Måste få lätta på hjärtat...

C

Croupy

Hej!

Nu är det så att jag står i grubbel o grubbel och måste helt enkelt lätta på mitt hjärta och få höra hur ni tycker o tänker :).
Jag vill Inte ha någon taskig kommentar elr liknande, det är nog det minsta jag behöver ;).

Nu är det så att jag har en foderhäst hos mig som jag har haft sedan sommaren/hösten.
Han har varit en riktig oro för mig, samtidigt som han har varit som en dröm.

Han är så underbar för att han är det i stallet - när Alla hästar är inne och det är bra stämning.
Om han är ensam blir han som bortkopplad ifrån mig och kan liksam bara klampa över mig för att se var alla andra är (självklart blir jag smått arg och säger ifrån, visar att han inte får trampa på mig m.m).
Men när de flesta är inne, så kan han vara så himelskt personlig och gosig.
Man får göra i princip vad man vill med honom, är inte alls rädd om öron elr liknande.

Utanför stallet, är han också hemsk. Tittig som s*tan, så stå och titta (spänd som en fiolsträng) på saker hur länge som helst och vägrar då samtidigt att ens lägga märke till mig och vägrar samtidigt att gå.

I ridhuset/på uteritten är han likadan om han är ensam. Det tar ett bra tag för honom att koncentrera sig på mig och bli mjuk och arbetsvillig.

Men när han vill arbeta med mig... Gud vilken så underbar han kan vara!
Mjuk i munnen, känslig för hjälperna och lyssnar fint, men bara när man gör rätt.
Vilket gör honom på det sättet en superfin läromästare :).

Men han kan bli svår också, speciellt i galoppen elr hoppningen. Då blir han het och väldigt stark, kan också ibland "stäng av".

Innan jag fick henne så älskade jag att hoppa och hade en massa planer på tävling o så, men nu har jag nästan blivit rädd för det.
När de ska bli hoppning på träningen får jag nästan en knut i magen...


Och nu är det så att min mamma känner en tjej som föder upp PRE hästar (vilket från början egentligen varit min drömhäst x).
När mamma berättade att jag började tröttna på min häst så sa hon att hon hade en treåring tillsalu.

Ett pre sto... Hon är grundinriden, körd och NH tränad. Hon ska enligt ägaren vara lugnet själv, en häst som är cool, mysig och väldigt personlig. En häst som skulle ge allt för sin ägare.
Det tilltalade mig.

Att för en gångs skull kunna få en personlig kontakt med min häst.
Kunna rida ut i skogen utan att behöva kämpa för att få hästen att gå fram.
Kunna vara med från "början" och bilda ett sånt här underbart band.

Visserligen vet jag att jag inte är tillräkligt duktig för att utbilda en 3 åring inom t.ex dressyr helt själv.
Men jag har många kontakter som är villiga är hjälpa mig samt så skulle jag kunna ta privat lektioner minst 1/veckan.
Men dock vet jag att jag kan utbilda en häst i all hantering och för att det skulle kunna gå som skogsmulle häst (dock har jag lite högre ambotioner..).


Jag vet inte vad jag ska göra!! :confused: :confused:

Ska jag lämna tillbaka min foderhäst och köpa pre stoet?
Hjälp mig att tänka ut det här?...

Kram.
 
Sv: Måste få lätta på hjärtat...

Tycker det låter som om du redan bestämt dig. Följ ditt hjärta, hästar och ridning ska vara roligt, inte ska du behöva bråka varje dag med pålle.

Lycka till!

Kram S.
 
Sv: Måste få lätta på hjärtat...

Håller med. Du verkar redan ha bestämt dig.
Hade jag varit i dina skor skulle jag nog också se mig om efter en annan häst. Det låter inte som om det är roligt längre med hästeriet för dig just nu.
lycka till!
 
Sv: Måste få lätta på hjärtat...

Lämna tillbaka och köp. När jag lämnade tillbaka min sista fodehäst och köpte en 3-åring så var det min första riktiga kontakt med en unghäst. Och där stod jag...på helt egna ben, med första egna hästen och dessutom bara en 3-åring. Vad sjutton har jag gjort?!

Det gick hur bra som helst. Anledningen var jusst att han var som du beskriver "din" 3-åring. Han var lugn, trygg, nyfiken på att lära sig och mycket lyhörd. Har än idag aldrig träffat på en så okomplicerad häst. Jag resonerade som så att vi hade all tid i världen på att nå de mål vi ville och så tog jag tränare till hjälp på vägen.

Det är inte målet som är det viktigaste, det är resan dit.


Lycka till med ditt val // Voff
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 581
Senast: Wonderwoman
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 569
Senast: Imna
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 518
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp