Man blir ledsen när man läser sånt här

Fraggel_Tess

Trådstartare
Det händer nästan varje år att människan inte tänker sig för och djuren får lida. Jag och min mor hittade själv för tre år sedan en hund på ett stort köpcentrums parkering som var mer eller mindre halvdöd efter att ha suttit i bilen ett antal x timmar. Vi tillkallade då vakt som ropade ut att ägare till bil xxx-xxx skulle komma omedelbart. Men det kom ingen och vakten tog sönder rutan. Hunden klarade sig men det var nöd och näpe! Jag lider med hundar som utsätts för sådant här. Jag blir helt klart ledsen! :cry:

Hundar i bil!
 
Ja, man förundras över hur det är möjligt att det kan hända gång efter gång :confused:. Det verkar ju konstigt att folk inte kan förstå att man inte ska lämna djur eller små barn i bilen och gå därifrån.

Mia.
 
Hittar man en hund i en bil som man ser lider i värmen så har man lagen på sin sida att slå sönder rytan å få ut hunden.
De gäller att kyla den så fort som möjligt.
Fattar inte folk hur d kan göra så värmen stiger snabbt i en stilla stånde bil och jag skulle inte tvekat att ha sönder ´rutan på en bil å få ut vovven.
Tur att den klarade sig men d får ofta svåra skador efter åt.
 
ush då stackars djur!

allt folk är så dumma att dom inte kan räkna ut vad som kommer hända, det är ju som att slänga in hundarna i en uppvärmd ugn på ca 75grader!

klart att vi har också lämnat våra hundar i bilen då och då, men inte mer än en timme och ALLTID i skugga, just skuggan är ju superviktig!
 
Det är ju bra att man har lagen på sin sida om man hamnar i en sån situation att man ser ett djur eller barn instängt i en bil. Fast det är ju förbaskat konstigt att det händer överhuvudtaget.

Mia.
 
Ja, Det är ju rena rama bastun. Att sätta sig i en bil som stått en liten stund i solen är ju inte direkt skönt.

Mia.
 
Jag läste i sennerbladet att om man ringer till polisen när man hittar en hund i en varm bil och berättar att man tänker slå in bilrutan så klarar man sig i dom flesta fall utan att behöva betala rutan. Där stog det oxå om en 9 månaders unghund som varit instängd i bilen i 2 timmar då ägaren skulle in på sjukhuset för en lättare åkomma och lämnar vovven kvar i bilen. Vovven levde när dom krossade rutan och fick ut den, men påväg till veterinären så dog tiken. Jag fattar inte hur folk tänker!!!! :devil:
 
*lånar svarsknapp*

Att man tar med sig hund när man ska in på ett ställe som Liseberg???? Då är det ju klart mycket bättre att lämna dem hemma i huset istället!! Där kan de ju iaf röra på sig, andas och dricka!! :mad:

Jag tycker det är självklart att man läser på och lär sig allt om hundar innan man skaffar sig en.

Trots att jag hållit på med hästar i 12år innan jag skaffade min första(förra året) så köpte jag eller lånade jag allt jag kom över...och naturligtvis har jag ju läst det också :bump:
Så ska man göra även om det är ett annat djur man tar hand om!!
 
Vad jag har hört så har man INTE lagen på sin sida. Möjligen om man (som redan skrivet) kontatktat polisen och fått deras godkännande att slå in rutan.
Däremot kanske man gärna betalar en ruta om man kan rädda hunden...
Var på tractorpulling förra veckan och då ropade de i högtalarna att någon hade valpar (!!) i bilen, sommarens varmaste dag hittills här...puckomänniskor! En stor eloge till speakern dock som talade om för ägaren till bilen att de hade fem minuter på sig att ta ut valparna innan de skulle slå sönder rutan... :bow:
mvh Maria
 
Har skrivit detta en gång men jag tar det igen :)

När jag var på utställning för några år sedan så var det en människa som "glömt" sin hund i bilen en stekhet sommardag.

Speakern ropade ut : Ägaren till ABC 123 måste genast bege sig till bilen då hunden inte klarar sig länge till.

Efter en lite stund pratar speakern igen.

- Vi vill bara tala om för ägaren till bilen med reg nummer
ABC 123 att vi nu slagit ur en ruta ur hans bil och räddat hunden.

Själv skulle jag inte tveka för en sekund att slå ut en ruta om jag såg djur eller barn ( ja det har ju hänt ) fara illa, skitsamma om man har lagen eller inte på sin sida
 
När jag åkte till jobbet förra veckan inträffade följande: Det var strålande sol, varmt och våran AC har gått sönder. Vi har tonat hela bakpartiet på bilen (bakrutor +koffert) men jag var ju tvungen att krypa in i kofferten när jag kom fram till jobbet för att känna och det var hett . (Vovven var hemma) Visst hjälper toningen lite men inte så mycket som många verkar tro.

Jag brukar inte lämna vovven bak i bilen mer än om jag ska in en snabbis (och då är det öppna dörrar/nervevade rutor som gäller) men efter förra veckan kändes det som att jag inte vill ta med honom alls i fall det blir så varmt igen (risken verkar iofs vara minimal). :crazy:

Som tur är kommer våran "nya" bil om en vecka och den har en fullt fungerande klimatanläggning. *längtar* :bump: :bump: :bump:
 
Hjälper toningen någonting alls?
Solen ligger ju på bilen ändå och borde värma upp bilen lika mkt med och utan toning.
 
Blir förbannad varje gång jag läser/hör om sånt!
Jag fattar inte att folk inte förstår hur varmt det blir i bilen!
Som i det här fallet - har man med hunden på utflykten/semestern så får man ha utflykt/semster på hundarnas villkor. Ägarna kanske inte visste att man inte fick ha med hundar på Liseberg, men då får väl någon stanna utanför med dom...
Varför dom inte är misstänkta för djurplågeri förstår jag inte heller!?
 
ush då stackars djur!

allt folk är så dumma att dom inte kan räkna ut vad som kommer hända, det är ju som att slänga in hundarna i en uppvärmd ugn på ca 75grader!

klart att vi har också lämnat våra hundar i bilen då och då, men inte mer än en timme och ALLTID i skugga, just skuggan är ju superviktig!

Är det soligt och varmt hjälper inte ens skugga. Och en timme är lång tid även i skugga.

Men det fungerar om man har bur och kan öppna luckan så det kommer in frisk luft. Men ställa i skuggan och veva ner fönstret lite, det hjälper inte mkt.
 
Jag tror inte att det hjälper så mycket mer än en grad eller två... Tyvärr tycker jag man hör folk säga alltför ofta att "vadåå, det gör väl inget om jag står i solen, jag har ju toning"... :(
Däremot har jag tyckt att det varit skönt just för att solen inte lyser direkt ner på hunden utan att den "dämpas".
 
Läste i en tidning att 20 grader ute motsvarar närmare 60 grader i bilen.....nåt att tänka på.
Det är hemskt när folk inte tänker sig för.
 
Jo man har lagen på sin sida,läs senare hundsport där tar dom upp detta. Pratade även m Polisen här idag å dom ade att d får man göra.
 

Liknande trådar

Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 062
Senast: Sassy
·
Övr. Hund :(Jag är trött o less på folk som inte lyssnar på djuren o dess ägare. Jag förstår att en del blir bitna, fast de själva inte förstår...
Svar
8
· Visningar
1 388
Senast: kitty79
·
Hästmänniskan Nu kommer alla tro att det handlar om avlivning, men så är inte fallet. För ett år sedan ganska exakt så kastade jag ut min sambo...
2
Svar
33
· Visningar
4 349
Senast: Gimlan
·
Övr. Hund Min hund är världens snällaste och larvigaste, inte alls mig emot, men problemet kommer när hundägarna runt om där jag bor då tycker det...
2
Svar
39
· Visningar
2 841
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp