Matlagning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig kunnat laga mat annat än efter recept. Att laga mat efter recept är inte heller problemfritt, för det går aldrig att köpa exakt mängd ingredienser och det blir alltid något över. Det där som blir över vet jag sällan hur jag ska använda. Jag har fått förslag på att göra samma rätt en gång till då, när jag fått något över, men i praktiken så fungerar inte det. Det blir ändå alltid något över.

En gång försökte jag få alla ingredienser att ta slut samtidigt när jag gjorde tacos, men efter att ha ätit tacos dagligen en tid, så ville jag inte se tacos mer. Det är mitt klockrenaste exempel men är giltigt även för annan mat.

Det finns ju massor av recept på nätet, bara en sökning bort. Haken är att det är så otroligt tidskrävande att hitta exakt rätt recept. Ibland går recepten bort för de är för krångliga eller tidskrävande. Ibland innehåller de något jag inte äter. Sen har jag nästan aldrig alla ingredienser hemma och måste handla först. Det blir lite övermäktigt för mig, med all planering, matlagningen och sen DISKEN. Det blir alltid så jäkla mycket disk när jag lagar mat. Planeringen är ju också en rätt rejäl energitjuv.

Jag har aldrig förstått hur folk gör när de improviserar ihop mat. Hur vet man vilka ingredienser som passar ihop? Hur vet man hur mycket man ska ta av dessa ingredienser? Hur vet man vilken ordning man ska tillsätta ingredienserna? Hur vet man hur länge man ska tillaga rätten? Hur vet man vilket slutresultat man vill ha, en soppa eller en gryta? Jag kan aldrig föreställa mig den färdiga rätten så allt förefaller så slumpmässigt. Det är helt enkelt mycket jag inte vet och inte har koll på hur jag ska sätta samman allt.

När folk pratar om att göra en soppa så vet jag inte hur. När folk pratar om att en viss ingrediens passar med fisk, så har jag ingen aning om hur man ska göra för att tillaga det. Matlagning är abstrakt och svårbegripligt.

För några veckor sedan var jag i Stockholm och besökte då en kompis. Under tiden jag var där så lagade hon mat. Hur hon började maten vet jag inte men sen såg jag henne skära en okänd mängd tomater och paprika som hon slängde ner i grytan. Sen var det fänkål och champinjoner. Och så en skvätt matlagningsgrädde som hon råkade ha. Sen var det ett par buljongtärningar och oliver. Och slutligen lades det ner fisktärningar. För mig var det rena magin. Jag hade aldrig kunnat göra om samma sak. Jag fattar verkligen inte hur hon fick ihop det där.

Att jag inte kan laga mat är ett problem och en sorg. Men det är ju inte bara det jag inte kan. Förra gången jag var hos arbetsterapeuten så var målen inför nästa gång, att få ordning i köket. Det har jag misslyckats med. Jag ska till arbetsterapeuten i morgon och köket är fortfarande kaos. Tanken var att prata om mat nästa gång, men när jag nu har misslyckats med att få ordning i köket så vet jag inte om det blir så.
 

Den så kallade linssalladen består mest av zucchini, silverlök, grönkål och tomater. Inget av detta är tillagat. Jag tror det blir svårt att göra om det till en gryta. Maten innehåller också redan en massa citron. Sen måste jag äta upp den kokta potatisen jag har.


Visa bifogad fil 38377

Hela förpackningen linser gick åt igår.

Jag hade fräst den i en stekpanna med potatisen, och ätit med lax eller gott bröd. Kanske lite fetaost.
 
Den så kallade linssalladen består mest av zucchini, silverlök, grönkål och tomater. Inget av detta är tillagat. Jag tror det blir svårt att göra om det till en gryta. Maten innehåller också redan en massa citron. Sen måste jag äta upp den kokta potatisen jag har.


Visa bifogad fil 38377

Hela förpackningen linser gick åt igår.
Kan du inte bara fräsa på det där och tillsätta en förpackning krossade tomater så har du en tomatsås? Potatisen kan du ju steka och äta till.
 
Jag hade också fräst upp det! Fast förmodligen skippat tomatsåsen - om det redan är generöst med citron på salladen kanske det blir lite väl mycket syra tänker jag. :)

Ihopfräst och med antingen varm halloumi eller kall fetaost ovanpå tycker jag att det låter riktigt gott!
 
Att steka maten (inklusive dressingen) låter vågat. Jag tvivlar på att det blir bra. Sen begriper jag inte varför potatisen ska stekas. Det kommer ändå bara fastna i min stekpanna.
 
Att steka maten (inklusive dressingen) låter vågat. Jag tvivlar på att det blir bra. Sen begriper jag inte varför potatisen ska stekas. Det kommer ändå bara fastna i min stekpanna.
Allt i salladen går att steka. Sen ska du inte låta det ligga för länge i stekpannan men lite olja i en het stekpanna och fräs på det.
Dressingen kommer inte bli förstörd/förstöra.

Sen blir det ju en ny rätt, men manmåste våga prova också. 🙃

Vill du inte steka potatisen (mycket fett är en bra regel om det fastnar, alternativt tar du ugnen på 200 grader och steker den där ist)
så värm den bara och ät kokt.
 
Ha lite smör eller olja i när du steker potatisen så fastnar det inte :)
Jag har alltid smör i pannan men det fastnar ändå. Jag är inte snål med smöret heller. Stekpannan är däremot dålig.

Allt i salladen går att steka. Sen ska du inte låta det ligga för länge i stekpannan men lite olja i en het stekpanna och fräs på det.
Dressingen kommer inte bli förstörd/förstöra.

Sen blir det ju en ny rätt, men manmåste våga prova också. 🙃

Vill du inte steka potatisen (mycket fett är en bra regel om det fastnar, alternativt tar du ugnen på 200 grader och steker den där ist)
så värm den bara och ät kokt.
Kokt potatis värmer jag alltid i mikron.

Jag får väl prova att steka de återstående portionerna. Nu har jag nyss ätit av den igen och att tugga rå lök och grönkål är ingen höjdare direkt.
 
Jag har alltid smör i pannan men det fastnar ändå. Jag är inte snål med smöret heller. Stekpannan är däremot dålig.


Kokt potatis värmer jag alltid i mikron.

Jag får väl prova att steka de återstående portionerna. Nu har jag nyss ätit av den igen och att tugga rå lök och grönkål är ingen höjdare direkt.

Stekt grönkål är jättegott. Gärna med citron och vitlök.


Jag får lite känslan av att du lägger ribban så högt. Du gillar inte direkt att laga mat, tycker det är svårt och vet inte riktigt vad du gillar. Samtidigt vill du att det ska vara ekologiskt, alltid näringsrikt och allt ska gå åt.
Jag brukar tänka att vi på en vecka ( eller två, om det är alldeles för mycket) ska äta näringsrikt. Varje måltid måste inte innehålla allt, men på en vecka ska det vara hyfsat.

Jag tycker du ska dra nytta av de goda och bra hel- och halvfabrikat som finns, sen lär du dig lite goda tillbehör. Ugnsrostade grönsaker passar till allt och sköter sig själva. Citron och örter passar till alla grönsaker och fisk och skaldjur. Vitlök är toppen till det mesta om man gillar vitlök.
Bönsallad är gott, men gärna som tillbehör istället för grönsallad. Färdiga biffar/bollar, lite bönsallad och mos eller klyftpotatis. Varianter på sånt kan man fixa länge. Det finns ju massa goda bollar och puckar i frysdisken, svamp- grönkål- morotsbollar osv. Anammas köttbullar är goda och snabba.
Nån påse färdig pyttipanna (finns veggo) med rödbetor är ju kanon.


Och en ny teflonpanna. De är super.
 
Jag tänkte faktiskt på dig idag när jag har varit ledig och haft all tid i världen (fast inte hunnit med något alls) och helt enkelt slängde ned en påse med smaksatt couscous i kokande vatten, lade till lite chili och serverade med smulad fetaost.
Just påsarna med smaksatt couscous använder jag jätteofta, jag tycker att de är så himla enkla och så goda! Ingen planering krävs, de är jättebilliga och går att kompinera i oändlighet.
 
Att steka maten (inklusive dressingen) låter vågat. Jag tvivlar på att det blir bra. Sen begriper jag inte varför potatisen ska stekas. Det kommer ändå bara fastna i min stekpanna.
Jag tänker mest så här, den är inte alls god nu, hur mycket sämre kan den bli av att stekas? Potatisen tyckte jag mest kunde stekas för att det är godare med stekt potatis (och perfekt när den redan är kokt) än att värma på den i mikron, tycker alltid potatisen blir gummiaktig då. Men den kan så klart rostas lite i ugnen med då blir den ju också god.
 
Stekt grönkål är jättegott. Gärna med citron och vitlök.


Jag får lite känslan av att du lägger ribban så högt. Du gillar inte direkt att laga mat, tycker det är svårt och vet inte riktigt vad du gillar. Samtidigt vill du att det ska vara ekologiskt, alltid näringsrikt och allt ska gå åt.
Jag brukar tänka att vi på en vecka ( eller två, om det är alldeles för mycket) ska äta näringsrikt. Varje måltid måste inte innehålla allt, men på en vecka ska det vara hyfsat.

Jag tycker du ska dra nytta av de goda och bra hel- och halvfabrikat som finns, sen lär du dig lite goda tillbehör. Ugnsrostade grönsaker passar till allt och sköter sig själva. Citron och örter passar till alla grönsaker och fisk och skaldjur. Vitlök är toppen till det mesta om man gillar vitlök.
Bönsallad är gott, men gärna som tillbehör istället för grönsallad. Färdiga biffar/bollar, lite bönsallad och mos eller klyftpotatis. Varianter på sånt kan man fixa länge. Det finns ju massa goda bollar och puckar i frysdisken, svamp- grönkål- morotsbollar osv. Anammas köttbullar är goda och snabba.
Nån påse färdig pyttipanna (finns veggo) med rödbetor är ju kanon.


Och en ny teflonpanna. De är super.
Ugnsrostade rotsaker gör jag ibland. Det brukar bli potatis, morot, sötpotatis i olika omfattning. Sen när det är en kvart kvar i ugnen så slänger jag inte t.ex. sojakorv.

Hur man gör en bönsallad har jag ingen aning om. Färdiga biffar/bollar äter jag rätt ofta, men det är trist i längden. Till det har jag potatis eller couscous eller ris, typ. Sen ingen mer. Det blir torrt, tråkigt och smakfattigt.

Men det är en nackdel att jag bor som jag gör. Vi har rätt dåligt utbud i affärerna här. Vegetarisk pyttipanna har jag t.ex. aldrig sett. Det är nog rätt mycket som faktiskt inte finns här. Jag har inte sett något av det du nämner i någon av butikerna i trakten.

Någon ny teflonpanna blir det inte. Jag var inne på att skaffa en keramisk panna, men det blir nog en vanlig gjutjärnspanna trots allt. Den är tålig, innehåller inget osunt och håller en evighet.

Jag tänkte faktiskt på dig idag när jag har varit ledig och haft all tid i världen (fast inte hunnit med något alls) och helt enkelt slängde ned en påse med smaksatt couscous i kokande vatten, lade till lite chili och serverade med smulad fetaost.
Just påsarna med smaksatt couscous använder jag jätteofta, jag tycker att de är så himla enkla och så goda! Ingen planering krävs, de är jättebilliga och går att kompinera i oändlighet.
Smaksatt couscous har jag aldrig sett. Det finns inte ens fullkornscouscous i butikerna här (men kanske på Hemköp).
 
Jag tänker mest så här, den är inte alls god nu, hur mycket sämre kan den bli av att stekas? Potatisen tyckte jag mest kunde stekas för att det är godare med stekt potatis (och perfekt när den redan är kokt) än att värma på den i mikron, tycker alltid potatisen blir gummiaktig då. Men den kan så klart rostas lite i ugnen med då blir den ju också god.
Jag stekte maten till middagen och det smakade bättre. Jag hade på lite herbamare också. Jag tycker inte potatis ändrar sig något i mikron.
 
Ugnsrostade rotsaker gör jag ibland. Det brukar bli potatis, morot, sötpotatis i olika omfattning. Sen när det är en kvart kvar i ugnen så slänger jag inte t.ex. sojakorv.

Hur man gör en bönsallad har jag ingen aning om. Färdiga biffar/bollar äter jag rätt ofta, men det är trist i längden. Till det har jag potatis eller couscous eller ris, typ. Sen ingen mer. Det blir torrt, tråkigt och smakfattigt.

Men det är en nackdel att jag bor som jag gör. Vi har rätt dåligt utbud i affärerna här. Vegetarisk pyttipanna har jag t.ex. aldrig sett. Det är nog rätt mycket som faktiskt inte finns här. Jag har inte sett något av det du nämner i någon av butikerna i trakten.

Någon ny teflonpanna blir det inte. Jag var inne på att skaffa en keramisk panna, men det blir nog en vanlig gjutjärnspanna trots allt. Den är tålig, innehåller inget osunt och håller en evighet.


Smaksatt couscous har jag aldrig sett. Det finns inte ens fullkornscouscous i butikerna här (men kanske på Hemköp).

Så trist, det är kanske en UK-grej? Här finns typ mellan fem och sju olika varianter i varje butik, allt från citron och koriander, vitlök och chili till morrocansk kryddning i portionspåsar. Kanske inte mest miljövänligt i världen (och det är sällan fullkorn) men en påse räcker lätt till två eller tre portioner för mig. Med utfyllnad förstås.
Jag skickar gärna ett smakpaket om det inte finns hemma. :)
 
Ugnsrostade rotsaker gör jag ibland. Det brukar bli potatis, morot, sötpotatis i olika omfattning. Sen när det är en kvart kvar i ugnen så slänger jag inte t.ex. sojakorv.

Hur man gör en bönsallad har jag ingen aning om. Färdiga biffar/bollar äter jag rätt ofta, men det är trist i längden. Till det har jag potatis eller couscous eller ris, typ. Sen ingen mer. Det blir torrt, tråkigt och smakfattigt.

Men det är en nackdel att jag bor som jag gör. Vi har rätt dåligt utbud i affärerna här. Vegetarisk pyttipanna har jag t.ex. aldrig sett. Det är nog rätt mycket som faktiskt inte finns här. Jag har inte sett något av det du nämner i någon av butikerna i trakten.

Någon ny teflonpanna blir det inte. Jag var inne på att skaffa en keramisk panna, men det blir nog en vanlig gjutjärnspanna trots allt. Den är tålig, innehåller inget osunt och håller en evighet.


Smaksatt couscous har jag aldrig sett. Det finns inte ens fullkornscouscous i butikerna här (men kanske på Hemköp).
Ta med dig en kylbox och åk till någon större stad och storhandla då och då?

Till de färdiga biffarna/bollarna och potatis/couscous/ris skulle jag antingen blanda till en enkel kall sås, alternativt köpa en färdig kall sås på burk. Willys har en grymt god asiatisk sås, till exempel, som passar till det mesta. Eller så finns det ju hur många olika sorters pulversås som helst, som är både enkla att förvara och tillaga.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
605
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 591
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 283
Senast: Exile
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 190
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp