Matlagning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig kunnat laga mat annat än efter recept. Att laga mat efter recept är inte heller problemfritt, för det går aldrig att köpa exakt mängd ingredienser och det blir alltid något över. Det där som blir över vet jag sällan hur jag ska använda. Jag har fått förslag på att göra samma rätt en gång till då, när jag fått något över, men i praktiken så fungerar inte det. Det blir ändå alltid något över.

En gång försökte jag få alla ingredienser att ta slut samtidigt när jag gjorde tacos, men efter att ha ätit tacos dagligen en tid, så ville jag inte se tacos mer. Det är mitt klockrenaste exempel men är giltigt även för annan mat.

Det finns ju massor av recept på nätet, bara en sökning bort. Haken är att det är så otroligt tidskrävande att hitta exakt rätt recept. Ibland går recepten bort för de är för krångliga eller tidskrävande. Ibland innehåller de något jag inte äter. Sen har jag nästan aldrig alla ingredienser hemma och måste handla först. Det blir lite övermäktigt för mig, med all planering, matlagningen och sen DISKEN. Det blir alltid så jäkla mycket disk när jag lagar mat. Planeringen är ju också en rätt rejäl energitjuv.

Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.

När folk pratar om att göra en soppa så vet jag inte hur. När folk pratar om att en viss ingrediens passar med fisk, så har jag ingen aning om hur man ska göra för att tillaga det. Matlagning är abstrakt och svårbegripligt.

För några veckor sedan var jag i Stockholm och besökte då en kompis. Under tiden jag var där så lagade hon mat. Hur hon började maten vet jag inte men sen såg jag henne skära en okänd mängd tomater och paprika som hon slängde ner i grytan. Sen var det fänkål och champinjoner. Och så en skvätt matlagningsgrädde som hon råkade ha. Sen var det ett par buljongtärningar och oliver. Och slutligen lades det ner fisktärningar. För mig var det rena magin. Jag hade aldrig kunnat göra om samma sak. Jag fattar verkligen inte hur hon fick ihop det där.

Att jag inte kan laga mat är ett problem och en sorg. Men det är ju inte bara det jag inte kan. Förra gången jag var hos arbetsterapeuten så var målen inför nästa gång, att få ordning i köket. Det har jag misslyckats med. Jag ska till arbetsterapeuten i morgon och köket är fortfarande kaos. Tanken var att prata om mat nästa gång, men när jag nu har misslyckats med att få ordning i köket så vet jag inte om det blir så.
 

Jag har både keramiska och teflon. Upplever inte någon av dem slitagekänsliga direkt, men de keramiska syns inte ens de inte är nya. De är äldre än teflonpannan.

Jag är inte alltid helt förtjust i de keramiska dock, det "hala" blir för mkt ibland eller hur man ska säga. Därav även en teflonpanna.

Jag tycker inte alls om gjutjärn dock.
 
Jag har både keramiska och teflon. Upplever inte någon av dem slitagekänsliga direkt, men de keramiska syns inte ens de inte är nya. De är äldre än teflonpannan.

Jag är inte alltid helt förtjust i de keramiska dock, det "hala" blir för mkt ibland eller hur man ska säga. Därav även en teflonpanna.

Jag tycker inte alls om gjutjärn dock.
Kan rekommendera kolstål om du inte är något fan av gjutjärn. Jag har bådadera :)
 
Nu har jag även provat burgarna med ricottaost.

Burgarna var svåra att steka då "färsen" var torr och smulig. De föll isär när jag vände på dem. Sen vara burgarna hopplösa att äta. Att hålla dem i handen var uteslutet så det fick bli med kniv och gaffel (och allt föll isär i alla fall). Smaken var också rätt intetsägande.

Dessutom har jag nu en halv förpackning ricottaost kvar som jag inte har en aning om hur jag ska använda. Tydligen kan inte ens folket på Ica få ingredienserna att gå jämt ut.
 
Nu har jag även provat burgarna med ricottaost.

Burgarna var svåra att steka då "färsen" var torr och smulig. De föll isär när jag vände på dem. Sen vara burgarna hopplösa att äta. Att hålla dem i handen var uteslutet så det fick bli med kniv och gaffel (och allt föll isär i alla fall). Smaken var också rätt intetsägande.

Dessutom har jag nu en halv förpackning ricottaost kvar som jag inte har en aning om hur jag ska använda. Tydligen kan inte ens folket på Ica få ingredienserna att gå jämt ut.
Det låter som om din kasse varit väldigt smaklös, så tråkigt. Av det du skrivit här så kan vi iallafall komma fram till att smaklöst inte är din smak. Det gör ju att du fått ut något av det här försöket om än inte det du hoppades på.
Jag tror för övrigt fortfarande på att steka det du fick med som bonus i skivor med olika kryddning för att få jämförelse material som du kan jämföra rakt av vid ett tillfälle.
 
Nu har jag även provat burgarna med ricottaost.

Burgarna var svåra att steka då "färsen" var torr och smulig. De föll isär när jag vände på dem. Sen vara burgarna hopplösa att äta. Att hålla dem i handen var uteslutet så det fick bli med kniv och gaffel (och allt föll isär i alla fall). Smaken var också rätt intetsägande.

Dessutom har jag nu en halv förpackning ricottaost kvar som jag inte har en aning om hur jag ska använda. Tydligen kan inte ens folket på Ica få ingredienserna att gå jämt ut.
Alltså, jag tror du på något vis måste släppa att sakerna inte går jämnt ut. Det är nästan omöjligt speciellt om man följer receptet till punkt och pricka
 
Det låter som om din kasse varit väldigt smaklös, så tråkigt. Av det du skrivit här så kan vi iallafall komma fram till att smaklöst inte är din smak. Det gör ju att du fått ut något av det här försöket om än inte det du hoppades på.
Jag tror för övrigt fortfarande på att steka det du fick med som bonus i skivor med olika kryddning för att få jämförelse material som du kan jämföra rakt av vid ett tillfälle.
Det var väl lite barnmatskänsla över både burgarna och fettuccinen. Den sistnämnda blev i alla fall bättre med parmesan på. Jag har typ en portion kvar av den men hade ingen lust att äta det en gång till idag så jag gjorde burgare.

Jag har favoritrecept i en bok som innehåller både fetaost, zucchini och tabasco. Väldigt gott. Haken är att det tar evigheter att tillaga det så jag orkar sällan p.g.a. tidsåtgången. Det är några år sen sist. Icas recept gick i alla fall ganska snabbt att tillaga och det var också enkla recept.

Alltså, jag tror du på något vis måste släppa att sakerna inte går jämnt ut. Det är nästan omöjligt speciellt om man följer receptet till punkt och pricka
Jo, jag vet, men nu står jag handfallen igen.

Riccotan slänger du in i frysen och använder nästa gång du gör något med ost i.
Jag har inget recept med ost i (om jag inte ska göra om dagens rätt vilket jag inte är så taggad på).
 
Nu har jag även provat burgarna med ricottaost.

Burgarna var svåra att steka då "färsen" var torr och smulig. De föll isär när jag vände på dem. Sen vara burgarna hopplösa att äta. Att hålla dem i handen var uteslutet så det fick bli med kniv och gaffel (och allt föll isär i alla fall). Smaken var också rätt intetsägande.

Dessutom har jag nu en halv förpackning ricottaost kvar som jag inte har en aning om hur jag ska använda. Tydligen kan inte ens folket på Ica få ingredienserna att gå jämt ut.
Väldigt sällan man kan köpa exakt mängd av det man behöver.

Hur mycket ricotta har du kvar? Man kan t.ex. baka med det. Här är ett recept på sockerkaka som låter väldigt saftig och god:
https://www.baka.se/recept/mjuka-kakor/ricotta-sockerkaka
 
Väldigt sällan man kan köpa exakt mängd av det man behöver.

Hur mycket ricotta har du kvar? Man kan t.ex. baka med det. Här är ett recept på sockerkaka som låter väldigt saftig och god:
https://www.baka.se/recept/mjuka-kakor/ricotta-sockerkaka
Jag bör helst inte ägna mig åt bakning av godsaker p.g.a. fetma.

Jag har 125 gram ricotta kvar.

Jag vet att man sällan kan räkna med att kunna handla exakt vad man behöver men det ställer till problem för mig eftersom jag inte kan improvisera. Det som blir över blir inte använt.
 
Det var väl lite barnmatskänsla över både burgarna och fettuccinen. Den sistnämnda blev i alla fall bättre med parmesan på. Jag har typ en portion kvar av den men hade ingen lust att äta det en gång till idag så jag gjorde burgare.

Jag har favoritrecept i en bok som innehåller både fetaost, zucchini och tabasco. Väldigt gott. Haken är att det tar evigheter att tillaga det så jag orkar sällan p.g.a. tidsåtgången. Det är några år sen sist. Icas recept gick i alla fall ganska snabbt att tillaga och det var också enkla recept.


Jo, jag vet, men nu står jag handfallen igen.


Jag har inget recept med ost i (om jag inte ska göra om dagens rätt vilket jag inte är så taggad på).

Jag tror du gillar smakstark mat. Recept är ofta gjorda för någon slags "medelsmak". Så var inte rädd för att smaka av och öka mängden kryddor enligt receptet.

När jag tycker maten är lite för kryddad/lite för salt/lite för stark tycker särbon den är menlös. Dvs vi kan tycka exakt samma rätt är supergod men med helt olika mängd kryddor/styrka på smaken.
 
Jag bör helst inte ägna mig åt bakning av godsaker p.g.a. fetma.

Jag har 125 gram ricotta kvar.

Jag vet att man sällan kan räkna med att kunna handla exakt vad man behöver men det ställer till problem för mig eftersom jag inte kan improvisera. Det som blir över blir inte använt.
Du kan ju äta den som smörgåspålägg också. Kanske skivad tomat eller gurka ovanpå osten. Lite salt och peppar.
 
Jag vet att man sällan kan räkna med att kunna handla exakt vad man behöver men det ställer till problem för mig eftersom jag inte kan improvisera. Det som blir över blir inte använt.
Jag är helt säker på att du kan lära sig improvisera iallafall till en viss grad. Improvisation inom matlagning är inte medfödd det är något man lär sig. Det är därför jag är så tjatig med att du ska testa samma sak med olika kryddning för att se vad som spelar roll och vad som inte spelar roll. Som det är nu så känns det som om du är så rädd att något inte ska bli perfekt så du inte vågar tänja gränserna det minsta lilla men om du ser att det kvittar rätt rejält om man har 200 g krossade tomater eller 300g så blir det betydligt lättare.
Nej all min mat blir absolut inte som jag tänkt mig och ibland är jag oerhört besviken men den som inte vet vad jag ville ha fram för smak brukar tycka den är riktigt god även när jag ser den som misslyckad och äter jag den dag 2 så brukar även jag gilla den då jag då vet vad jag har att förvänta mig.
 
Nu har jag även provat burgarna med ricottaost.

Burgarna var svåra att steka då "färsen" var torr och smulig. De föll isär när jag vände på dem. Sen vara burgarna hopplösa att äta. Att hålla dem i handen var uteslutet så det fick bli med kniv och gaffel (och allt föll isär i alla fall). Smaken var också rätt intetsägande.

Dessutom har jag nu en halv förpackning ricottaost kvar som jag inte har en aning om hur jag ska använda. Tydligen kan inte ens folket på Ica få ingredienserna att gå jämt ut.

Ricotta kan du ha i en tomatsås, som du kan ha till pasta eller som sås till vad du vill. Den är smaklös, men god med peppar och salt.
 
Ricotta kan du ha i en tomatsås, som du kan ha till pasta eller som sås till vad du vill. Den är smaklös, men god med peppar och salt.

Ja @Magiana, tänkte också på tomatsås! Ha i lite salt och peppar, och jag hade även klickat i en tesked honung eller så, men det är inte nödvändigt. Finkrossade tomater, ricotta, vitlök och salt och peppar 😋 och proportioner är inte så noga. Ta en förpackning med tomater, brukar vara typ 400 gram tror jag. Stek lite vitlök i smör eller olja, i med tomaten och koka upp. Sen i med ricotta och salt och peppar. Servera med pasta!
 
Jag bör helst inte ägna mig åt bakning av godsaker p.g.a. fetma.

Jag har 125 gram ricotta kvar.

Jag vet att man sällan kan räkna med att kunna handla exakt vad man behöver men det ställer till problem för mig eftersom jag inte kan improvisera. Det som blir över blir inte använt.
Du behöver inte improvisera. Gå in på ICAs hemsida, t ex, knappa in ”ricotta” i receptdatabasem och tryck på sök. Välj ett recept bland de som kommer upp.
 
Jag har en stekpanna som är gjord av rosa genomskinligt material , typ glas. Hittar inget på google. Vad är det annars för material? Tyngre än en teflonpanna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 856
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 425
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 229
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp