Bukefalos 28 år!

Mästare på avramlingar...

S

Silly

Har ramlat av en hel del på sistone och skulle behöva lite tips för att bryta denna ovana. Jag rider på mitt 14 åriga sto som tidigare tävlat upp till 130 och jag har haft henne fyra månader. Hon tycker det är jäkla kul att hoppa och tar gärna ett supersprång eller ett galoppsprång för lite. Ett tag var jag duktig på manntag men det har jag visst lagt av med... Funderar på att sätta något handtag eller så på sadeln så att man kan ta tag i något om man är påväg av... Förslag på hur man förebygger avramlingar?
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Hoppas att du inte är allt för öm i kroppen efter dagens vurpa :crazy: Vi ses imorgon :)
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Lite öm i ryggen och ont i huvet... Går nog över snart :angel:
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Har ramlat av denna pållen tre gånger,

1. Pållis stannade helt utan anledning framför ett hinder och jag ramla. Har aldrig hänt igen att hon stannat så.

2. Fick ett stopp helt på grund av mig och jag ramla (landa på fötter na :rofl: )

3. Pållis hoppade av typ 3 meter för tidigt, jag hamnade på sned i landningen och orkade inte klättra tillbaka upp i sadeln.

Hon hoppar ofta av alldeles för tidigt så där kan man ju träna upp ridningen, bättre lydnad osv. Det är oftast vid dessa skutt jag är påväg av...
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Om hon gärna tar av tidigt så kanske du rider upp henne för starkt mot hindren så att du liksom trycker av henne!?

Men två av tre gånger så ramlade du väl av för att hon stannade? jag fattar som att problemet snarare är att du ofta är nära att ramla av i/efter språnget/en, eller?

Du kan ju knppast sätta något i sadeln, vem vill hålla i sadeln när hästen tar värsta jätte hoppet??Då får du ännu sämre balans.

Öva mera mantag eller ha ev någon form av ring runt halsen som du kan hålla i. Ett tips kan också vara att korta lädren lite så att du kan komma upp med rumpan ordentligt ur sadeln så att du inte får en skjuts av sadeln, funkar bara om man har en skapligt god egen balans. Du kanske behöver öva din balans lite om du inte riktigt är van vid en häst med stor språngkurva som kanske hoppar med mkt rygg.

När du kan få henne att hoppa av mera normalt så kommer hon nog inte att hoppa dej ur sadeln så ofta.

Lycka till
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Jag har en liten polla som jag trillar av titt som tätt...:angel:
Dock inte alltid just i hoppningen men jag har haft samma problem där med henne. Hon är väldigt glad för att hoppa av lite stort och då är manen ett fantastiskt redskap!!:idea:

Och om du har problem med att sitta kvar när hästen stannar, så sitt ner mot hindret!! Det får dig att komma i bra balans, du känner hästen bättre och det får dig att räta upp dig så att hästen väntar lite på dig och kanske väljer att ta ett galoppsprång till innan den hoppar av. Jag hade iaf det problemet med min, eftersom hon tycker att det är roligt att hoppa kan hon gärna bli stark /attackera hindret och blev det då fel i avståndet våga hon ej hoppa och då blev det tvärnit! Är du då själv redan halvvägs upp i luften (för att då står upp och bara åker med(tappar man gärna benen också om man har en pigg häst)) så är det väldans lätt att åka i backen!:angel:

Lycka till, och träna gärna på lite mindre hinder så du kan få henne lydig och hoppa av när du vill :idea:
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Tänk på att trampa ner hälarna ordentligt, det hindrar dig från att flyga ur sadeln lika lätt och du sitter stadigare ifall något "oväntat" händer.
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Byt till en gunghäst ;)

Nej men mantag är som sagt överskattat. Är man lite reaktionssnabb så hinner man ta tag i manen när man känner att hästen kommer hoppa lite konstigt.

En annan bra sak kan vara att träna upp balansen och benstyrkan :p
Jag vet inte hur mkt du tränar nu, men att stå upp i stigbyglarna i olika gångarter åtminstonde varannan dag kan vara bra.

Någon som kan hjälpa balansen är att rida lätt på olika steg. Ex två steg upp - ett ner, tre steg upp - två ner. osv osv
Och även i galopp.
Då får man lite elasticitet och mer styrka i benen och med det är det nästan omöjligt att inte följa med även om hästen hoppar konstigt :p
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Nej men mantag är som sagt överskattat.

Underskattat mena du va? :p

Balans tycker jag att jag har rätt bra, brukar tex stå i lätt sits när jag travar av och det går bra utan att jag håller mig i någonstans.

Jag tror ett ganska stort problem kan vara att jag får alldeles för raka ben över hindret... Får nog korta stiglädren ett par hål...

mik: jag tänkte typ en ring runt halsen eller något, ifall att man är påväg av finns ju nåt att ha till och klättra upp med :) problemet är störst över och efter hindren iochmed att hon hoppar av så stort, är väl mer slumpen som gjort att jag åkt av fler gånger pga stopp.

Sammanfattningsvis då: Mantag, sitt mot hindret, kortare läder. Låter det som en bra plan? Och såklart jobbar vi kontinuerligt med lydnad och så på banan. Hoppar för tränare varannan vecka och dressyrar varannan så vi fyller nog träningskvoten.

Efterlysning: Någon bra övning jag kan träna på själv så att pållis väntar lite med avstampet?
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Jag brukar vara expert på att inte ramla av, trixet är starka ben som håller om och att inte ge upp. När jag håller på att åka av kommer jag till en punkt där jag tänker att andra skulle ha släppt, där håller jag kvar och ger mig katten på att komma upp igen.
Knäslutet som det kallas i Mulle kan man ju träna me en boll mella knäna som du försöker trycka ihop. Om skänklarna ligger stadigt mot hästen kan du lättare stå balanserat i lätt sits. Stöd dig mot hästen och koncentrera sig inte för mycket på mantaget, balansen sitter i benen och inte i handen. Det är nästen omöjligt att häva sig tillbaka i sadeln enbart med handkraft men har du starka benmuskler går det!
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Ja jag gjorde ju det :p

Fast att stå upp i lätt sits i trav är inte så svårt. Det lär man sig som nybörjare ;)
Däremot är det 'svårare' att göra det på olika sätt.
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Haha, jag är väl nybörjare då.. :angel: Nä men jag hade jättesvårt för det när jag red på ridskolan för tusen år sen. Insåg för några månader sen att jag kunde och då blev jag glad eftersom det var så jävligt att träna på under ridskoletiden :D
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Underskattat mena du va? :p

Balans tycker jag att jag har rätt bra, brukar tex stå i lätt sits när jag travar av och det går bra utan att jag håller mig i någonstans.

Jag tror ett ganska stort problem kan vara att jag får alldeles för raka ben över hindret... Får nog korta stiglädren ett par hål...

mik: jag tänkte typ en ring runt halsen eller något, ifall att man är påväg av finns ju nåt att ha till och klättra upp med :) problemet är störst över och efter hindren iochmed att hon hoppar av så stort, är väl mer slumpen som gjort att jag åkt av fler gånger pga stopp.

Sammanfattningsvis då: Mantag, sitt mot hindret, kortare läder. Låter det som en bra plan? Och såklart jobbar vi kontinuerligt med lydnad och så på banan. Hoppar för tränare varannan vecka och dressyrar varannan så vi fyller nog träningskvoten.

Efterlysning: Någon bra övning jag kan träna på själv så att pållis väntar lite med avstampet?



Tycker du ska börja med att trava mot hindret och ha en markbom innan, så hon lär sig ta det lugnt.

När du väl ska börja med galopp så lägg ut en galopp bom, vet ej exakt hur många meter innan. Men sen att du sitter ordentligt, gör en halvhalt som du känner att hon reagerar på.
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Även om du inte sitter ner, så kan du ju tänka ¨på att vara väldigt nära hästen även i lätt sits, och inte stå så högt över sadeln, samt att du inte lutar dig så mycket framåt, så att du står lite stadigare vid häftigare vändningar/stopp.
 
Sv: Mästare på avramlingar...

om hon tavlat upp till 130 cm sa kan hon ju inte ha hoppat sa som du beskriver, en ordentlig sits behovs ju, men en ordentlig ridning behovs ju mera,

Om hasten har problem med avstand osv sa behovs ju det tranas..

Annars sa kan du ju bara lata manen vaxa och hoppas att du inte rammlar av allt for ofta :angel:
 
Sv: Mästare på avramlingar...

Det är mest om hon inte hoppat på någon vecka som hon blir sådär överpigg, annars går hon super. De gånger hon stannar är det uteslutande mitt fel, jag ger henne signaler om att hon ska stanna (ofrivilligt..). Hon är faktiskt väldigt shyst, bara lite väl hoppgöad ibland.
 
Sv: Mästare på avramlingar...

En bra sadel som ger dig mycket stöd räddar faktiskt måånga avramlingar. Men jag kanske kan anta att du redan har en så pass bra sadel.
 
Sv: Mästare på avramlingar...

IGÅR lurades pålle yttepytte lite men tillräckligt för att jag skulle ha kunnat tappa balansen, men jag satt kvar! Det var nog knäsluten som fattades! Kortade lädren ett hål till också och det blev super!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 541
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: mackan
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 579
Senast: Exotizc
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 484
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp