mat till kräsna småvovvar!

Mammadutt

Trådstartare
Min dvärgpudel och chihuahua har svårt att få fint hull, jag ger dom nu nutro choice och har tidigare gett royal canin så jag ger dom högkvalitativt foder. Men kräsna som dom är så äter dom dåligt, pudeln äter mkt mer men är ändå mager. Dom är avmaskade, så det är inget sådant!

Ibland steker jag älgfärs eller vanlig köttgärs och kokar ris till och ger dom, är det bra att ge dom det?
Tänkte om jag ska börja ge dom oftare av det. Eller har ni tips på andra saker jag kan ge, speciellt till pudeln som är smalast.

tacksam för svar.
 
Har du testat att ge fruset färskfoder, tex Klass? Många hundar äter det med förjusning! Det är viktigt att just små/dvärghundar får i sig rätt näring, de har inte så stora magar och därmed är risken större att de blir mätta på sånt som de inte borde.

Vet du med dig att de inte får smakbitar av annan mat eller kakor tex?

Om de gillar hemmalagat så kan du med fördel laga till det själv. Men gör det då efter konstens alla regler så de inte får någon brist! Kan rekommendera Hundmatboken. Där finns färdiga recept och mycket annat.
 
Mina "småttingar" är också dåliga på att äta. Men nu är de i hyffsat hull då jag 1. ger ett högenergifoder med 30 % fett (RC), 2. komplementerar med späck (finns i köttdisken), olja, gräddfil etc. Jag måste variera lite- annars äter dom inte.

Köttfärs och ris blir dom nog inte fetare på. Det är mager mat...
 
ahhh det e magert, grejen är att pudeln samtidigt är känslig i magen.... så det är svårt att ge honom viss mat, ska prova köpa från charken och testa... hehe :D
 
Kolla efter nått Lamm & Ris foder med mycket fett i. Bra för känsliga magar och så behöver de inte äta så mycket heller om det är energitätt!!

Hör dig för i nån butik om de har matrpover så kan du testa om de äter det!

Jag är inte så mycket för att byta foder och så, men lite provpåsar kan de få knapra på! :)

Om maten står framme och man inte har det i sluten behållare så torkar fettet och vissa hundar tycker inte att det är så gott. De vill ha det bara när påsen är nyöppnad!
 
Jag ger dom lamm och ris nu från Nutro.... men pudeln är fortfarande mager och chihuahuan gillar inte fodret.... jäkla småkräsna troll... :smirk:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 072
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 037
Senast: Lillebjörn
·
Katthälsa Jaha, då var det dags för lite spekulationer igen :D Min lilla Myra är ständigt hungrig. Så fort jag rör mig så springer hon runt mina...
2
Svar
22
· Visningar
10 286
Senast: Mahonia
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 652
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp