Magnussons torrfoder

Bukefalos 30 år!

Jag tror inte det handlar om vana utan bara vad de gillar helt enkelt.
Ammo åt alla torrisar utom Magnussons som godis, men han arbetade hellre utan belöning än att få Magnussons. 😅
Verkligen enda torrfodret det hänt med.
Rent generellt så tror jag att många hundar blir bortskämda och vana. Precis som när man börjar toppa mat med godsaker när valpen har en matkrångelperiod. Eller hålla på och byta foder stup i kvarten för att hunden tröttnar. Ofta skapar ägare problemen med att joxa med maten.

Rent generellt så tror jag att många hundar blir bortskämda och vana. Precis som när man börjar toppa mat med godsaker när valpen har en matkrångelperiod. Eller hålla på och byta foder stup i kvarten för att hunden tröttnar. Ofta skapar ägare problemen med att joxa med maten.
Absolut, men det är ju genetiskt med. Vissa hundar är bara mer matglada och mindre kräsna än andra.

Absolut, men det är ju genetiskt med. Vissa hundar är bara mer matglada och mindre kräsna än andra.
Självklart. Därav att jag sa generellt.
Men jag tror över lag att vi skapar matproblem. Både genom att avla på hundar som nästan saknar matdrift och att skämma bort dem.

Men jag tror över lag att vi skapar matproblem. Både genom att avla på hundar som nästan saknar matdrift och att skämma bort dem.
Absolut.
Samtidigt finns det ju fördelar med hundar som är lite kräsna med, jag har tex aldrig haft problem med hundar som äter saker på promenaden iom att de inte är så glupska. Hellre det än en hund som äter precis allt faktiskt.

Har provat Magnussons spannmålsfria, fy vad dom bajsade stora högar och ofta, så nu kör jag Carrier spannmålsfria Lamm, funkar toppen👍

Absolut.
Samtidigt finns det ju fördelar med hundar som är lite kräsna med, jag har tex aldrig haft problem med hundar som äter saker på promenaden iom att de inte är så glupska. Hellre det än en hund som äter precis allt faktiskt.
Det tänker jag är två skilda saker.
Även om de flesta hundar jag haft varit ”glupska” på mat så har ingen av dem varit glupsk på allt möjligt på promenader.
Undantag från labben vi hade när jag var barn. Men dom är det ju nått fel på :angel:

Det tänker jag är två skilda saker.
Även om de flesta hundar jag haft varit ”glupska” på mat så har ingen av dem varit glupsk på allt möjligt på promenader.
Undantag från labben vi hade när jag var barn. Men dom är det ju nått fel på :angel:
Samma med hunden här, extremt matglad (och gör vad som helst för godis), men äter ändå inte ”vad som helst” som dyker upp. Och hon kommer definitivt aldrig svälta sig själv så jag är noll orolig för att hon inte ska äta ett foder hon får. :)

Har i alla fall bestämt mig för att testa Magnussons lightfoder, får vi se om det är bättre. Känns ju vettigt med närproducerat, så testar det i första hand, blir det inte bra får det bli Standardt istället, som har ris som kolhydratkälla, vilket även hennes tidigare foder hade (som var spannmålsfritt också).

Vad jag har läst mig till verkar det främst vara baljväxter (och potatis?) som ger upphov till DCM i spannmålsfritt foder, inte avsaknaden av spannmål i sig. Och då Magnussons spannmålsfria har ärtor som andra ingrediens tänkte jag att jag testar light först, som har potatis som sista ingrediens, och annars Standardt om vi behöver gå tillbaka till spannmålsfritt.

Risken borde inte vara alltför stor sett till rasen, men onödigt att chansa ändå om man inte måste, plus att ett foder med lägre fetthalt lär vara positivt för damen. :D

Fast är det inte positivt när små sällskapshundar har dålig aptit? Det är ju utan tvekan en fördel om du är bortskämd av en ägare som inte är så kunnig och lever ett liv utan så mycket motion.

Jag tror inte det handlar om vana utan bara vad de gillar helt enkelt.
Ammo åt alla torrisar utom Magnussons som godis, men han arbetade hellre utan belöning än att få Magnussons. 😅
Verkligen enda torrfodret det hänt med.
Samma med mina hundar, dom är inte kräsna och äter allt utom Magnusson.
Men Magnusson är också tillverkat på annat vis än andra foder så kanske har med det att göra.

Fast är det inte positivt när små sällskapshundar har dålig aptit? Det är ju utan tvekan en fördel om du är bortskämd av en ägare som inte är så kunnig och lever ett liv utan så mycket motion.
Nja inte så bra när dom spyr galla och får (har)magproblem :(
Sen förstår jag inte dom här ständiga pikarna mot småhundsägare? Varför?
Varför skulle småhundar generellt få mindre motion? Tycker det är precis lika vanligt med stora hundar som också bara hålls som sällskap.

Mitt problem var att du beskrev ett foder som dåligt bara för att dina hundar inte gillade det.
Det finns ingen anledning att bli så upprörd eller känna dig påhoppad. Detta är ett diskussionsforum och man måste ju kunna ifrågasätta en annan person påstående?

Jag tyckte bara att det var konstigt att säga att ett foder är dåligt för att hunden inte gillar det.
Mina hundar äter allt och har plåtmage så jag har inga problem med något foder. Även om de inte skulle gilla något så skulle jag ju inte dra slutsatsen att det är ett dåligt foder?
Jag skrev att jag tyckte det var dåligt för mina hundar det är väl underförstått att ingen sitter på det rätta svaret för alla hundar?
Alla svarar ju utifrån sin erfarenhet av foder när det är fodertrådar.
Finns ju inget foder som är bäst vs sämst för alla hundar.

Nja inte så bra när dom spyr galla och får (har)magproblem :(
Sen förstår jag inte dom här ständiga pikarna mot småhundsägare? Varför?
Varför skulle småhundar generellt få mindre motion? Tycker det är precis lika vanligt med stora hundar som också bara hålls som sällskap.
Jag har själv ett bedårande sött litet sällskapsfluff med halvdålig aptit och som är petig i maten. Men med små hundar har man små marginaler i utfodringen, och jag har ett elände med att andra människor skämmer bort henne. Så det är ju utan tvekan väldigt praktiskt att hon inte går upp i vikt om hon är hos hundvakt en vecka tex. Eller att jag inte behöver fundera på om jag behöver dra ner på maten om vi tränat mycket med godisbelöning någon dag.

Absolut inte. Nu är visserligen de kräsna hundarna i min bekantskapskrets större, men utöver att det är svårt att hålla dem i bra hull (magra) för att de kan låta bli att äta sitt foder i flera dagar, så har de besökt veterinär akut flertalet gånger för att hundarna sätter i sig mer aptitliga, men potentiellt livsfarliga, saker när de kommer åt istället.

Jag har själv ett bedårande sött litet sällskapsfluff med halvdålig aptit och som är petig i maten. Men med små hundar har man små marginaler i utfodringen, och jag har ett elände med att andra människor skämmer bort henne. Så det är ju utan tvekan väldigt praktiskt att hon inte går upp i vikt om hon är hos hundvakt en vecka tex. Eller att jag inte behöver fundera på om jag behöver dra ner på maten om vi tränat mycket med godisbelöning någon dag.
Jag tycker inte det är bra :(
Jag har också små hundar men dom äter och har alltid ätit med god aptit och har inga magproblem och jag tycker det känns bra för jag vet att småhundar ibland äter dåligt och har problem med magarna.

Va?
Hur i hela friden tolkade du mina inlägg?
Jag har verkligen inte påstått att det är positivt.

Va?
Hur i hela friden tolkade du mina inlägg?
Jag har verkligen inte påstått att det är positivt.
Jag tänkte på låg matdrift som inte är så låg så hunden inte äter alls, att det har en fördel i och med att sådana hundar inte blir överviktiga. Jag har ofta tänkt det om min med låg matdrift efter att jag hittat ett foder hon fungerar på okomplicerat. Att det är väldigt skönt att hon självreglerar matintaget och inte kastar sig över allt möjligt ”gott” på promenader.

Jag tänkte på låg matdrift som inte är så låg så hunden inte äter alls, att det har en fördel i och med att sådana hundar inte blir överviktiga. Jag har ofta tänkt det om min med låg matdrift efter att jag hittat ett foder hon fungerar på okomplicerat. Att det är väldigt skönt att hon självreglerar matintaget och inte kastar sig över allt möjligt ”gott” på promenader.
Det går att lära hunden att inte äta saker den hittar på marken/golvet utan att fått ok, väldigt praktiskt.

Du har rätt rejält med fördomar. Och om detta vore önskvärt så gäller det väl alla hundar

• Gilla
Reactions: Sel
Det kan aldrig vara nått positivt att en drift är onormalt svag eller stark.
Trist nog så avlas det på skeva drifter vilket leder till problem. En kräsen hund eller med dålig aptit är verkligen inget att eftersträva.

Liknande trådar

• Foderalternativ till kräsen hund?
  • Stressad matte i foderdjungeln
  • Hundfoder av olika slag
  • Singelprotein torrfoder?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn