Matlagning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig kunnat laga mat annat än efter recept. Att laga mat efter recept är inte heller problemfritt, för det går aldrig att köpa exakt mängd ingredienser och det blir alltid något över. Det där som blir över vet jag sällan hur jag ska använda. Jag har fått förslag på att göra samma rätt en gång till då, när jag fått något över, men i praktiken så fungerar inte det. Det blir ändå alltid något över.

En gång försökte jag få alla ingredienser att ta slut samtidigt när jag gjorde tacos, men efter att ha ätit tacos dagligen en tid, så ville jag inte se tacos mer. Det är mitt klockrenaste exempel men är giltigt även för annan mat.

Det finns ju massor av recept på nätet, bara en sökning bort. Haken är att det är så otroligt tidskrävande att hitta exakt rätt recept. Ibland går recepten bort för de är för krångliga eller tidskrävande. Ibland innehåller de något jag inte äter. Sen har jag nästan aldrig alla ingredienser hemma och måste handla först. Det blir lite övermäktigt för mig, med all planering, matlagningen och sen DISKEN. Det blir alltid så jäkla mycket disk när jag lagar mat. Planeringen är ju också en rätt rejäl energitjuv.

Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.

När folk pratar om att göra en soppa så vet jag inte hur. När folk pratar om att en viss ingrediens passar med fisk, så har jag ingen aning om hur man ska göra för att tillaga det. Matlagning är abstrakt och svårbegripligt.

För några veckor sedan var jag i Stockholm och besökte då en kompis. Under tiden jag var där så lagade hon mat. Hur hon började maten vet jag inte men sen såg jag henne skära en okänd mängd tomater och paprika som hon slängde ner i grytan. Sen var det fänkål och champinjoner. Och så en skvätt matlagningsgrädde som hon råkade ha. Sen var det ett par buljongtärningar och oliver. Och slutligen lades det ner fisktärningar. För mig var det rena magin. Jag hade aldrig kunnat göra om samma sak. Jag fattar verkligen inte hur hon fick ihop det där.

Att jag inte kan laga mat är ett problem och en sorg. Men det är ju inte bara det jag inte kan. Förra gången jag var hos arbetsterapeuten så var målen inför nästa gång, att få ordning i köket. Det har jag misslyckats med. Jag ska till arbetsterapeuten i morgon och köket är fortfarande kaos. Tanken var att prata om mat nästa gång, men när jag nu har misslyckats med att få ordning i köket så vet jag inte om det blir så.
 

Jag kan laga mat men det är så fruktansvärt tråkigt och tidskrävande att jag helt slutat.

Jag äter lunch på jobbet, men hemma äter jag inte någon varm mat. I nödfall köper jag färdig mat. Den är liksom inte dålig mat bara för att den är färdig. Det har blivit så hysteriskt kring att allt ska vara så himla bra mat gjord från grunden osv.
 
De där menyerna har jag blivit tipsad om förut. Har jag använt dem? Nej :o. Jag har även kollat in sajten "under tian" men inte heller där har det blivit att jag lagat mer än ett av recepten.

Att kolla in recept/menyer är energikrävande tydligen eftersom jag fastnar i processen redan där. Ibland gör jag ett recept under en period. Ett sådant recept är t.ex. en risotto som är så god. Haken är att ingen butik här har rött råris och det riset går inte att byta ut till något annat ris (möjligen svart råris, men det finns inte heller.) Sen finns det andra recept som jag bara glömmer bort efter ett tag utan att jag vet varför.

Under tian har ju sina veckomenyer där det står hur mycket man ska handla av allt. Blir ju fler portioner, men då kan du ju frysa in och sedan ta upp och äta när du inte orkar laga mat. :)
 
Burgarna kan du frysa, eller bara vänta med att tillaga om du vill fördela arbetet mer över tid.

Hacka persiljan och lägg i frysen (inte sjutton märker du skillnad om den varit fryst eller ej när burgaren är klar!). Likaså bröden. Zucchinin kan du också riva och frysa in. Annars klarar den sig hyfsat länge i kylskåp.

Salladen och tomaten äter du upp till någon av de andra rätterna under denna vecka. (eller lägger på en macka) Sen kan du antingen äta burgarna utan tomat, eller köpa en ny tomat när du är på affären om en vecka eller två.

Personligen hade jag gjort en måltid med bara potatisklyftorna för att äta många när de är nygjorda, och tagit två burgare till ett annat mål. Men det kanske inte passar dig om det blir för stort avsteg från hur det är i receptet?
Jag är så trög i skallen att jag inte hänger med i vad du säger.

Jag kan laga mat men det är så fruktansvärt tråkigt och tidskrävande att jag helt slutat.

Jag äter lunch på jobbet, men hemma äter jag inte någon varm mat. I nödfall köper jag färdig mat. Den är liksom inte dålig mat bara för att den är färdig. Det har blivit så hysteriskt kring att allt ska vara så himla bra mat gjord från grunden osv.
Det är ju lyx att kunna äta på jobbet. Det kan inte jag.

Jag har sedan länge tröttnat på affärernas utbud av färdiga rätter. Det är väl bara thaimaten som fortfarande funkar (men jag tycker den är dyr). Och jag har ingen lust att leva på mackor och musli.
 
Jag är så trög i skallen att jag inte hänger med i vad du säger.
Du sa att du kommer att få problem med hållbarheten för att det bara är ett recept (nr 2) som inte behöver ätas direkt som färskvara.
Det var en instruktion hur du ska göra med ingredienserna i recept 1 så att det inte spelar någon roll hur länge du väntar med att tillaga och äta det.
 
Du sa att du kommer att få problem med hållbarheten för att det bara är ett recept (nr 2) som inte behöver ätas direkt som färskvara.
Det var en instruktion hur du ska göra med ingredienserna i recept 1 så att det inte spelar någon roll hur länge du väntar med att tillaga och äta det.
Jo, jag fattade att det var en instruktion men jag fattade den inte eftersom jag inte klarar av att hålla komplexa saker i huvudet. Jag satt liksom och läste och läste och försökte greppa, men det var komplicerat och svårt.
 
Jo, jag fattade att det var en instruktion men jag fattade den inte eftersom jag inte klarar av att hålla komplexa saker i huvudet. Jag satt liksom och läste och läste och försökte greppa, men det var komplicerat och svårt.
1. hacka pesilja och riv zuccini. Frys in detta och ta fram när det är dags att laga biffarna.
2. frys in brödet. Ta fram och värm/rosta när du ska äta.
3. tomat och sallad äter du nu under de första dagarna, alltså till andra rätter. (dvs. till "fel" mat)
4. När du ska äta biffarna så kan du göra det utan färska grönsaker till. Eller så köper du en ny tomat senare (nästa vecka?) som du använder när det är dags att äta biffarna
 
Om du gillar pizza kan du ju köpa ett pizza-kit med färdig färsk deg (som man bara rullar ut på plåten) och färdig pastasås (som man häller ut över pizzan). Sedan är det bara att lägga på det man gillar. Färdig i ugnen på ca 15 minuter. Kan inte bli mycket enklare än så.

Ett mellanting mellan att köpa helt färdig mat som man bara värmer och att laga mat helt från grunden.

Alternativt, om du VILL göra mer från grunden, är det mycket enkelt och gott att göra en pizza på deg med bakpulver i stället för jäst:
https://www.ica.se/recept/pizzadeg-med-bakpulver-723342/
 
kan du ta upp detta här med vården?

Att maten är som den är för dej? Ett problem och en issue.
Dietist kanske är fel instans men något åt det hållet kanske så du kan få lite hjälp igång?
Det är redan gjort. Jag går hos arbetsterapeut. Men nu har jag ju beställt matkasse så får vi se hur det går. Därför tog vi inte upp något om maten sist jag var där (vilket var planerat).
 
1. hacka pesilja och riv zuccini. Frys in detta och ta fram när det är dags att laga biffarna.
2. frys in brödet. Ta fram och värm/rosta när du ska äta.
3. tomat och sallad äter du nu under de första dagarna, alltså till andra rätter. (dvs. till "fel" mat)
4. När du ska äta biffarna så kan du göra det utan färska grönsaker till. Eller så köper du en ny tomat senare (nästa vecka?) som du använder när det är dags att äta biffarna
Jag brukar inte äta tomat och sallad så det blir bara konstigt att lägga till det till andra rätter än det är menat.
 
Jag fick hjälp med problemet. Jag vill slippa stå handfallen och fråga om hjälp varje gång ett liknande problem uppstår.


Jag vill helst handla lokalt och slippa dyr frakt. På den sajten hittade jag inte ens vad frakten skulle kosta. Jag tror att det kanske går att hitta rätt ris i någon av de butiker där jag beställer mitt kaffe, men det glömmer jag alltid när jag handlar, så jag har inte tittat efter det.
Tänkte på riset du sökte
Har du kollat de udda affären i den större byn och där jag jobbar?
De har ju ibland sådant
En del affärer tar även hem vid förfrågan
 
Jag brukar inte äta tomat och sallad så det blir bara konstigt att lägga till det till andra rätter än det är menat.
Det verkade så viktigt för dig att allt skulle ätas. Det var det som var meningen med den punkten.

Om du ändå inte vill ha dem så är ju tomatens hållbarhet inte ens ett problem i relation till vilka rätter som behöver ätas snabbt.
 
Jag kom på en hake med matkassarna. Man lär ju inte få ekologiska matvaror. Det är vissa matvaror jag inte vill kompromissa med. Potatis är en sådan vara t.ex.

Fasen. Det var kanske inte en så bra idé med matkassar. Det finns ju inget matkasse-alternativ som är både vego och eko.
 
Så jag ska låta det bli dåligt då och slänga?

Dålig idé.


Vilken udda affär?

Ingen av alla Ica-butiker har rätt sorts ris.
Som de arabisktalande har
De brukar ha såna sorters ris
Kommer för mitt liv inte ihåg vad de heter så ursäkta beskrivningen
Hjärnan är verkligen totalt väck idag.
 
Jag kom på en hake med matkassarna. Man lär ju inte få ekologiska matvaror. Det är vissa matvaror jag inte vill kompromissa med. Potatis är en sådan vara t.ex.

Fasen. Det var kanske inte en så bra idé med matkassar. Det finns ju inget matkasse-alternativ som är både vego och eko.
Det finns "hakar" med precis ALLT här i livet, om man tänker länge nog. Du måste sluta överanalysera allting.
 
Så jag ska låta det bli dåligt då och slänga?
Ät tomaterna till frukost då. På mackan. Eller kvällsmat. Eller lägg den på en egen tallrik och ät till förrätt. Eller stoppa i dig den medan du lagar mat. Ät upp den bara. När som helst på dagen. Om det inte går att skiva/klyfta den och lägga den på tallriken bredvid den övriga maten. Tomat och sallad är liksom inget som måste passa ihop med något annat. Det går fint att äta för att man helt enkelt behöver äta upp den för att man inte vill slänga den. :)
 
Som de arabisktalande har
De brukar ha såna sorters ris
Kommer för mitt liv inte ihåg vad de heter så ursäkta beskrivningen
Hjärnan är verkligen totalt väck idag.
Polletten ramlar inte ner. Jag känner inte till någon butik som arabisktalande har. Var ligger den? Adress?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
616
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 893
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 252
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Glass
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp