Man cave (spinoff på tråden om tekniktolerans)

Tyvärr är jag inte det minsta förvånad över WAF
(Wife Acceptance Factor
, Wife Approval Factor, eller Wife Appeal Factor)

Jag håller ju på mkt med musik och när jag då och då köper prylar ( musikinstrument/ teknik etc) till det så slås jag över skillnaden över hur jag tex blir bemött. Det har hänt så många gånger att jag går in en affär för musik/ teknik. När de ser mig så tar de knappt notis eller så säger de max hej. När jag sen dagen efter går in med en killkompis så händer det nästan alltid att personalen kommer fram till en, börjar prata musik med en etc. Även när jag ska handla har jag märkt skillnaden dvs de föreslår alltid de billigaste, nybörjargrejerna och när mina killkompisar frågar samma blir det betydligt dyrare. Eller det som är vanligt är att jag ställer en fråga och de svarar bara något kort intetsägande medan när mannen ställer samma fråga blir det en lång utläggning. Så suck- teknik och musikbranschen är extremt konservativ.

Just hifi som intresse är också extremt mansdominerat. Jag tror du har anledningen där :).
Varför det är så är ett mysterium för mig. Kvinnor gillar väl också musik och bra ljud ?
 
Har man möjlighet så är väl eget rum fullt rimligt. Själv har jag bott ensam i 12 år och innan dess haft eget rum sen jag var 7, och har svårt att se hur det skulle gå att dela lägenhet utan något eget jag kan dra mig undan till.

Man cave däremot känns väldigt Al Bundyiskt. Skulle på min höjd kunna använda begreppet ironiskt för att det är så jävla töntigt.
 
Mmm, absolut. Men som jag sa tidigare så är det inte säkert funktion/snygg design går hand i hand. Killen kanske vill ha stora golvhögtalare medan kvinnan i huset vill hellre se små satellithögtalare som hänger på väggen och knappt syns. Satelliterna kommer inte ta över rummet men blir en rejäl kompromiss på ljudet. Alltså extremt hög WAF. Storlek hänger alltså också in i WAF.
Tror ordet kom till för att kvinnan i huset bara tänkte på utseendet och inte funktionalitet.

Jo, jag fattar det där. Det jag säger är att OM det är WAF så är det ju snygg design man menar, eller? Så då kan man ju lika gärna säga att det är en snygg design om det är det som man menar?
 
Just hifi som intresse är också extremt mansdominerat. Jag tror du har anledningen där :).
Varför det är så är ett mysterium för mig. Kvinnor gillar väl också musik och bra ljud ?

Jag skulle väl gissa att det hänger samman med att teknik överlag är mansdominerat. Har varit i alla fall, det börjar väl bli bättre på den fronten.
 
Jo, jag fattar det där. Det jag säger är att OM det är WAF så är det ju snygg design man menar, eller? Så då kan man ju lika gärna säga att det är en snygg design om det är det som man menar?
Absolut, högtalarna måste ha snygg design för att kvinnan i huset ska tolerera dom. Det kan man absolut säga. Men dom tycker väl det är enklare att förkorta det till WAF istället.
 
Pratar vi hifi så går oftast inte bra ljud och design hand i hand. Dvs, du får stora fyrkantiga boxar som tar upp väldigt mkt plats. Det är svårt att kringå fysikens lagar när det gäller ljud.
Men design blir mer och mer viktigt där. Så man har kommit längre både med att göra designmässiga och välljudade system. På många forum kallar man att dom då har hög WAF -faktor.

Samma sak med datorer. En slim liten bärbar dator räcker oftast inte för spel. Utan du behöver en stor datorlåda och gärna en stor skärm eller två skrämar. Men även här finns många alternativ idag.

Sen tror jag det där med design har med inredningsintresse att göra också. För mig är designen nästan lika viktig. Men jag har ju ett intresse för inredning också :).
Pratar vi Hifi så pågår ju en hel del mumbo jumbo där också. Om hur man flätar sladdarna i spiraler så att ljudet blir mjukare och annat som inte har med saken att göra :D. Så jo jag kör nog på den "kvinnliga" stilen där i att man kan hålla sig på rimlig nivå och ljudförbättringar som det mänskliga örat kan uppfatta (vissa hifi galningar lyssnar inte ens på musik på sina anläggningar, om man inte räknar hissmusik). Dock bryr sig inte min man nämnvärt om ljud. Jag bryr mig bara tillräckligt för att köra musik från hans dator istället för min.

När det gäller datorer så har vi som sagt två gamla stationära speldatorer, en till oss var, men jag spelar inte så mycket wow längre direkt. Men de är mycket snyggt placerade av MAF (man approval factor) som bryr sig om sådant. Mitt i vardagsrummet. Jag håller med om att det är pest och pina att försöka spela på en laptop.

Vad som förvånar mig är att inte gardiner och annat säljs med MAF som faktor (inte för att jag gillar gardiner iofs men det finns folk som gör). För att inte tala om gamla hästjakttryck från England, jag skulle behöva sådana med MAF.
 
Pratar vi Hifi så pågår ju en hel del mumbo jumbo där också. Om hur man flätar sladdarna i spiraler så att ljudet blir mjukare och annat som inte har med saken att göra :D. Så jo jag kör nog på den "kvinnliga" stilen där i att man kan hålla sig på rimlig nivå och ljudförbättringar som det mänskliga örat kan uppfatta (vissa hifi galningar lyssnar inte ens på musik på sina anläggningar, om man inte räknar hissmusik). Dock bryr sig inte min man nämnvärt om ljud. Jag bryr mig bara tillräckligt för att köra musik från hans dator istället för min.

När det gäller datorer så har vi som sagt två gamla stationära speldatorer, en till oss var, men jag spelar inte så mycket wow längre direkt. Men de är mycket snyggt placerade av MAF (man approval factor) som bryr sig om sådant. Mitt i vardagsrummet. Jag håller med om att det är pest och pina att försöka spela på en laptop.

Vad som förvånar mig är att inte gardiner och annat säljs med MAF som faktor (inte för att jag gillar gardiner iofs men det finns folk som gör). För att inte tala om gamla hästjakttryck från England, jag skulle behöva sådana med MAF.

Finns alltid extremer av olika hobbys :D. Särskilt dom som grottar ner sig i sladdar... Där skillnaden är så minimal i blindtest att man kan fråga sig om det ens är någon skillnad.

Hehe, att MAF inte är lika vedertaget har väl kanske med att traditionellt är det kvinnan som bestämmer all inredning i hemmet. Mannen har inget att säga till om...
 
Jag kommer mer eller mindre kräva ett eget rum vid ett eventuellt samboskap in utrymmet finns, mest för att jag inte riktigt pallar att vara nära en eventuell partner konstant. Plus, skulle hen inte dela mitt spelintresse så vore det ju rätt najs att kunna sitta enskilt och inte störa mer än nödvändigt. Sen tycker jag såklart att partnern ska få ha ett eget rum hen med.
 
Finns alltid extremer av olika hobbys :D. Särskilt dom som grottar ner sig i sladdar... Där skillnaden är så minimal i blindtest att man kan fråga sig om det ens är någon skillnad.

Hehe, att MAF inte är lika vedertaget har väl kanske med att traditionellt är det kvinnan som bestämmer all inredning i hemmet. Mannen har inget att säga till om...
Jo usch min poäng :D För att få kontroll på eländet måste männen få komma in och välja gardiner också. MAF!
 
Jo usch min poäng :D För att få kontroll på eländet måste männen få komma in och välja gardiner också. MAF!

Själv tyckte jag det var kul att välja gardiner när jag flyttade in i min lägenhet. Tycker mina är riktigt snygga :cool:. Däremot orkar jag inte bry mig om julgardiner...
Varför vissa män inte bryr sig om gardiner kan jag inte förstå? Men handlar väl om intresse :). Eller så har dom inget att säga till om :p
 
Jag får STARK klåda av ordet. Fattar inte varför man inte bara kan kalla det för "musikrummet" eller "spelrummet" eller vad nu det huvudsakliga syftet med rummet är. Att det är "hans rum" ger i alla fall mig dåliga vibbar på så många plan att jag inte vet var jag ska börja.
 
Just hifi som intresse är också extremt mansdominerat. Jag tror du har anledningen där :).
Varför det är så är ett mysterium för mig. Kvinnor gillar väl också musik och bra ljud ?
Min erfarenhet är att många män nördar in på detaljer. Jag gillar tex att lyssna på musik men jag är helt ointresserad av att spendera tid på att lära mig om det perfekta ljudet. Jag köper ett par högtalare eller vad det nu är jag behöver och sedan har jag dom punkt. Mitt intresse är att höra trevlig musik inte att grotta ned mig i varför ljudet låter si eller så. Medan några jag känner gärna läser in sig på det hela, tittar på massor av olika högtalare och jämför, träffas hemma hos någon och lyssnar på ljudet i dennes nya högtalarsystem osv. Jämförbart med att många tycker om choklad men färre tycker det är så intressant att de lär sig allt om kakaobönor, hur de produceras, vilken årgång som är den fruktigaste, lenaste osv.
 
Själv tyckte jag det var kul att välja gardiner när jag flyttade in i min lägenhet. Tycker mina är riktigt snygga :cool:. Däremot orkar jag inte bry mig om julgardiner...
Varför vissa män inte bryr sig om gardiner kan jag inte förstå? Men handlar väl om intresse :).
Jag vet ju att jag inte bryr mig om att ha några eftersom jag har för många blommor. Men jag vet att om jag hade skulle jag bry mig om hur de ser ut, min man med :D vet exakt vilka faktiskt. (så han är i alla fall hyggligt normal :))

Julgardiner som grej var helt okänt för mig fram tills jag var 30 eller så, men nu vet jag att det finns. (varken mormor, farmor, gammelmormor eller någon för mig känd kvinnlig, eller okvinnlig, släkting har bytt gardiner (eller egentligen möbler) mer än typ vart 30-50 år eller så, om de går sönder.)
 
Finns alltid extremer av olika hobbys :D. Särskilt dom som grottar ner sig i sladdar... Där skillnaden är så minimal i blindtest att man kan fråga sig om det ens är någon skillnad.

Hehe, att MAF inte är lika vedertaget har väl kanske med att traditionellt är det kvinnan som bestämmer all inredning i hemmet. Mannen har inget att säga till om...
Fast så ser det ju verkligen inte ut, de flesta relationer har nog en jämbördighet i utformningen av det gemensamma hemmet. Du har ju själv massor av åsikter om hur ditt hem ska vara så varför skulle det inte vara så för andra?
 
Själv tyckte jag det var kul att välja gardiner när jag flyttade in i min lägenhet. Tycker mina är riktigt snygga :cool:. Däremot orkar jag inte bry mig om julgardiner...
Varför vissa män inte bryr sig om gardiner kan jag inte förstå? Men handlar väl om intresse :). Eller så har dom inget att säga till om :p
Jag har ett hus med 15 fönster, inte en enda gardin! Pappa byter till julgardiner hemma. :D
 
Fast så ser det ju verkligen inte ut, de flesta relationer har nog en jämbördighet i utformningen av det gemensamma hemmet. Du har ju själv massor av åsikter om hur ditt hem ska vara så varför skulle det inte vara så för andra?
Jag hoppas ju att det är så.
Men jag tänker att intresse för inredning kan skilja sig åt och att det då blir den med mest intresse som styr lite vad gäller inköp av möbler m.m.
 
Jag hoppas ju att det är så.
Men jag tänker att intresse för inredning kan skilja sig åt och att det då blir den med mest intresse som styr lite vad gäller inköp av möbler m.m.
Så kan det nog bli, lite som att den som har störst intresse för elektronik blir den som styr lite mer över vad det blir där.
 
Man cave kan vara ett av de töntigaste orden som finns. Män med behov av en sådan går ju fetbort bara av den anledningen. Fine att man vill ha eget space att utföra hobbys eller läsa en bok ifred men använder man ordet man cave så är man nog medveten om vilka föreställningar det kommer med. :yuck:

Alltså drömmen hade ju varit att bo i minst en 5:a. Barnet får ha sitt rum, vi vårt sovrum och sen ett spelrum stort nog att inhysa båda våra speldatorer plus ordentlig tv till konsolerna och utrymme kvar för en stor skön soffa. Sista rummet hade fått agera kontor/bibliotek inrett med inspo från Harry Potter, sådär magiskt drömmigt liksom, massa ljus och mysiga material :love: Synd bara att jag gärna bor i stan och därmed behöver hitta en lägenhet stor nog i vettig prisklass, det är ju liksom halvt omöjligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 356
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp