Matlagning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig kunnat laga mat annat än efter recept. Att laga mat efter recept är inte heller problemfritt, för det går aldrig att köpa exakt mängd ingredienser och det blir alltid något över. Det där som blir över vet jag sällan hur jag ska använda. Jag har fått förslag på att göra samma rätt en gång till då, när jag fått något över, men i praktiken så fungerar inte det. Det blir ändå alltid något över.

En gång försökte jag få alla ingredienser att ta slut samtidigt när jag gjorde tacos, men efter att ha ätit tacos dagligen en tid, så ville jag inte se tacos mer. Det är mitt klockrenaste exempel men är giltigt även för annan mat.

Det finns ju massor av recept på nätet, bara en sökning bort. Haken är att det är så otroligt tidskrävande att hitta exakt rätt recept. Ibland går recepten bort för de är för krångliga eller tidskrävande. Ibland innehåller de något jag inte äter. Sen har jag nästan aldrig alla ingredienser hemma och måste handla först. Det blir lite övermäktigt för mig, med all planering, matlagningen och sen DISKEN. Det blir alltid så jäkla mycket disk när jag lagar mat. Planeringen är ju också en rätt rejäl energitjuv.

Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.

När folk pratar om att göra en soppa så vet jag inte hur. När folk pratar om att en viss ingrediens passar med fisk, så har jag ingen aning om hur man ska göra för att tillaga det. Matlagning är abstrakt och svårbegripligt.

För några veckor sedan var jag i Stockholm och besökte då en kompis. Under tiden jag var där så lagade hon mat. Hur hon började maten vet jag inte men sen såg jag henne skära en okänd mängd tomater och paprika som hon slängde ner i grytan. Sen var det fänkål och champinjoner. Och så en skvätt matlagningsgrädde som hon råkade ha. Sen var det ett par buljongtärningar och oliver. Och slutligen lades det ner fisktärningar. För mig var det rena magin. Jag hade aldrig kunnat göra om samma sak. Jag fattar verkligen inte hur hon fick ihop det där.

Att jag inte kan laga mat är ett problem och en sorg. Men det är ju inte bara det jag inte kan. Förra gången jag var hos arbetsterapeuten så var målen inför nästa gång, att få ordning i köket. Det har jag misslyckats med. Jag ska till arbetsterapeuten i morgon och köket är fortfarande kaos. Tanken var att prata om mat nästa gång, men när jag nu har misslyckats med att få ordning i köket så vet jag inte om det blir så.
 

Kan du ta upp det nästa gång du träffar arbetsterapeuten?

Jag hade en period efter min senaste inläggning ett ganska "strikt" schema. Jag skulle kliva upp, äta, gå med hundarna, gå och lägga mig osv bestämda tider varje dag. Det var både jobbigt men samtidigt skönt att det var "bestämt" och jag "bara" behövde följa det och inte tänka så mycket själv eller känna efter så mycket.

Nu har jag inte det längre, däremot har jag veckoschema. Mitt är inte så detaljerat, jag skriver t.ex. inte upp matlagning (fast det kanske jag borde...), handling, sköta stallet och såna saker. Det klarar jag utan strikt planering (nu, förr skrev jag upp även sånt i större utsträckning och mår jag sämre behöver jag nog göra det igen)
Däremot skriver jag upp när jag har ut- eller insläpp i stallet, om jag har nåt möte eller liknande, träning med häst eller hund, och någon eller några "hemmasysslor".
Det hjälper mig att få saker gjorda, att få en överskådlig blick över veckan och vad som är rimligt att göra, jag kan lättare strukturera upp dagen och veckan. Jag har fått hjälp av arbetsterapeut med det.

Om du vill gå upp vid 7 men sover till 9-10 kanske du kan börja ställa en väckarklocka t.ex. 8.30 eller 9 och kliva upp då? Du skulle kunna bestämma att du äter frukost 9.30 t.ex. så du "måste" kliva upp i tid för att inte hela dagens matplanering ska bli "fel". Bara prova om det funkar för dig, gör det inte det så är det ju inte hela världen men då har du iallafall testat :)
Jag har redan två larm vid 7. Då tar jag min medicin. Sen somnar jag om. Jag har ett så jäkla trist liv att jag inte vet vad jag ska göra med alla vakna timmar. Rätt många av mina vakna timmar sitter jag och väntar på att få gå och lägga mig. Det finns egentligen inget som motiverar mig att vara vaken. Jag skulle egentligen kunna sova dygnet runt om det var möjligt.

Jag skriver upp i min BuJo vad jag ska göra men planerar aldrig längre än en dag i taget. Och jag undviker uppenbarligen att skriva upp saker som jag tycker är jobbiga, exempelvis sätta upp lister i köket.
 
Jag har redan två larm vid 7. Då tar jag min medicin. Sen somnar jag om. Jag har ett så jäkla trist liv att jag inte vet vad jag ska göra med alla vakna timmar. Rätt många av mina vakna timmar sitter jag och väntar på att få gå och lägga mig. Det finns egentligen inget som motiverar mig att vara vaken. Jag skulle egentligen kunna sova dygnet runt om det var möjligt.

Jag skriver upp i min BuJo vad jag ska göra men planerar aldrig längre än en dag i taget. Och jag undviker uppenbarligen att skriva upp saker som jag tycker är jobbiga, exempelvis sätta upp lister i köket.

Och det är helt okej att ta medicin och sen somna om. Men om du VILL förändra det där med att sova länge, så behövs det ju att du kliver upp. Du får "helt enkelt" (jag vet att det är ALLT ANNAT än enkelt, men det är enkelt i teorin) hitta på lite saker att göra under dagen. Fasta mattider kan ju vara en sån grej, då får du dessutom lite struktur på det som det låter som att du vill?

Apropå att sätta upp lister och göra andra jobbiga saker, har du provat att dela upp det i mindre steg? Dvs "Imorgon ska jag sätta upp lister på väggen under fönstret" istället för "alla lister i köket"? Eller "imorgon ska jag städa köksbänken till höger om spisen" istället för "städa köket".
Jag får total blackout och blir passiv och stressad av att planera för "brett" liksom, då händer inget och allt känns så övermäktigt så det GÅR inte, men har jag tillräckligt små steg kan jag få mycket mer gjort. Det kanske är lika för dig?
 
Och det är helt okej att ta medicin och sen somna om. Men om du VILL förändra det där med att sova länge, så behövs det ju att du kliver upp. Du får "helt enkelt" (jag vet att det är ALLT ANNAT än enkelt, men det är enkelt i teorin) hitta på lite saker att göra under dagen. Fasta mattider kan ju vara en sån grej, då får du dessutom lite struktur på det som det låter som att du vill?

Apropå att sätta upp lister och göra andra jobbiga saker, har du provat att dela upp det i mindre steg? Dvs "Imorgon ska jag sätta upp lister på väggen under fönstret" istället för "alla lister i köket"? Eller "imorgon ska jag städa köksbänken till höger om spisen" istället för "städa köket".
Jag får total blackout och blir passiv och stressad av att planera för "brett" liksom, då händer inget och allt känns så övermäktigt så det GÅR inte, men har jag tillräckligt små steg kan jag få mycket mer gjort. Det kanske är lika för dig?
Jag gör saker under dagen men det blir ändå galet många timmar över.

Ja, jag har absolut delat upp saker i mindre steg. I min BuJo har jag listat hela uppgiften med att sätta upp lister som att varje list är ett moment. Det är 10 moment. Jag har gjort 3. Ett motstånd är att jag måste gersåga och har ingen fintandad gersåg som jag kan ställa in på exempelvis 44 grader. Jag måste ta den stora gerkapen och det skapar lite vånda. Tänk om listerna flisas när jag sågar? Tänk om jag sågar fel? Jag har inga lister i reserv. Och om jag måste komplettera så är det ett jäkla projekt att gå igenom målningsproceduren igen med lång torktid mellan varje strykning. Listerna är målade med linoljefärg.

Det här är en av de ställen där lister saknas:
20191019_214750.jpg

Varje vinkel är olika.
 
Jag tror @Mabuse menar att du kan prova laga risotto efter det recept som står på risottoris-förpackningen, istället för "din" risotto :)
Ja, det var det jag menade. Eller använd ditt originalrecept, med följande modifikation: Tillsätt enbart vinet. Rör i grytan. När vinet kokat in, tillsätt två dl het buljong. Rör tills det kokat in. Tillsätt ytterligare en dl het buljong. Rör tills det kokat in. Fortsätt så, en dl vätska i taget, tills riskornen är så mjuka du vill ha dem, och risotton är så lös/hård som du vill ha den. Fortsätt då enligt ditt gamla recept.
 
Ja, det var det jag menade. Eller använd ditt originalrecept, med följande modifikation: Tillsätt enbart vinet. Rör i grytan. När vinet kokat in, tillsätt två dl het buljong. Rör tills det kokat in. Tillsätt ytterligare en dl het buljong. Rör tills det kokat in. Fortsätt så, en dl vätska i taget, tills riskornen är så mjuka du vill ha dem, och risotton är så lös/hård som du vill ha den. Fortsätt då enligt ditt gamla recept.
Det där lät jättekonstigt. Jag får inte ihop det. Man ska ju göra en hel massa innan riset tillsätts. Det ska ju vara lök, selleri och annat.
 
Det där lät jättekonstigt. Jag får inte ihop det. Man ska ju göra en hel massa innan riset tillsätts. Det ska ju vara lök, selleri och annat.
Ja, precis. Följ det gamla receptet till och med vinet. Inkl lök och selleri etc. När det dags att tillsätta vinet i ditt gamla recept fortsätter du enligt det jag skrev.
 
I ditt recept har du skrivit att riset kan kokas dagen innan. Det borde ju gå även med annat ris än det röda i så fall? :)
Det blir inte rätt smak.

Och så vet jag inte om annat ris tjocknar som det ska och om 3 dl okokt ris verkligen blir 6 dl kokt.
 
Det blir inte rätt smak.

Och så vet jag inte om annat ris tjocknar som det ska och om 3 dl okokt ris verkligen blir 6 dl kokt.
Jag tänkte mest på att du såg bekymret med koktid och annat komma mitt i receptet om du skulle testa med det ris du hade. Och då iom du själv skrivit att riset kan kokas innan tänkte jag att då försvinner ju problemet mitt i. Och det du nämner nu får du ju också kontroll över om det kokas innan.
Att smaken blir lite annorlunda är ju som det är men jag uppfattade inte det som en stor grej när det togs upp att testa med annat ris utan att främsta problemet var tillagningsprocessen.
 
"Mina" affärer ställer ibland ut varorna lite omväxlande, de kan ställa ekologiskt för sig själv på en sektion i affären, eller ha allt (ex ris) på samma ställe. Lite rörigt att gå och leta på flera ställen ibland.
 
Har du energi nog att gå en matlagningskurs så kanske det vore en bra social aktivitet + att du får träna på att laga lite mat som du kanske kan göra hemma? Som bonus får du ett ordentligt lagat mål mat i veckan. Här har studieförbundet vuxenskolan, abf, medborgarskolan och liknande ofta kurser i olika former av matlagning.
 
Har du energi nog att gå en matlagningskurs så kanske det vore en bra social aktivitet + att du får träna på att laga lite mat som du kanske kan göra hemma? Som bonus får du ett ordentligt lagat mål mat i veckan. Här har studieförbundet vuxenskolan, abf, medborgarskolan och liknande ofta kurser i olika former av matlagning.
Alla såna kurser börjar nog i början av en termin. Nu kan det nog vara svårt att hitta. Sen måste maten på kursen vara vegetarisk. Jag klarar inte av att se kött utan får panik/svimmar. I affärerna går jag omvägar runt köttet.
 
Kan du åka till Örebro har jag sett det finns vegetariska matlagningskurser av flera aktörer.
Men inte kollat jättenoga.
Just dom vegetariska/veganska är på frammarsch och verkar bli mer och mer poppis! Jättekul!

Det finns säkert enstaka tillfällen också om det passar bättre ☺
 
Alla såna kurser börjar nog i början av en termin. Nu kan det nog vara svårt att hitta. Sen måste maten på kursen vara vegetarisk. Jag klarar inte av att se kött utan får panik/svimmar. I affärerna går jag omvägar runt köttet.
Det går ju alltid att prova om det finns något till våren om du vill gå en terminskurs? Annars tror jag att det där med matkassen som du tänkt prova är en bra ide. Då får man ju hem både recept och ingredienser och behöver varken välja eller leta vilket kan vara knepigt när man är nere. Jag tror de flesta ändå cirklar 5-6 recept i sin vardag när man lagar mat. Det gör/gjorde i varje fall jag. *Anekdot* Själv är jag i stort sett uppväxt på pannkakor som var den maträtt mamma bemästrade och vi barn någorlunda snällt åt, jag var typ det enda barnet i skolan som inte var exalterad när det var pannkakor till skollunch...
 
Kan du åka till Örebro har jag sett det finns vegetariska matlagningskurser av flera aktörer.
Men inte kollat jättenoga.
Just dom vegetariska/veganska är på frammarsch och verkar bli mer och mer poppis! Jättekul!

Det finns säkert enstaka tillfällen också om det passar bättre ☺
Jag hoppas det finns på närmare håll. Det är långt med en timme enkel väg till Örebro.

Det går ju alltid att prova om det finns något till våren om du vill gå en terminskurs? Annars tror jag att det där med matkassen som du tänkt prova är en bra ide. Då får man ju hem både recept och ingredienser och behöver varken välja eller leta vilket kan vara knepigt när man är nere. Jag tror de flesta ändå cirklar 5-6 recept i sin vardag när man lagar mat. Det gör/gjorde i varje fall jag. *Anekdot* Själv är jag i stort sett uppväxt på pannkakor som var den maträtt mamma bemästrade och vi barn någorlunda snällt åt, jag var typ det enda barnet i skolan som inte var exalterad när det var pannkakor till skollunch...
Jag får kolla till våren. Nu har jag ändå inte råd. Den här månaden går jag back så det visslar om det och jag vet ännu inte om jag får några pengar från FK.

5-6 rätter lät ju enformigt och trist. Jag tröttnar fort.
 
Jag hoppas det finns på närmare håll. Det är långt med en timme enkel väg till Örebro.


Jag får kolla till våren. Nu har jag ändå inte råd. Den här månaden går jag back så det visslar om det och jag vet ännu inte om jag får några pengar från FK.

5-6 rätter lät ju enformigt och trist. Jag tröttnar fort.
Ja, De flesta äter ju bara middag hemma lunchen kanske varierar mer. Sen kör man varianter på sina rätter med, typ byter grönsakerna mot andra eller tillbehören osv mixar och matchar lite. Det är väl fördelen med matkassarna att någon serverar en nya recept varje vecka, så man inte fastnar i sina gamla hjulspår.
 
Ja, De flesta äter ju bara middag hemma lunchen kanske varierar mer. Sen kör man varianter på sina rätter med, typ byter grönsakerna mot andra eller tillbehören osv mixar och matchar lite. Det är väl fördelen med matkassarna att någon serverar en nya recept varje vecka, så man inte fastnar i sina gamla hjulspår.
Just ja, jag tänkte inte på att en del äter ute till lunch. Jag har aldrig gjort det utan alltid haft matlåda när jag ätit på jobbet.
 
Just ja, jag tänkte inte på att en del äter ute till lunch. Jag har aldrig gjort det utan alltid haft matlåda när jag ätit på jobbet.

Många går runt på 5-6 rätter ändå.
Man tar med gårdagens middagsrester som matlåda till lunchen. Alla kollegor här gör endera så eller går och köper färdigmat och tar med sig. (jobbar mitt i stan och mittemot en galleria). Förra jobbet fick man inte lämna på arbetstid och då samma sak elelr frysrätter med sig.

Jag brukar laga massor när det väl lagas och frysa så kan jag plocka matlådor ut frysen som sagt och få variation så. Idag åt jag gårdagens spaghetti och köttfärssås i matlåda. Imorgon äter jag förra veckans kycklinggryta och på onsdag förra helgens stek med klyftpotatis. Sen blir det en köttfärssås igen och på fredagen kycklinggryta eller stek vilket jag nu väljer. Allt I medhavd matlåda. Planerar att laga mat noll ggr under veckan
 
Många går runt på 5-6 rätter ändå.
Man tar med gårdagens middagsrester som matlåda till lunchen. Alla kollegor här gör endera så eller går och köper färdigmat och tar med sig. (jobbar mitt i stan och mittemot en galleria). Förra jobbet fick man inte lämna på arbetstid och då samma sak elelr frysrätter med sig.

Jag brukar laga massor när det väl lagas och frysa så kan jag plocka matlådor ut frysen som sagt och få variation så. Idag åt jag gårdagens spaghetti och köttfärssås i matlåda. Imorgon äter jag förra veckans kycklinggryta och på onsdag förra helgens stek med klyftpotatis. Sen blir det en köttfärssås igen och på fredagen kycklinggryta eller stek vilket jag nu väljer. Allt I medhavd matlåda. Planerar att laga mat noll ggr under veckan
Håller med. Jag tror inte heller att jag varierar så himla mycket mer än 5-10 rätter. Har också medhavd matlåda till lunch. Brukar bli gårdagens middag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
605
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 477
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 240
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 182
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp