Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

N

Nyborjare

Har aldrig betäckt något sto förut, det är så mkt jag inte vet. Har nu allvarliga funderingar på att göra slag i saken, så nu hoppas jag att alla ni kunniga här på Buke kan hjälpa mig. Jag vet vad jag vill ha i typ och stam, så själva hingstvalet är inget problem. Fölet är dessutom till mig själv. Mina frågor är mer av det generellare slaget. Dessutom vill jag veta "allt" INNAN - så att jag inte "står där med skägget i brevlådan". Har sökt i gamla trådar, men inte fått svar på alla mina frågor. Tilläggas kan att stoet inte fått föl förut.

1) På Flyinges hingstar (och en del andra) står det att SH/BT-avgifter är inkluderade i levande föl-avgiften. BT-avgift - är det att avkomman är berättigad att delta i Breeders Trophy? Vad är SH-avgift?

2) Vilka hingstar (förutom Flyinges) är det som man i år kan få betala levande föl-avgift för?

3) Hur många dagar brukar era ston få stå på hingststationen (i snitt)? Om vi förutsätter att betäckningen tar på första brunsten?

4) Mitt sto brunstar ganska "osynligt" varför det är svårt för mig att veta när det är dags. Hon brunstar alltså, men det märks väldigt lite. På hingststationen sa man då jag pratade med dem, att man kan spruta igång ett sådant sto. Hur lång tid tar det, från att sprutan ges, tills att hon börjar brunsta? Fördelar / nackdelar med sprutan? Risker?

5) Vad kostar det att registrera ett halvblodsföl (med gröna papper)? Har sökt på ASVH's hemsida, men kan inte hitta något.

6) Är det någon kostnad som jag har missat, förutom dessa (om vi nu tar en Flyinge-hingst som exempel): 16-dagars avgift, levande föl-avgift, hingststationens (inte Flyinge) stationsavgift, seminavgift, uppstallningsavgift/dygn för stoet. Flera kostnader? Får jag betala transporten av sperman från Flyinge till hingststationen som jag tänker använda? Vad brukar det i så fall kosta? Det är INTE fryst sperma vi talar om, utan färsk.

7) Då jag älskar mitt sto över allt annat, så är jag rädd att något ska hända henne i samband med dräktighet/fölning. Är det vanligt att det blir problem (med dödlig utgång för stoet alltså)? Läser ju så många "skräck historier" här på Buke. Kanske ska jag avstå helt från betäckning?

8) Brukar stona bli "personlighetsförändrade"? Och då tänker jag främst på när fölet är avvant och avskiljt. Har jag då "samma" sto som jag hade innan dräktigheten?

9) Den 15/4 är det visning av Flyinges hingstar på Strömsholm. Kan man någonstans finna en lista på vilka hingstar som kommer att delta? Det kommer kanske på nätet, men det finns i alla fall inte någon list ännu, varken på Flyinge's eller Strömsholms hemsidor, vad jag kan se. Fast det är ju en knapp månad kvar...

Knäppa frågor kanske, :crazy: men man måste ju börja :bow: någonstans...
 
Sv: Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

Kan bara svara på en del frågor.
1) SH avgift är stoavgift på 250 kr som betalas in till SH.
3) det beror på om du vill ha henne u-ljudad innan du tar hem henne. Jag tog hem mitt sto direkt när hon var färdig betäckt(semin) och tog ut vet till stallet för U-ljud. Hon stod där i 6 dygn. De ston jag haft på betäckning (naturligt) hos mig har i snitt stått i 2 v.
4)Om hon brunstar så skulle inte jag spruta. Hellre skicka henne till station och låta dem kolla henne dagligen. Sprutade igång mitt ena sto för 2 år sedan pga av kvarvarande gulkropp, hon blev brunstig på 2a dygnet. Förra sommaren försökte vi spruta igång ett sto utan att lyckats. Många ston som inte visar brunst i vanliga fall gör det tydligt om det finns en hingst i närheten. Många stationer brukar ha en testhingst.
7) Visst finns risken att något ska gå snett men så stor är den inte, då hade ju ingen vågat betäcka sitt sto. Se bara till att övervaka henne noggrannt när det är dags.
8) Av mina ston så är det bara en som blivit personförändrat efter avvnjning. Hon blev lugnare och mer harmonisk :)
Lycka till!
 
Sv: Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

Welsh skrev:
1) SH avgift är stoavgift på 250 kr som betalas in till SH.
SH? Swede Horse? Svenska Hästavelsförbundet? Vad "innebär" avgiften?

För övrigt undrar jag över BT-avgiften (om det nu är anslutningsavgift till Breeders Trophy som avses - jag är ju inte säker). Det står alltså på Flyinges hingstar att den är inkluderad i levande föl-avgiften. Men på Swede Horse's hemsida står:

Vid betäckning 2002 eller senare anger uppfödaren på betäckningsrapport alt registreringsansökan att avkomman skall Breeder's-anslutas.

ASVH fakturerar uppfödaren anslutningsavgiften, 375 kr (moms ingår med 75 kr), i samband med registrering av fölet.
Underlag för registerring måste då vara ASVH tillhanda senast den 1 mars året efter födelseåret. En bekräftelse på Breeder's Trophy-anslutningen skrivs in i hästens pass vid registreringen om Breeder's Trophy-anslutning har valts.


Någon som vet hur det fungerar?

Någon mer som kan svara på mina frågor i mitt första inlägg.

Tack Welsh för dina svar! :bow:
 
Sv: Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

Kan bara svara utifrån mina erfarenheter...

Hur länge stoet ska stanna på stationen beror ju på om du vill ha henne konstaterat dräktig innan du tar hem henne. Men om vi räknar ett drömläge, att de kan börja seminera direkt när du kommer med henne, så får du nog räkna ca 5 dagar seminering och därefter ca 16 dagar till ev. dräktighet kan konstateras.
För mitt sto (EJ drömläge) dröjde det över en vecka innan hon visade brunst, därefter seminering fem dagar, 16 dagars väntan, negativt besked, ny väntan på brunst... detta upprepade sig två gånger till, hon tog sig på 3:e försöket. Fast efter sista seminering tog jag hem henne direkt.

Angående kostnad kan jag ju säga att du får räkna med kostnader för bete/uppstallning och eventuella veterinära åtgärder om hon krånglar. Så för mig som hade min på Flyinge blev den hela kostnaden för att få henne dräktig ca 12000 kr. Sen tillkommer 5000 + moms vid levande föl. Så i det här fallet var seminavgiften och 16-dagarsavgiften en piss i havet... :D
Men, förhoppningsvis hör inte detta krångel till vanligheterna...
 
Sv: Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

Thera skrev:
Kan bara svara utifrån mina erfarenheter...

Hur länge stoet ska stanna på stationen beror ju på om du vill ha henne konstaterat dräktig innan du tar hem henne. Men om vi räknar ett drömläge, att de kan börja seminera direkt när du kommer med henne, så får du nog räkna ca 5 dagar seminering och därefter ca 16 dagar till ev. dräktighet kan konstateras.
Jag bor ca 4 mil från hingststationen, så att ta hem henne efter inseminering, och sedan åka tillbaka för 16 dagars kontroll är inget bekymmer (efter som det är så nära). Eller är det DUMT att ta hem stoet emellan?
 
Sv: Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

Nej, då skulle jag också göra det... det sparar du säkert på. Oftast står hästarna uppstallade medan de seminerar och sedan går de på bete medan man väntar på att kolla dom. På Flyinge tror jag kostnaden var 100 kr per dag på stall och 50 per dag på bete. Inte billigt direkt...
Fast en del stationer vet jag är jättebilliga i betesavgiften, så det där får du avgöra själv.
 
Sv: Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

Jag bor också 4 mil från seminstationen. Jag körde hem stoet dagen efter seminering och tillbaka för ultraljud 16 dagar senare. Lätt som en plätt. Hon seminerades endast en gång - sen var hon dräktig! :)
 
Sv: Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

Kör alltid stona fram och tillbaka, de står aldrig kvar över natten hos hingtägaren.
 
Sv: Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

Men seminerar du med skick då?
Jag bara vägrar att ta emot ston som ska flacka fram och tillbaka i brunsten.
Ska jag seminera med skick vill jag ha stoet här, för att verkligen kunna seminera direkt när jag får sperman. På vardagar seminerar jag 6 på morgonen.
 
Sv: Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

Ja, med skick, sperman beställs före klockan 09.00 och är där mellan 14-15, förut var det tvärtom beställning på eftermiddagen och semin klockan 07.00, jag har någon timmes resväg, men det är inget problem någotdera.
 
Sv: Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

Nu betäcker vi naturligt men i somras så hade vi ett sto som kom hit med 1½ dygn mellanrum, klev ur transporten, fixades iordning, betäcktes och åkte hem igen. Hon är 1 av 2 ston som inte tog sig..... blir det inte stressigt för stoet att åka fram o tillbaka så mkt???
 
Sv: Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

HEJ!! JAg måste bara få tipsa om en kurs flyinge ska ha i ämnet! AVELSseminarium ibörjan på april!! Kolla in www.flyinge.se!

Lycka till!
:bump:













Nyborjare skrev:
Har aldrig betäckt något sto förut, det är så mkt jag inte vet. Har nu allvarliga funderingar på att göra slag i saken, så nu hoppas jag att alla ni kunniga här på Buke kan hjälpa mig. Jag vet vad jag vill ha i typ och stam, så själva hingstvalet är inget problem. Fölet är dessutom till mig själv. Mina frågor är mer av det generellare slaget. Dessutom vill jag veta "allt" INNAN - så att jag inte "står där med skägget i brevlådan". Har sökt i gamla trådar, men inte fått svar på alla mina frågor. Tilläggas kan att stoet inte fått föl förut.

1) På Flyinges hingstar (och en del andra) står det att SH/BT-avgifter är inkluderade i levande föl-avgiften. BT-avgift - är det att avkomman är berättigad att delta i Breeders Trophy? Vad är SH-avgift?

2) Vilka hingstar (förutom Flyinges) är det som man i år kan få betala levande föl-avgift för?

3) Hur många dagar brukar era ston få stå på hingststationen (i snitt)? Om vi förutsätter att betäckningen tar på första brunsten?

4) Mitt sto brunstar ganska "osynligt" varför det är svårt för mig att veta när det är dags. Hon brunstar alltså, men det märks väldigt lite. På hingststationen sa man då jag pratade med dem, att man kan spruta igång ett sådant sto. Hur lång tid tar det, från att sprutan ges, tills att hon börjar brunsta? Fördelar / nackdelar med sprutan? Risker?

5) Vad kostar det att registrera ett halvblodsföl (med gröna papper)? Har sökt på ASVH's hemsida, men kan inte hitta något.

6) Är det någon kostnad som jag har missat, förutom dessa (om vi nu tar en Flyinge-hingst som exempel): 16-dagars avgift, levande föl-avgift, hingststationens (inte Flyinge) stationsavgift, seminavgift, uppstallningsavgift/dygn för stoet. Flera kostnader? Får jag betala transporten av sperman från Flyinge till hingststationen som jag tänker använda? Vad brukar det i så fall kosta? Det är INTE fryst sperma vi talar om, utan färsk.

7) Då jag älskar mitt sto över allt annat, så är jag rädd att något ska hända henne i samband med dräktighet/fölning. Är det vanligt att det blir problem (med dödlig utgång för stoet alltså)? Läser ju så många "skräck historier" här på Buke. Kanske ska jag avstå helt från betäckning?

8) Brukar stona bli "personlighetsförändrade"? Och då tänker jag främst på när fölet är avvant och avskiljt. Har jag då "samma" sto som jag hade innan dräktigheten?

9) Den 15/4 är det visning av Flyinges hingstar på Strömsholm. Kan man någonstans finna en lista på vilka hingstar som kommer att delta? Det kommer kanske på nätet, men det finns i alla fall inte någon list ännu, varken på Flyinge's eller Strömsholms hemsidor, vad jag kan se. Fast det är ju en knapp månad kvar...

Knäppa frågor kanske, :crazy: men man måste ju börja :bow: någonstans...
 
Sv: Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

hanna_shetland skrev:
En liten parantes bara, SH-avgiften är 280 kr inkl. moms i år.
Jag tror att avgiftens storlek kan skilja mellan raserna, för en del av den går till rasföreningen.
För shetland är det 280 kr/betäckt sto. Har för mig att det var en olika summor på halvbloden och shetland förra året...
 
Sv: Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

Jag har iofs bara 7km till seminstationen, men jag körde dit varannan dag och seminerade.
Vet. kollade på morgonen, skulle hon sen semineras samma dag kunde hon stå kvar tills dom hämtat sperman. Och sen tog jag hem henne på e.m.
Hon tog sej finfint på första gången båda gångerna.

Ett annat sto som betäcktes med en hingst som står ca 5-6 mil härifrån lät jag gå på bete där. Blev billigare att ha henne där på bete iom att jag slapp stationsavgiften då jag ställde henne på hingstens "hemmastation".
Hon tog sig dock inte på första utan andra brunsten. Men hon hade inte fällt klart och var lite tunn när jag fick henne. Men hon tog sej fint på betet (var så klart och kollade till henne) så till andra brunsten var hon i bättre skick.
 
Sv: Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

Tack alla ni som svarat, men tyvärr har jag inte fått svar på alla mina frågor i mitt ursprungsinlägg! Någon som vill göra ett försök?
 
Sv: Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

Welsh skrev:
Nu betäcker vi naturligt men i somras så hade vi ett sto som kom hit med 1½ dygn mellanrum, klev ur transporten, fixades iordning, betäcktes och åkte hem igen. Hon är 1 av 2 ston som inte tog sig..... blir det inte stressigt för stoet att åka fram o tillbaka så mkt???

Nej inte om man har ett sto som "åker bra" (och naturligvis föl som åker bra om man har det vid sidan), inget krångel med att lasta mm, stressar inte upp sig så det ser jag inget problem i, dessutom har hon alltid hittills (4ggr) tagit sig på "ett sprut".
 
Sv: Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

*puttar upp*

SNÄLLA - finns det inte någon kunnig (halvblods)uppfödare som kan svara på mina frågor i ursprungsinlägget?
Ameo-Clownen-Jarrah mfl?
 
Sv: Många frågor om att betäcka och allt som hör därtill...

Nub har jag ju bara fött upp några inte massor med hästar så jag räknar mig itne som kunnig men jag kan svara på några frågor.

4. Jag kan inte se brunsterna på mitt sto heller, jag kör henne till hingsstationen så får de kolla med ultraljud när det är dags med UL, hon har aldrig behövts sprutas igång så jag vågar inte svara på dina övriga frågor där.

5. Se här http://www.svehast.se/allm/PrislistaSH.asp

6. Ja du betalt också en "packningskostnad" på flyinge inkl transport till "buss/tåget" samt en tranportkostnad till hingststationen, hur mycket detta går på beror helt eneklt på hur många sändningar som behövs. se www.flyinge.se, AVEl - vad kostar fölet.

7. Allt KAN hända men det är inte vanligt, visst har du säkert läst många skräckhisitorer här men hur många problemfriafölningar har du inte läst om egentligen?? det är bara att man skriver inte lika mycket om allt fungerat som det ska, det är inte lika dramatiskt. Iför första föelet så läste jag en "fölbok" där var det bilder på hur fölet kunde ligga fel, det var 1 bild på ett rättliggande föl och 9 på felliggande, jag fick lite panik när de tnärmade sig för det fick de tatt se ut som att det var 90% risk för att fölet skulle ligga fel, men så är det ju faktiskt inte.

8. Nej jag tycker inte mitt sto blivit personlighetsförändrat, kanske lite lugnare i temepramentet, däremot kroppsligt, innan så höl hon "fint hull"/lagom slimmad gick inte upp speciellt öven om hon gick på bete bara jag höll igånge henne men efteråt så räckte det att hon titta på en tuva för mycket gräs för att se högdräktig ut oavsett hur mycket jag red.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 916
Senast: Freazer
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 624
Senast: kopparberg
·
Avel En missuppfattning från Flyinges sida gör att det står fel både i hingstkatalogen och på hemsidan när det gäller avgifterna på länk...
Svar
12
· Visningar
2 293
Senast: lady_vip
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
4 890
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp