många som vänjer av 5mån föl varför?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare raggarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 6 088
Sv: många som vänjer av 5mån föl varför?

Låter märkligt att de får ston dräktiga vid 8 mån ålder. Jag menar flera fall?

Japp jag vet också flera fall... Min veterinär visste ett fall där hingsten varit 7 månader o fått dräktigt...Hon berättade det när jag rådfrågade angående min hingsts betäckning...

Jag har också hört talas om detta och för mig låter det logiskt, jag skulle t.o.m påstå att det inte ens, generellt sett, är bra att börja rida stoet för tidigt och lämna fölet utan sin mamma.
Beror ju helt på hur trygg fölis är i flocken.
2 av våra ston som fölade i år sattes igång när fölen var 1 månad gamla. Stona kommer så sakteligen i kondition o tycker det är skönt att slippa ungarna ett tag... fölen är första veckan i box med ett annat föl eller tillsammans med en människa. Max 20 min i början. Sen ökas det efter hur fölet hanterar situationen.
Vid 2 månaders ålder har alla föl kunnat lämnas i flocken i hagen när de tagit ut stoet för ridtur....inget spring o inget skrik.
Vi skiljer inte av fölen utan det gör stona när det är dags...
Så det är en nyttig träning att de ändå kan vara ifrån varandra en kortare period.
Nu som 4 o 6 månader så kan stoet vara borta 2 timmar utan problem från fölisarna för ridtur.

Oki...?
det jag menade lite var att undrar om de testat både sent och tidigt avv föl??
Undrar hur fölen kunde bli normala förr i tiden(de som vart avv vid 4 mån ålder:confused:
undrar även varför hästarna förr i tiden klarade sig på hö,havre och gräs.
undrar även hur de vilda hästarna klarar sig på det naturen har att erbjuda medans dagens hästar ska ha massor av olika special foder.
Kanske är det lättare att ta en fölunge vidca 5 månader med allt nytt foder som finns eller också så kanske det är allt nytt maskin framställt foder som ger dem magsår?? mycket snurrar i mitt huvud!
Oki,oki....

Jag startade en tråd för inte så länge sedan där jag skrev att min 4.5 månaders hingstunge betäckt ett sto i hagen. [/IMG]

Det jag skrev svar om var betäckta med dräktighet. Det framkommer inte av mitt svar utan man får följa tråden baklänges. Om det ska bli dräktighet så måste testiklarna vara nere utöver det ska de ha börjat producera spermier.

Om hästen har fel på tarmarna så kan man nog inte dra någon slutsats om magsår- äldre föl, och en häst är ingen. Det som skiljer hästar från en del andra djur är att de är gjorda till att alltid ha koll på avkomman. Ett normalt sto lämnar inte sitt föl och fölet är inte heller gjort för att vara från sin mamma, till skillnad från ex kossor och rådjur som lägger sin avkomma, gömd, för att gå rätt långt ifrån.

Vad har du för erfarenhet av föl o deras mammor???
Jag har iaf uppfödning o mijna ston lämnar definitivt sina föl o det är fullt normala ston.
Hagen är ca 10hektar stor o ibland är fölen i ena sidan med någons mamma för att ett par timmar senare ligga o sova i hög medans något av de andra stona vaktar dem.
Ston i trygg flock har "barnpassning" åt varandra o det är det som är normalt.
Under de 3 första veckorna däremot så lämnar stoet sällan sin fölunge... då knyts banden o stoet vaktar ihärdigt mot alla försök från andra hästar att få hälsa på hennes bebis.

Japp jag vet också flera fall... Min veterinär visste ett fall där hingsten varit 7 månader o fått dräktigt...Hon berättade det när jag rådfrågade angående min hingsts betäckning...
Det jag svarade på var flera fall, inte ett. Tror säkert det kan förekomma, men skulle själv aldrig vänja av före 6 miån ålder för att vara på den säkra sidan. Grannen hade en kvigkalv som blev betäckt och dräktig med framfödd levande kalv. Hon tog sig före 3 mån ålder. även det ska inte kunna hända.

Jag skrev att jag visste flera fall o att min veterinär visste ett där den var 7 månader.
Det är för mig flera fall totalt.
Hon visste också flera fall runt 8 månader men en vid 7 månader.
Jag är inte för tidig avvänjning ...långt ifrån. Då jag inte ens avvänjer stofölen.
Om allt går som det är tänkt så kommer stoet som är mor till hingstfölet få vänja av honom själv också...o det brukar ske vid 8 månader då hon är dräktig igen.
MEN börjar han klättra på henne så avvänjer jag direkt för att inte riskera stoet o det kommande fölet.

Läs gärna på flyinge .se
Under Avel o sport -Avvänjning av föl
Mycket bra läsning. Nya rön osv... magsår, stress, hållbara föl mm mm ...bästa sätt att vänja av.
Den "artikeln" är iaf det jag tror på o lever efter.

Just det. och där står att man gärna kan behålla även hingstfölen fram till våren ;).

Har jag sagt något annat???
Jag skrev att vi skulle vänja av ett hingstföl där stoet skulle säljas...
Det är dock inte mina.. så det kan jag inte råda över.
Den andra ska gå kvar tills stoet vänjer av själv runt 8 månader.

Men jag vet flera fall där hingstfölen betäckt o lyckats med det runt 8 månader...det har jag skrivit.
Skulle inte ha en 8 månaders ihop med icke dräktiga ston.
Är de dräktiga brukar de inte tillåta sådan klättring...

Jag tro att det är vi människor som i de flesta fall tycker att nu så är det dags, men för det lilla fölet är det igentligen alldeles för tidigt. Många gånger går det bra, men många föl får oxå problem pga för tidig avvänjning.

Avvänjningen är en av de största påfrestningar den unga hästen utsätts för. I naturen är det en långsam, successiv process. I takt med att mjölkmängden i stoets juver minskar, kommer fölet att dia allt mera sällan, utan att stoet därför har visat någon aggressivitet. Först någon månad innan nästa föl föds, stöter stoet aktivt bort fjolårsungen, som då är minst 9 månader. Även om den inte tillåts dia, kan åringen fortfarande hålla sig nära sin mor. Många uppfödare skiljer sto och föl åt redan när fölet är 4-5 månader gammalt. Ofta är separationen tvär och fullständig: sto och föl hålls i skilda byggnader, eftersom man anser att det förkortar avvänjningsprocessen.

http://web.telia.com/~u14011510/Fakta/betstorn.htm

Läs gärna på flyinge .se
Under Avel o sport -Avvänjning av föl
Mycket bra läsning. Nya rön osv... magsår, stress, hållbara föl mm mm ...bästa sätt att vänja av.
Den "artikeln" är iaf det jag tror på o lever efter.

Det har jag missat på deras sida, det var suveränt bra skrivet:bow:;)

Ok :).

Mina ston är dräktiga så jag är inte särskilt orolig. Och börjar de klättra får man ju helt enkelt plocka bort dem.

rocki; Ja, det är en bra artikel, och det är författaren till den jag refererar till ovan.

Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om jag får bättre belägg för det än några nerklottrade ord på ett internetforum...

Men detta kan man ju läsa om mer och mer, har du missat det:smirk:
Tex här på flyinges sida:

Nackdelar med för tidig avvänjning
Bortsett från att det alltid är traumatiskt för föl och sto att tvärt tas ifrån varandra, har man också kunnat visa på andra negativa konsekvenser.
Man har hittat starka samband mellan tidig avvänjning av föl (5 månaders ålder och tidigare), magsår och (bestående) beteendestörningar som krubbitning, tungsugning och liknande stressrelaterade störningar. Detta kan också bero på att fölungen för tidigt måste äta större mängder kraftfoder, vilket den inte är mogen för.

http://web.telia.com/~u14011510/Fakta/betstorn.htm

Det skrivs bara mer och mer om detta, det är bra så vi börja begripa hur viktigt det är även för föl att gå kvar lite längre med sin mamma;)

Själv skulle jag inte vilja köpa ett föl som inte fått gått med sin mamma tills den är minst 8 månader...just av de anledningarna.
Tycker det är seriös avel att låta dem gå ihop så länge som möjligt.
(OBSERVERA...så länge som möjligt , ibland sker det saker osv)
Det är inte bara att göra bra val innan man betäcker...det ska skötas på bästa sätt efteråt också fram till försäljning.... Då är det seriös avel för mig. Vill man av stallbrist eller bekvämlighetsskäl sära dem vid 5 månader så känns inte det seriöst med det man faktiskt vet idag om konsekvenserna...
Nu får jag väl halva svenska folket som håller på med avel på mig...

Låter märkligt att de får ston dräktiga vid 8 mån ålder. Jag menar flera fall?
Inte alls, det är vanligt att de ÄR könsmogna vid den åldern.
...och jag pratade med en rådgivare häromdagen som har fött upp nära 100 hästar de senaste 20 åren som alla fått gå med sina mammor tills de vant av själva = nästa vår som regel. Där har ALDRIG någon betäckt!
Eftersom jag har samtliga ston i samma flock så går det alltså även ston som INTE är dräktiga där. Det är dessutom både shettisar och halvblod tillsammans och jag gamblar inte med risken att ett shettissto skulle bli betäckt av en halvblodshingstunge...

Det har, för övrigt, ställts ett antal frågor här på forumet om juat detta, där det flera gånger varit unga hingstföl som lyckats betäcka och göra dräktigt. Jag minns på rak arm ett WM-sto som blivit betäckt av en nordis - tackochlov så kastade hon halvvägs nånstans...

Vad gäller stressade föl så är jag övertygad om att det beror på HUR man löser själva avvänjningen och tiden därefter. Jag har provat lite olika varianter av avvänjning, beroende på omständigheterna det aktuella året. Idealet för mig är att successivt plocka bort stoet ur flocken där fölet går. Annars löser jag det på det sätt som jag tror är bäst för det enskilda fölet. Som jag sa ovan, jag är övertygad om att en trygg flock är viktigare än just mamman. Och jag är än mer övertygad om detta efter att ha fött upp några fölungar som förlorat sina mammor i ung ålder... DÄR kan man ju snacka om tidig avvänjning, om än ofrivillig...
Det är ju inte idealiskt att ta bort fölet från sin trygga flock och ge det nya kompisar, oavsett om det sker inom gården eller om fölet flyttar till t.ex en ny ägare.

Senast ändrad:

Vi vänjer inte av.

Fölen går med sina ombetäckta mammor så länge båda vill, i flock, i box osv. När de väl får bo i egen box är de helt trygga - de har ju själva bestämt att de ska flytta hemifrån. Det brukar vara runt 10 månader och sedan går de såklart i hagen med mamma och resten av dräktiga ston/föl/valack flocken på dagarna. Det gör de tills de a) säljs eller b) ska i galoppträning. Aldrig så mycket som ens ett litet gnägg, inga trauman, inga beteendestörningar osv. Jag ser ingen anledning att lägga sig i denna process.

I och med att de går i flock är alla individer trygga i flocken. Vi hade tex i somras ett mycket allvarligt fall av kolik på en av mammorna. Hon hade ett 4-månaders föl vid sidan, men blev tvungen att lämna honom hemma på betet då hon själv fick åka djurambulans till Hbg och stanna där i 4 dagar. Inget drama med fölet - det hittade bara en annan mamma att dia så länge. När hans riktiga mamma kom tillbaka (allt gick tack och lov bra med koliken) var det 10 minuters hälsningscermonier och sedan var allt tillbaka i den gamla ordningen.

Vi har inga som helst problem med att ta ut de unga och gå en promenad ensamma, eller ta ut mammorna på aktiviteter. I och med att flocken består av samma trygga individer genom hela barn-tiden faller det sig bara helt naturligt att lämna och bli lämnad.

Detta fungerar hos oss. Det finns säkert praktiska skäl att göra på andra sätt, men jag ville bara ge exempel på att man inte måste in och fixa med sådant som fixar sig själv ändå. (Don´t fix what ain´t broken)

Vad har du för erfarenhet av föl o deras mammor???
Under de 3 första veckorna däremot så lämnar stoet sällan sin fölunge... då knyts banden o stoet vaktar ihärdigt mot alla försök från andra hästar att få hälsa på hennes bebis.

Jag menade skillnaden från en del andra djur, genetiskt. Vissa är "liggare", alltså de lämnar sin avkomma och har den inte ens under uppsikt. Det gör inte ston.

Själv skulle jag inte vilja köpa ett föl som inte fått gått med sin mamma tills den är minst 8 månader...just av de anledningarna.
Tycker det är seriös avel att låta dem gå ihop så länge som möjligt.
(OBSERVERA...så länge som möjligt , ibland sker det saker osv)
Det är inte bara att göra bra val innan man betäcker...det ska skötas på bästa sätt efteråt också fram till försäljning.... Då är det seriös avel för mig. Vill man av stallbrist eller bekvämlighetsskäl sära dem vid 5 månader så känns inte det seriöst med det man faktiskt vet idag om konsekvenserna...
Nu får jag väl halva svenska folket som håller på med avel på mig...
Jag tror du har förstått det, men jag hör till din halva.

Liknande trådar

Avel Den eviga diskussionen om när man ska och inte ska avvänja föl, jag vet, men jag reagerade så starkt just den här gången. Det är väl...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och... 2
Svar
22
· Visningar
2 914
Senast: vallhund
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 991
Senast: Fenestra
·
A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 562
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka