Mår extremt dåligt på mitt arbete.

I mitt fall var ledningen högst medveten om vad jag kände även innan jag sade upp mig. Att vara illojal borde väl snarare vara att man tiger på jobbet och sedan snackar skit om jobbet inför en ny arbetsgivare t ex. Här, på buke där man ska vara så rättfram hela tiden. Det förvånar mig lite att man anser att mitt förslag till agerande är så fult och fel....

På en arbetsplats finns en organisation. Den bestämmer arbetsgivaren. Som arbetstagare skriver man på ett kontrakt om lojalitet mot arbetsgivaren. Då följer man organisationens regler, där en viktig sådan är att chefen är den man pratar med vid missnöje och det är upp till chefen att hantera ärendet. Man bjuder inte in kollegor till stormöten utan chefens medgivande.

Har man sedan sagt upp sig också så satsar man inte längre ens på samma häst som sina kollegor och bör verkligen se till att hålla sig inom ramen för de löften man är bunden av, för att sluta med flaggan i topp.

Illojalt beteende som hade varit uppsägningsgrundande och därmed väldigt svårt att rekommendera för annan arbetsgivare.

Däremot tycker jag att företaget bör erbjuda avslutssamtal med chefen och eller HR, för det finns ofta viktiga saker att ta tillvara .
 
Blir så ledsen. Min katt bröt klon igår och den är helt vriden, bokade en tid till vet idag de hade bara vid 14 tiden iomed att han ev behöver sövas. Frågar en av kollegorna om de e ok jag går vid lunch hon sa ok, sen frågar jag hon andra hon bara asså nej jag tycker inte de är okej när vi har så mycket att göra du får fråga chefen men jag tycker inte de är ok. Och jag vet hon e hans gullegryn så om hon säger nej kommer de inte gå. Fick ringa vet och avboka tiden.. Och försöka hitta någon privat med kvällstider.
 
Blir så ledsen. Min katt bröt klon igår och den är helt vriden, bokade en tid till vet idag de hade bara vid 14 tiden iomed att han ev behöver sövas. Frågar en av kollegorna om de e ok jag går vid lunch hon sa ok, sen frågar jag hon andra hon bara asså nej jag tycker inte de är okej när vi har så mycket att göra du får fråga chefen men jag tycker inte de är ok. Och jag vet hon e hans gullegryn så om hon säger nej kommer de inte gå. Fick ringa vet och avboka tiden.. Och försöka hitta någon privat med kvällstider.
Men varför frågar du runt bland kollegorna? Du ska ju fråga chefen om du behöver få en stunds ledigt.
 
Det finns ju inte bara EN sanning om hur det är på en arbetsplats. .

Det här är ett viktigt statement som man bör ta med sig. Som chef är det uppenbart men om man aldrig haft rollen att ha ansvar för en lite större grupp, kanske man inte riktigt förstår det.

Jag har jobbat med människor som haft exakt samma roller och arbetsuppgifter, där den ena extremen är en människa som mår dåligt och behöver väldigt mycket stöd rent motivationsmässigt och mänskligt för att fungera OK - medan en annan uttrycker "jag älskar måndag morgon, då vet jag att jag har en hel arbetsvecka av roliga saker framför mig." och allt bara rullar på med stor positivitet. Samma arbetsplats, samma projekt, samma typ av uppgifter. Olika människor i olika livssituationer.

(Och därmed behandlar jag inte alla lika som chef heller - det vore djupt orättvist)

Vi har regelbundna möten inom avdelningen, retrospektiv, där vi diskuterar saker som fungerar bra/dåligt och vilka ändringar vi ska prova för att bli bättre - det är sällan en unison röst om vad som är viktigt och vad som funkar bra eller dåligt. Att få lufta det man tycker för att vi ska bli bättre är viktigt och bra, och dessutom får man då lite insikt huruvida det är en mer allmän uppfattning.

Och dessutom har vi alltid avslutssamtal för att fånga upp det som kan fångas upp av de som lämnar företaget. Jag har aldrig varit med om att någon vid avtackning/avslutningsfika tagit upp frågor av negativ art för att de ska lösas. Det är helt fel forum.
 
Blir så ledsen. Min katt bröt klon igår och den är helt vriden, bokade en tid till vet idag de hade bara vid 14 tiden iomed att han ev behöver sövas. Frågar en av kollegorna om de e ok jag går vid lunch hon sa ok, sen frågar jag hon andra hon bara asså nej jag tycker inte de är okej när vi har så mycket att göra du får fråga chefen men jag tycker inte de är ok. Och jag vet hon e hans gullegryn så om hon säger nej kommer de inte gå. Fick ringa vet och avboka tiden.. Och försöka hitta någon privat med kvällstider.
Så du bokar hellre om än du frågar chefen? Och lunch ar du rätt till oavsett hur mycket ni har att göra, menade din kollega att du inte får ta lunch?
 
Men varför frågar du runt bland kollegorna? Du ska ju fråga chefen om du behöver få en stunds ledigt.

Nä här på denna arbetsplatsen frågar man kollegorna, får man ok från de så får man ledig. Som sagt chefen vill inte ta beslut. Jo lunch får jag ta, men hinner inte fram å tillbaka dit över lunchen. Men har hittat en kvällsmottagning som får titta på honom. Orkar inte bråka med kollegorna..
 
Nä här på denna arbetsplatsen frågar man kollegorna, får man ok från de så får man ledig. Som sagt chefen vill inte ta beslut. Jo lunch får jag ta, men hinner inte fram å tillbaka dit över lunchen. Men har hittat en kvällsmottagning som får titta på honom. Orkar inte bråka med kollegorna..
Men vad är det för amatörmässigt organiserad arbetsplats? Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. Och bestämmer om man får ta ledigt eller inte. Nu står det 1-1 mellan dina kollegor, vad gör man då?
 
Han står även öppet och klagar på företaget och hur idiotiska de högre cheferna är. Chefen bara satt där och lyssnade och sa ingenting! Jag fick en chock inombords hur kan man acceptera att anställda snackar så mycket skit om sitt jobb?
För att vissa chefer är konflikträdda och inte vågar/vill ta tag i problemen... 🙄
 
Vi har haft uppe detta på möte innan med allihopa att vi känner oss utstötta och han ena har även gnällt mitt framför mig om min semester som alla godkände men en månad efter tyckte han de var för jävligt att jag tog en månad mitt i sommaren som ny. Men öppna käften då och kom inte och gnäll i efterhand. Han står även öppet och klagar på företaget och hur idiotiska de högre cheferna är. Chefen bara satt där och lyssnade och sa ingenting! Jag fick en chock inombords hur kan man acceptera att anställda snackar så mycket skit om sitt jobb?

"Alla" ska inte godkänna din semester. Det gör din chef som har ansvaret för att verksamheten leds på ett bra sätt. Dina kollegor har ingen rätt att spy galla över dig, för ett semesterbeslut chefen tagit. Då går de till sin chef (vilket kan vara samma) och vädrar sitt missnöje - sedan hanteras det organisatoriskt på det sätt företaget valt att arbeta med dylika frågor.

I en intern diskussion har vi på mitt jobb väldigt högt i tak och man får klaga högljutt på företaget och ta upp saker som fungerar dåligt. Sedan bör man alltid ha allmän hyfs och formulera sig på ett konstruktivt sätt, och inte spy galla över personer som inte ens är närvarande och kan försvara sig. Det bör dessutom just ske i ett forum där det passar, med rätt personer närvarande, för att kunna förbättra situationen. Att bara älta negativitet utan målet att förbättra är ingen positiv egenskap hos någon.

Det låter, ur ditt perspektiv, som att din chef inte gör sitt jobb och att ingen heller egentligen förväntar sig det utan det har uppstått en slags ad-hoc organisation som fungerar kasst. En lösning är att du börjar ställa krav på chefen att göra sitt jobb. Exempelvis när du söker ledigt. Du låter inte chefen abdikera mumlande, utan du framställer en ledighetsansökan och förväntar dig beslut utan att kollegorna frågas om veto.

Eller så avslutar du din anställning och satsar på att bidra i en mer mogen organisation, där man får förutsättningar att både må bra och prestera bra. Jag skulle gissa att 95% av företagen där ute är mer mogna (om din beskrivning stämmer), så den sannolikheten är hög.
 
"Alla" ska inte godkänna din semester. Det gör din chef som har ansvaret för att verksamheten leds på ett bra sätt. Dina kollegor har ingen rätt att spy galla över dig, för ett semesterbeslut chefen tagit. Då går de till sin chef (vilket kan vara samma) och vädrar sitt missnöje - sedan hanteras det organisatoriskt på det sätt företaget valt att arbeta med dylika frågor.

I en intern diskussion har vi på mitt jobb väldigt högt i tak och man får klaga högljutt på företaget och ta upp saker som fungerar dåligt. Sedan bör man alltid ha allmän hyfs och formulera sig på ett konstruktivt sätt, och inte spy galla över personer som inte ens är närvarande och kan försvara sig. Det bör dessutom just ske i ett forum där det passar, med rätt personer närvarande, för att kunna förbättra situationen. Att bara älta negativitet utan målet att förbättra är ingen positiv egenskap hos någon.

Det låter, ur ditt perspektiv, som att din chef inte gör sitt jobb och att ingen heller egentligen förväntar sig det utan det har uppstått en slags ad-hoc organisation som fungerar kasst. En lösning är att du börjar ställa krav på chefen att göra sitt jobb. Exempelvis när du söker ledigt. Du låter inte chefen abdikera mumlande, utan du framställer en ledighetsansökan och förväntar dig beslut utan att kollegorna frågas om veto.

Eller så avslutar du din anställning och satsar på att bidra i en mer mogen organisation, där man får förutsättningar att både må bra och prestera bra. Jag skulle gissa att 95% av företagen där ute är mer mogna (om din beskrivning stämmer), så den sannolikheten är hög.
Jag har bara arbetat inom offentlig sektor. Där är nog urusla chefer mer regel än undantag vilket jag djupt beklagar. Det är därför inte så svårt att begripa varför folk gör som de gör i denna tråd.Jag
 
"Alla" ska inte godkänna din semester. Det gör din chef som har ansvaret för att verksamheten leds på ett bra sätt. Dina kollegor har ingen rätt att spy galla över dig, för ett semesterbeslut chefen tagit. Då går de till sin chef (vilket kan vara samma) och vädrar sitt missnöje - sedan hanteras det organisatoriskt på det sätt företaget valt att arbeta med dylika frågor.

I en intern diskussion har vi på mitt jobb väldigt högt i tak och man får klaga högljutt på företaget och ta upp saker som fungerar dåligt. Sedan bör man alltid ha allmän hyfs och formulera sig på ett konstruktivt sätt, och inte spy galla över personer som inte ens är närvarande och kan försvara sig. Det bör dessutom just ske i ett forum där det passar, med rätt personer närvarande, för att kunna förbättra situationen. Att bara älta negativitet utan målet att förbättra är ingen positiv egenskap hos någon.

Det låter, ur ditt perspektiv, som att din chef inte gör sitt jobb och att ingen heller egentligen förväntar sig det utan det har uppstått en slags ad-hoc organisation som fungerar kasst. En lösning är att du börjar ställa krav på chefen att göra sitt jobb. Exempelvis när du söker ledigt. Du låter inte chefen abdikera mumlande, utan du framställer en ledighetsansökan och förväntar dig beslut utan att kollegorna frågas om veto.

Eller så avslutar du din anställning och satsar på att bidra i en mer mogen organisation, där man får förutsättningar att både må bra och prestera bra. Jag skulle gissa att 95% av företagen där ute är mer mogna (om din beskrivning stämmer), så den sannolikheten är hög.

När jag tagit upp detta med chefen så ställer han alltid motfrågor - Finns det något du kunde gjort annorlunda för att inte de skulle vara irriterade över din semester? Eller kanske du kan försöka att ta kontakt med de, och le mot dem och småprata. Eller att "de är ju sånna dem är," Sa jag tyckte de va jobbigt att höra gnäll och klagande om företaget, han bara men har du inte funderat på att säga till de, eller ta in de i enrum och prata ut? Känns så konstigt att allt läggs på mig.
 
När jag tagit upp detta med chefen så ställer han alltid motfrågor - Finns det något du kunde gjort annorlunda för att inte de skulle vara irriterade över din semester? Eller kanske du kan försöka att ta kontakt med de, och le mot dem och småprata. Eller att "de är ju sånna dem är," Sa jag tyckte de va jobbigt att höra gnäll och klagande om företaget, han bara men har du inte funderat på att säga till de, eller ta in de i enrum och prata ut? Känns så konstigt att allt läggs på mig.

Det känns som att din chef inte alls vill göra sitt jobb. Det ÄR konstigt att det läggs på dig.

Om någon öppet hade kritiserat mitt semesterbeslut angående annan kollegas semester , hade det blivit enskilt samtal omgående, en skarp tillrättavisning och en förklaring om hur det ska fungera (dvs att då får man komma till mig och kritisera mitt beslut på tu man hand). Händer det upprepade gånger kan det handla om uppsägningsgrundande illojalitet och då är man på väg ut.

Semesterbeslutet är mitt och därmed inget som ens ska antydas mot kollegorna på ett negativt sätt.
 
När jag tagit upp detta med chefen så ställer han alltid motfrågor - Finns det något du kunde gjort annorlunda för att inte de skulle vara irriterade över din semester? Eller kanske du kan försöka att ta kontakt med de, och le mot dem och småprata. Eller att "de är ju sånna dem är," Sa jag tyckte de va jobbigt att höra gnäll och klagande om företaget, han bara men har du inte funderat på att säga till de, eller ta in de i enrum och prata ut? Känns så konstigt att allt läggs på mig.
Men om dina kollegor gnäller på företaget och du inte vill höra det håller jag med chefen om att du själv får ta det med dem. Det är inte förbjudet att vardagligt gnälla på jobbet och det är inget att springa till chefen med.
 
Men om dina kollegor gnäller på företaget och du inte vill höra det håller jag med chefen om att du själv får ta det med dem. Det är inte förbjudet att vardagligt gnälla på jobbet och det är inget att springa till chefen med.

Nä men det gör ju inte arbetsplatsen till en bra stämning när de säger hur dåligt företaget är, att det alltid varit så. Inte de bästa intrycket att få som ny. Jag tyckte de var jobbigt när jag som ny fick en pust när jag frågade om hjälp, som att jag var jobbig. Då hörde jag att han sa att han inte ville hjälpa oss nya då han inte fick extra betalt. Sa detta till chefen att de inte är kul att be om hjälp till någon som tycker man är jobbig. Helt plösligt får han en ny tjänst med högre lön precis som han ville. Denna tjänsten går ut på att man ska hjälpa och lära upp folk, vilket han avskyr att göra. Chefen säger inte ifrån till honom och låter han ta alla beslut då han vill vara "kompis". De andra kör över chefen hela tiden.... Tragiskt att se, de har även fått ta över vissa av chefens arbetsuppgifter för att chefen inte har koll hur man ska göra...
 
När jag tagit upp detta med chefen så ställer han alltid motfrågor - Finns det något du kunde gjort annorlunda för att inte de skulle vara irriterade över din semester? Eller kanske du kan försöka att ta kontakt med de, och le mot dem och småprata. Eller att "de är ju sånna dem är," Sa jag tyckte de va jobbigt att höra gnäll och klagande om företaget, han bara men har du inte funderat på att säga till de, eller ta in de i enrum och prata ut? Känns så konstigt att allt läggs på mig.
Ja, det är ju lättare att lägga problemen på dig än att göra sitt jobb och försöka lösa dom. 🙄
Du har en fegis till chef som egentligen inte borde vara chef, byt jobb så fort du har annat jobb. Du kommer gå under annars. :heart
 
Nä men det gör ju inte arbetsplatsen till en bra stämning när de säger hur dåligt företaget är, att det alltid varit så. Inte de bästa intrycket att få som ny. Jag tyckte de var jobbigt när jag som ny fick en pust när jag frågade om hjälp, som att jag var jobbig. Då hörde jag att han sa att han inte ville hjälpa oss nya då han inte fick extra betalt. Sa detta till chefen att de inte är kul att be om hjälp till någon som tycker man är jobbig. Helt plösligt får han en ny tjänst med högre lön precis som han ville. Denna tjänsten går ut på att man ska hjälpa och lära upp folk, vilket han avskyr att göra. Chefen säger inte ifrån till honom och låter han ta alla beslut då han vill vara "kompis". De andra kör över chefen hela tiden.... Tragiskt att se, de har även fått ta över vissa av chefens arbetsuppgifter för att chefen inte har koll hur man ska göra...
Om du behöver hjälp och inte får den så fråga din chef. Det är han/hon som ska leda och fördela arbetet och se till att ni har möjligheter att göra det.

Chefen kan mycket väl delegera uppgifter, det är inget du har att göra med så länge det inte hindrar dig att utföra ditt jobb. Hindrar det dig att utföra ditt jobb så ber du chefen instruera hur du ska gå tillväga.


Jag förstår att du inte trivs med ditt jobb (det låter direkt otrevligt), men också hur det inte fungerar för dig, åtminstone som jag uppfattar det här. Sköt du ditt jobb och strunta i andras lön och arbetsuppgifter mm. Fungerar det inte för dig vänd dig till chefen om direktiv. Får du inget direktiv så informera om att du inte kan utföra jobbet utan att få en lösning på ditt problem.
 
Om du behöver hjälp och inte får den så fråga din chef. Det är han/hon som ska leda och fördela arbetet och se till att ni har möjligheter att göra det.

Chefen kan mycket väl delegera uppgifter, det är inget du har att göra med så länge det inte hindrar dig att utföra ditt jobb. Hindrar det dig att utföra ditt jobb så ber du chefen instruera hur du ska gå tillväga.


Jag förstår att du inte trivs med ditt jobb (det låter direkt otrevligt), men också hur det inte fungerar för dig, åtminstone som jag uppfattar det här. Sköt du ditt jobb och strunta i andras lön och arbetsuppgifter mm. Fungerar det inte för dig vänd dig till chefen om direktiv. Får du inget direktiv så informera om att du inte kan utföra jobbet utan att få en lösning på ditt problem.

Jag har ju löst de på egen hand, fick knappt någon utbildning utan chefen tyckte man skulle ta "egna insiativ" gör inget om man gör fel osv. Har ju läst mig fram genom papper men hade gått så mycket fortare om man fått mer hjälp. Får alltid beröm av chefen att han är nöjd med min insats, att jag lär mig fort. Sa att jag inte fick så mkt hjälp av de andra, att de inte vill hjälpa till då säger han men de är bättre du försöker fråga mindre och lita på din magkänsla. Men det handlar om utbetalningar osv så inte alltid man kan lita på sin magkänsla och man vill inte göra alldeles för mycket fel. Sen vet jag inte heller om jag gör fel för istället för att berätta för personen som gjort fel, så snackar de med varandra skit om personen som gjort fel.

Jag kommer nog ta vilket annat jobb som helst. Det brister snart för mig. Speciellt när jag lunchade med min förra kollega idag som berättade att de stått och pratat skit OM henne när hon sitter precis bakom. Även om mig, att jag alltid gör fel, men de har ingen sagt till mig så hur ska jag veta om jag gör fel?
 
Det låter som om ledningen är svag och då uppstår "inofficiella ledare" som bestämmer när chefen inte förmår leda. Har upplevt det på en arbetsplats. Väldigt destruktivt.
Om alla snackar skit om företaget de jobbar på, om varandra och om chefen (?) så blir det ju direkt toxiskt.
Du kan inte ändra på det själv. Att ha ett konfronterande avslutningsfika skulle inte förändra något, utan blir sannolikt en plåga för dig.
Ha du en avslutningsfika om du vill, men jag hade bara försvunnit. Det var det jag gjorde.
Sista dagen sa jag bara, under morronmötet, att "visst ja, idag slutar jag här".
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 679
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
731
Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 377
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 205
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp