Mata småfåglarna

Bukefalos 30 år!

Det har varit lite extra roligt att mata småfåglarna den här hösten/vintern då det varit fler sorter som jag inte sett hänga här så ofta annars + extra talrikt med domherrar (🥰). Så det känns väldigt bitterljuvt att den satt där i trädgården idag igen, rovfågeln. Det kan ju förvisso vara en annan individ, men det är nog samma sort som sist iaf.

Jag matar utanför fönstret så att katterna kan titta, så det är ju bara de som lever närmast oss som vågar vara här men det är ett gäng talgoxar, en liten gärdsmyg som har vår balkong som vinterrevir (sitter inne på balkongen under tak och tittar ut) och en familj blåmes som varit här i flera år. Den lilla, lilla blåmeshonan vet att det är jag som kommer med mat och knackar på rutan om det är slut. :love:

(Hon känner på något sätt igen mig även när jag går ut genom porten på andra sidan huset, för då stannar hon vid matstationen jag hängt på den sidan för att se om det är nya talgbollar på väg. :D)

Vågar tyvärr inte mata de som hellre äter på marken eller längre ner i buskarna, vi har så fruktansvärt mycket och stora råttor här. :wtf:

Vidareutvecklar varför jag uppskattat att mata fåglar lite extra mycket senaste månaderna. Det är typ alltid talgoxe, nötväcka och blåmes i trädgården, egentligen oavsett om jag matar eller ej. Men nu har det varit ganska ofta som det varit så mycket som 12-13 olika sorters fåglar på besök.

Vad som skiljer sig mest från andra år är nog att det varit bergfinkar och bofinkar här under hösten/vintern och inte bara på våren (men nu är det nog någon vecka eller två sedan jag såg en bergfink senast) + att det är svartmesar här dagligen. Nog bara sett en och annan sporadiskt förut. Stenknäckar är också mer på daglig basis den här hösten, tillsammans med grönfinkar. Och domherrarna är som jag skrev förut mer talrika och regelbundna.

Den enda "besvikelsen" är väl att större hackspettar inte kommit hit lika ofta som annars, och att jag bara sett steglits och stjärtmes vid enstaka tillfällen.

I övrigt så grämer jag mig över att jag inte lyckas se skillnad på entitor eller talltitor. :cautious:

Vidareutvecklar varför jag uppskattat att mata fåglar lite extra mycket senaste månaderna. Det är typ alltid talgoxe, nötväcka och blåmes i trädgården, egentligen oavsett om jag matar eller ej. Men nu har det varit ganska ofta som det varit så mycket som 12-13 olika sorters fåglar på besök.

Vad som skiljer sig mest från andra år är nog att det varit bergfinkar och bofinkar här under hösten/vintern och inte bara på våren (men nu är det nog någon vecka eller två sedan jag såg en bergfink senast) + att det är svartmesar här dagligen. Nog bara sett en och annan sporadiskt förut. Stenknäckar är också mer på daglig basis den här hösten, tillsammans med grönfinkar. Och domherrarna är som jag skrev förut mer talrika och regelbundna.

Den enda "besvikelsen" är väl att större hackspettar inte kommit hit lika ofta som annars, och att jag bara sett steglits och stjärtmes vid enstaka tillfällen.

I övrigt så grämer jag mig över att jag inte lyckas se skillnad på entitor eller talltitor. :cautious:
Det där med att se skillnad på Entitor eller talltitor är ju hopplöst.

Lite större/mindre fläck under hakan och knappt synliga streck eller inte på den gråbeiga vingspegeln...

Dom sitter ju för tusan inte stilla tillräckligt länge för att man ska hinna se ordentligt, och dessutom skulle någon sitta stilla lite längre så sitter den såklart vänd på ett sätt som gör att det inte går att vare sig fläckar eller streck.

Skitsvårt!

Har fruktansvärt mycket fåglar men ser inte skillnad på nån. Vi fyller frön på morgonen och vid lunch är det slut. På 2 dagar går det 1 sån rulle man kan hänga upp samt ca 12 talgbollar och varje morogn kastar vi ut lite havregryn på backen.

Har som tur är inga skator eller liknande men en del korpar och de håller sig längre bor.

Har 4 hackspettar som brukar komma. Därför jag tror det går så mycket på talgbollarna några nötskrikor och flera domherrar och koltrastar.

Sambon klagar på att de äter för mycket men det är han som är först på att fylla upp.

Finns det något annat man kan mata dom med man har hemma? Förra året fick jag lite älgspäck att hänga upp men upplevde inte att det gick alls.

Förutom de drag som nämnts så ska ju entitans kind och bröst vara mer samma färg och liksom smälta ihop, medan talltitans kindfläck "ofta" är mer avgränsad. Och så hur blank respektive matt den svarta färgen är. Men jag vet inte hur lätt sådant är att avgöra om de inte sitter bredvid varandra och poserar. Verkar vara lätet som skiljer sig mest. I norra Sverige finns som tur är inte riktigt just det här problemet, jag bara kallt utgår från att det är talltita varje gång eftersom entita inte finns här. Bekvämt. :D

Det där med att se skillnad på Entitor eller talltitor är ju hopplöst.

Lite större/mindre fläck under hakan och knappt synliga streck eller inte på den gråbeiga vingspegeln...

Dom sitter ju för tusan inte stilla tillräckligt länge för att man ska hinna se ordentligt, och dessutom skulle någon sitta stilla lite längre så sitter den såklart vänd på ett sätt som gör att det inte går att vare sig fläckar eller streck.

Skitsvårt!
Ja, det som gör det ännu svårare är ju att de sällan sitter still länge nog, och om de förmodan gör det så är det precis som du säger att de tenderar att vara vända på fel sätt.

Som @Mkb säger så är väl lätet det som ska vara enklast att skilja på, men det är inte min starka sida! Funderar på att ladda ned en app som identifierar fågelläten/sång av enkom den här anledningen, haha.

• Gilla
Reactions: Mkb
Ja, det som gör det ännu svårare är ju att de sällan sitter still länge nog, och om de förmodan gör det så är det precis som du säger att de tenderar att vara vända på fel sätt.

Som @Mkb säger så är väl lätet det som ska vara enklast att skilja på, men det är inte min starka sida! Funderar på att ladda ned en app som identifierar fågelläten/sång av enkom den här anledningen, haha.
Gör det! Många av de fåglar du beskriver att du har runt dig har dessutom ganska distinkta läten som är enkla att känna igen när man väl lärt sig dem. Jag har BirdNet och tycker den ofta fungerar bra men har hört gott om andra appar med, sen kanske man inte ska lita blint på den utan helst dubbelkolla men man kan åtminstone se det som förslag.

Förutom de drag som nämnts så ska ju entitans kind och bröst vara mer samma färg och liksom smälta ihop, medan talltitans kindfläck "ofta" är mer avgränsad. Och så hur blank respektive matt den svarta färgen är. Men jag vet inte hur lätt sådant är att avgöra om de inte sitter bredvid varandra och poserar. Verkar vara lätet som skiljer sig mest. I norra Sverige finns som tur är inte riktigt just det här problemet, jag bara kallt utgår från att det är talltita varje gång eftersom entita inte finns här. Bekvämt. :D
Jag har ju multum med fåglar som äter i Syrensnåret (vår fågelmatning) utanför fönstret till kontoret. Det är rätt nära, och i mikropauserna vid datorn så brukar jag kolla på fåglarna. Jag har en kikare tillreds för att kunna kolla lite närmare.

Tyvärr så hörs inte något läte in i huset, så det har jag ingen nytta av.

Bor i ett område som har båda arterna...

Det är en annan sak när man är ute i skogen.

Såg en gröngöling för första gången idag! Den satt på insynsskyddet en liten stund i all sin prakt, och eftersom att jag läst att ofta befinner sig på marken så tänkte jag att den kanske kommit tillbaka en stund senare när jag såg en ungefär lika stor fågel röra sig strax under syrenbusken.

Men nej, det var såklart rovfågeln igen. Den framstod dock mest som en brötig skata som körde bort småfåglarna snarare än lyckas ta någon. Sen satt den där en stund och chillade, men det var tydligen länge nog för att det skulle komma tillbaka småfåglar och käka samtidigt som den var kvar... känns illavarslande.

Vilken artrikedom, så roligt! Och gröngöling, hur coolt? :love: Här är det väldigt många pilfinkar. :D Några blåmesar, talgoxar och ett par större hackspettar som stammisar. Men för flera år sedan var här också nötväcka, bergfink och bofink, många grönfinkar och gulsparvar och ibland någon steglits. Älskar de glada färgerna på steglitserna, men den senaste jag sett var en som någon av mina förra katter hade mördat och släpat in som en gåva på mitt köksgolv. :( Bofinken är ju här och väsnas på somrarna så den kunde ju få visa sig lite nu när den inte har sitt mest tjatiga läte utan är tyst och söt.

Vilken artrikedom, så roligt! Och gröngöling, hur coolt? :love: Här är det väldigt många pilfinkar. :D Några blåmesar, talgoxar och ett par större hackspettar som stammisar. Men för flera år sedan var här också nötväcka, bergfink och bofink, många grönfinkar och gulsparvar och ibland någon steglits. Älskar de glada färgerna på steglitserna, men den senaste jag sett var en som någon av mina förra katter hade mördat och släpat in som en gåva på mitt köksgolv. :( Bofinken är ju här och väsnas på somrarna så den kunde ju få visa sig lite nu när den inte har sitt mest tjatiga läte utan är tyst och söt.
Just pilfink hör faktiskt till de arterna som gör den här säsongen lite extra för min del, haha. Inte för att det råder någon brist på dem i grannskapet, brukar alltid se massor i flera trädgårdar när jag går och handlar - men de har sällan brukat hänga här. :D

Vi har en flock förvildade papegojor här i området och de kommer och äter ibland, men de har lite svårt att komma åt fröna så brukar inte stanna länge.

20251226_091553.webp

Liknande trådar

• Skator

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat