Måste det säga klick?

Sv: Måste det säga klick?

Jag har efter många om och men bestämt mig för att köpa ny häst och därefter sälja min nuvarande älskling, då vi vill olika saker med vår tillvaro. Har provridit två hästar hittills och den ena gick snabbt bort, medan den andra var riktigt trevlig. Lagom utbildad, lagom temperament, snäll att hålla på med, trevlig ägare, bor fortfarande hos sin uppfödare och vi fick se mamma & syskon, jag har både ridit dressyr, hoppat och ridit ut. Kan egentligen inte klaga på något alls och jag tycker om den. Men på något sätt tvekar jag ändå.
Läste i en tråd här på Buke om hur folk hade fått sina hästar och de allra flesta sa att det bara sa klick, och de allra flesta köpte också en helt annan häst än vad de tänkt sig. Måste det säga klick för att man ska trivas med och älska sin häst? Eller växer det fram? Kan det vara att jag bara våndas lite över det stora steget att säga hejdå till min nuvarande häst? Kan tillägga att han var precis en sån häst som jag inte skulle ha, men det sa klick (främst mellan min mamma och hästen faktiskt) och där stod vi sedan. Kanske är det den känslan jag jämför med?
Sen är jag också rädd att jag förhastar mig, kan den första hästen jag provrider verkligen vara rätt, eller kommer det klicka med nån annan om jag väntar? Tacksam för era åsikter :)

Jag har 2 historier som kanske kan hjälpa dig lite...

Min andra ponny som jag fick av mina föräldrar när jag var 12 blev min mamma helt förälskad i och etfersom den passade de krav vi hade så köpte vi den. Jag ångrade mig den första tiden eftersom med mina första ponny så klickade det direkt och när det nu inte klickade så kändes det fel. Men allt gick jättebra, jag behöll henne i 4 år och skulle aldrig velat haft en annan häst att lära mig rida på. Hon var perfekt, lugn och smart fast inte tråkig. Vi hade skitkul ihop och jag har en miljon roliga minnen med den hästen. Men ålskade henne gjorde jag inte på det sättet, och att sälja var öht inte sorgligt. Hon hade lärt mig det hon kunde och nu ger hon en annan liten tjej samma roliga minnen som jag har. I efterhand kunde jag inte fått en bättre häst, trots att jag varken sörjde att hon for eller saknar henne.

När jag jobbade som hästskötare red jag in en Camargue-ponny på 136 cm, en liten skitponny som jag inte hade ridit om min chef inte hade bett mig. Ponnyn kunde bara ledas i grimma (4 år gammal), inget annat hade dom lyckats lära den. Det tog mig på dagen 3 veckor att lära hästen bli borstad, lyfta hovarna, bli longerad och riden i alla gångarter samt att hoppa ett litet kryss i galopp. Vi klickade helt enkelt, och trots att det är över 1,5 år sedan jag såg hästen sist (när jag slutade jobbet) så tänker jag på den varje dag och planerar hur ja ska kunna köpa denna lilla kaxiga skit-ponny på 136 cm, som är har allt jag inte vill ha hos en häst. Men jag är kär, så är det bara.
Ett roligt tillägg är att jag var nere i Frankrike och såg på över 100 Camargue-hästar som visades upp, och många var till salu. Den jag fastnade för försökte det första den gjorde att bita mig i armen, men jag klickade med den ändå och frågade vad den kostade. Då började hon jag var med att skratta eftersom denna ponny var kusin med den jag ridit in. Uppenbarligen fanns det något i de här små ponnyerna, som föll mig i smaken.

Så vad vill jag säga?
Antingen köper du RÄTT häst, och har sjukt kul med den. Är du mer intresserad av ridningen och vill att allt ska fungera problemfritt tycker jag att du ska välja med huvudet.
Eller så köper du Hästen med stort H. Har du tur så är den Hästen en bra individ och lätt att ha och göra med, och då får du det bästa av två världar. Har du otur är den Hästen din raka motsats och allt du hatar, men du älskar den och skulle gå på vatten om så krävs för hästens skull. Det är såklart en underbar känsla, men är det värt det i all vardagsstress?
Väljer du RÄTT häst blir det alltid bra, men väljer du Hästen med stort H får du ju uppleva något speciellt...
 
Sv: Måste det säga klick?

Min senaste häst stod i mitt stall i flera år innan jag insåg att det var mitt hjärta. Jag ogillade honom faktiskt väldigt mkt i början tom :p Men omständigheter gjorde att det blev min projekthäst och sedan köpte jag honom ett år senare. Vi gick genom eld och vatten för varandra, och den kontakten har jag aldrig haft med någon annan häst. Så ja, i mitt fall kunde det växa fram :)
 
Sv: Måste det säga klick?

KL.

oj.. Det måste inte säga klick.. Inte alls första gången eller första tiden. Jag har tagit hand om hästar som varit sega som sköldpaddor, pigga som kaniner, snälla som lamm och elaka drakar. Det har varit mina egna, ridskolehästar och andras hästar. Det som har avgjort hur mycket jag har tyckt om dem har varit den tid och engagemang jag lade ned. Eller snarare hur väl jag lärde känna hästen. Till och med med Magie, ett sto som försökte sparka den som kom in i boxen och som fick mig nästan att gråta av uppgivenhet för att vi inte fick kontakt blev en guldklimp efter att jag började förstå mig på henne.. Precis som med en person så är det riktigt svårt att avgöra på bara några korta kontakter om den kommer bli din bästa vän. Och som folk tidigare har sagt så kan man faktiskt sälja om man inte får en nära rolig relation efter 6-12 mån =)

Lycka till med den nya hästen vilken det nu blir..
 
Sv: Måste det säga klick?

Jag tror inte du behöver vara rädd att missa nån häst idag. Det är snorsvårt att sälja häst idag. Hur fin den än är. Har varit och provat en som det inte heller sa klick med, men hon hade ett fantastiskt temperament. Sitter nu kallt och avvaktar och hoppas att de inte får sålt så lätt, så kan jag pruta sen. Har dessutom en jag måste sälja först....
 
Sv: Måste det säga klick?

Jag har nog inte klickat med någon av mina hästar så där på en gång utan jag har upprättat en god relation efter hand.
 
Sv: Måste det säga klick?

Min första häst (som jag fortfarande har kvar och fyller 17 år iår...:laugh:) sa det klick med, jag har älskad den hästen sen första sekund. Trots att resan har varit lång, knölig, tårfylld och bitvis omöjlig så har jag älskat den hästen...:love:

Nu står han tyvärr med en skada som gör att han aldrig mer kommer fungera som ridhäst igen mer än kanske som skogsmulle... Men han ska stanna hos mej, är sugen på att fixa lösdrift för att han ska få gå ute så mycket som möjligt och bara ha det bra...:laugh:

Hans lillasyster däremot...
Första gången jag såg henne var sommaren då hon var 2 år gammal. Hon hade lång trasslig man, hög över rumpan, väldigt liten (tyckte jag då som nästan enbart red halvblod på 1,70), väldigt nyfiken och försökte gnaga på mina och mammas tår genom sandalremmarna. Och ja, söt var hon väl, men ne...inte mer.. Då pratade jag mer med den lilla eksemponnyn som var i samma hage som lyckades fånga min uppmärksamhet mer.
Andra gången jag träffade henne fick jag för mej att hennes man skulle redas ut, då bet hon mej...:mad: Och jag bet tillbaka, i örat, sen har vi aldrig haft det bekymret mer...:D

Nu fyller den lilla hästen 10 år och har alltså varit hon mej i över 7 år. Det bara blev så, vet faktiskt inte hur det hände. Men förmodligen hade hon bestämt sej för att följa mej och så blev det...:o
Hon slutade på imponerande 152 cm över havet ;) och är enligt mej den vackraste häst jag någonsin träffat. Sen att hon har ett temperament som guld gör ju inte saken sämre. Och jag litar på henne till 200%. Hon förvånar mej fortfarande varje dag med sitt lugn och klokhet i olika situationer...

Mvh Domino_s
 
Sv: Måste det säga klick?

Men då har du ju egentligen svaret själv, för det verkar inte som att du är helt säker på att du vill ha den här hästen. Tror du att det kommer dyka upp en bättre häst så småningom är det nog klokast att vänta och se. Det finns så mycket hästar till salu, och även om du är kräsen kommer du helt säkert hitta en som passar dig utmärkt, både till sätt, utbildningsnivå och utseende.

Klart man inte ska gå enbart efter utseende, men jag tycker det ofta verkar som att folk tycker det är tabu att se till huruvida hästen är bildskön eller inte. Det jag försöker få sagt är att en ful häst inte behöver vara bättre än en fin bara för att den antas att den bör ha talanger som väger upp för avsaknaden av utseende (dvs talang, temperament m.m). Med tanke på hur mycket hästar det finns till salu kan man vara kräsen som köpare :)

Kort och gott, gå på magkänslan och lycka till med hästköpandet!
 
Sv: Måste det säga klick?

*delvis KL*

Sen tror jag att man ändrar sin syn på hästen ju längre tiden går och ju mer man fäster sig vid den.
Min tant är ingen skönhet, fux utan tecken, jättetråkig. Första gången dottern såg henne utbrast hon: Men mamma, vilken ful häst. :o

Nu nåt år senare så tycker vi ju att hon är det sötaste som finns. I mina ögon är hon lik alla stiliserade bilder på islandshästar som töltar/går pass eller dylikt. Flott, snygg exteriört, supergångarter. Även om de andra i stallet skrattar lite åt mig. Fast de tycker också att hon är ruskigt söt pga hur hon är som 'person'.

Men jag vet ju att hon egentligen inte är särskilt vacker, men i mina ögon är hon det finaste stoet som finns. (eftersom jag har en hingst också så får ju han vara finast också ;) ) Jag vet att hon inte har exteriören för sig, hennes gångarter är väldigt bekväma, men absolut inte 'vackra' och imponerande.
Jag bara väljer att inte låtsas om det ;)
 
Sv: Måste det säga klick?

Jag är inte helt säker på att det är precis den här hästen jag vill ha, men jag är säker på att den här har allt jag vill ha i en häst. Den har bara inte slagit mig med häpnad, vilket jag tror är pga utseendet och den lite intetsägande bilden jag får av hennes personlighet och temperament. Däremot har jag efter att ha sett filmerna typ 24/7 nu börjat tycka att de där utseendebristerna som vid första ansynen gjorde att jag nästan ville vända i dörren, nu är nästan osynliga. Sen är jag ingen som ska ha en häst med massa personlighet och energi, då jag är mer för trygghet och ridglädje och såna hästar kan bli lite "för mycket". Min nuvarande är sån och han är alldeles underbar och jag älskar honom, men i vardagen går det mig på nerverna och det är nästan inte roligt att åka till stallet längre. Så jag tror det är en sån här häst jag behöver. Jag får helt enkelt bara hoppas att den här är en renlig typ så jag får en vit häst istället för en brun :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 948
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 631
Senast: Gunnar
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 777
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 279
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp