Måla möbler

MissFideli

Trådstartare
Jag ser så mycket fina saker på facebook, folk renoverar totalt intetsägande möbler till jättefina bara med målarfärg! Men jag kan inte få det bra när jag testar. Det blir randigt, rinningar, fläckigt osv. Nu köpte jag en liten roller, vilket ju underlättade,men ofta behövs ju pensel med.
Hur 17 lär man sig? Tycker jag får för mycket färg, eller så får jag för lite färg. Inget lagom.

Hjälp?
 
Åh, det här är jag också så sugen på! Men jag har varken plats att måla eller ha fler möbler som jag bor nu.
Vad mycket fint folk gör! Jag gillar när det blir lite färg. Jag har målat möbler vita med linoljefärg förut.
 
Jag ser så mycket fina saker på facebook, folk renoverar totalt intetsägande möbler till jättefina bara med målarfärg! Men jag kan inte få det bra när jag testar. Det blir randigt, rinningar, fläckigt osv. Nu köpte jag en liten roller, vilket ju underlättade,men ofta behövs ju pensel med.
Hur 17 lär man sig? Tycker jag får för mycket färg, eller så får jag för lite färg. Inget lagom.

Hjälp?
För lite färg kan man nog aldrig ta. Då får man måla i flera omgångar. Det är alltid det bästa. Sedan kanske du får fundera på om det är rätt typ av färg du använder? Kanske behövs mer förarbete i form av slipning, osv?
 
Åh, det här är jag också så sugen på! Men jag har varken plats att måla eller ha fler möbler som jag bor nu.
Vad mycket fint folk gör! Jag gillar när det blir lite färg. Jag har målat möbler vita med linoljefärg förut.

Eller hur? Ett gräsligt furuskåp som målas t.ex mattsvart blir ju en helt annan möbel!
 
I en fb-grupp jag är med i lägger folk ut omgjorda möbler och där brukar det gå bra att fråga om färg, tillvägagångssätt osv i kommentarerna.
 
För lite färg kan man nog aldrig ta. Då får man måla i flera omgångar. Det är alltid det bästa. Sedan kanske du får fundera på om det är rätt typ av färg du använder? Kanske behövs mer förarbete i form av slipning, osv?

Just slipning är nått jag funderar på. Jag har en slipmus, men den är ju inte jättebra. Vad ska man ha för slip?
För lite färg ger ränder, vilket jag tycker är fult 🙈
 
I en fb-grupp jag är med i lägger folk ut omgjorda möbler och där brukar det gå bra att fråga om färg, tillvägagångssätt osv i kommentarerna.

Säkert, jag vågar väl inte riktigt 😇 Är med i en hel del ikea-hack-grupper. Det kapas och sågas och målas och blir så fint!
 
Jag brukar bara använda helt vanligt sandpapper.

Jag upplever nog inte att det blir ränder om man tar en mindre mängd färg. Färgen flyter ju ut?

Inte om du har för lite färg, då gör det inte det. Sen tror jag att jag fortsätter pensla för länge, måste försöka sluta...
 
Att inte köra budgetfärg eller -penslar är mitt tips :) Det är stor skillnad att måla med en bra färg och dito pensel.

Det tror jag säkert! Men jag har inte kört med budget heller. Jo, nu använder jag Rustas väggfärg på ett par hyllor. Men annars har jag t.ex testat mineralfärg som inte är budget på något vis. Eller köpt på bygghandel.
 
Viktigt att göra underarbetet bra. Rätt grundfärg och rätt färg anpassad för ändamålet. Tunna lager som får torka ordentligt. Det är nog därför jag håller mig borta från den typen av målande.
 
Det tror jag säkert! Men jag har inte kört med budget heller. Jo, nu använder jag Rustas väggfärg på ett par hyllor. Men annars har jag t.ex testat mineralfärg som inte är budget på något vis. Eller köpt på bygghandel.
Måla med väggfärg på möbler tycker jag är svårt, jag gjorde en gång misstaget att (försöka) måla barnens gunghäst med slattar av väggfärg och det är den absolut fulaste finishen jag någonsin åstadkommit.
Snickerifärg är bättre för ändamålet. Måla lagom flödigt (inte så det rinner) och pensla inte för länge på samma plats för den torkar fort på ytan. Man får hitta ett system för att måla större ytor eftersom det oftast inte går att gå tillbaka och korrigera, då blir det fult.

Jag tröttnade för övrigt på just det sistnämnda. Jag gick för några år sen över till linoljefärg. Främst av andra skäl, men det är också en av de stora fördelarna att man kan jobba länge med färgen utan att få fula märken i ytan. (Det är ett helt annat system än plastfärg både hur man målar och hur mycket färg man tar, mm mm)
 
Måla med väggfärg på möbler tycker jag är svårt, jag gjorde en gång misstaget att (försöka) måla barnens gunghäst med slattar av väggfärg och det är den absolut fulaste finishen jag någonsin åstadkommit.
Snickerifärg är bättre för ändamålet. Måla lagom flödigt (inte så det rinner) och pensla inte för länge på samma plats för den torkar fort på ytan. Man får hitta ett system för att måla större ytor eftersom det oftast inte går att gå tillbaka och korrigera, då blir det fult.

Jag tröttnade för övrigt på just det sistnämnda. Jag gick för några år sen över till linoljefärg. Främst av andra skäl, men det är också en av de stora fördelarna att man kan jobba länge med färgen utan att få fula märken i ytan. (Det är ett helt annat system än plastfärg både hur man målar och hur mycket färg man tar, mm mm)

Det är bara vanliga hyllplan jag målar nu, så finnishen är inte viktig. De är för att katterna ska kunna ta sig upp på övervåningen. Skulle jag måla möbler, hade jag nog valt annan färg.
Hur funkar linoljefärg på t.ex ikeamöbler? Typ Kallax, Billy osv.
 
Det är bara vanliga hyllplan jag målar nu, så finnishen är inte viktig. De är för att katterna ska kunna ta sig upp på övervåningen. Skulle jag måla möbler, hade jag nog valt annan färg.
Hur funkar linoljefärg på t.ex ikeamöbler? Typ Kallax, Billy osv.
Okej, tänkte eftersom du nämnde att det blev randigt. Det kan bero på att färgen inte är jord för att fästa på den typen av underlag.

Linoljefärg fäster på allt. Jag har målat både Ikeamöbler och metall utan problem. Underlättar såklart om man tuggar ytan lite först men helt ärligt så går det bra ändå. Det som är viktigt är att varje lager måste få torka ordentligt innan man målar nästa, och när det är färdigmålat tar det en liten tid innan färgen härdat helt. Sen sitter det som berget.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
726
Senast: Caoimhe
·
Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 836
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 861
Senast: Snurrfian
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp