Man sätter sommarens jordgubbar i halsen....

Dock är det inte färre som dör för att du struntar i jordgubbarna...

Det är ett vanligt feltänk. Det beror naturligtvis på vad du gör med pengarna (om du har köpt jordgubbarna). Jordgubbspengar kan definitivt rädda livet på ett barn som annars skulle ha dött på grund av t.ex. bristen på rent dricksvatten, brist på sanitet, brist på vaccin, osv.

För 49 kronor, som på ett ungefär motsvarar ett kilogram jordgubbar, så kan 30 barn vaccineras för ett flertal sjukdomar som annars kunde ha dödat dem. Ytterligare ett kilo jordgubbar kan ge drygt 80 påsar vätskeersättning, 15-20 påsar nötkräm eller 200 påsar näringspulver. Åtta kilo jordgubbar motsvarar 10 000 vattenreningstabletter. Osv.
 
Dock är det inte färre som dör för att du struntar i jordgubbarna...
Jag äter inte färre jordgubbar för det, Men kan ju inte låta bli att tänka på de triviala bekymmer vi har här i landet i jämförelse...
Som att exempelvis prioritea i statens utgifter för att lägga resurser på att ge möjligheter till rent dricksvatten eller rena näringsmedel.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 463
Senast: Nixehen
·
Tjatter Jag älskar listor. Jag vet, det är lite systematiskt och icke-spontant men det hjälper mig att komma ihåg mina idéer och dessutom få...
2
Svar
35
· Visningar
2 342
Hemmet Torp på ca 70 kvm. Låg takhöjd. Kamin finns, och köksfläkt ansluten till skorstenen. Badrumsfläkt finns, samt fönster i badrummet...
2
Svar
31
· Visningar
1 868
Småbarn Sommar hemmavid med små barn under 4 år - vad ska man hitta på? Gärna sånt som är rimligt att göra som ensam vuxen med fler än ett barn...
Svar
16
· Visningar
1 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp