Mammografi (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

Bukefalos 30 år!

Usch, jag tycker mammografin låter hemsk!
Fundera varför du tycker så.
Det är ju bara två plattor som håller bröstet stilla medan röntgenbilder tas. Inget invasivt och inga nålar eller skalpeller. Bara fasthållning i några sekunder.

För egen del är mammografin som gör att jag lever. Väldigt elaka små bönor som inte kunde kännas men tydligt syntes på röntgen. Bilderna togs av lycklig slump i rätt tid. Lite senare hade det varit försent.

Det är ju bara två plattor som håller bröstet stilla medan röntgenbilder tas. Inget invasivt och inga nålar eller skalpeller. Bara fasthållning i några sekunder.

För egen del är mammografin som gör att jag lever. Väldigt elaka små bönor som inte kunde kännas men tydligt syntes på röntgen. Bilderna togs av lycklig slump i rätt tid. Lite senare hade det varit försent.
Jag kände likadant för ett dygn sedan så jag förstår verkligen. Jag har en komplicerad relation till mina bröst, var tex jättetveksam till om jag ens ville amma mina barn för det verkade så obehagligt. Sen jag var barn och såg mammas bröst tryckas ihop och bli stort och platt har jag bävat för mammografin. Nu visade det sig inte alls vara så obehagligt som jag trodde, men om man inte har den känslan som jag hade innan kan man nog heller inte förstå att det verkar obehagligt. Men så finns det ju också många känslor och rädslor i världen som inte är rationella. Och man kan känna så och ändå tycka att det är en viktig och bra grej att göra.

För mig har det varit busenkelt. Av med tröjan, kläm, klart. Har inte gjort ont, mest mentalt obekvämt men de är så snabba och effektiva att jag knappt hann bli generad.
Jag var på min första förra året.
Berättade att jag var nervös och novis, hon förklarade allt och det gjorde inte ont alls. 10 min max och jag var påklädd och klar
De är så proffsiga och vet :up:

Mja, fast invasivt kan jag tycka det är att klämma på nakna bröst oavsett om det är kliniskt eller inte.

Jag tycker det är en fantastisk och viktig tjänst men vill absolut inte vara med om det.
Meeen, den dagen den sorgen! Jag kan ta ställning när det är dags. :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?