Bukefalos 28 år!

Man dödad i hundattack

@Migo @FrauleinLeo Ja, men det är ju det jag säger. Att alla hundar borde få lära sig det. Under tiden man övar kan det givetvis bli lite fel, men en unghund som bara vill hälsa gör ingen skada. Låt ägaren få kämpa på med att lyckas istället för att skrika "koppla hunden!".

Jag har haft lösa hundar som springer in i mitt trespann och håller på att ha ihjäl mig och mina hundar då vi vurpar och trasslar in oss. Och det är folk som tänker som dig. Fy tusan för folk som tycker det är okej att "ja men man måste ju öva". INTE på min bekostnad. Aldrig i livet.

Mina hundar blir fan inte glada av att bli påhoppade av någon jäkla lös ouppfostrad översocial hund, hur glad den än är. Speciellt inte i arbete. Har fått skrika plats till mina och typ fått jagat bort andras hundar ur linorna på mitt spann. Hur jäkla kul tror du att det är att få skador på sig själv, sina hundar och sin egendom för att nån idiot ska träna sin hund på allmän plats?
 
Är det någon som kan garantera att deras hund kommer direkt på inkallning oavsett situation och samtidigt kan garantera att de har fokus på sin hund 100% tiden så de kan hindra att hunden kommer för långt bort?

Har man de kraven så skulle väldigt nära 0 hundar få gå lösa.

OBS det är varken ett inlägg i debatten att all hundar ska vara kopplade eller att det är för höga krav. Det är bara en reflektion över problemen att garantera något. Många är säkert nästan säkra men kan man vara 100% säker?
 
Men alltså, om din hund tar så mycket stryk av att möta andra hundar, så varför inte låta den slippa det genom att ta den till enskilda platser eller försöka träna bort det. Det låter ju som din hund har det jättejobbigt!

Du har 0 förståelse för att vissa hundar antingen har blivit attackerade förut alt helt enkelt känner sig trängda i koppel.

Lek med tanken att du vid ett par tillfällen möter människor som rusar fram till dig och slår ner dig.

Hur känner du dig nästa gång en människa rusar mot dig? Om du sitter fast?

Så oempatiskt tankesätt!

Man kan få en flygplansdel i huvudet också (OBS!! Överdrift!!!). Nej, jag förespråkar lösa hundar i kontroll! De ska inte gå fram utan tillstånd. Men man måste få en chans att träna, tänker jag.

Well. Varje gång hunden kommer fram till någon så blir det självbelönande och du tränar enbart på just det - att hunden får hälsa. Om det inte smäller då, då har du tränat hunden till att andra hundar är obehagliga.


Ja då har vi olika uppfattning och erfarenhet. Min erfarenhet är att collien snarare skulle försöka valla människan än anfalla den och pudeln hälsa glatt och vifta på svansen.

Valla? Collies har ju inte någon vallinstinkt att prata om... Varför skulle hunden valla en människa som kommer in och vart skulle människan vallas? :confused:
 
Sen brukar det sällan vara schyssta språksäkra hundar som är lösa heller.

Oftast är det spända, språktröga eller översociala hundar. De är ganska ofta inte "snälla" mot hunden de möter då de springer rätt in i deras "zon" och inte lyssnar till kroppsspråk från varken ägare eller hund.

Har varit med om ägare som ropat "hen är snäll!" Och hunden är spänd som en fiolsträng... Folk kan inte läsa sina hundar.
 
Är det någon som kan garantera att deras hund kommer direkt på inkallning oavsett situation och samtidigt kan garantera att de har fokus på sin hund 100% tiden så de kan hindra att hunden kommer för långt bort?

Har man de kraven så skulle väldigt nära 0 hundar få gå lösa.

OBS det är varken ett inlägg i debatten att all hundar ska vara kopplade eller att det är för höga krav. Det är bara en reflektion över problemen att garantera något. Många är säkert nästan säkra men kan man vara 100% säker?


Alltså misstag händer. Men när 90% ropar ”det är okej, han är snäll” och inte får tag i hunden när man ber dom koppla den, så handlar det för det mesta inte om folk som är ute och har gjort ett misstag med en extra busig hund, utan det handlar om folk som inte har någon lust att träna inkallning.
 
Min åsikt är att alla hundar kan lära sig att gå lösa och hantera hundmöten om man börjar i tid, men alla ägare tränar inte på det. Så jag tycker att det är ägaren som inte har lärt sin hund gå lös från början som har agerat mot hunden välbefinnande. Sen har vi då problemet med omplaceringar, som alla våra tre är, då har man annat att jobba med.

Det är ju vackert i teorin men jag har väldigt svårt att se hur det platsar i verkligheten och din erf att ”på alla 40 år du haft hund har det aldrig hänt” osv.
Grattis att du under 40 år dels aldrig tappat pucken ens en sekund gällande dina egna hundar, och dessutom aldrig dessutom stött på någon annan med lös hund som inte haft stenkoll på sin hund. Det borde nästan vara guineas rekordbok ?
 
Sett för mycke amerikansk tv tror jag. Där dom oxå har ansvar men det blir lite annorlunda. Å den lösa hundens ägare får ta sitt strikta ansvar om den lösa hunden går fram till kopplad hund.
Enligt svensk lag är det strikt ansvar som gäller om man har hund, vid skada kan det jämkas beroende på omständigheterna men det ändå strikt ägaransvar som gäller.
 
Alltså misstag händer. Men när 90% ropar ”det är okej, han är snäll” och inte får tag i hunden när man ber dom koppla den, så handlar det för det mesta inte om folk som är ute och har gjort ett misstag med en extra busig hund, utan det handlar om folk som inte har någon lust att träna inkallning.
Intressant, nyss i denna tråden blev @prallan nästan lynchad för att hon tog upp att hundar endast ska få gå lösa om de alltid kommer vid inkallning men reserverade sig för att det kan bli fel ibland med unghundar. Det lät inte som vissa här (inte du) inte tolererar minsta problem.
 
Alltså misstag händer. Men när 90% ropar ”det är okej, han är snäll” och inte får tag i hunden när man ber dom koppla den, så handlar det för det mesta inte om folk som är ute och har gjort ett misstag med en extra busig hund, utan det handlar om folk som inte har någon lust att träna inkallning.
Ja gud jag har själv gjort ett misstag! Inte för att jag "trodde jag hade kontroll" eller "tränade" utan Professorn slet sig helt enkelt när jag var intrasslad i en buske och inte hade så bra tag om hans sele som jag trodde när jag skulle reda ut kopplet. Han skulle springa efter sambon som han sett gå runt ett hörn, men hittade istället en annan hund som han sprang fram till. Jag ropade inte "han är snäll" utan "MEN GUD FÖRLÅT, JAG KOMMER SÅ FORT JAG KAN! FÖRLÅT FÖRLÅT!" och ville typ gräva ner mig och hunden i den meterhöga snön av skam. :arghh:
Sån himla tur att den andra hunden tog det bra (han är osäker mot vissa men Professorn fick tack och lov godkänt) och matten var en då nyinflyttad granne som idag är en av de jag pratar mest med. Men det hade ju precis lika gärna kunnat sluta helt annorlunda.

Har stött på andra som "ursäktat" med att de trodde att hunden skulle komma tillbaka för "den gör oftast det" men samtidigt varken haft bråttom fram eller sagt förlåt. Då känns det ju inte som att de tycker att det var så farligt och jag tvivlar starkt på att de förstår vad de är de ska försöka träna.
 
Intressant, nyss i denna tråden blev @prallan nästan lynchad för att hon tog upp att hundar endast ska få gå lösa om de alltid kommer vid inkallning men reserverade sig för att det kan bli fel ibland med unghundar. Det lät inte som vissa här (inte du) inte tolererar minsta problem.

Fast det är inte ett misstag. Kommer inte hunden på inkallning som Prallan beskriver så är den inte redo att vara lös. Då har man lina på hunden, det är skitlätt. Man tränar INTE på andras hundar. Man har inte hunden lös förens man har en inkallning på hunden.

Ett misstag är en hund som alltid kommer i vanliga fall som blivit ett pucko helt plötsligt, en hund som slitit sig etc.
 
Ja gud jag har själv gjort ett misstag! Inte för att jag "trodde jag hade kontroll" eller "tränade" utan Professorn slet sig helt enkelt när jag var intrasslad i en buske och inte hade så bra tag om hans sele som jag trodde när jag skulle reda ut kopplet. Han skulle springa efter sambon som han sett gå runt ett hörn, men hittade istället en annan hund som han sprang fram till. Jag ropade inte "han är snäll" utan "MEN GUD FÖRLÅT, JAG KOMMER SÅ FORT JAG KAN! FÖRLÅT FÖRLÅT!" och ville typ gräva ner mig och hunden i den meterhöga snön av skam. :arghh:
Sån himla tur att den andra hunden tog det bra (han är osäker mot vissa men Professorn fick tack och lov godkänt) och matten var en då nyinflyttad granne som idag är en av de jag pratar mest med. Men det hade ju precis lika gärna kunnat sluta helt annorlunda.

Har stött på andra som "ursäktat" med att de trodde att hunden skulle komma tillbaka för "den gör oftast det" men samtidigt varken haft bråttom fram eller sagt förlåt. Då känns det ju inte som att de tycker att det var så farligt och jag tvivlar starkt på att de förstår vad de är de ska försöka träna.
Spelar det roll vad man ropar i praktiken? Ställer hunden till det så gör den det oavsett vad man ropar.
 
Spelar det roll vad man ropar i praktiken? Ställer hunden till det så gör den det oavsett vad man ropar.

Ja men självklart har man en annan inställning till folk som har tappat sin hund av misstag än en idiot som låter en olydig hund springa hur som helst. Olyckor händer men att sätta i system att det är ok att ha hunden lös för ”den är ju snäll” är en helt annan sak. Man tränar inte på andras hundar.
 
Fast det är inte ett misstag. Kommer inte hunden på inkallning som Prallan beskriver så är den inte redo att vara lös. Då har man lina på hunden. Man tränar INTE på andras hundar.

Ett misstag är en hund som alltid kommer i vanliga fall som blivit ett pucko helt plötsligt, en hund som slitit sig etc.
Inte minns jag att @prallan skrev att hon skulle släppa lös en hon hon trodde inte var färdig för det. Hur ska man kunna testa och se om hunden kommer vid inkallning när den är helt lös utan att ha den helt lös? Jag minns inte att hon beskrev exakt vad hon ville träna med hunden lös men eftersom hon skrev det i samband med att hon bara ansåg att hundar som kom på inkallning skulle vara lösa så antog jag att kravet även gällde unga hundar och han hon syftade på att det är lite större risk att det bli misstag.
 
Ja men självklart har man en annan inställning till folk som har tappat sin hund av misstag än en idiot som låter en olydig hund springa hur som helst. Olyckor händer men att sätta i system att det är ok att ha hunden lös för ”den är ju snäll” är en helt annan sak. Man tränar inte på andras hundar.
Eh, jag minns inte att jag kommenterade om man satte det i system eller inte utan vad jag vet kommenterade jag endast just inkallningen. Jag visste inte att man per automatik ropar olika saker om det är en vana att hunden kommer lös eller om det är första gången.
 
Nä? @prallan har uttryckt det som att det är ok att öva på lösa hundar och inte hela världen osv. Det är inget som någon annan argumenterat för i tråden utan svarat på .
Då har vi uppfattat det olika. För mig är djurs träning ständigt pågående. Jag såg inte att hon skrev att hon skulle släppa en helt otränad hund lös, men jag kan för all del ha missat det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund https://www.dn.se/sverige/en-person-dod-efter-hundattack-i-robertsfors/ Usch så obehagligt! Någon som vet mer?
6 7 8
Svar
146
· Visningar
20 377
Senast: Norina
·
Hundavel & Ras En tråd där vi kan diskutera vad detta innebär i praktiken och hur man skulle kunna använda det: X-register ger nya möjligheter...
Svar
0
· Visningar
413
Senast: ildiko
·
Tjatter https://www.expressen.se/nyheter/varlden/drapliga-rymdmissen-tappade-verktygslada/ Det är väl 4 mil upp i rymden, hur kan det vara...
Svar
0
· Visningar
251
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Grans Naturbruksgymnasium i Öjebyn har stora problem med råttor. De är i kattstorlek. Skolan har provat både gift och fällor, inget...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 633
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp