Mammografi (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

Bukefalos 30 år!

Mja, fast invasivt kan jag tycka det är att klämma på nakna bröst oavsett om det är kliniskt eller inte.

Jag tycker det är en fantastisk och viktig tjänst men vill absolut inte vara med om det.
Meeen, den dagen den sorgen! Jag kan ta ställning när det är dags. :)

Jag brydde mig aldrig om att gå när jag kallades, förra sommaren läste jag om bröstcancer, klämde lite förstrött på bröstet när jag läste. Kände en knöl och fick lite spader. All cred till vården som när jag ringde, trots att det var juli, fixade en tid inom en vecka. Tänker nog gå det här året även om det bara var en fettknöl.

Mja, fast invasivt kan jag tycka det är att klämma på nakna bröst oavsett om det är kliniskt eller inte.

Jag tycker det är en fantastisk och viktig tjänst men vill absolut inte vara med om det.
Meeen, den dagen den sorgen! Jag kan ta ställning när det är dags. :)
Fast jag har aldrig blivit klämd på brösten av sjuksköterskan. No way att någon random person kladdar på mina tuttar ;)

Man tar själv sin tutt och lägger den på en platta i maskinen. Sen kläms tutten åt av en platta från ovansidan och så tas bilderna. Klart :up:

Fast jag har aldrig blivit klämd på brösten av sjuksköterskan. No way att någon random person kladdar på mina tuttar ;)

Man tar själv sin tutt och lägger den på en platta i maskinen. Sen kläms tutten åt av en platta från ovansidan och så tas bilderna. Klart :up:
Nej, jag begriper givetvis att det är en maskin, men klämt blir ju bröstet oavsett. Jag skulle inte kalla det för en icke invasiv procedur. :)

Nej, jag begriper givetvis att det är en maskin, men klämt blir ju bröstet oavsett. Jag skulle inte kalla det för en icke invasiv procedur. :)
Du brukar inte använda BH heller? För i så fall kan jag fatta det annorlunda med att något håller om tutten.

På den tiden jag kunde ha BH hatade jag det. Men mammografin var det inga bekymmer med. Det var ju bara sekunder det handlade om.

Jag har aldrig blivit "klämd på brösten" av en sköterska heller. Men de brukar lägga dit bröstet där det ska vara. Självklart frågar de först så jag ser verkligen inte det som ett problem.

Du brukar inte använda BH heller? För i så fall kan jag fatta det annorlunda med att något håller om tutten.

På den tiden jag kunde ha BH hatade jag det. Men mammografin var det inga bekymmer med. Det var ju bara sekunder det handlade om.
Bh är ett måste, men den tar jag varken av eller på bland främlingar inne på klinik och om jag skulle råka köpa en som klämmer använder jag den inte mer. :)
Jag tycker hela tanken, grejen känns obehaglig helt enkelt. Jag har dessutom ömma bröst så med största sannolikhet gör det även ont.

Men som sagt är det ändå inte aktuellt!

För mig har det alltid varit personalen som placerar bröstet och stöttar det till rätt läge medan plattan går ner. Förstår inte hur man skulle kunna göra det själv samtidigt som man ska vrida kroppen och hålla armarna i rätt läge?

Men väldigt avslappnat och oladdat mot vad jag hade väntat mig då det genomförs på ett så professionellt sätt. För min del känns det faktiskt mer konstigt att stå avklädd framför någon som tittar på brösten medan jag lyfter på armarna än att de tar på dem vid maskinen.

Gick också jättesnabbt att få svar! Två dygn senare hade de meddelat att allt är okej, trots att de flaggade för att det skulle ta upp till två veckor.

(Det här är alltså motsatsen till en störning, ledsen för OT. :sorry:)
Oj vad snabbt! Här är väntetiden 6-8 veckor men dom flaggade för att det kan ta 10 veckor eftersom de ligger efter.
(Det här håller eventuellt på att bli en mammografitråd 🙈😁)

Gick också jättesnabbt att få svar! Två dygn senare hade de meddelat att allt är okej, trots att de flaggade för att det skulle ta upp till två veckor.

(Det här är alltså motsatsen till en störning, ledsen för OT. :sorry:)
Jag fick svar efter 6 dar. Minns inte om det var 6 veckodar eller 6 arbetsdagar.
Kan hända att de säger 2 veckor så man inte ska bli orolig om det dröjer och/eller om de behöver granska bilderna noggrannare.

Jag var första gången förra veckan. Var oroad innan eftersom jag är så himla vek men det var helt i onödan.
Mottagningen var jättetrevlig, sköterskan hur gullig som helst 😍
Hon var mjuk med tydlig hur jag skulle stå och hålla mina armar. Jag har små bröstkorg fick typ krama maskinen 😆
Var obehagligt men gjorde absolut inte ont och det gick väldigt snabbt.

Jag hade aldrig lyckats ta mina bröst och lägga på den där plattan samtidigt som jag stod pressad mot maskinen för att räcka fram 😂

När jag hade varit på min första mammografi tänkte jag, Aha, det är därför äldre kvinnor får lite hängiga bröst! :idea::D
Jag hade fan ingen aning om att mina små kunde bli så långa och platta!

Första gången fick jag dessutom göra kompletterande ultraljud för det visade sig att jag har cystor. 🙄

Men screening är bra, hörni!
Vill även slå ett slag för tarmcancer- screeningen! Vi hittar massor där, och ofta så tidigt att vi kan åtgärda direkt utan operation! 🙌

Jag är ju som jag är, men jag va skittaggad på att få göra min första i höstas.
Hade en finne under ena bröstet som inte ville läka ordentligt, så for till VC. Läkarn klämde igenom och skickade på mammografi, rutin när det är svårtläkta sår i det området.
Väl där så tror jag hon tvärkände och sen i maskin.
Tog inte ont, nästan lite skönt att nått annat höll upp xD
Det är ju lixom deras jobb att klämma bröst, så varför skulle de va konstigt?
Lika som att en del vägrar ta hjälp att köpa bh. Lixom personalen som har koll? Klart att dom ska titta för att se vad som funkar å inte. Samma som all annan fackhandel..

En till som varit livrädd men överlevde här! Jag har inga problem med vård osv eller är rädd för resultatet men smärta är jag inte bra på att hantera. Och jag tar hormoner även utan manlig partner för annars gör mina stackars små bröst så ont att vardagen hindras i 3 av 4 veckor. De är alltid ömtåliga även på hormoner. Så alla beskrivningar av hur platta de ska bli under undersökningen har helt enkelt alltid gjort mig skiträdd, man sitter ju fast också 🙃

Men det gjorde bara lite ont och gick verkligen fort! Kommer nog aldrig våga inte ta Ipren och Alvedon innan eller titta vad som händer men i övrigt verkligen toppenbemötande! Fick svar via post samma vecka.

Var där för ca 2 månader sedan och fick sedan en återkallelse då de ville ta fler bilder. Var tillbaka någon vecka senare, tog kompletterande bilder, de hittade en knöl,. De pratade med läkare, fick genast ultraljud, därefter biopsi och 5 minuter senare fick jag veta att den var helt ofarligt. In och därefter friskförklarad inom loppet av 35 minuter - helt fantastiskt :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?