/genade/vägrade vid hinder osv.

Nu har jag slutat på ridskolan och jobbar där istället.
I förra veckan jobbade jag i stallet med min förra ridlärare. Hon berättade att hon kom ihåg att det var jag som ramlade av så ofta! :p "Ja just det, det gjorde jag" (Jag hade nästan förskingrat det från minnet haha!).
Hon sa då: Under min tid som ridlärare har det varit ungefär 10 avtrillningar på mina lektioner. Det var du typ 4 av dem 10! :eek:

Visste att jag trillade av ofta, men att det var så!! :eek: Nu har jag visserligen trillat av fler än 4 gånger på ridskolan, men att hon mindes ändå att jag är den som trillat av nästan mest!! :eek: :rofl: :o
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 526
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: mackan
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 579
Senast: Exotizc
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 481
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp