Man dödad i hundattack

Jag tycker man kan förbjuda kamphundsraser helt och hållet. Vi tillåter inte hundslagsmål i Sverige så rasen fyller liksom ingen funktion förutom att vara penisförlängare åt osäkra killar och väcka modersinstinkter hos kvinnor som tror att de kan rädda världen. Tycker sådana hundraser är inblandade titt som tätt i hundslagsmål och dödande av mindre sällskapshundar och katter.

Förbjud skiten!
Ja vad är grejen med dessa raser ? Ser dom överallt.
 
Akitor - finns det någon sådan som är trevlig mot främmande människor?
Ja det gör det. Hur många akitor känner du/umgås du med? :meh::grin:

Jag kan nog utan att överdriva påstå att jag umgås med och känner flest akitor av alla användare på det här forumet...

De bukefalister jag känner som finns här på bukehund kan gå i god för att mina hundar är trevliga mot främmande människor, och de är inte undantag.
 
Ja det gör det. Hur många akitor känner du/umgås du med? :meh::grin:

Jag kan nog utan att överdriva påstå att jag umgås med och känner flest akitor av alla användare på det här forumet...

De bukefalister jag känner som finns här på bukehund kan gå i god för att mina hundar är trevliga mot främmande människor, och de är inte undantag.
Jag var mest ironisk mot att folk har fördomar mot hundar med dådkraft.
Ska inte Akitor vara reserverade? Med trevlig menade jag att gå fram och hälsa på främmande människor som dom möter på stan. Har ju själv en hundras som ska vara reserverad men mina är mer än glada i folk i vårt sällskap. Ensamma - nja då finns det reservation.
 
Jag var mest ironisk mot att folk har fördomar mot hundar med dådkraft.
Ska inte Akitor vara reserverade? Med trevlig menade jag att gå fram och hälsa på främmande människor som dom möter på stan. Har ju själv en hundras som ska vara reserverad men mina är mer än glada i folk i vårt sällskap. Ensamma - nja då finns det reservation.
Ensamma- då finns det nog mer försvarslust än reservation. I synnerhet om de normalt uppskattar främmande.
 
Ensamma- då finns det nog mer försvarslust än reservation. I synnerhet om de normalt uppskattar främmande.
Jag menade att min ras har mer reservation mot främmande när dom är ensamma - då hälsas det inte glatt - men rusas inte fram heller - mycket vaktande/avvaktande då.
Och undrade om det gällde akitor också.
 
Jag menade att min ras har mer reservation mot främmande när dom är ensamma - då hälsas det inte glatt - men rusas inte fram heller - mycket vaktande/avvaktande då.
Och undrade om det gällde akitor också.
Vaktande innebär att hunden har försvarslust. Det är inte samma som reservation, vilket hunden uppenbarligen inte har om den hälsar glatt på främmande.
Sen finns det förstås egenskaper som är mer vanliga i somliga raser än andra.
Mina hundar vaktar också men jag skulle inte välja att kalla dem för reserverade.
 
Vaktande innebär att hunden har försvarslust. Det är inte samma som reservation, vilket hunden uppenbarligen inte har om den hälsar glatt på främmande.
Sen finns det förstås egenskaper som är mer vanliga i somliga raser än andra.
Mina hundar vaktar också men jag skulle inte välja att kalla dem för reserverade.

Min ras ska vara just reserverad i sitt vaktande.
Vi hade för hunden skarpt läge här för ett tag sedan. Hon var ute på gården och upptäcker en skum figur inne i en av bilarna. Jag hörde hennes allvarsskall och tittade.
Hon var helt fokuserad på skummisen i bilen.
Skällde grovt, avancerade sakta framåt från 30 meter, stannade, skällde igen.
Hon konstaterade att ingen kom och assisterade henne efter flera blickar mot huset. Jag iakttog och såg ingen nervositet (har ju haft schäfer och dom har ju varit beredda att dra iväg om skummisen visade sig vara något otäckt).
Hon stod fast.
Sen började skummisen stöka i bilen. Grovt skall och avancering till 20 meter från bilen.
Nu bestämde sig skummisen för att gå ut ur bilen.
Hon gick genast fram till fem meter från bilen - nu tyst.
Nu sprang skummisen runt bilen - hon efter men höll avstånd, stod fast.
I det här laget hade skummisen lessnat på att gå dubbelvikt i huva så jag rätade på mig och sa Hej Humla.
Det tog några sekunder innan hon stängde av vakten och gick in i fjäskamatte humör.
Jäkligt kul att se hennes mod. Och att hon höll avstånd som hon skulle. Hennes kroppsspråk visade ingen tvekan.
Det är ju rätt så ofta hon skäller ut oss när vi kommer på fel plats utanför huset och då tar det ju max 10 sekunder så har hon identifierat oss och går över i hejhejhejtjut.
Men denna gång fick hon ingen vittring och kunde inte se kroppsformen.
 
Min ras ska vara just reserverad i sitt vaktande.
Vi hade för hunden skarpt läge här för ett tag sedan. Hon var ute på gården och upptäcker en skum figur inne i en av bilarna. Jag hörde hennes allvarsskall och tittade.
Hon var helt fokuserad på skummisen i bilen.
Skällde grovt, avancerade sakta framåt från 30 meter, stannade, skällde igen.
Hon konstaterade att ingen kom och assisterade henne efter flera blickar mot huset. Jag iakttog och såg ingen nervositet (har ju haft schäfer och dom har ju varit beredda att dra iväg om skummisen visade sig vara något otäckt).
Hon stod fast.
Sen började skummisen stöka i bilen. Grovt skall och avancering till 20 meter från bilen.
Nu bestämde sig skummisen för att gå ut ur bilen.
Hon gick genast fram till fem meter från bilen - nu tyst.
Nu sprang skummisen runt bilen - hon efter men höll avstånd, stod fast.
I det här laget hade skummisen lessnat på att gå dubbelvikt i huva så jag rätade på mig och sa Hej Humla.
Det tog några sekunder innan hon stängde av vakten och gick in i fjäskamatte humör.
Jäkligt kul att se hennes mod. Och att hon höll avstånd som hon skulle. Hennes kroppsspråk visade ingen tvekan.
Det är ju rätt så ofta hon skäller ut oss när vi kommer på fel plats utanför huset och då tar det ju max 10 sekunder så har hon identifierat oss och går över i hejhejhejtjut.
Men denna gång fick hon ingen vittring och kunde inte se kroppsformen.

Vad menas med reserverande i sitt vaktande? Aldrig hört innan.

För mig låter det ju snarare som att hon blev lite rädd och inte vågade ända fram och blev lite blockad om hon inte märkte att det var du? Om det sen även tog flera sekunder efter att du rätat på dig och pratade för henne att förstå att det var du...?

Riktigt tråkigt att du haft så dåliga schäfrar som drar iväg för att en person ser skum ut 30 m bort :crazy:
 
Vara reserverade och vakta. Är det så svårt att få ihop.
Att dom inte ska rusa fram och gapa eller agera. Larma och avvakta.

För övrigt
Bukefalos i ett nötskal.
Jag kan bara konstatera att du inte vet ett skvatt om mina hundar och låter dig få vila i dina tolkningar.



Vad menas med reserverande i sitt vaktande? Aldrig hört innan.

För mig låter det ju snarare som att hon blev lite rädd och inte vågade ända fram och blev lite blockad om hon inte märkte att det var du? Om det sen även tog flera sekunder efter att du rätat på dig och pratade för henne att förstå att det var du...?

Riktigt tråkigt att du haft så dåliga schäfrar som drar iväg för att en person ser skum ut 30 m bort :crazy:[/QUOTE
 
Vara reserverade och vakta. Är det så svårt att få ihop.
Att dom inte ska rusa fram och gapa eller agera. Larma och avvakta.

För övrigt
Bukefalos i ett nötskal.
Jag kan bara konstatera att du inte vet ett skvatt om mina hundar och låter dig få vila i dina tolkningar.

Du menar att de ska larma bara?

Fast jag sa inte att jag vet något? Jag sa vad det lät som när du beskrev en hund som följde efter dig (?) och skällde och inte märkte att det var du försen flera sekunder efter att du pratat med hunden.

Aggressioner, vakt osv innebär ju att hunden ser någon som ett hot. Gör den det så är den mer eller mindre rädd. Den rädslan behövs ju, i liten mängd på tex vakt och tjänstehundar (om de inte går på ren kamp då, vilket det såklart också finns dom som gör). Sålänge alla andra egenskaper sitter och så så blir det ju heller inget problem. Men den hunden du beskrev tycker jag snarare lät osäker och inte kunde släppa sin sinnesstämning riktigt.

Om du menade schäfrarna så är det ju verkligen inget rastypiskt...
 
Min ras ska vara just reserverad i sitt vaktande.
Vi hade för hunden skarpt läge här för ett tag sedan. Hon var ute på gården och upptäcker en skum figur inne i en av bilarna. Jag hörde hennes allvarsskall och tittade.
Hon var helt fokuserad på skummisen i bilen.
Skällde grovt, avancerade sakta framåt från 30 meter, stannade, skällde igen.
Hon konstaterade att ingen kom och assisterade henne efter flera blickar mot huset. Jag iakttog och såg ingen nervositet (har ju haft schäfer och dom har ju varit beredda att dra iväg om skummisen visade sig vara något otäckt).
Hon stod fast.
Sen började skummisen stöka i bilen. Grovt skall och avancering till 20 meter från bilen.
Nu bestämde sig skummisen för att gå ut ur bilen.
Hon gick genast fram till fem meter från bilen - nu tyst.
Nu sprang skummisen runt bilen - hon efter men höll avstånd, stod fast.
I det här laget hade skummisen lessnat på att gå dubbelvikt i huva så jag rätade på mig och sa Hej Humla.
Det tog några sekunder innan hon stängde av vakten och gick in i fjäskamatte humör.
Jäkligt kul att se hennes mod. Och att hon höll avstånd som hon skulle. Hennes kroppsspråk visade ingen tvekan.
Det är ju rätt så ofta hon skäller ut oss när vi kommer på fel plats utanför huset och då tar det ju max 10 sekunder så har hon identifierat oss och går över i hejhejhejtjut.
Men denna gång fick hon ingen vittring och kunde inte se kroppsformen.
Så där reagerade både vår engelska springer spaniel och wachtel och ingen av dem är några vakthundar. Fast båda hade full koll på vilka bilar som var våra och kände igen oss så snart de fick vittring. En gång tog det några sekunder innan wachtelen kopplade på nosen, då kom maken springandes runt ett hörn med jackan över huvudet, då fick han en rejäl utskällning tills nosen vakna till och istället fick pussar under jackan. :rofl:
 
Ja vad är grejen med dessa raser ? Ser dom överallt.

De är ofta skitroliga hundar, älskar allt och alla och utför varje uppgift med glädje och intensitet. Pansargrisar med humor och kärlek. Vad är grejen med någon ras annat än den man själv råkar gilla, annars? Amstaff är bland de roligaste hundarna jag får på kurs, blir skitglad när jag ser en i listan.

Att dom inte ska rusa fram och gapa eller agera. Larma och avvakta.

CC är inte larmare, de är vaktare? De ska ingripa, inte avvakta 30m bort? Jag skulle förvänta mig att det första en cc gör i beskriven situation är att direkt undersöka hotet.
(Och för folk här i tråden som vill förbjuda raser, ingripa är inte angripa.)
 
De är ofta skitroliga hundar, älskar allt och alla och utför varje uppgift med glädje och intensitet. Pansargrisar med humor och kärlek. Vad är grejen med någon ras annat än den man själv råkar gilla, annars? Amstaff är bland de roligaste hundarna jag får på kurs, blir skitglad när jag ser en i listan.



CC är inte larmare, de är vaktare? De ska ingripa, inte avvakta 30m bort? Jag skulle förvänta mig att det första en cc gör i beskriven situation är att direkt undersöka hotet.
(Och för folk här i tråden som vill förbjuda raser, ingripa är inte angripa.)
Jag har inte sagt att hon stod kvar på 30 meter?
Hon ingrep genom att larma på 30 meter, avancera, stå fast, kolla efter assistans, larma, avancera igen och slutligen förfölja när skummisen sprang. Då var hon nästan framme vid bilen. Inte en tvekan och hon agerade helt på egen hand.
Hon upplevs nog som en riktig tramsa men är jäkligt modig när det behövs. Trygg och stabil som sjutton.

Och jag vet ju hur hon bär sig åt när främlingar går innanför dörren.
Är vi med är det bara sketkul med folk och hon ska hälsa järnet.
Utan oss - ja då släpper hon inte in och går inte fram utan håller sin post.

Min schäfrar skällde, rusade fram och var beredda att kasta sig undan om det slog bakut eller egentligen var två av dom sådana - den ena tränad i skydds så det var väl intränat, den andra vek mot människor - absolut. Dom andra två vägrade erkänna att något i hela världen var farligt och rusade fram till allt och alla i syfte att alla skulle älska dom.

Jag föredrar en hund som instinktivt inte rusar fram men som larmar och vaktar.
 
En hund som inte relativt fort känner igen sin egen maskerade/hastigt uppdykande/mysko beteende ägare känns lite som de bc som fastnar i eyet, fast de ist fastnar i "vakta". Dvs inte helt önskvärt..
Känna igen ett huvud i en bil på 30-40 meters håll?
Jag var impad över att hon ens märkte att jag var inne i bilen. Höll på att rensa ur baksätets golv. När hon skällde så grovt tittade jag upp och ut genom bakrutan och insåg att det var mig hon skällde på.
Och jag passade på att kolla av hennes reaktioner och agerande.
Då jag gick ur efter att ha dunkat lite inne i bilen gjorde jag det dubbelvikt med huva över ansiktet och sprang från henne. Hon stod då ungefär 5 meter bakom bilen på den sida som dörren var stängd. Hon kunde inte se den öppna dörren på den sida jag var. Hon kom rakt från där hon varit när hon upptäckt inkräktaren. Hon sprang direkt efter mig så vi kom ett varv runt bilen.
Hade hon fått vittring på mig så hade hon nog tagit mig som matte direkt men utseendet fanns ju inte en chans för henne att gå på. Hela gården luktar ju färsk matte dessutom.
Hela scenariot tog väl 1-2 minuter max.
Hur menar du att det skulle gått till?
Klart hon ska vakta fram till att hon är hundra säker på att det är ok och sen släppa fokus.
Är det min tidsangivelse som är för lång för er proffs så kan det vara att jag är dålig på tidsangivelser - glömde att jag är på Bukefalos och alla petimetrar här läser som dom vill tolka.
Jag sprang runt bilen, hon efter, jag stannade, hon stannade på några meters håll, jag sa -Hej Humla, drog ner huvan. Hon konstaterade att -Va fasen var det du? och körde sitt hejhejhejmatte jag älskar dig...
Att hon "fastnade" har ni bara hittat på.
 
Min schäfrar skällde, rusade fram och var beredda att kasta sig undan om det slog bakut eller egentligen var två av dom sådana - den ena tränad i skydds så det var väl intränat, den andra vek mot människor - absolut. Dom andra två vägrade erkänna att något i hela världen var farligt och rusade fram till allt och alla i syfte att alla skulle älska dom.
En skyddshund ska inte kasta sig undan? Den ska gå på när hotet kommer. En bra skyddshund blir ju liksom mer på ju mer belastning den får.

Låter som sagt som kassa schäfrar..
De som älskade alla kan ju ha haft mer i sig om de väl blivit hotade nog.
 
En skyddshund ska inte kasta sig undan? Den ska gå på när hotet kommer. En bra skyddshund blir ju liksom mer på ju mer belastning den får.

Låter som sagt som kassa schäfrar..
De som älskade alla kan ju ha haft mer i sig om de väl blivit hotade nog.
Ja hå och Hej. Skyfdschäfern var utan stam. Jag ärvde honom. Han gjorde vad föraren bad om men var beredd att hoppa undan.Men han stack ju inte. Tiken hade nog varit betydligt vassare utan mig. Vår ena folkälskare gjorde godkänt mh men hans skärpa satt extremt långt inne. Idiotsnäll.den siste - där hade du nog kunnat få fram vad som helst med rätt förare.
 

Liknande trådar

Övr. Hund https://www.dn.se/sverige/en-person-dod-efter-hundattack-i-robertsfors/ Usch så obehagligt! Någon som vet mer?
6 7 8
Svar
146
· Visningar
20 267
Senast: Norina
·
Hundavel & Ras En tråd där vi kan diskutera vad detta innebär i praktiken och hur man skulle kunna använda det: X-register ger nya möjligheter...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: ildiko
·
Tjatter https://www.expressen.se/nyheter/varlden/drapliga-rymdmissen-tappade-verktygslada/ Det är väl 4 mil upp i rymden, hur kan det vara...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Grans Naturbruksgymnasium i Öjebyn har stora problem med råttor. De är i kattstorlek. Skolan har provat både gift och fällor, inget...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp