Matlagning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig kunnat laga mat annat än efter recept. Att laga mat efter recept är inte heller problemfritt, för det går aldrig att köpa exakt mängd ingredienser och det blir alltid något över. Det där som blir över vet jag sällan hur jag ska använda. Jag har fått förslag på att göra samma rätt en gång till då, när jag fått något över, men i praktiken så fungerar inte det. Det blir ändå alltid något över.

En gång försökte jag få alla ingredienser att ta slut samtidigt när jag gjorde tacos, men efter att ha ätit tacos dagligen en tid, så ville jag inte se tacos mer. Det är mitt klockrenaste exempel men är giltigt även för annan mat.

Det finns ju massor av recept på nätet, bara en sökning bort. Haken är att det är så otroligt tidskrävande att hitta exakt rätt recept. Ibland går recepten bort för de är för krångliga eller tidskrävande. Ibland innehåller de något jag inte äter. Sen har jag nästan aldrig alla ingredienser hemma och måste handla först. Det blir lite övermäktigt för mig, med all planering, matlagningen och sen DISKEN. Det blir alltid så jäkla mycket disk när jag lagar mat. Planeringen är ju också en rätt rejäl energitjuv.

Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.

När folk pratar om att göra en soppa så vet jag inte hur. När folk pratar om att en viss ingrediens passar med fisk, så har jag ingen aning om hur man ska göra för att tillaga det. Matlagning är abstrakt och svårbegripligt.

För några veckor sedan var jag i Stockholm och besökte då en kompis. Under tiden jag var där så lagade hon mat. Hur hon började maten vet jag inte men sen såg jag henne skära en okänd mängd tomater och paprika som hon slängde ner i grytan. Sen var det fänkål och champinjoner. Och så en skvätt matlagningsgrädde som hon råkade ha. Sen var det ett par buljongtärningar och oliver. Och slutligen lades det ner fisktärningar. För mig var det rena magin. Jag hade aldrig kunnat göra om samma sak. Jag fattar verkligen inte hur hon fick ihop det där.

Att jag inte kan laga mat är ett problem och en sorg. Men det är ju inte bara det jag inte kan. Förra gången jag var hos arbetsterapeuten så var målen inför nästa gång, att få ordning i köket. Det har jag misslyckats med. Jag ska till arbetsterapeuten i morgon och köket är fortfarande kaos. Tanken var att prata om mat nästa gång, men när jag nu har misslyckats med att få ordning i köket så vet jag inte om det blir så.
 

Det är inte bra nog att köpa hårt besprutade mat. Vissa saker går inte att kompromissa med. Vissa saker kan man köpa i oekologisk version men viss mat måste vara ekologisk. Där viker jag mig inte.
Kung Markatta har rött ris. Det är ekologiskt.

Sen förstår jag inte riktigt detta med att maten måste gå jämnt ut. Det gör den aldrig för mig. Gör jag pannkaka så blir det ägg över i kartongen. Då blir det frittata nästa dag, men då behöver jag köpa grönsaker. Då blir det lök över. Då blir det löksoppa med bröd. Då blir det bröd kvar, som jag gör brödsallad av. Då blir det oliver över, som hamnar i en pasta. Då blir det pesto över, som hamnar i bönor i ugn. Osv i all oändlighet. Jag kan inte alla dedär recepten, utan jag knappar in t ex ägg, lök, bröd och oliver i en receptdatabas, ICA t ex, och väljer något att laga från träffarna jag får.

Det är ju inte så att andra har något magiskt trick som gör att alla ingredienser man köper går åt till varje recept, utan resterna från det ena får bli grunden i nästa. Och man receptgooglar sig till vad nästa måltid är.
 
Senast ändrad:
Jag har läst hela tråden och har några tankar, vet inte om nåt av det kan vara till hjälp för dig men skriver ner det ändå så får du ta till dig om du vill eller strunta i det om du vill :)

1. Matpärm
Jag har en pärm med recept i. I min har jag t.ex. "Frukost", "Fisk", "Fikabröd" och många olika kategorier, men man kan ju även ha en pärm med bara matrecept. Det kanske skulle passa dig.
Prova ett recept (tänk inte så mycket, bara ta ett och provlaga) och om du tycker om det - sätt in det i pärmen. Då vet du att alla recept du har i pärmen är sånt du tycker om.

2. Smaker
Skriv upp (gärna på ett papper i matpärmen eller i ett speciellt block för recept, så du vet var du har listan) saker du äter som du tycker smakar bra. Du kan både prova smaka olika saker var för sig (t.ex. grönsaker, proteinkällor, kolhydrater) eller skriva upp hela rätter, t.ex. "Färdig pyttipanna från Findus" (bara ett exempel). Med tiden har du en lista på saker du vet att du tycker om, och kanske kan du nån gång se att vissa saker ofta är i mat du tycker om. Du kanske t.ex. märker att det ofta är kikärtor, morötter, lök och basilika i - då vet du att det är smaker du kan utforska lite mer framöver.

3. Mattider
Jag tror det kan vara bra att försöka få till lite regelbundna mattider. Till exempel att du äter frukost klockan 8, lunch klockan 12, mellis 15, middag 18 och kvällsmål 21. Som exempel. Du kanske skulle kunna göra ett schema och sätta på kylskåpet, och/eller ställa larm i telefonen?

4. Matrester
När du lagat någon maträtt och får något över, kolla upp hur du förvarar det bäst. Sätt en lista på frysen, en på kylskåpet och en på skafferiet. På de listorna kan du skriva upp de rester du har, t.ex. "2 morötter", "3 portionsbitar torsk", "200 g krossade tomater" eller vad det än är. Då kan du nästa gång du ska laga mat, kolla på dina listor och se vad du har rester av som du kan återanvända. På så sätt blir risken lite mindre att saker glöms bort längst in i frysen i evigheter

Jag TROR att om du börjar observera lite mer vad du tycker om, vad du lagar, och vad du får över, så kan du sen om ett tag (några veckor eller några månader) lättare hitta metoder för att strukturera upp din matlagning och kosthållning, om du vill det.

Att laga mat är ju inget som någon föds med att "bara kunna". Man måste lära sig. Som med mycket annat går det lättare att lära sig sånt man är intresserad av, är man inte så intresserad kräver det större ansträngning. Då får man acceptera att man måste börja i någon ände, med små steg, för att nå ett okej resultat i slutänden.
 
Jag kikade runt online bland andra närliggande butiker här och de verkade inte ha det så är nog ovanligt verkar det som. Men det är verkligen inget problem för mig att stoppa med ett paket nästa gång jag är förbi och handlar och posta det.
Vill du kolla hemma först så gör det, hojta annars så fixar jag det. Vill ju gärna att du får göra din risotto! 😋
Alltså, jag känner mig lite dum. Jag borde kunna hitta det online (men det fanns inte på apotea där jag oftast handlar mitt kaffe numera). Förr passade jag på att köpa det när jag åkte till Stockholm men sen slutade Coop att ha det och jag har inte letat i fler Stockholmsbutiker. Här har jag letat i varenda matbutik och det finns inte där (men ska leta där @Sonic76 föreslog).

Men vill du skicka det så får du det. Det kan ju vara bra att ha tills jag lyckas hitta det själv någonstans.

Eftersom det nu varit så mycket snack om den där risotton så kommer här receptet. Den är kopierad från min andra blogg:

"
Den här risotton är nog den godaste jag ätit även om den inte ser så mycket ut för världen. Jag kan nästan äta den som godis. Parmesan, vitt vin, soltorkade tomater och fänkål sätter en fin piff på rätten vars bas är rött råris.


Man kan med fördel koka riset dagen innan så går det ganska snabbt sen att göra rätten. Det går åt cirka 3 dl rött råris som blir cirka 6 dl när det är färdigkokt.


För att göra risotton börjar man med att hacka en gul lök, 4 vitlöksklyftor och 2 selleristjälkar som man fräser i lite olivolja i en tjockbottnad kastrull/gryta. Sedan tillsätter man 2 dl vitt vin, 2 dl vatten, 10 soltorkade tomater, ris och 2-3 msk grönsaksbuljongpulver. Låt allt koka upp och låt puttra i 5-8 minuter på medelhög värme så att allt tjocknar. Rör i grytan då och då.


Under tiden kan du passa på att strimla en paprika i valfri färg och skära upp en fänkål i tunna klyftor.


När risotton tjocknat tillsätts saft och skal från en citron eller så fuskar man och tar citronsaft från flaska. Tillsätt även 1 msk smör, 1 dl riven parmesan och svartpeppar.


Låt risotton stå kvar på svag värme. Stek fänkålen och paprikan i lite olivolja i en stekpanna så att de mjuknar. Smaka av med salt och peppar. Blanda sedan ner detta i risotton.


Om man vill kan man toppa risotton med en kokt kronärtskocka och lite mer parmesan."
 
Gör vanlig risotto på risottoriset? Receptet står förmodligen på paketet.
Jag trodde att jag skulle kunna göra det så jag köpte risottoris en gång. Receptet på det riset avvek så rejält från mitt risottorecept att jag inte kunde synka dem. Det riset har jag fortfarande inte använt en enda gång.

Kung Markatta har rött ris. Det är ekologiskt.
Men Kung Markatta har ingen butik. De säljer via återförsäljare. Jag har som sagt inte hittat någon här i trakten.
 
Jag trodde att jag skulle kunna göra det så jag köpte risottoris en gång. Receptet på det riset avvek så rejält från mitt risottorecept att jag inte kunde synka dem. Det riset har jag fortfarande inte använt en enda gång.


Men Kung Markatta har ingen butik. De säljer via återförsäljare. Jag har som sagt inte hittat någon här i trakten.

Jag tror @Mabuse menar att du kan prova laga risotto efter det recept som står på risottoris-förpackningen, istället för "din" risotto :)
 
Jag har läst hela tråden och har några tankar, vet inte om nåt av det kan vara till hjälp för dig men skriver ner det ändå så får du ta till dig om du vill eller strunta i det om du vill :)

1. Matpärm
Jag har en pärm med recept i. I min har jag t.ex. "Frukost", "Fisk", "Fikabröd" och många olika kategorier, men man kan ju även ha en pärm med bara matrecept. Det kanske skulle passa dig.
Prova ett recept (tänk inte så mycket, bara ta ett och provlaga) och om du tycker om det - sätt in det i pärmen. Då vet du att alla recept du har i pärmen är sånt du tycker om.

2. Smaker
Skriv upp (gärna på ett papper i matpärmen eller i ett speciellt block för recept, så du vet var du har listan) saker du äter som du tycker smakar bra. Du kan både prova smaka olika saker var för sig (t.ex. grönsaker, proteinkällor, kolhydrater) eller skriva upp hela rätter, t.ex. "Färdig pyttipanna från Findus" (bara ett exempel). Med tiden har du en lista på saker du vet att du tycker om, och kanske kan du nån gång se att vissa saker ofta är i mat du tycker om. Du kanske t.ex. märker att det ofta är kikärtor, morötter, lök och basilika i - då vet du att det är smaker du kan utforska lite mer framöver.

3. Mattider
Jag tror det kan vara bra att försöka få till lite regelbundna mattider. Till exempel att du äter frukost klockan 8, lunch klockan 12, mellis 15, middag 18 och kvällsmål 21. Som exempel. Du kanske skulle kunna göra ett schema och sätta på kylskåpet, och/eller ställa larm i telefonen?

4. Matrester
När du lagat någon maträtt och får något över, kolla upp hur du förvarar det bäst. Sätt en lista på frysen, en på kylskåpet och en på skafferiet. På de listorna kan du skriva upp de rester du har, t.ex. "2 morötter", "3 portionsbitar torsk", "200 g krossade tomater" eller vad det än är. Då kan du nästa gång du ska laga mat, kolla på dina listor och se vad du har rester av som du kan återanvända. På så sätt blir risken lite mindre att saker glöms bort längst in i frysen i evigheter

Jag TROR att om du börjar observera lite mer vad du tycker om, vad du lagar, och vad du får över, så kan du sen om ett tag (några veckor eller några månader) lättare hitta metoder för att strukturera upp din matlagning och kosthållning, om du vill det.

Att laga mat är ju inget som någon föds med att "bara kunna". Man måste lära sig. Som med mycket annat går det lättare att lära sig sånt man är intresserad av, är man inte så intresserad kräver det större ansträngning. Då får man acceptera att man måste börja i någon ände, med små steg, för att nå ett okej resultat i slutänden.
En matpärm med recept har jag redan. Men jag tillagar dem sällan. Troligen för att jag ofta tar genvägar i stället för att ägna tid åt matlagning. Det är nog egentligen en av de större stötestenarna - att faktiskt komma till skott och laga mat. En lista med smaker kan nog vara bra.

Mattider är något jag skulle behöva. Jag suger verkligen på att ha rutiner kring maten. Idag sov jag t.ex. till 11 och åt frukost runt 12 :o.

Att ta hand om matrester är nog den största utmaningen. Jag vet ju inte hur man gör med dem utan recept och googlar jag fram ett recept (om jag ens orkar det) så finns det säkerligen någon ingrediens i det receptet som jag inte har.
 
Sen @Magiana så måste jag säga att om du lagar risotto efter det där receptet så kan du nog mer om matlagning än du ger dig själv cred för!

Det står bara "hacka" om löken och selleristjälkarna. Det betyder alltså att du vet vilken storlek bitarna ska vara? Annars skulle det ju behöva stå "hacka löken i 1*1 cm stora bitar" (eller hur stora de nu ska vara, jag har ingen aning)
Sen så står det att det ska få koka i "5-8 minuter så att allt tjocknar". Jag, som aldrig lagat en risotto, skulle bli osäker på hur tjock den ska vara för att ha tjocknat tillräckligt. Men det förstår jag att du kan avgöra, du vet förmodligen när den är "lagom tjock"?

Det är flera moment till i receptet som är ganska diffusa, men som ju du fixar om du brukat laga risotton. Det visar att du faktiskt kan en del och att du kan lära dig. Du behöver nog ge dig själv en klapp på axeln ibland och se vad du KAN och inte bara vad som är svårt/vad du inte har lärt dig än.
 
En matpärm med recept har jag redan. Men jag tillagar dem sällan. Troligen för att jag ofta tar genvägar i stället för att ägna tid åt matlagning. Det är nog egentligen en av de större stötestenarna - att faktiskt komma till skott och laga mat. En lista med smaker kan nog vara bra.

Mattider är något jag skulle behöva. Jag suger verkligen på att ha rutiner kring maten. Idag sov jag t.ex. till 11 och åt frukost runt 12 :o.

Att ta hand om matrester är nog den största utmaningen. Jag vet ju inte hur man gör med dem utan recept och googlar jag fram ett recept (om jag ens orkar det) så finns det säkerligen någon ingrediens i det receptet som jag inte har.
Angående rester så brukar vi käka rester på måndagar och torsdagar typ, har tortillas i frysen och använder som wrap ofta.

Sen @Magiana så måste jag säga att om du lagar risotto efter det där receptet så kan du nog mer om matlagning än du ger dig själv cred för!

Det står bara "hacka" om löken och selleristjälkarna. Det betyder alltså att du vet vilken storlek bitarna ska vara? Annars skulle det ju behöva stå "hacka löken i 1*1 cm stora bitar" (eller hur stora de nu ska vara, jag har ingen aning)
Sen så står det att det ska få koka i "5-8 minuter så att allt tjocknar". Jag, som aldrig lagat en risotto, skulle bli osäker på hur tjock den ska vara för att ha tjocknat tillräckligt. Men det förstår jag att du kan avgöra, du vet förmodligen när den är "lagom tjock"?

Det är flera moment till i receptet som är ganska diffusa, men som ju du fixar om du brukat laga risotton. Det visar att du faktiskt kan en del och att du kan lära dig. Du behöver nog ge dig själv en klapp på axeln ibland och se vad du KAN och inte bara vad som är svårt/vad du inte har lärt dig än.
Håller med, @Magiana det där tycker jag lät ganska svårt 😊
 
Sen @Magiana så måste jag säga att om du lagar risotto efter det där receptet så kan du nog mer om matlagning än du ger dig själv cred för!

Det står bara "hacka" om löken och selleristjälkarna. Det betyder alltså att du vet vilken storlek bitarna ska vara? Annars skulle det ju behöva stå "hacka löken i 1*1 cm stora bitar" (eller hur stora de nu ska vara, jag har ingen aning)
Sen så står det att det ska få koka i "5-8 minuter så att allt tjocknar". Jag, som aldrig lagat en risotto, skulle bli osäker på hur tjock den ska vara för att ha tjocknat tillräckligt. Men det förstår jag att du kan avgöra, du vet förmodligen när den är "lagom tjock"?

Det är flera moment till i receptet som är ganska diffusa, men som ju du fixar om du brukat laga risotton. Det visar att du faktiskt kan en del och att du kan lära dig. Du behöver nog ge dig själv en klapp på axeln ibland och se vad du KAN och inte bara vad som är svårt/vad du inte har lärt dig än.
Det kan nog vara formulerat på annat sätt i den bok där jag hittat receptet. Ovanstående har jag skrivit själv.
 
Jag trodde att jag skulle kunna göra det så jag köpte risottoris en gång. Receptet på det riset avvek så rejält från mitt risottorecept att jag inte kunde synka dem. Det riset har jag fortfarande inte använt en enda gång.


Men Kung Markatta har ingen butik. De säljer via återförsäljare. Jag har som sagt inte hittat någon här i trakten.
Jag provade att knappa in ”kung markatta köp online” på Google. Första träffen är en nätbutik som säljer åtminstone tre alternativ rött ekologiskt ris från Biofood, Urtekram och Saltå Kvarn.

https://www.happygreen.se/catalogsearch/result/?q=”Rött+ris”
 
En matpärm med recept har jag redan. Men jag tillagar dem sällan. Troligen för att jag ofta tar genvägar i stället för att ägna tid åt matlagning. Det är nog egentligen en av de större stötestenarna - att faktiskt komma till skott och laga mat. En lista med smaker kan nog vara bra.

Mattider är något jag skulle behöva. Jag suger verkligen på att ha rutiner kring maten. Idag sov jag t.ex. till 11 och åt frukost runt 12 :o.

Att ta hand om matrester är nog den största utmaningen. Jag vet ju inte hur man gör med dem utan recept och googlar jag fram ett recept (om jag ens orkar det) så finns det säkerligen någon ingrediens i det receptet som jag inte har.

Har du någon dag i veckan som brukar vara lugnare än andra dagar? Du kanske skulle kunna bestämma att du t.ex. på tisdagar lagar mat. Eller är det mer beroende på hur du mår, och inte av fasta variabler som övriga aktiviteter?
Skulle ett veckoschema kunna vara till nytta för dig (det har hjälpt mig mycket!)?

Är det ett problem för dig att sova till 11 och äta frukost 12? Om det fungerar bra för dig så gör det ju inget, du kan anpassa mattiderna efter din dygnsrytm. Det viktiga är att försöka äta regelbundet.
Ett alternativ kan ju vara att kliva upp en och samma tid varje dag och ha samma mattider varje dag. Det är nog individuellt vad som fungerar bäst.
 
Det kan nog vara formulerat på annat sätt i den bok där jag hittat receptet. Ovanstående har jag skrivit själv.

Ja, men då har du ju ändå förstått och lärt dig receptet så pass att du kan vara lite diffus, eller hur? För dig är det såpass självklart t.ex. hur stora lökbitarna ska vara och hur tjock risotton är när den är klar, att du inte skrev det i receptet. Skulle du inte veta det skulle du förmodligen skrivit något om hur stora bitar det ska vara och hur man vet att risotton är tillräckligt tjock.
 
Har du någon dag i veckan som brukar vara lugnare än andra dagar? Du kanske skulle kunna bestämma att du t.ex. på tisdagar lagar mat. Eller är det mer beroende på hur du mår, och inte av fasta variabler som övriga aktiviteter?
Skulle ett veckoschema kunna vara till nytta för dig (det har hjälpt mig mycket!)?

Är det ett problem för dig att sova till 11 och äta frukost 12? Om det fungerar bra för dig så gör det ju inget, du kan anpassa mattiderna efter din dygnsrytm. Det viktiga är att försöka äta regelbundet.
Ett alternativ kan ju vara att kliva upp en och samma tid varje dag och ha samma mattider varje dag. Det är nog individuellt vad som fungerar bäst.
Jag vet faktiskt inte riktigt om ett schema skulle fungera. Kanske, kanske inte. Jag kan känna press om jag vet att jag måste göra något. Samtidigt är nog en viss press bra, men det får inte bli övermäktigt.

Jag skulle helst vilja gå upp vid 7, men sover vanligen till 9-10. Anledningen är nog min depression. Jag går inte upp om jag inte måste. Så jag tillbringar med andra ord vanligen mellan 10-11 timmar i sängen varje dygn. Att sova till 11 tycker jag inte är okej.
 
Att ta hand om matrester är nog den största utmaningen. Jag vet ju inte hur man gör med dem utan recept och googlar jag fram ett recept (om jag ens orkar det) så finns det säkerligen någon ingrediens i det receptet som jag inte har.
Matkassarna hjälpte verkligen mig med det där, jag lärde mig att byta ut ingredienser eller om jag helt enkelt kunde skippa den. Och så var det så otroligt skönt att slippa all planering runt vad man skulle äta och hur det skulle tillagas!
 
Jag vet faktiskt inte riktigt om ett schema skulle fungera. Kanske, kanske inte. Jag kan känna press om jag vet att jag måste göra något. Samtidigt är nog en viss press bra, men det får inte bli övermäktigt.

Jag skulle helst vilja gå upp vid 7, men sover vanligen till 9-10. Anledningen är nog min depression. Jag går inte upp om jag inte måste. Så jag tillbringar med andra ord vanligen mellan 10-11 timmar i sängen varje dygn. Att sova till 11 tycker jag inte är okej.

Kan du ta upp det nästa gång du träffar arbetsterapeuten?

Jag hade en period efter min senaste inläggning ett ganska "strikt" schema. Jag skulle kliva upp, äta, gå med hundarna, gå och lägga mig osv bestämda tider varje dag. Det var både jobbigt men samtidigt skönt att det var "bestämt" och jag "bara" behövde följa det och inte tänka så mycket själv eller känna efter så mycket.

Nu har jag inte det längre, däremot har jag veckoschema. Mitt är inte så detaljerat, jag skriver t.ex. inte upp matlagning (fast det kanske jag borde...), handling, sköta stallet och såna saker. Det klarar jag utan strikt planering (nu, förr skrev jag upp även sånt i större utsträckning och mår jag sämre behöver jag nog göra det igen)
Däremot skriver jag upp när jag har ut- eller insläpp i stallet, om jag har nåt möte eller liknande, träning med häst eller hund, och någon eller några "hemmasysslor".
Det hjälper mig att få saker gjorda, att få en överskådlig blick över veckan och vad som är rimligt att göra, jag kan lättare strukturera upp dagen och veckan. Jag har fått hjälp av arbetsterapeut med det.

Om du vill gå upp vid 7 men sover till 9-10 kanske du kan börja ställa en väckarklocka t.ex. 8.30 eller 9 och kliva upp då? Du skulle kunna bestämma att du äter frukost 9.30 t.ex. så du "måste" kliva upp i tid för att inte hela dagens matplanering ska bli "fel". Bara prova om det funkar för dig, gör det inte det så är det ju inte hela världen men då har du iallafall testat :)
 
Jag trodde att jag skulle kunna göra det så jag köpte risottoris en gång. Receptet på det riset avvek så rejält från mitt risottorecept att jag inte kunde synka dem. Det riset har jag fortfarande inte använt en enda gång.

Du kan koka risottoriset precis som vanligt ris. Mät upp dubbelt så mycket vatten och koka tills vattnet är borta.
:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 065
  • Artikel
Dagbok Det är ju helt normalt att glömma bort att man kokat upp vatten, men inte hällt upp det över tebladen i muggen. Det är ju normalt att...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 462
Senast: Araminta
·
  • Artikel
Dagbok Jag försöker vara pepp och framåt. Låtsas att jag har ett bra liv att se fram emot. Men jag är så jävla misslyckad med allt. Och innerst...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 029
Senast: Wingates
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
899
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp