Bukefalos 28 år!

många ungar dör,vanligt?

U

unspection

För ca 2år sedan så hade jag 5hamstrar (3honor,2hanar) och alla honorna fick ungar.

Hamster 1: 3ungar men en var borta dagen efter..
varför?


hamster 2:8ungar men 2 var döda redan när dom kom ut.. varför?brukar det vara så?

hamster 3:6ungar men 1överlevde.vissa var redan döda när dom kom ut och vissa dog 3dagar efter födseln.. varför?:(
*1av dom blev dödad av min katt* :(

kan det vara så att dom kan ha kvävts i spånet i buren?

tack för alla svar jag kan få :)
 
Sv: många ungar dör,vanligt?

Det kan räcka med att hamstermamman blir stressad så finns risken att hon själv dödar ungarna. Har du en katt som springer runt buren (och än värre är i den också) och själv är och rör om i boet så kan det räcka. En del honor är jättelättstressade och klarar i stort sett ingenting. Sedan finns det andra som klarar det mesta. Det kan vara väldigt olika.

Det händer också att de får dödfödda ungar, eller att ungar inte är livskraftiga och dör. Beror ju på vad man har för avelsmaterial också.

Det har hänt mig, jag har sett EN dödfödd unge som låg mitt i buren av någon anledning. Men eftersom jag inte är och rotar i boet när honan fött så vet jag inte hur många gånger det har hänt.

De brukar inte kvävas av just spån. Säger inte att det inte KAN hända förstås. Har man gett honan bomaterial, som t.ex. hushållspapper, är risken för kvävning större.
 
Sv: många ungar dör,vanligt?

Det kan räcka med att hamstermamman blir stressad så finns risken att hon själv dödar ungarna. Har du en katt som springer runt buren (och än värre är i den också) och själv är och rör om i boet så kan det räcka. En del honor är jättelättstressade och klarar i stort sett ingenting. Sedan finns det andra som klarar det mesta. Det kan vara väldigt olika.

Det händer också att de får dödfödda ungar, eller att ungar inte är livskraftiga och dör. Beror ju på vad man har för avelsmaterial också.

Det har hänt mig, jag har sett EN dödfödd unge som låg mitt i buren av någon anledning. Men eftersom jag inte är och rotar i boet när honan fött så vet jag inte hur många gånger det har hänt.

De brukar inte kvävas av just spån. Säger inte att det inte KAN hända förstås. Har man gett honan bomaterial, som t.ex. hushållspapper, är risken för kvävning större.


Hej,tack för svaret ;)
Min katt fick titta på dom,men hon rörde dom inte då vi oftast hade stängt till rummet.Det var sen när hamstrarna blev 4-5v gamla,då slet hon ut en från buren..
Hamstrarna var inavlade och från samma zoobutik,så det kan vara ärftlit..
 
Sv: många ungar dör,vanligt?

Hamstrarna var inavlade och från samma zoobutik,så det kan vara ärftlit..

Där har du nog svaret.

Om du vill skaffa hamstrar (eller andra djur för den delen) i framtiden, och speciellt om du vill avla på dem, se till att köpa från riktiga uppfödare istället. :) Gärna hane och hona från olika ställen, och se till att de inte är släkt. En hamster från en uppfödare är inte mycket dyrare än en från zoobutik, och det är definitivt värt de extra kronorna i så fall.

En del zoobutiker har bra djur, men tyvärr har de flesta inte det.
 
Sv: många ungar dör,vanligt?

Jag köpte i höstas en underbar hamsterhona från en djuraffär.
Ca 10-12 dagar efter hon kommit hem hörde vi att det lät konstigt i buren. När vi kollade låg det en hel hög med ungar där, ska nämna att mamman var ca 4 månader :eek: Hon gjorde verkligen ett toppenjobb då hon uppfostrade 8 (!) ungar fast hon nästan själv var en unge.

Fick lite panik och läste runt en hel del på nätet och såg att man gärna ska ge extra mkt protein så hon inte äter upp sina ungar. Tydligen kan hon även bli skrämd så hon har ihjäl/äter upp några ungar. Gäller ju även att ge rätt mat så hon har tillräckligt att ge ungarna så de inte dör pga. näringsbrist.

Jag hade iaf. tur och alla hennes bäbisar överlevde :) Idag har jag kvar både henne och en av hennes svartvita ungar :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: fejt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 091
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 832
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 448

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Libbsticka
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp