Man inser att man är vuxen när...

Silver Girl

Trådstartare
Jag borde ju känt mig vuxen för länge sedan. :angel:

Är 36, har ett ansvarsfullt jobb, bostadsrätt, bil m m. Men då jag är barnfri och har god inkomst och därmed kan göra mycket som jag vill, som att resa på långresor till lite ovanligare resmål, så har det på något sätt inte känts som om jag är riktigt vuxen.
Men nu tittar jag på ett hus och känner själv att jag är redo för det, vilket jag inte alls skulle tyckt för bara ett par år sedan. Jag är uppvuxen i hus och har egentligen alltid saknat hus och framför allt trädgård sedan jag flyttade hemifrån, men det har verkat för övermäktigt.
Och alla som jag pratar med tar det som en självklarhet att jag skulle kunna ha hus, och plötsligt insåg jag att jag faktiskt blivit vuxen. :p

När blev du vuxen "på riktigt"? Vad fick dig att känna dig vuxen?
 
Jag borde ju känt mig vuxen för länge sedan. :angel:

Är 36, har ett ansvarsfullt jobb, bostadsrätt, bil m m. Men då jag är barnfri och har god inkomst och därmed kan göra mycket som jag vill, som att resa på långresor till lite ovanligare resmål, så har det på något sätt inte känts som om jag är riktigt vuxen.
Men nu tittar jag på ett hus och känner själv att jag är redo för det, vilket jag inte alls skulle tyckt för bara ett par år sedan. Jag är uppvuxen i hus och har egentligen alltid saknat hus och framför allt trädgård sedan jag flyttade hemifrån, men det har verkat för övermäktigt.
Och alla som jag pratar med tar det som en självklarhet att jag skulle kunna ha hus, och plötsligt insåg jag att jag faktiskt blivit vuxen. :p

När blev du vuxen "på riktigt"? Vad fick dig att känna dig vuxen?

När man får äta tårta till frukost men väljer att avstå?
 
När man väljer bort att sola på balkongen för man har en tvättid. När sambon köpte matchande fåtöljer i julklapp :) När man ser fram emot semestern för man då kan läsa och träna mer och inte för att festa.
 
Jag var vuxen så tidigt. Jag var inte ute och drack, tyckte inte om att vara på disco eller barer.
Jag skaffade man, barn och lägenhet tidigt. Villa blev det tidigt också.

Det roligaste är att jag fortfarande är ung i så mycket annat.

Vuxen blev jag alltså vid typ 14 men är fortfarande inte vuxen......konstigt det där.

Kanske ska man säga redo istället?
 
När blev du vuxen "på riktigt"? Vad fick dig att känna dig vuxen?

Om det fungerar på så vis att man når en punkt då man oåterkallerligen blir vuxen så har jag inte nått den än. Däremot dyker stunder av vuxenhet upp allt oftare. :p I fredags kväll var t ex jag och min blivande sambo på köksdesignseminarium på Ikea - då kände vi oss ganska vuxna. :D
 
Jag vet inte riktigt, jag har alltid tagit mer ansvar än vad som hört till min ålder, men som jag sa till min dåvarande praktikant när jag var ca 25: Fördelen med att vara vuxen är att om jag vill äta glass till middag så äter jag glass till middag. :D
 
Jag vet inte riktigt, jag har alltid tagit mer ansvar än vad som hört till min ålder, men som jag sa till min dåvarande praktikant när jag var ca 25: Fördelen med att vara vuxen är att om jag vill äta glass till middag så äter jag glass till middag. :D
Fast om du är vuxen med barn så kan du inte göra så.
Inte inför barnen i alla fall...

Jag känner mig fortfarande inte vuxen. Fast jag kan inte definiera hur det "borde" kännas att känna sig vuxen.
 
Jag har alltid känt mig vuxen, hela livet. Jag fick tidigt ta ansvar för alkoholiserade föräldrar och syskon. Jag har aldrig varit barn, vad det nu är för något.
 
Jag tror att många blandar ihop "att vara vuxen" med att vara tråkig.
För mig hänger de två sakerna inte alls ihop.

Att vara vuxen är för mig att självständigt ta ansvar för sig själv och sina handlingar. Att klara sig själv.
Den biten har jag klarat av sen jag flyttade hemifrån i sena tonåren.

Tråkig tänker jag aldrig bli! Jag åker gärna pulka, äter ostbågar till frukost, går på rockkonsert och galopprejsar på ponnyrusset.
 
Den gängse definitionen av vuxen kommer jag aldrig att uppfylla, tackochlov! Jag tänker förtsätta med ev barnsliga nöjen, inte ha vissa kläder "för att man måste vid en viss ålder" etc (det är inte en fråga om att känna sig ung utan vad jag gillar, min fråga här för något år sedan om en 40-årig kärring kan ha en SOA-hoodie besvarades med ett rungande ja).

Min särbo spelar fortfarande TV-spel med nöje fast han är äldre än mig. Jag älskar att stå och skrika mitt i publiken på en metalspelning och när jag väl sitter i rullstol får de rulla dit mig!
 
När jag fick nyckel och larmkort på mitt första (och enda) riktiga jobb. Kunde knappt fatta att de gav mig det förtroendet...jag kunde gå in och slå av larmet i en byggnad med konst värd miljoner. Känns fortfarande overkligt.
 
Vuxen?
Vad definierar en vuxen från ett barn mer än möjligen myndighetsdagen?
Att man är full ansvarig för sina handlingar?
Fast om du är vuxen med barn så kan du inte göra så.
Inte inför barnen i alla fall...

Jag känner mig fortfarande inte vuxen. Fast jag kan inte definiera hur det "borde" kännas att känna sig vuxen.
Jag hade inga ungar då och inga ungar nu, igår blev det en glass istället för middag, efter allt slit ute. :d :angel: Idag har jag dock varit "duktig" och grillat svensk entrecôte, färskpotatis, tomater, zucchini och lök till middag, det är gott det med. :d :laugh:

Vuxen tror jag man är när man vågar vara barnslig och struntar i vad alla andra tycker. :idea: :bump:
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 565
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 686
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 910
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 118
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp