Månadskostnad stor häst

Det var inte alls menat att låta hånfullt.
Jag menar snarare, precis som @Mabuse skriver, att finns det ekonomiska medel och man har ett stort gemensamt familjärt intresse så känns det väldigt rätt att lägga ner mycket krut/tid/pengar/energi på just det intresset.
Har man så pass bra ekonomi att man inte behöver tänka på intressets medföljande utgifter så gör inte det! Tänk på de andra utgifterna, tänk på konsumtionen, tänk på mat/boende tänk på bil etc. om du nu vill men varför snåla på ett intresse som gynnar hela familjens gemenskap och dessutom bidrar med alla positiva, dokumenterade, effekter som ridsporten ger? Näe, jag står fast vid att det känns som väl investerade pengar. :)

Ja, jag håller med i sak och har egentligen inte mycket att komma med själv med tanke på att vi lagt ett antal hundra tusen på våra barns intressen. Det bara låter så ofattbart när man räknar efter. Och ja, vi tycker också att det är väl investerade pengar.
 
Vad kostar din häst per månad?

Stallplats: 1000kr. Har hästen på lösdrift men alla har tillgång till egen box. Det ingår fri tillgång på hö, halm till ligghallen, torv till boxen och havre. Vintertid är stallet uppvärmt för att inte vattenledningar ska frysa och termobar så hästarnas vatten inte fryser i ligghallen.

Foder: runt 300kr
Mineraler: ca 50 kr
Försäkring: 360kr
Skoning: 1300 var 7e vecka
Ridbana: 800kr om året (den tillhör grannstallet)
Vaccin/ avmaskning/ tänder: 1400kr om året

Enligt ovanstånde kostnader blir det ca 2600 i månaden. Sen tillkommer det ju kostnader om jag rider till ridhuset och om jag vill träna. Under 2015 har hon kostat mig runt 12000 för veterinär,sjukbeslag och medicin.
 
@zanque

Vad har hänt med din häst? Går det inte på försäkringen allt som har med vet. vård samt medicin osv?
Vilket annat foder ger du hästen och varför? Är det en tävlingshäst eller mer hobbyhäst?

Förutom att nåt hänt hästen så har du ju en "tur" med bra månadskostnad med det vanliga. Mycket ingick i 1000 kr för stallplatsen! Lyxigt m både egen box och lösdrift. Ingår in och utsläpp? Hur många hästar är det där och behöver du ha jour med fodring mm?
Är det här på landet/långt från närmaste större stad?
 
@zanque

Vad har hänt med din häst? Går det inte på försäkringen allt som har med vet. vård samt medicin osv?
Vilket annat foder ger du hästen och varför? Är det en tävlingshäst eller mer hobbyhäst?

Förutom att nåt hänt hästen så har du ju en "tur" med bra månadskostnad med det vanliga. Mycket ingick i 1000 kr för stallplatsen! Lyxigt m både egen box och lösdrift. Ingår in och utsläpp? Hur många hästar är det där och behöver du ha jour med fodring mm?
Är det här på landet/långt från närmaste större stad?

Hovbensfraktur :( Jo allt har gått på försäkring, men med en massa återbesök med röntgen varje gång och med två självriskperioder så rinner ju kostnaderna iväg.
Förutom havre så äter hon betfor och lusern eller nå annat proteinfoder, beror på hur mycket hon går och om det är hö eller hösilage ute i hagen. Just nu äter hon bara hö eftersom hon är skadad och inte rör på sig alls. Det är en hobbyhäst, skulle gärna vilja tävla men har inte körkort eller privatchauför så vi får hålla hos på hemmaplan, men har ridavstånd till två ridhus dit det kommer olika tränare.

Jodå, jag klagar inte direkt på min stallplats :laugh: När vi var där och kolla så trodde jag att jag hörde fel när han berättade vad han ville ha i stallhyra. In/utsläpp ingår inte, vill jag ha min inne så får jag ordna allt sånt själv. Likadant med täckesbyten och extrafodringar. Man sköter sig själv. Vi har en rundbal i hagen och när den är slut så går man och knackar på hos stallägaren så kör han ut en ny, likadant om vi behöver halm eller beställa torv. Han har inte så mycket koll alls utan det är upp till oss att säga till i tid. Just nu är det bara två människor och tre hästar, finns plats för sex hästar så vi försöker ragga in lite nytt folk för det börjar bli lite ensamt.
Jag bor inne i stan och har 1,2 mil till stallet (som jag duktigt cyklar till varje dag i ur och skur) Går bussar men då får man gå typ 3km
 
Stallplats 3900kr (ingår strö, hö samt ut-insläpp)
Ridhusavgift: 700kr
Försäkring: 650kr
Kraftfoder: 1000kr
Skoning var 7e vecka: (1250kr) Så typ 650kr i månaden.

Alltså 6900kr om jag inte tränar, tävlar, köper utrustning, behöver ta ut veterinär etc, etc.
Hamnar på mellan 9000-10000kr i månaden med ovanstående inkluderat.
Hästen står i norrort. 20 min från sthlm.
Så sjukt stor skillnad det är ifrån stad till stad. Här hamnar man på ( ett lite finare stall ) 4000 kronor i månaden inklusive allt det där.
 
Jag har en stor valack på 172cm. Utgifterna är ungefärliga:

Stallhyra: 700kr (inget foder/strö ingår)
Spån: 60kr
Kraft: 300kr
Försäkring: 1000kr
Hö: ca 450kr (betalar klumpsumma och inte per mån)

Så ca 2500 i månaden :)
 
Oj, det här är nästan farligt.

Vi är inne på vårt första år med stall hemma, så vad det kostar med el, material till hagar, diesel till traktor för att fixa ridbana osv, har jag inte koll på. Men jag gissar att snittet ligger på ca 500:-/månad hittills, så jag räknar på det.

Häst nr 1:
Stall: 250kr
Hösilage: 500kr
Spån: 200kr
Kraftfoder: 550kr
Mineraler/tillskott: 100kr
Försäkring: 1000kr
Hovslagare: 650kr
Veterinär: 180kr
Equiterapueft: 200kr
Träningar: 1000kr
Ridhusavgift: 200kr
Summa: 3830kr/mån

Häst nr 2:
Stall: 250kr
Hösilage: 500kr
Spån: 200kr
Kraftfoder: 50kr
Mineraler/tillskott: 150kr
Försäkring: 150kr
Hovslagare: 650kr
Veterinär: 180kr
Equiterapueft: 100kr
Summa: 2230

Okej, då vet jag det... Detta är utan att räkna in tävlingar, utrustning och oförutsedda kostnader som vet.vård eller liknande.
 
Oj, det här är nästan farligt.

Vi är inne på vårt första år med stall hemma, så vad det kostar med el, material till hagar, diesel till traktor för att fixa ridbana osv, har jag inte koll på. Men jag gissar att snittet ligger på ca 500:-/månad hittills, så jag räknar på det.

Häst nr 1:
Stall: 250kr
Hösilage: 500kr
Spån: 200kr
Kraftfoder: 550kr
Mineraler/tillskott: 100kr
Försäkring: 1000kr
Hovslagare: 650kr
Veterinär: 180kr
Equiterapueft: 200kr
Träningar: 1000kr
Ridhusavgift: 200kr
Summa: 3830kr/mån

Häst nr 2:
Stall: 250kr
Hösilage: 500kr
Spån: 200kr
Kraftfoder: 50kr
Mineraler/tillskott: 150kr
Försäkring: 150kr
Hovslagare: 650kr
Veterinär: 180kr
Equiterapueft: 100kr
Summa: 2230

Okej, då vet jag det... Detta är utan att räkna in tävlingar, utrustning och oförutsedda kostnader som vet.vård eller liknande.
Det var stor skillnad på försäkring och kraftfoder, vad ger du dem å varför så olika? Olika hästraser eller? Veterinär, är det tänder och allmän kontroll?
 
Det var stor skillnad på försäkring och kraftfoder, vad ger du dem å varför så olika? Olika hästraser eller? Veterinär, är det tänder och allmän kontroll?

Ja, det är stor skillnad! Häst nr 1 är min tävlingshäst, häst nr 2 skogsmullehäst. Försäkringen är mycket högre på en importerad tävlingshäst. Kraftfodret dom får är Fibergi Muscle Up- tävlingshästen får betydligt mycket mer av det.

Veterinär är precis det du skriver, tänder, vacc och koll. Men, det brukar ju bli nån till vända till vet som inte är planerad... :grin:
 
Vi har en månadskostnad på max 2200 kr/mån. Det är vad vi lägger undan för hästen och vi behöver aldrig lägga ut något utöver det. Det går +-0 ungefär, ett litet överskott kanske (vi föröver fast summa varje månad till eget konto för hästens utgifter). Då ingår alla fasta kostnader, samt om vi tar ut veterinär, kiropraktor och tandläkare årligen, kontrollerar utrustningen också årligen. Det som inte ingår är dyrare utrustning som sadel och täcken - nu använder vi inga täcken och sadel köpte vi helt ny så det är inget vi behöver köpa heller. Träns och annan billigare utrustning ingår i dessa pengar - typ reflexer, ryktsaker, flugmedel etc.

Hyra+foder och strö kostar oss 1550kr/mån. Det som blir kvar täcker övriga kostnader.
 
Vi har en månadskostnad på max 2200 kr/mån. Det är vad vi lägger undan för hästen och vi behöver aldrig lägga ut något utöver det. Det går +-0 ungefär, ett litet överskott kanske (vi föröver fast summa varje månad till eget konto för hästens utgifter). Då ingår alla fasta kostnader, samt om vi tar ut veterinär, kiropraktor och tandläkare årligen, kontrollerar utrustningen också årligen. Det som inte ingår är dyrare utrustning som sadel och täcken - nu använder vi inga täcken och sadel köpte vi helt ny så det är inget vi behöver köpa heller. Träns och annan billigare utrustning ingår i dessa pengar - typ reflexer, ryktsaker, flugmedel etc.

Hyra+foder och strö kostar oss 1550kr/mån. Det som blir kvar täcker övriga kostnader.
Du har en riktigt bra månadskostnad! Vad är det för häst och vad har du den till? Har du inte nån försäkring?
 
Du har en riktigt bra månadskostnad! Vad är det för häst och vad har du den till? Har du inte nån försäkring?
Nsv brukshäst, 11 år. A1-försäkrad ca 100 000kr i vet och 25 i liv. Rider akademiskt på amatörnivå, ger inget kraftfoder för det mesta men lite foderjäst och mineraler vid fällning, blandar då med ett par nävar lusern i regel. Om jag ger kraft ger jag lite havre efter ridning. Köper inget krimskrams till hästen, bara sånt jag behöver och en och annan flaska pälsglans, han har aldrig täcke så vi har inga kostnader för inköp, tvätt eller lagning av sånt. Tar ut spec ryggvet/kiro och tandläkare en gång om året för att kolla igenom hästen och utrustningen, tar träckprov 1-2 ggr om året - avmaskar vid behov.

Jag har en billig hyra, därav är månadskostnaden låg. Som sagt kostar plats och foder 1550kr (året runt, även sommar). Nu tar jag dock hem hästen i morgon så då blir det ytterligare lite billigare.
 
Nsv brukshäst, 11 år. A1-försäkrad ca 100 000kr i vet och 25 i liv. Rider akademiskt på amatörnivå, ger inget kraftfoder för det mesta men lite foderjäst och mineraler vid fällning, blandar då med ett par nävar lusern i regel. Om jag ger kraft ger jag lite havre efter ridning. Köper inget krimskrams till hästen, bara sånt jag behöver och en och annan flaska pälsglans, han har aldrig täcke så vi har inga kostnader för inköp, tvätt eller lagning av sånt. Tar ut spec ryggvet/kiro och tandläkare en gång om året för att kolla igenom hästen och utrustningen, tar träckprov 1-2 ggr om året - avmaskar vid behov.

Jag har en billig hyra, därav är månadskostnaden låg. Som sagt kostar plats och foder 1550kr (året runt, även sommar). Nu tar jag dock hem hästen i morgon så då blir det ytterligare lite billigare.

Inser att jag måste lämna Stockholm när jag läser om era priser...
 
Fölis: Ca 2000:-/månad för lösdrift inkl foder, försäkringen utslaget på 12 månader och verkning var 8:e vecka.

Dräktig 3-åring: 1000:-/mån inkl försäkring, mat och halvskoning var 8:e vecka.

9-åringen i träning, 800:- för mat, 900:- träning, 600:- skoningen. Det förutsätter att inget oväntat inträffar.
 
Månadskostnad stor häst, alt 1

  • Stallplats 1600 kr, inkl hö/hösilage och strö, ingen ridbana, ridhus ed. Skog. Bara skog.
  • Nåt i krubban, ca 200 kr Kraftfoder, mineraler, mm beroende på häst och kvalité på grovfoder, antar jag?
  • Hovslagare 600 kr
  • Vaccin, Tandkoll 200 kr
  • Bensin 1000 kr
  • Försäkring 300 kr
  • Ev träning, massör, kolla masken, kotknackare mm. Kr ?
Totalt ca 4000 kr per månad plus oväntade kostnader och allt jag glömt!

Alt 2
  • Stallplats 2300 inkl ridhus
  • Samma som ovan.
Totalt ca 4700 kr.

Då har jag räknat ganska lågt, för en hobbyhäst/promenadhäst, ungefär?
Vad har jag glömt?
... måste lära mig sko själv, skaffa liten bil som inte drar så mycket bensin. Plocka gräs och köra i torktumlaren så jag har hö, utbilda mig till veterinär, ridlärare, kiropraktor ...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
8 697
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 583
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 515
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 359
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp