Matlagning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig kunnat laga mat annat än efter recept. Att laga mat efter recept är inte heller problemfritt, för det går aldrig att köpa exakt mängd ingredienser och det blir alltid något över. Det där som blir över vet jag sällan hur jag ska använda. Jag har fått förslag på att göra samma rätt en gång till då, när jag fått något över, men i praktiken så fungerar inte det. Det blir ändå alltid något över.

En gång försökte jag få alla ingredienser att ta slut samtidigt när jag gjorde tacos, men efter att ha ätit tacos dagligen en tid, så ville jag inte se tacos mer. Det är mitt klockrenaste exempel men är giltigt även för annan mat.

Det finns ju massor av recept på nätet, bara en sökning bort. Haken är att det är så otroligt tidskrävande att hitta exakt rätt recept. Ibland går recepten bort för de är för krångliga eller tidskrävande. Ibland innehåller de något jag inte äter. Sen har jag nästan aldrig alla ingredienser hemma och måste handla först. Det blir lite övermäktigt för mig, med all planering, matlagningen och sen DISKEN. Det blir alltid så jäkla mycket disk när jag lagar mat. Planeringen är ju också en rätt rejäl energitjuv.

Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.

När folk pratar om att göra en soppa så vet jag inte hur. När folk pratar om att en viss ingrediens passar med fisk, så har jag ingen aning om hur man ska göra för att tillaga det. Matlagning är abstrakt och svårbegripligt.

För några veckor sedan var jag i Stockholm och besökte då en kompis. Under tiden jag var där så lagade hon mat. Hur hon började maten vet jag inte men sen såg jag henne skära en okänd mängd tomater och paprika som hon slängde ner i grytan. Sen var det fänkål och champinjoner. Och så en skvätt matlagningsgrädde som hon råkade ha. Sen var det ett par buljongtärningar och oliver. Och slutligen lades det ner fisktärningar. För mig var det rena magin. Jag hade aldrig kunnat göra om samma sak. Jag fattar verkligen inte hur hon fick ihop det där.

Att jag inte kan laga mat är ett problem och en sorg. Men det är ju inte bara det jag inte kan. Förra gången jag var hos arbetsterapeuten så var målen inför nästa gång, att få ordning i köket. Det har jag misslyckats med. Jag ska till arbetsterapeuten i morgon och köket är fortfarande kaos. Tanken var att prata om mat nästa gång, men när jag nu har misslyckats med att få ordning i köket så vet jag inte om det blir så.
 

Kristinavägen ligger de på, en i början efter rondellen vid lidl och en på höger sida nästan mittemot specsavers
I Kopparberg ligger den mittemot det tomma bageriet på gatan där Ica ligger
De i Linde är så anonyma att polletten fortfarande inte ramlar ner. Jag får hålla ögonen öppna när jag åker på de ställen du sagt.

Låt det gå för den här gången? Du kanske får nya idéer som du kan spara ner och sen laga med ekoprodukter?
Klart att det får gå för den här gången. Det är lite sent att ångra sig.

Men det lutar väl åt att jag får leta efter recept manuellt igen och handla därefter. Haken är att jag redan har provat och misslyckats med det. Jag kan liksom inte planera så att ingredienserna går åt och jag orkar inte alltid leta efter recept heller.

@Magiana Min Ica är välsorterad, jag kan titta efter rött råris där om du vill. (Risken är dock att det är Saltå kvarn som en del inte gillar eftersom de är antroposofer).

Men jag måste säga, om du kan laga risotto, så kan du fanimej laga mat ;)
Våra Ica-butiker är nog för små för att ha det i sortimentet. Men jag får väl leta efter det online nästa gång jag ska handla kaffe (och hoppas att jag kommer ihåg det).

Risotton lagar jag efter recept. Annars skulle det aldrig gå. Och riset går ju inte att byta ut mot annat ris för då stämmer inte receptet längre. Förvirringen blev total när jag köpte risottoris för att använda i stället och tillagningen av detta ris inte stämde överens med mitt recept på en enda punkt. Jag har fortfarande inte tillagat risottoriset.
 
@Magiana Min närmsta butik har det här;
Screenshot_20191019-175513_Samsung Internet.jpg

Om det skulle funka köper jag gärna och skickar. Jag bjuder! Jag vet dock inte skillnad på råris och detta som inte benämns som råris så kanske är fel?
 
Risotton lagar jag efter recept. Annars skulle det aldrig gå. Och riset går ju inte att byta ut mot annat ris för då stämmer inte receptet längre. Förvirringen blev total när jag köpte risottoris för att använda i stället och tillagningen av detta ris inte stämde överens med mitt recept på en enda punkt. Jag har fortfarande inte tillagat risottoriset.

Jag lagar just nu linssoppa, det mer min kompetensnivå :meh: Efter recept, det som jag länkat till i nåt svar till dig och tänkte pröva i dag.
 
De levererar inte där jag bor. Det är det ingen som gör. Den enda matkassen jag vet att jag kan få tag i är Icas och den måste jag hämta själv i affären. Att man kan beställa matkasse hos lokala Ica är ganska nytt. Förr var närmsta ställe att hämta en matkasse 2,5 mil bort.

@Magiana Min närmsta butik har det här;
Visa bifogad fil 38254
Om det skulle funka köper jag gärna och skickar. Jag bjuder! Jag vet dock inte skillnad på råris och detta som inte benämns som råris så kanske är fel?
Men oj, snälla du, det behöver du inte göra. Jag får väl själv ta och handla det online vid tillfälle.
 
Sen måste man ta hänsyn till den faktiska verkligheten också.
Och hantera saker inom de möjliga förutsättningar som finns tillgängliga för stunden.

Du beskriver att du inte kan planera recept på egen hand.
Och det finns ingen eko-vego-kasse.

Då är så att du faktiskt får välja mellan det som finns: att äta oekologiskt eller fortsätta med den icke-fungerande icke-planeringen.

Alla alternativ har olika grader av fördelar och nackdelar som man får prioritera och balansera mellan bäst man kan. Hör till världens beskaffenhet som du får lov att leva med...
 
Man också kan tänka sig att du säger tack gärna och tar emot en tjänst som någon alldeles frivilligt och på eget initiativ har erbjudit för att hjälpa dig med något som du framställer som att det är ett hinder för dig. :angel:
Men snälla, fortsätt inte läsa om du retar dig så.
 
Men oj, snälla du, det behöver du inte göra. Jag får väl själv ta och handla det online vid tillfälle.
Jag kikade runt online bland andra närliggande butiker här och de verkade inte ha det så är nog ovanligt verkar det som. Men det är verkligen inget problem för mig att stoppa med ett paket nästa gång jag är förbi och handlar och posta det.
Vill du kolla hemma först så gör det, hojta annars så fixar jag det. Vill ju gärna att du får göra din risotto! 😋
 
Men snälla, fortsätt inte läsa om du retar dig så.
Alltså, det var inte alls något jag retade mig på.

Det var bara menat att uppmana @Magiana att överväga om hon kanske ändå ska ta emot riset.
Mot bakgrunden att hon har nämnt om svårigheter/ovilja i situationer med att ta emot hjälp som inte "betalas tillbaka" tänkte jag det ev. kunde vara en del oreflekterad ryggmärgsreflex bakom svaret.

Men kanske hade varit smartare att formulera det lite mer konkret rakt på då?
 
Alltså, det var inte alls något jag retade mig på.

Det var bara menat att uppmana @Magiana att överväga om hon kanske ändå ska ta emot riset.
Mot bakgrunden att hon har nämnt om svårigheter/ovilja i situationer med att ta emot hjälp som inte "betalas tillbaka" tänkte jag det ev. kunde vara en del oreflekterad ryggmärgsreflex bakom svaret.

Men kanske hade varit smartare att formulera det lite mer konkret rakt på då?
Möjligen hade jag tolkat det annorlunda om du åtminstone låtit bli den där insinuanta smileyn. Och definitivt formulerat dig annorlunda.
 
Magiana det låter ju jättejobbigt att vara så bunden av recept som du är. Jag förstår att det blir svårt att laga mat i den situationen även om jag inte kan relatera eftersom jag istället inte riktigt klarar av att använda recept utan tittar i dem vid enstaka tillfällen för att få proportioner mellan saker.
En sak som slog mig när jag har läst det du skrivit här är att det känns lite som om du är livrädd för att saker inte ska bli perfekta. När jag tänker tillbaka så har det varit ett återkommande tema i det du berättar, allt måste vara perfekt direkt. Jag vill inte ha svar men jag tror du skulle må bra av att komma på varför du har detta behov av perfektion i alla detaljer och försöka komma bort från det lite grann. Ditt liv blir extremt mycket svårare när du ska göra allt perfekt och inte räcker till för det (det gör ingen av oss utan vi får alla kompromissa med både det ena och det andra).
Ta hand om dig. Du är värdefull :heart
 
Vadå överanalysera? Det är viktigt att välja eko. Jag tänker inte bli något mähä som skiter i allt.
Det handlar vare sig om att vara ett "mähä" eller att skita i allt. Men ibland MÅSTE man lägga ner tankarna och acceptera att bra nog ÄR bra nog. Annars kommer man aldrig vidare utan står bara kvar på ruta ett och stampar....och stampar.....och stampar.....och......osv.
 
Det handlar vare sig om att vara ett "mähä" eller att skita i allt. Men ibland MÅSTE man lägga ner tankarna och acceptera att bra nog ÄR bra nog. Annars kommer man aldrig vidare utan står bara kvar på ruta ett och stampar....och stampar.....och stampar.....och......osv.
Det är inte bra nog att köpa hårt besprutade mat. Vissa saker går inte att kompromissa med. Vissa saker kan man köpa i oekologisk version men viss mat måste vara ekologisk. Där viker jag mig inte.
 
De i Linde är så anonyma att polletten fortfarande inte ramlar ner. Jag får hålla ögonen öppna när jag åker på de ställen du sagt.


Klart att det får gå för den här gången. Det är lite sent att ångra sig.

Men det lutar väl åt att jag får leta efter recept manuellt igen och handla därefter. Haken är att jag redan har provat och misslyckats med det. Jag kan liksom inte planera så att ingredienserna går åt och jag orkar inte alltid leta efter recept heller.


Våra Ica-butiker är nog för små för att ha det i sortimentet. Men jag får väl leta efter det online nästa gång jag ska handla kaffe (och hoppas att jag kommer ihåg det).

Risotton lagar jag efter recept. Annars skulle det aldrig gå. Och riset går ju inte att byta ut mot annat ris för då stämmer inte receptet längre. Förvirringen blev total när jag köpte risottoris för att använda i stället och tillagningen av detta ris inte stämde överens med mitt recept på en enda punkt. Jag har fortfarande inte tillagat risottoriset.
Gör vanlig risotto på risottoriset? Receptet står förmodligen på paketet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 896
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 447
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 259
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp