Marsvin utbruten ur Unik, häftig, ovanlig, rolig eller bara allmänt snygg. Bildtråd

• Trådstartare Trådstartare Lyan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 1 984

Bukefalos 30 år!

Jag har fått upp så många minnen från olika SM på facebook sista tiden eftersom SM brukar hållas i juni/juli och det gör lika ont varje gång
Vill du förklara för en som har noll koll, hur ett marsvins-SM går till?
Jag har varit på hundutställning och hästutställningar i olika format.

Vill du förklara för en som har noll koll, hur ett marsvins-SM går till?
Jag har varit på hundutställning och hästutställningar i olika format.
Det är svårt att förklara på ett enkelt sätt så jag länkar lite sidor med information och lägger in lite bilder 🙂
Från svenska marsvinsföreningen: Ställa ut marsvin, Ställa ut i petclass, Ställa ut i rasklass. Mina utställningsförberedelser (texten är några år gammal då jag bara har ställt ut några gånger efter pandemin).

Här är också en skojlista jag skrev för en massa år sedan innan jag hade kommit in i en bra utställningsrutin 😂 Den är skriven på ett forum något år innan 2014, men publicerades inte i Marsvinsmagazinet förrän dess.
IMG_9393.webp

Såhär såg bedömningssedlarna för petclass ut fram till för ett par år sedan. Nu har de ändrat lite på dem. Och nej, marsvinen ska inte vara rosa, men det är de enda bedömningssedlarna jag har på telefonen 🤣
IMG_9323.webp

Man kan använda vilken transportbur som helst som är tillräckligt stor, men de flesta som ställer flera marsvin åt gången brukar använda duvtransportburar eftersom de går att dela av och finns i flera storlekar och i våningar
IMG_9325.webp

En gång om året brukar det vara maskerad. Jag har ställt där fyra gånger. Hugo var ett lejon, Inari var en peruk med hatt, Ballerina var ett ballerinakex och Elli var en påfågel
IMG_9328.webp

Det ballerinakexet såg väldigt sött ut må jag säga. :)
Ja, hon var så underbar min lilla Ballerina 💖 Och så oerhört snäll och mild. Hon var mitt första marsvin från Vibys och efter det har jag haft ett helt gäng för jag tycker att de är både så vackra och lagom i temperamentet. De är lätta att uppfostra och ha att göra med, men har fortfarande en liten räv bakom örat som dyker upp med jämna mellanrum. Fast två av dem (som hade samma pappa) klickade jag inte riktigt med för de var lite lättstressade. Fortfarande mycket trevliga, men eftersom jag också är lättstressad så stressade vi tyvärr upp varandra så de fick flytta efter ett tag.

En del utställningsavlade långhår har varit för lugna och försiktiga och det tycker jag är synd för de har aldrig riktigt vågat ta för sig eller hitta på bus utan de har mest bara ”varit”. Jag har rätt dålig koll på uppfödarna som håller på nu eftersom jag inte ställer ut eller avlar längre, men jag vet att tidigare fanns det en del uppfödare som ville ha sina långhår väldigt försiktiga så de skulle sitta mer stilla och därför vara lättare att hålla i päls.

Jag tycker om påhittiga och busiga marsvin, men mina egenuppfödda långhår (utom Ai och Betty) var inte lätta att hålla i päls för de hade ofta minst tre rävar bakom öronen och det där med att sitta still var verkligen inte deras grej 🤣

Lite fler bilder på Ballerina 💖
IMG_9460.webp

Härliga bilder! En nyfiken fråga som du kanske redan svarat på eller inte vill svara på, varför slutade du med marsvinen?

Härliga bilder! En nyfiken fråga som du kanske redan svarat på eller inte vill svara på, varför slutade du med marsvinen?
Tack!
Jag har bara slutat avla och ställa ut. Att vara utan marsvin klarar jag inte så jag har fortfarande fyra 💖 Jag har inte fött upp dem själv dock utan Siden och Silke kommer från Vibys, Nommi kommer från Duettens och Yannis vet jag inte riktigt för jag köpte honom genom en mellanhand. Det var ingen registrerad uppfödare iallafall.

Anledningen till att jag slutade avla var för att jag fick in flera hälsoproblem på kort tid så när Epica inte blev dräktig efter att ha suttit med två hanar och sedan fick äggstockcystor så kände jag att jag kunde inte fortsätta avla på mina egenuppfödda med gott samvete. Jag hade säkert kunnat avla dem sunda igen, men det hade varit på bekostnad på de närmaste generationerna och det hade inte varit rätt mot dem. Att Nosti (ensamunge i min sista kull) dog bara knall fall när han var tre år visade att det var rätt beslut. Epica blev, mot alla odds, nästan sju år gammal och dog i januari förra året. Hon var den sista av mina och eftersom jag behöll nästan alla egenuppfödda själv och de som såldes inte gick i avel så finns det ingen alls kvar från min uppfödning.

Att jag inte ställer ut längre beror på att jag pga min hälsa inte orkar med allt jobb som krävs inför en utställning och att vara iväg en hel dag. Jag har heller inte längre råd eftersom sjuka djur har ätit upp mycket av mina sparpengar. Innan byggde jag också hus, plattor och andra marsvinsgrejer som jag sålde för att ha råd med utställningarna, men det orkar jag inte heller göra längre pga hälsan. Jag saknar utställningarna jättemycket så hoppas att jag ska kunna börja ställa ut igen någon gång i framtiden!

Här är mitt lilla gäng jag har nu 🥰
IMG_9476.webp

Jag har gjort misstaget att visa pojkvännen lunkaryor vid några tillfällen så nästa marsvin måste nog bli en lunkarya så jag slipper tjatet 😂 Min nuvarande dröm (förutom en ice lilac/golden ”badger” som nog alltid kommer att ligga överst) är en långhårig black devil, men jag känner bara till uppfödare som jobbar med dem som korthår och skinny så det lär nog ta ett tag innan det kommer långhåriga också. Det är dock inte särskilt lätt att få tag i lunka heller för sist jag kollade så fanns det bara tre uppfödare i Sverige. Fast Yannis, som är äldst, har bara precis fyllt 4år så det ska förhoppningsvis dröja något år innan det kommer hit någon ny för jag känner att nuvarande buren är lite för liten för 5st trots att den nog är laglig för 10. Jag har inte mätt den, men jag om jag går efter ögonmått och materialåtgång så borde den vara ungefär lika stor som den gamla som var laglig för 12.
Här är en lunka i päls och trots att jag föredrar prydliga sheltie och coronet så kan jag inte förneka att de är fördjäkla charmiga 😍😂
IMG_0962.webp

Och en riktigt snygg devil!
Fast jag blev ledsen när jag tittade på burarna de bor i. Så pyttesmå :cry:
IMG_0964.webp

Jag tycker dalmatiner och california är galet söta!
Det är de! Jag har för mig att min Dominik var en av de första långhåriga här i Sverige. Både hans päls och teckning var en överraskning för han var från en hoppsankull mellan en lilac från californiaavel (de trodde inte att han var california eftersom han inte hade någon mask, men det går ju inte att se en lilac mask på en lilac päls) och en virvelhona utan stam. Jag tror att han även var en av de första med vita fläckar för jag hade en som skickade och frågade var jag hade betalat för honom för han ville avla fram med vita fläckar och visste inte vad han skulle ta för pris för dem (california var fortfarande väldigt dyra då), men jag fick Dominik som gåva av hans uppfödare så det kunde jag inte svara på 😅 Jag fastnade för hans vita melering i ansiktet så att han blev både california och långhårig var en bonus!
IMG_1045.webp

Att han dessutom blev en riktigt framgångsrik utställningsgris var också roligt! Hela hans namn var till slut 3PoY-17 4PoY-16 MGP Abbylines Dominik
Dominik (2).webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar